Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2020

Featured Replies

Geplaatst:

😲

Geplaatst:

😳

Geplaatst:

Waar heb je dat vandaan? ik zie minimum 2m temperaturen van rond de 9 graden en dauwpunt 6 voor de Benelux zowel model GFS als ECMW. https://www.wetterzentrale.de/nl/topkarten.php?map=3&model=gfs&var=5&run=12&time=15&lid=OP&h=0&mv=0&tr=3#mapref

edit: gevonden weeronline https://www.weeronline.nl/weerbericht-nederland

Tja, dan mag er echt niks wind zijn en moet de uitstraling maximaal zijn (dus geen wolkje aan de hemel), gemiddeld zit de eerste nachtvorst rond 11 september in Nederland dus het kan, maar ik zie verder geen melding en de kans lijkt me wel heel klein.

aangepast door redzebra

Geplaatst:

Er zit wat verschil op de verschillende modellen afhankelijk van wind en bewolking. Het ergste wat ik vind is dit, limburg zit wel aan de goeie kant en voornamelijk dan van dinsdag op woensdag, dus ja het zou kunnen. Was een beetje verrast door de post omdat ik voor Limburg niks gehoord had.

maandag nacht

maandagnacht.thumb.jpg.bad4a78a31e216ee3185d6dc603ccad0.jpg

dinsdag nacht

dinsdagnacht.thumb.jpg.ccda153a22641430d9c507e6dcdd4d9d.jpg

Geplaatst:

Van 1 juni tot 31 augustus slechts 119,6mm regen gehad. Wordt hier precies elk jaar droger en droger, niet zo leuk op mijn zandgrond.

Geplaatst:

Dat is wel heel weinig, hier in juni al evenveel. Juni, juli en augustus samen was het 296mm.
Daarentegen waren april en mei droog met 23mm.

Geplaatst:

Dat is erg weinig Simon! Edit: even opgeteld kom ik op 143,5 mm voor die 3 maanden. 

Hier viel in augustus 49 mm. Vandaag miezert het weer, we zouden zo graag een paar lekkere plensbuien over ons heen krijgen! Met lekker wat water voor struiken en bomen. 

Geplaatst:

Het maandoverzicht van mijn dagblad meldt dat het in Augustus natter was dan normaal; 93 mm tegen 84 normaal, voor de provincie Friesland gemiddeld is dat.

Ook de zomer als geheel was iets natter; 240 mm tegen 225 mm normaal. Dat wijkt wel erg weinig af van normaal.

De Hollandse kuststrook lijkt altijd de volle laag te krijgen in deze tijd van het jaar, en Friesland wat minder. Dan zit je hier nog niet zo slecht. Een neerslag tekort is er nog altijd na het kurkdroge voorjaar. Ik vind dit hele jaar een blauwdruk van vorig jaar; wat is er anders? Dan moet je wel heel erg in detail gaan kijken. 

Geplaatst:

ben een beetje een controlfreak: ik pas de teelt elk jaar weer zoveel mogelijk aan:

- heftiger weer, meer wind: ik steun veel al vooraf met paaltjes of dikke bamboe en/of stevige lijntjes; vruchtboompjes wortelen hier slecht dus worden levenslang gesteund, bijv. bonen krijgen ook al gaasboogjes tijdens de opgroei

- meer onverwachte zon: al het zaaigoed krijgt standaard een boogje van gaas met daarop een vliesdoek, tipi's van glasplaten, kassen zijn al in maart gewit,

- meer onverwachte vorst: kaars in de kas, vliesdoek buiten

- meer plens: de paden liggen inmiddels 10 cm dieper dan de bedden, water stroomt weg in opvanggeul; sommige planten  gaan vooraf al op een ruggetje, geef teer spul een dakje van doorzichtig golfplaat,

- droger: langs de ruggetjes liggen vooraf al geultjes, daar pomp ik water in met zonnepaneeltjes; mulch waar mogelijk; verder 4 flinke regentonnen voor de kasjes en een grondwaterpomp

- wedstrijd tegen de mee-etertjes met: alles vóórzaaien, netten, glasplaten, gaas (kolenhok), valletjes (veenmol, wespen, slak), magnesium, zuiveringszout en zwavel, spruzit

nog even niet opgelost:

- vorst tijdens de bloei van de bomen (begin maart 2020) of tijdens bloei van de aardbei en de opgroei van aardappels (half mei 2020, vliesdoek hielp hier niet tegen -6 graden)

- storm toen de paar vruchten bijna rijp waren (augustus 2020)

Geplaatst:

Nou beter dan niks, maar idd een flinke door regendag..Die zal wel komen als het niet uitkomt.

Wij hebben raar weer vandaag het is plots erg heet..en wat benauwd ook. Alsof de wind uit de Sahara komt maar een hoop vocht heeft meegenomen. Alles in de tuin gaat meteen zielig doen, slap hangen en zo😩🥴

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 3 weken later...
Geplaatst:

https://www.worldweatheronline.com/ban-pa-ao-weather-history/ubon-ratchathani/th.aspx

Mijn ouders zijn met pensioen en zitten nu in Thailand.

Gisteren was een erg regenachtige dag, mijn vader zei 28cm (!), maar ik zit op deze website te kijken en hier staat zelfs 291mm! De regenmeter heeft maar 12cm, en hij moest het meerdere keren legen. (Beetje naar beneden scrollen naar Historical weather on 18th september over the years.) Normaal paar mm op die dag.

Geplaatst:

Iemand al nachtvorst gehad? Ik hoorde net op het nieuws dat er vannacht alweer vorst aan de grond gemeten is in Twente. ☹️

Geplaatst:

Dat is vroeg, hier wordt komende week nachtvorst verwacht. Wel jammer, want de tomatenplanten zitten nog bomvol en veel vijgen zijn ook niet uitgerijpt nog. Maar ja, je kan niet alles.

Het is hier wel belachelijk droog nog. Het heeft deze maand slechts 2x geregend, waarvan 1x meer een kort miezerbuitje was. Hoop dat daar ook verandering inkomt, zo blijf ik gieten.

Geplaatst:

Niet om de droge gebieden te plagen maar ik heb erg genoten van de afgelopen weken met mooi nazomer weer.

Niet te heet voor mij om wat te doen en veel planten deden nog een eindsprint na de eerdere regen.

Ik weet het het weer topic is eigenlijk een verkapt klaag topic, maar dit mag ook wel eens gezegd....

aangepast door Patrijs

Geplaatst:

Zeker heb je gelijk. Het zal wennen worden al die regen die we straks weer krijgen. Vorige week bij Jorieke konden we heerlijk buiten zitten savonds en vandaag twee uurtjes in de tuin gelezen aan t eind van de dag🌞

Geplaatst:

@Patrijs Het weer was zeker goed! Erg van genoten, en mijn te laat gezaaide snijbonen genieten er ook van, vol in bloei en boontjes aan het produceren. De zon was zelfs zo scherp dat één plant zonnebrand schade heeft opgelopen.

@appelvrouw Ben je aan het verhuizen? Ik dacht dat je huis voorbij zag drijven...

https://www.nu.nl/283270/video/huis-drijft-weg-door-overstromingen-in-frankrijk.html

Geplaatst:

Oh wij genieten ook hoor, van dit weer. Het was alleen fijn geweest als er een normale hoeveelheid regen was gevallen zodat we ook wat groen hebben om in te genieten. Er hangt alweer van alles slap.

Maar we kunnen lekker van alles altijd buiten laten staan, hoeven niets op te bergen voor nat weer, geen rot in planten, geen schimmelziektes, ideaal ;) (maar dat is al 3 jaar hier dus het nieuwe normaal?)

Geplaatst:
41 minuten geleden, rorror zei:

@appelvrouw Ben je aan het verhuizen?

Zuid Frankrijk. Gek genoeg krijgen ze daar de laatste jaren veel meer regen dan wij in het noordoosten. Dan toch maar liever de droogte...

Geplaatst:

@Arja yup, hier was het -1 

Wel apart dat het een paar dagen daarvoor nog 32c was, duidelijk geval van alles of niets

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

Mooi! Een dagje de sproeiers niet aan. Wij krijgen bijna 3..Het gras is er blij mee.

Geplaatst:

Wat een weersomslag hier! Gisteren al niet meer dan 11 graden, nu vandaag voorspellen ze 9 graden. Ik was even naar buiten, flinke wind en gewoon ijzig! Weerprogramma zegt 7 graden en realfeel 1😳 Terwijl vorige week alles verbrande in de zon.

Google komt met reclames van laarzen en winterjassen..die weten het daar ook al.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.