Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Die zijn met een week echt nog niet boven, zeker als de grond koud is. Stro is daarom niet nodig en mijns inzien alleen maar lastig bij een eventuele nachtvorst in april/mei. Dat risico is veel groter en je zal dan moeten aanaarden of afdekken.

Geplaatst:
Op 22-3-2020 om 13:13, Wims zei:

Zo, vanmorgen 15 kg. Pootaardappelen gehaald bij een boer (2 EURO). Rassen Vineta, Bellefleur en Solist. Nog een beetje wachten met poten. 

IMG_20200322_140744.jpg

Dat zijn toch geen 15 kilo op de foto? Of de poters zijn erg groot. Ik zit per 2,5 kilo pootgoed op ruim honderd piepertjes in de kleine pootmaat. 28/40.

Geplaatst:
2 uren geleden, MartinH zei:

Lijkt me geen probleem, de eerste week komen ze toch nog niet boven de grond en met een laagje stro liggen ze lekker warm.

Je zou ze iets dieper kunnen poten, maar of dat nodig is....

Dank voor je antwoord :) Ik durf geen stro te gebruiken door al die enge verhalen ivm groeiremmers voor graan. Of ben ik paranoïde? 

Geplaatst:

Als je wilt dat de grond opwarmt kun je beter de zon vrij spel geven dan de aarde toedekken met iets. Of je moet glas of transparant plastic erop leggen, dat versterkt de opwarming nog iets.

Het beste zou zijn: overdag kale aarde, 's nachts  afdekken, maar dat is theoretisch, want veel werk natuurlijk.

Het zou mijn keuze niet zijn om spruitkool te doen na aardappelen, want ik zou de tijd te krap vinden voor de kool. Er zijn erg veel sneller groeiende gewassen die ik dan geschikter zou vinden.

Stro ga ik waarschijnlijk wel gebruiken rond de aardappels, er liggen nog bergen verhakselt riet langs de vaart. Niet voor koudebescherming, maar bescherming van de grond. Klei die opdroogt en openbarst is moeilijk bewerkbaar. Zoiets als aanaarden is al lastig; zand strooi je makkelijk rond plantjes heen, maar die grote brokken klei?  Ook werken met een schoffel gaat haast niet. Dus op kleigrond grijp je misschien eerder naar mulch-methodes dan op zandgrond.

Waarschijnlijk ga ik wel dit weekend de eerste aardappelen erin doen. Een klein gedeelte, niet veel. Spreiden over de tijd doe ik toch al vaak.  

Geplaatst:
3 uren geleden, Patrijs zei:

Waarom stro gebruiken? Het zijn geen bloembollen die een hele winter op het veld moeten staan.

Of verwacht je nog een strenge winter in Bennekom?☃️

Haha nee, Ruth Stout methode ga ik een beetje toepassen. De stro/hooi geeft de bodem dan een prachtige structuur en voorziet van voeding. Zoek maar op :) 

Geplaatst:

Bij primeur teelt of vroege aardappels past het net, de aardappels zijn dan in een dag of honderd klaar, bij poten half maart zoals ik gedaan heb is dat eind juni.

De spruitjes hebben dan nog genoeg tijd om uit te groeien.  Zeker als je ze in potjes hebt opgekweekt en ze geen terugslag krijgen bij het planten.

Ook zijn de afgelopen jaren de seizoenen wat langer geworden zodat poten en groeien eerder kan en langer doorgaat.

Vorig seizoen had ik ook palmkool na de vroege aardappels en vaak kan een nateelt van pompoen of zo ook nog.

Geplaatst:

Zeker spruitkool heeft flink wat voeding nodig, stro en hooi moet eerst verteren voor ze hun schaarse voedingswaarden aan het gewas kunnen geven.

Zeker bij droogte kan verteren wel even duren. Maar dat is mijn visie. 😉

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

O, nu heb ik pardoes mijzelf gequoteted.🤔

Hier op de zandgrond geef ik in dat geval een goede bemesting van compost gemend met oude mest. Ook omdat aardappels redelijk veel van de grond vragen maar slechts weinig mest mogen en bij mij alleen compost krijgen omdat je anders veel blad en weinig knol krijgt.

aangepast door Patrijs
  • Like 1
Geplaatst:

Mijn poters liggen klaar, te kiemen. Heb dit jaar een nieuw stuk grond samen met een buurman, 5x40 meter door de helft dus. Vol met kweek. Vorig jaar november los laten trekken door een tractor met 3 tand, die kwam er bijna niet door het kleitapijt met geweven kweek heen. Oeiiiii

Maargoed, ik zag inmiddels nieuwe scheuten maar ook veel afgestorven wortels. Het biedt iets hoop, de bodem is belucht. We hebben ruim 6 kuub compost uitgespreid, het is nu wachten tot de klei wat opgedroogd is voordat het gefreesd kan worden. Het zit wel vol met pieren, sorry pieren dat er straks waarschijnlijk een frees je doormidden hakt. Hopelijk hebben ze al veel eitjes gelegd :-) We zetten er dus alleen aardappels op, om de grond te verbeteren en straks met poten, en met rooien, de kweek makkelijker te verwijderen.

Ik heb rozeval, vitabella, mozart, sante en sayada poter om het stuk te vullen. Dat wordt kevers plukken :) 

IMG_20200314_162214.jpg.1acba652a2bdfe5bafe53aefe7f8cad0.jpgIMG_20200315_103006.jpg.4c4918db9661dd9d5fcbc00a3d3a509e.jpgIMG_20200315_103025.jpg.08844b5f6cf7e6b7cfdd03d5b0775b55.jpg

Mozart is van buurman van afgelopen jaar, die waren al aan het uitlopen geweest.

IMG_20200315_103029.jpg.15c104c313ea15f51a25f2f252eb66e4.jpgIMG_20200315_103000.jpg.93c3bf56339d3ea8cb4b8b25da54a5e5.jpg

• Like 1

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Ik was aardappels wezen halen.

De Surprise was er niet schijnbaar konden ze niet aan pootgoed komen. Jammer was vorig jaar goed bevallen.

Dus dit jaar hebben we zoals gewoonlijk:

De Frieslander

En ook nog Gloria en Eigenheimer.

Ik wou eigenlijk ook nog een late soort maar dat waren rood schillige rassen. En die raak ik aan moeders niet kwijt. En de aardappels zijn voor een groot gedeelte voor haar en mijn oom. Mijn oom denk ik niet dat er moeilijk over doet maar ja als moeders ze weigert te schillen en koken...

Geplaatst:
Op 26-3-2020 om 11:42, Patrijs zei:

Dat zijn toch geen 15 kilo op de foto? Of de poters zijn erg groot. Ik zit per 2,5 kilo pootgoed op ruim honderd piepertjes in de kleine pootmaat. 28/40.

Nee, dit is maar een heel klein deel. We hebben veel te veel poters. Ik geef ze maar weg aan mede tuinders.

Geplaatst:
21 uren geleden, Jeanne heijmans zei:

,mijn eerste aardappel plant is boven gekomen. Hij staat onder een afdakje.vorst wordt de komende tijd niet aangegeven 

Hier wordt het -5/-6/-3/-3/-2 volgende week... Beetje koud. Let op :)

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik ben dit jaar ook voor het eerst aardappelen aan het kweken (in moestuinbak en potten), Vitabella's van Vanderwal. Gisteren kwamen de eerste ook boven, gepoot op 15 maart. 

Geplaatst:
Vandaag is het eerste aardappelplantje boven de grond gekomen.
Ik heb wel gesmokkeld want het staat onder een plastieken tentje. 

359524f032b424bc40835cc601b40670.jpg

Hier ook de eerste kruintjes! (Maar zonder smokkelen )

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Op 16 maart heb ik 2 rijen Vitabella en 2 rijen Obama gezet.

Deze zijn bijna allemaal opgekomen.

Op 27 maart heb ik alle andere aardappels gezet. Hier en daar komt een enkeling boven.

Geplaatst:

Wij hebben al aardappels gepoot in de voormoestuin. Daar komt traditioneel een bed met vroege aardappels, dit jaar is dat de Maris Peer.  Dan hebben we ook nog in de achtermoestuin 14 Linda aardappels gepoot en de rest van het bed klaargemaakt voor 60 Bernadettes, 25 Pompadour ( late aardappel, een gokje na de laatste twee mooie jaren) en als er nog plaats is dan stoppen we nog 14 frieslanders van oogst vorig jaar in de grond.

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

In januari 4 aardappels ( jaaaaaa, het zijn er maar 4 )  elk in een pot gestopt. Die potten zitten nu  vol. Komende oogst puilt soms al boven de  aarde uit.

En ja, aardappelloof kan hoog worden  :P

218793550_20200412aardc.jpg.90b242ba41c0de23f99a1a5f87f488fe.jpg

De planten hebben geen sterke stelen en zo kieperde een van hen eerder achter de radiator.

1463489178_20200412aardd.jpg.2bb940fd77996b1f95430717e7b93df9.jpg

Toch moest ik daar al een paar keer aanaarden.  'k Ben reuze benieuwd wat de opbrengst zal zijn!

Er was nog een plekje binnen over en op 4 maart is deze gepoot :

527792022_20200412aarda.jpg.8bcf651cd3e32720803ccc31fe356a92.jpg

Ernaast staat er nog eentje:

723082162_20200412aardb.jpg.99a5bd3df30c9940aa7e771c7f19ca32.jpg

Het zijn gewoon kleine aardappeltjes uit mijn aardappelenschilbak.

Weinig ruimte,weinig planten maar wie het kleine niet eert...  

Geplaatst:

Sommige aardappeltjes zouden wel eens prima geschikt kunnen zijn voor het balkon, maar ik denk een doorsnee ras minder.

Bij mij maakte in elk geval vorig jaar de 'Mayan Gold' maar gedrongen plantjes, dat ras kan ik me zo op een balkon indenken. Ik neem me voor foto's te maken als het zover is. Maar ik denk dat er heel veel rasjes zijn die kleiner loof geven. Hoe groot zouden de planten worden van die 'vingertype' rasjes?

Geplaatst: (aangepast)

Hier zijn de aardappelplantjes al groter dan de afrikaantjes die ik er omheen heb gezet. Ik ben erg blij dat ze op gekomen zijn, we hadden nachtvorst en we waren de jutezak  vergeten er over te doen een week of twee geleden. 

aangepast door Witch

You say witch like it's a bad thing...

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Mijn aardappelen komen al boven, wat mij doet vermoeden dat ik ze iets dieper had mogen poten, kan ik hier nog aarde overheen leggen? Ik heb doe alles met verhoogde bakken die niet helemaal tot de rand gevuld zijn, ik zou ze dus nog een paar centimeter kunnen aanaarden!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...