Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2020

Featured Replies

Geplaatst:

Jongens, komende nacht koud, nacht daarop nog kouder. Vooral in t oosten en noorden kans op vocht aan de grond.
Denk dr om hoor!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Kreeg ik hier maar vocht aan de grond...…...😂

Maar bedankt voor de waarschuwing.

Geplaatst:

Hahahahah. Wishful thinking idd! [emoji1]
Bedoelde dus idd de koude variant.

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Als ik de weervoorspellingen mag geloven, krijgen we halverwege volgende elke dag een beetje regen. 

Is ook wel nodig, gras velden en langs de weg worden al geel. 

Geplaatst:
  • Auteur

En daarbij: Het lijkt erop dat vanaf morgen het "makkelijke afhard weer" begint.

Niet te warm, niet te koud 's nachts, minder dan 50% zon.

Gewoon buiten zetten, dag en nacht, geen gezeul. Maar wel goed de zon (mogelijk teveel) in de gaten houden.

Vandaag nog even puffen in de zon, mét petje op. Ook prima. Het laatste restje pootaardappels gaat de grond in (iets eerder Vitabella, nu Mozart).

Geplaatst:

@henkg en ik wou volgende week met slechte weer alles binnen houden, te koud overdag zonder zonnetje, en de nachten kouder dan afgelopen weken. 

Afgelopen 3weken hebben ze hele dagen vol in de zon gestaan. 

Verschilt waarschijnlijk van plek tot plek.

Geplaatst:

@rorror jij zit toch on Alphen aan den Rijn, als ik me niet vergis? Kan het helaas niet zien in Tapatalk.
Hier in Boskoop wordt de gemiddelde nachttemperatuur juist wat hoger dan de afgelopen 2 weken..

Geplaatst:
  • Auteur

Zo, al mijn piepers zitten nu in de grond.

"Makkelijk afhardweer". Ik was wat kort door de bocht, vergeten te vermelden dat dat -volgens mij- voor tomaat(achtigen) opgaat.

Pepers zijn iets fijngevoeliger ...

Geplaatst:

Hier is de regenval van deze maand in een dag meer dan verdubbeld:

Vandaag 3,0 mm
Deze maand 5,0 mm
Dit jaar 309,9 mm
Geplaatst:
Op 27-4-2020 om 14:49, acpronk zei:

@rorror jij zit toch on Alphen aan den Rijn, als ik me niet vergis? Kan het helaas niet zien in Tapatalk.
Hier in Boskoop wordt de gemiddelde nachttemperatuur juist wat hoger dan de afgelopen 2 weken..

Ja in Alphen aan den Rijn. Ik kan het mis hebben over de tempratuur.
Weet iemand een goede site om tempratuur per dag terug te kijken?

Geplaatst:

De weersverwachting is een beetje omgeslagen. Van rond de 10-11 graden in de nacht naar 6-9 de komende 2 weken. En weinig zon.
We zullen het zien, zo vaak hebben ze geen gelijk.

Geplaatst:

Vandaag

2,0 mm
Deze maand 14,6 mm

Dat is toch 12mm de afgelopen dagen.👍

Geplaatst:

@henkg Had gister 3 pepper planten onder het afdakje buiten gelaten. Wel op de tempratuur geled, maar niet op de wind verwachting gekeken.

Bleek dus windkracht 4, met die wind verbruiken die pepers meer water dan vorige week met een dag zon. In de zon gaan ze niet meer hangen bij mij, maar met deze wind wel. Één peper hing met ze top op de grond een omgekeerde U zeg maar. Na ze weer uurtje binnen te zetten vandaag kijkt die weer naar de hemel.

Geplaatst:

Hier al gans de week dagelijks beetje regen, ook welkom maar nog niet kritisch

Vandaag echter ...

fikse hagelbui gehad, 6 mooie tomatenplanten helemaal kapot

is gelukkig ingecalculeerd en heb meer dan genoeg reserve

Had deze 6 begin vorige week buiten uitgeplant in volle grond, waren vlug aangeslagen en al stuk gegroeid

Elk jaar opnieuw een gok ...

Ook de boterbonen kregen een opdoffer maar valt nog mee die komen er opnieuw door, mss ook omdat ze lager zijn?

Geplaatst:

Sneu! Het risico van het vroege planten...

Hier flink regen vannacht en nu weer regen. Ik mag voorlopig niet klagen dus.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Droog , veels te droog is het hier.

In april hadden we slechts 1,6 l/m² neerslag.

We hadden veel wind, en veel zon, waardoor alles is uitgedroogd.

April 2020  1,6 l/m²   dat , is slechts 4 % van het langjarige gemiddelde.

April 2019  27,8 l/m²  deze april was ook al te droog , zoals het gehele jaar trouwens
April 2018  61,9 l/m²
April 2017  43,8 l/m²
April 2016  37,6 l/m²

Verder hadden we in april 2020    23 vorstdagen 
In december 2019 hadden we maar16 vorstdagen
januari 2020     20 vorstdagen
februari 2020   11 vorstdagen

We beginnen dus met een enorm neerslag tekort.
Als ik in de tuin werk , dan stuift het enorm.

Hier in het uiterste oostenlijkse puntje van Duitsland, zijn wij Duitsland breed het droogst ( außergewöhnlich dür ).

original__820x542__desktop

aangepast door kustlijn

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Geplaatst:

Ik vraag me af wie die "pittige buien" wel heeft gekregen afgelopen avond/nacht? 

Wij hebben wat spetters gehoord op het dakraam, meteen daarna was het alweer droog. Ik kan niet uitsluiten dat er later nog zoiets is gevallen. Ik gok dat het in totaal een halve mm was; de regenmeter heeft geen streepjes voor zo weinig water... :thumbdown:

Dat brengt het totaal op 7 mm in 1,5 maand tijd. 

Geplaatst:

Hier trekt er net eentje over met hagel en flinke windstoten. 

Gisteren avond ook hagel.

De regenmeter staat vandaag op 6 mm, een dorp verderop is het nu droog.

Het zijn de betere buitjes die met de westenwind mee komen. 

Van de vorige lichting uit het zuiden stonden wij ook achteraan en kregen maar een paar mm.

Ik stuur nu alles door naar Roeier.

Het blijft voorlopig nog af en aan buiig, jullie komen vast nog aan de beurt.

aangepast door Patrijs

Geplaatst:

nieuwe dakje van tuinhuis is flink getest en waterdicht bevonden 👍

door een mm of 8

Geplaatst:

Vanaf het begin van de week. Maar het meeste is gisteravond en vandaag gevallen. 

98A78D71-0CF2-4556-A844-F031AAB4CC23.jpeg

Geplaatst:

Wij hebben het gehad Jorieke, ruim 40 liter/m sinds het is gaan regenen. Hebben wij ook eens een gelukkie🥰. En het dak van de kas zit er nog steeds niet op vanwege de confinement, dat vergt wel enige creativiteit ivm de tomaten die al buiten zijn..ik wil ze niet meer binnenhalen want de kou kunnen ze nu wel goed aan. Dus om ze niet te nat te laten worden slepen we ze in een oud plastic kasje in de kas en verder in het schuurtje. Het was hier trouwens maar 4 graden vannacht en voor aankomende nacht zelfs 2 graden aangekondigd.  Ik denk dat de oude ijsheiligen ( Marmetus, Pancratius, Servatius en Bonifatius, ( 11 tm 14 mei) het stokje modern en in het kader van de opwarming van de aarde hebben overgedaan aan Osburga, Johanna, Jacoba en Maria van Egypte ( 30/3 tm 2/4) en ja, waarom dit keer geen vrouwelijke heiligen(...))

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Hier heeft het wel flink geregend gelukkig. Was ook hard nodig!

De bodemkaart van Duitsland is een momentopname vind ik. Als die kaart in februari was gemaakt, was de droogte veel minder. Het heeft in de maanden december, januari en februari namelijk veel meer geregend / gesneeuwd dan normaal. Maar het is wel een trend dat er in de warmere maanden steeds minder neerslag valt. heb ook extra regentonnen om het water op te vangen. Die zitten zo goed als vol nu gelukkig.

De tomaten staan hier nog niet buiten, de pompoenen en aanverwanten wel. Eerst de kas opzetten, dan gaan er wat tomaten naar buiten. Het waait ook best en ik ben bang dat de wind te krachtig is voor de tomaten nu.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.