Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Corona, hoe vergaat het jullie?

Featured Replies

Geplaatst:
38 minuten geleden, roeier zei:

Als we afstand van elkaar moeten nemen, nemen we ook emotioneel afstand, dan maakt het uiteindelijk ook niet meer uit als er mensen doodgaan, want als keurig burger hadden we al afstand van andere mensen genomen

Gelukkig geld dat niet voor mij en mijn buren, vrienden, geliefden en familieleden. De afstand die wij nemen is zeker geen emotionele. Wat een vreemd idee dat afstand perse emotioneel dood zou betekenen. Wij beschermen elkaar zoveel mogelijk, en daar komt best emotie bij kijken.. En van het tweede deel van je gequote tekst zakt eigenlijk mijn broek af Roeier. Jullie hebben inderdaad duidelijk niks meegemaakt daar in het Noorden!
Wij ook niet trouwens, hier ook frissen lucht en minder inwoners maar juist hier gaat iedereen serieus om met de Coronamaatregelen, niet omdat de overheid dat oplegt maar omdat we dat zelf willen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Wie had vorig jaar durven beweren dat de wereld door een virus totaal zou veranderen. De eerste maanden thuiswerken waren niet onaangenaam. Nu hakte de corona in de economie. Tientallen collega's verdwenen abrupt. Flexibele schil afschalen heet dat. Toch denk ik dan aan al die gezinnen waar een kostwinner thuis komt te zitten. De volgende ronde onder het vaste personeel is ingezet. En een Europese herstructurering van de staffuncties wordt uitgewerkt. De vliegtuigindustrie was booming de laatste jaren. Nu verdwijnen de banen met duizenden. De hallen zijn leeg en donker.

Het is maar een bijeffect, naast alle menselijke leed. 

Om in die omstandigheden te protesteren tegen overheidsmaatregelen vind ik ongepast. Het betoog van Grork onderstreep ik met dikke lijnen.

Enige voorzichtigheid in het belang van velen, dat is toch wel op te brengen?

Geplaatst:
15 hours ago, Grork said:

@roeier, sorry, maar lees je mijn bijdrage even?

Het menselijk aspect komt zwaar in het geding als je zo licht over de kwestie denkt.

Nee, zo simpel kun je dat niet zeggen, @Grork.

Het is niet zo zwart/wit namelijk. Wat dacht je van de quarantainemaatregel voor de kwetsbare mensen in bijvoorbeeld verzorgingstehuizen. Die hebben in geen maanden bezoek mogen ontvangen en zijn geisoleerd. Dat is pas onmenselijk, zeker omdat diverse studies allang (voor corona) hebben aangetoond dat het onthouden van contact / isoleren van mensen voor 1 week al permanente geestelijke schade geeft. Veel mensen in verzorgingstehuizen leven juist van het bezoek en willen in hun laatste levenstijd nog familie zien. Dat ontneem je die mensen. En ja, het is niet makkelijk, want je kan moeilijk de gezondheid van iedereen op het spel zetten hiervoor, maar het zou mooi zijn als hier een tussenweg in wordt gevonden. 

Ik zou, mocht ik in een verzorgingstehuis zitten, in ieder geval niet compleet geisoleerd willen worden en ik zal hier bijvoorbeeld beslist niet de enige in zijn. Maar de bevolking wordt niks gevraagd.

Je zou verwachten dat nu na de lockdown de besmettingscijfers weer exponentieel toenemen, zoals in maart / april. Dat gebeurt niet. En ook niet alle massabijeenkomsten lijden tot een uitbraak van nieuwe coronabesmettingen. De vrouw van een vriend van mij had corona en is daar flink ziek van geworden. Die vriend niet, die heeft geen corona gehad, terwijl hij toch tot een risicogroep behoort. En zo gaat het met de overgrote meerderheid die besmet raakt met het coronavirus. 

Zelf heb ik er best moeite mee dat door de lockdown de hele economie kapot gaat. Nu lijkt het misschien nog mee te vallen, maar de klappen zullen volgend jaar wel duidelijk zichtbaar zijn. Is een lockdown dat waard? Heel kil gezegd, zijn die coronadoden een kapotte economie waard? Het ontmenselijken van alles treft niet alleen lokale middenstand, maar ook verenigingen!, vrijwilligersorganisaties en zelfs het samenwonen in een dorp. Alles wat een samenleving nodig heeft om goed te functioneren gaat zo kapot. Daar mag best eens wat meer aandacht aan worden besteed. Willen we dat? 

In mijn regio zie ik dat er redelijk laks wordt omgegaan met de maatregelen. Mondkapjes niet over de neus, met de hele familie boodschappen doen, weinig tot geen afstand en de besmettingen zijn al een paar maanden 0! Niks, nada. En het gaat dan om een best grote regio, inclusief middelgrote stad. Er wordt nu meer getest, dus lijken de besmettingen ook toe te nemen, maar hier dus niet. Waarom hier niet en elders wel, geen idee? 

Geplaatst:
17 uren geleden, roeier zei:

Dat zegt het kabinet, dat de uitbraken van nu komen doordat mensen zich niet aan de regeltjes houden. Maar hier in het noorden - Groningen, Drenthe & Friesland - houden mensen zich minder aan de regeltjes, want het virus is hier altijd minder voelbaar geweest. Wat vakantiegangers hier zeggen is dat wij de anderhalve meter niet serieus nemen dan in het zuiden. Maar we krijgen hier nog altijd geen coronapiek. We zitten hier volgens mij gewoon beter met een lagere bevolkingsdichtheid en schonere lucht. Luchtkwaliteit is een zwaarwegende factor, en veel mensen bij elkaar in een gesloten ruimte is ook niet goed als er corona is.

Die demonstratie in Amsterdam een tijdje terug, met duizenden mensen zodat er geen afstand kon worden gehouden, had je terug moeten zien in de corona statistieken als die afstand op zich zo belangrijk was.

Ik was zelf op een demonstratie tegen de corona maatregelen geweest vorige week, als ik niet fysiek wat minder was geweest. Ik vind de maatregelen te ver gaan.

Mensen worden bang van persoonlijk contact met elkaar gemaakt. Ja sorry, maar zonder contact met andere mensen kun je geen mens zijn. Een mens is een sociaal wezen en niet gemaakt om in isolement op te groeien, dat is een vorm van emotionele verwaarlozing.

Als we afstand van elkaar moeten nemen, nemen we ook emotioneel afstand, dan maakt het uiteindelijk ook niet meer uit als er mensen doodgaan, want als keurig burger hadden we al afstand van andere mensen genomen. 

Nemen ze het in het noorden minder serieus? Dat herken ik niet en blijkt ook niet uit de onderzoeken die zijn gedaan. Noordelingen houden zich over het algemeen juist beter aan de regels bleek uit onderzoek van de RUG. Ook kwam uit dat onderzoek dat noordelingen vaker hun vakantie hebben aangepast dan de rest van nederland. Minder naar het buitenland, meer in eigen land of thuis. 

Dat je compleet in sociaal isolement moet is nogal overdreven. Er kan en mag heel veel. Het is anders dan normaal en in sommige situaties zoals die Gork omschrijft is het extreem schrijnend en ook met de verzorgingstehuizen zijn fouten gemaakt maar in de gemiddelde situatie kan je met een paar aanpassingen prima je sociale contacten onderhouden. 

aangepast door loes

Geplaatst:

@Grork Heb je een bron of artikel, van het 'verhaal' wat je zojuist vertelde. 

Geplaatst:
1 uur geleden, Flup zei:

Zelf heb ik er best moeite mee dat door de lockdown de hele economie kapot gaat. Nu lijkt het misschien nog mee te vallen, maar de klappen zullen volgend jaar wel duidelijk zichtbaar zijn. Is een lockdown dat waard? Heel kil gezegd, zijn die coronadoden een kapotte economie waard? Het ontmenselijken van alles treft niet alleen lokale middenstand, maar ook verenigingen!, vrijwilligersorganisaties en zelfs het samenwonen in een dorp. Alles wat een samenleving nodig heeft om goed te functioneren gaat zo kapot. Daar mag best eens wat meer aandacht aan worden besteed. Willen we dat? 

Wanneer er zoveel mensen ziek zijn dat de ziekenhuizen het niet aan kunnen gaat de economie er ook aan.

1 uur geleden, Flup zei:

In mijn regio zie ik dat er redelijk laks wordt omgegaan met de maatregelen. Mondkapjes niet over de neus, met de hele familie boodschappen doen, weinig tot geen afstand en de besmettingen zijn al een paar maanden 0! Niks, nada. En het gaat dan om een best grote regio, inclusief middelgrote stad. Er wordt nu meer getest, dus lijken de besmettingen ook toe te nemen, maar hier dus niet. Waarom hier niet en elders wel, geen idee? 

Als er 0 besmettingen zijn dan is het logisch dat het niet toeneemt. Wanneer je geen contact hebt met mensen die corona hebben kan je ook niet besmet raken. 

Geplaatst:

@loes

Ik woon in een redelijk toeristisch gebied en ondanks het toerisme zijn er geen besmettingen (en buiten de regio nauwelijks besmettingen). Het enige dat ik zeg, is dat het niet zo zwart/wit is als dat er in het nieuws beweerd wordt en wat jij beweert. Mensen werken ook buiten de deur (buiten het toerisme is er hier weinig werkgelegenheid in de regio) en komen zeer zeker wel in gebieden waar wel veel meer coronabesmettingen zijn en waren. En denk ook eens aan de BLM demonstratie in Amsterdam waar ook niemand afstand heeft gehouden. Is er daarna een grote uitbraak geweest in Amsterdam of onder mensen die daar aanwezig zijn geweest? In Duitsland in ieder geval niet bij de diverse BLM-demonstraties en ook andere demonstraties.

Daarnaast is het ook een kwestie van IC-capaciteit. In Nederland is die gewoon veel te laag (29 bedden op zoveel 1000 inwoners), dat doen omringende landen beter. Duitsland heeft veel pati"enten uit Nederland, Frankrijk en Italie" opgenomen. Als er minder was bezuinigd op de zorg, waren er ook minder opnameproblemen geweest in Nederland. 

Nogmaals, iemand die kritisch kijkt naar de coronamaatregelen, zoals bv roeier en ik ook, zijn niet meteen onverantwoordelijk bezig of extreemrechts of een of andere complotwappie. Er is niks mis mee om kritisch te kijken naar het nieuws. En ja, ik hou mij aan de coronaregels, maar dat wil nog niet zeggen dat ik overal het nut ervan inzie.

Geplaatst:
1 uur geleden, Flup zei:

@Flupzegt : Daarnaast is het ook een kwestie van IC-capaciteit. In Nederland is die gewoon veel te laag (29 bedden op zoveel 1000 inwoners), dat doen omringende landen beter. Duitsland heeft veel pati"enten uit Nederland, Frankrijk en Italie" opgenomen. Als er minder was bezuinigd op de zorg, waren er ook minder opnameproblemen geweest in Nederland. 

@Flup Vrijwel zeker weet ik dat wij er hier niet  uit komen maar wat ik net van je heb gequote is een heel belangrijk punt!

Nederland is zo uitgehold door deze regering, elke regeringsperiode weer, dat buiten de wegbezuinigde 'onnodige' zaken er tig belangrijke zaken óók uitgehold zijn.

Tijdens de lockdown ging het ten eerste om de IC afdelingen draaiende te houden, daarna om de economie aan de gang te houden and so on. Al die scenario's hebben voors en tegens, het is net wat je in jouw leven tegen ben gekomen het laatste half jaar. 

Een ieder praat natuurlijk voor zijn eigen zaak, eigen belang, eigen partij, eigen inkomen etc. Dit gaat een oeverloze tijd aan regels, weerstand, overleg en plannen duren.

Democratie, daar leven we in en daar hebben we óók mee te dealen.

aangepast door Grork

Geplaatst:

@loes, ik haal vooral uit de Leeuwarder Courant dat we in het noorden ontspannener kunnen zijn, en dan wordt zo'n toerist uit Zeeland die hier in Friesland op vakantie is geïnterviewd en die zegt dat ze zich bij hun veel beter aan de anderhalve meter houden, en dat heb ik maar aangenomen. Er zit veel subjectiviteit bij, want hoe meet je zoiets? Ik durf wel te stellen dat het advies - het was geen regel! - om binnen te blijven massaal is genegeerd, en ik heb persoonlijk alleen maar mensen tegen de anderhalve meter horen ageren, en een vrouw in de super werd kwaad toen ik anderhalve meter afstand hield bij de kassa; ze ging klagen dat ik de boel ophield.

Organisaties moeten zich er natuurlijk wel aan houden, dus je ziet wel overal stickers en plexiglas, en veel gaat niet door. En de grotere ruimte in het noorden betekent dat we minder snel op elkaar zitten dan ergens in de randstad. Het is hier makkelijker om je aan de regels te houden, neem ik aan. Binnen dit forum onderwerp weet ik niet of wij als noorderlingen meer respect voor de regels hebben. Dat de noorderling z'n vakantie eerder aanpast geloof ik zonder meer, maar dat past ook wel bij onze levensstijl van wat makkelijker met minder genoegen nemen.

Mijn bewering dat we hier in het noorden ons minder aan de regeltjes houden wil ik wel terugnemen, want dat kan ik niet overeind houden als je met onderzoeken komt die het tegenovergestelde suggereren.

Ik wil nog even terugkomen op een stelling van me die geloof ik verkeerd viel; dat van de emotionele afstand die wordt gecreëerd. Anderen zien dat niet zo. Ik dacht vooral aan jongeren en sociaal kwetsbaren. Niet aan volwassenen met een sterk sociaal netwerk, die kunnen hier wel tegen. Maar voor jongeren duurt deze periode al héél lang, die zijn nog niet helemaal sociaal gevormd, moeten nog grenzen aftasten en soms overschrijden, en voor deze groep is dit niet een goede periode om volwassen te worden. Veel sociale evenementen gaan niet door of verlopen krampachtig, individuen die toch al de kans lopen af te haken zullen dat nu makkelijker doen. Er worden meer 'loners' gecreëerd zo, en als je kijkt naar mensen die gruwelijke dingen doen, dan zijn dat vaak loners. Daar hebben dan normale sociale gevoelens zich niet kunnen ontwikkelen, met soms rare gevolgen vandien. De sociaal-psychologische effecten van de lockdown zullen niet gunstig zijn. Ik gebruikte het woord 'we' alsof ieder mens een onmens zou worden, nou nee, dat zal niet gebeuren, maar de negatieve effecten zullen er zijn. Voor sommigen sterker, voor de meeste mensen zwak. 

Geplaatst:

Goed om je persoonlijke kijk op de situatie zorgvuldig toe te lichten.

Het staat buiten kijf dat je eigen omstandigheden zwaar meewegen in de vorming van je mening. 

Een Brabander die de regionale ziekenhuizen over zag stromen, tal van mensen zag lijden en/ of overlijden reageert heel anders op de Corona maatregelen dan een Noorderling die het slechts kent van horen zeggen. 

Voor hen zijn de economische effecten directer voelbaar dan de dreiging voor de gezondheid. 

Laten we vooral op elkaar letten. 

Geplaatst:

@Grork Heftig stuk om te lezen.

We moeten in nederland nog uitkijken, als we niet ons aanpassen, zitten we over twee weken, met het dubbele aantal, zoals de groei er nu uit ziet.

image.png.4dda3bb23079043579a8509ac29044c2.png

Wereldwijd dagelijks steeds meer besmettingen. Ik hoop dat het er niet meer worden.

image.png.938aab558405715445af1d4b1dbc727d.png

Nog een visuele toevoeging, om te laten zien, hoe het virus muteerd en de wijzigingen in het virus getraceerd worden. (er zijn nog geen grote mutaties geweest)

De 20B variant was de gene die in italie huishield.

image.png.c218bf3fa9b35b252da183100b3c3cae.png

Dan had ik laatst nog een weterschappelijk artikel gelezen (moet de link een keer weer opzoeken)

Onderzoek vanaf 1986 tot nu. 2500mensen die om de 6maanden bloed lieten testen. 
Waarvan één persoon 27x een coronavirus(geen COVID-19, maar andere varianten) tussen 1986 en 2020 had opgelopen. Weterschappers geven dan ook dat je maar tot +/- 6maanden na coronabesmetting imuum bent, en daarna weer vatbaar, inhoevere en hoe-erg je ziek van een herinfectie wordt, zat niet in de test.

Geplaatst:
2 hours ago, Grork said:

@Flup Vrijwel zeker weet ik dat wij er hier niet  uit komen maar wat ik net van je heb gequote is een heel belangrijk punt!

Nederland is zo uitgehold door deze regering, elke regeringsperiode weer, dat buiten de wegbezuinigde 'onnodige' zaken er tig belangrijke zaken óók uitgehold zijn.

Tijdens de lockdown ging het ten eerste om de IC afdelingen draaiende te houden, daarna om de economie aan de gang te houden and so on. Al die scenario's hebben voors en tegens, het is net wat je in jouw leven tegen ben gekomen het laatste half jaar. 

Een ieder praat natuurlijk voor zijn eigen zaak, eigen belang, eigen partij, eigen inkomen etc. Dit gaat een oeverloze tijd aan regels, weerstand, overleg en plannen duren.

Democratie, daar leven we in en daar hebben we óók mee te dealen.

Meningsverschillen zullen er altijd blijven en dat is ook helemaal niet erg, zolang je maar respectvol met elkaar kan argumenteren.

De waarheid heb ik niet in pacht en ook wetenschappers zijn het totaal oneens op bijvoorbeeld het verspreiden van corona. Het is gewoon niet zo zwart/wit als het wordt voorgeschoteld. En dan is het ook goed dat tegengeluid wordt meegenomen in de besluitvorming, ongeacht of je het ermee eens bent of niet. Want de maatregelen die genomen zijn hebben ook een behoorlijke impact op alles. En daar kun je ook niet te lichtzinnig over denken, ook als het je niet betreft.

De genomen maatregelen begrijp ik wel, maar of het de beste maatregelen waren zal de tijd moeten leren.

Geplaatst:

Met wat moeite kan ik meedoen met een beschaafde discussie over corona en wat er rondom speelt, maar ik heb de neiging om abrupt te zijn en de middelvinger op te steken. Ik ben meer iemand van kroegpraat dan van diplomatie.

Die kroeg die heb je hier toch al niet, maar ik luisterde net wel naar een Facebook contact met wie ik nog eens wel in de kroeg heb gezeten, in Edinburgh dan, in de tijd dat ik nog in Schotland woonde. Ook in Groot Brittannië weinig aan de hand met corona in het noorden, maar de maatregelen zijn daar net zo goed, of zelfs meer. Met wat Billy hier zegt verwoordt hij veel van mijn gevoelens. Dit is niet ieders stijl, dit is niet een Nederlandse stijl, ook niet 100% mijn opvattingen, misschien voor 80%, maar het geeft wel heel goed weer wat het ook in mij losmaakt. Compleet met een soort van 'ik heb het hiermee wel gehad' er ook nog bij. Billy Watson: https://www.facebook.com/billywatson7/videos/10158736273038185/.  

Geplaatst:

Interessante discussie. Maar ondertussen lopen de besmettingen weer flink op en er zijn dus nog heel veel mensen en winkels/zaken die zich niet aan de 1,5 m willen of kunnen houden. 

Als we niet terug willen naar een onhoudbare situatie met veel mensen die ziek worden (en mogelijk blijvende schade oplopen aan hart en longen) , in het ziekenhuis belanden of in het ergste geval op de IC terecht komen en dood gaan zal er nu iets moeten veranderen. 

Knuffel lekker met je eigen partner, je beste vriend/vriendin of familielid en houdt het daarbij voor het broodnodige voelen. 

Deze ziekte moet echt tot een halt worden geroepen tot er medicijnen zijn die werken of er een vaccin is. Als we nu niks doen om dit te stoppen krijgen we een herfst /winter die het voorjaar vele malen gaat overtreffen.

Mensen moeten zich realiseren dat alle niet noodzakelijke bijeenkomsten op afstand moeten blijven en dat we nog enkele maanden/ een half jaar of meer een andere uitlaatklep moeten zoeken. Wordt niet dronken in de kroeg, op feestjes en ga niet op vliegvakantie om te ontspannen en blij te zijn. Zoek een andere uitlaatklep! 

Voor ouderen in verzorgingshuizen is het natuurlijk wel belangrijk dat zij contact blijven houden met hun dierbaren. Maar ook dat moet zoveel mogelijk op gepaste afstand. Geef bv geen zoen maar zet even een mondkapje op en aai iemands armen en rug in plaats daarvan. 

Ik hoop echt dat de Nederlandse overheid deze week nog met aanvullende maatregelen komt die verplicht en duidelijk zijn. En gaan gelden voor alle regio’s met relatief veel besmettingen en een R boven de 1 . 

B.v. Dat bedienend personeel verplicht mondkapjes moet dragen in restaurants en op terrassen. Dat kroegen verbiedt om na middernacht nog alcohol te schenken. Verbiedt om (familie)feesten of bijeenkomsten te houden in krappe  en matig geventileerde ruimtes en stel regels op wat dan wel mag: bv max 10 personen, ramen open en min 3 m2 per persoon. Dat supermarkten chaos moeten voorkomen met een verplichte looprichting en ontsmettingsmiddelen moeten aanbieden. ....

Alleen met meer maatregelen kan die R van 1.4 weer naar onder de 1. Een beroep doen op verstandig handelen blijkt niet genoeg. 

Geplaatst:
  • Auteur
On 2 August 2020 at 9:37 PM, Grork said:

@roeier, sorry, maar lees je mijn bijdrage even?

Het menselijk aspect komt zwaar in het geding als je zo licht over de kwestie denkt.

Het geen je geschreven hebt is hartverscheurend, verschrikkelijk. Al heeft ieder het recht op zijn eigen mening, moet ieder wel respect hebben voor de ander. Ik hou voor de rest maar wijzelijk mijn mond en geloof verder in de complottheorie en de noodwetten, al gaat het ten koste van onze vrijheid. Het verlies van dierbare is veel te groot!

Geplaatst:
Op 3-8-2020 om 17:53, Flup zei:

Is er daarna een grote uitbraak geweest in Amsterdam of onder mensen die daar aanwezig zijn geweest?

Dat is lastig te meten aangezien de demonstranten niet alleen uit amsterdam kwamen.

En het is inderdaad niet zwart/wit. er zit een soort geluksfactor in. Je kan 1000 mensen bij elkaar hebben die het allemaal niet hebben maar een groepje van 10 man waar een groot deel corona oploopt. 
In Noord nederland blijft het aantal besmettingen ook opvallend laag. eerst werd gedacht dat de vroege voorjaarsvakantie daarmee te maken had maar inmiddels weten we dat het virus toen al lang rond ging dus het had al lang in het noorden kunnen zijn. Wel is het zo dat in Brabant het carnaval in combi met het slechte weer een versneller is geweest. Dat soort evenementen hebben we nu niet meer, misschien is dat wel voldoende. Ik weet het ook niet. 

Ook mee eens trouwens dat nederland gewoon veel te weinig IC plaatsen had of eigenlijk vooral veel te weinig goed opgeleid personeel want plaatsen konden wel worden gecreëerd maar IC verpleegkundigen opleiden kost tijd. 

22 uren geleden, roeier zei:

Er zit veel subjectiviteit bij, want hoe meet je zoiets? Ik durf wel te stellen dat het advies - het was geen regel! - om binnen te blijven massaal is genegeerd, en ik heb persoonlijk alleen maar mensen tegen de anderhalve meter horen ageren, en een vrouw in de super werd kwaad toen ik anderhalve meter afstand hield bij de kassa; ze ging klagen dat ik de boel ophield.

In jou omgeving gaat het er duidelijk anders aan toe dan hier. Misschien is het dan beter om vanuit je eigen ervaring te praten en niet het hele noorden op 1 hoop gooien want wat jij omschrijft herken ik totaal niet. Natuurlijk wel eens een enkeling die moeilijk doet in bijv de supermarkt maar die krijgt geen bijval, eerder dat degene wordt teruggefloten. 

Vandaag naar een familiepark geweest en alle volwassenen hielden perfect afstand (in ieder geval van mij, of de mensen die bij elkaar stonden altijd tot 1 gezin behoorden kan ik natuurlijk niet beoordelen). Scheelt natuurlijk wel dat kinderen geen afstand meer hoeven te houden anders was het onmogelijk geweest. 

Ik dacht vooral aan jongeren en sociaal kwetsbaren. Niet aan volwassenen met een sterk sociaal netwerk, die kunnen hier wel tegen. Maar voor jongeren duurt deze periode al héél lang, die zijn nog niet helemaal sociaal gevormd, moeten nog grenzen aftasten en soms overschrijden, en voor deze groep is dit niet een goede periode om volwassen te worden.

Sociaal kwetsbaren zeker en als ze alleen wonen dubbelop, maar jongeren valt denk ik mee. Bedenk je ook dat zij in een hele andere tijd opgroeien waarbij sociaal contact veel online plaatsvind. Dat de sociale contacten door de corona verplicht anders zijn zal zeker negatieve effecten hebben maar ik geloof niet dat mensen in een jaar tijd totaal contactgestoord worden, dat zit niet in onze aard. Daarmee ga ik er wel vanuit dat we deze sociale onthouding geen tig jaar moeten volhouden want dan is het voor iedereen onmenselijk. 

20 uren geleden, Flup zei:

De genomen maatregelen begrijp ik wel, maar of het de beste maatregelen waren zal de tijd moeten leren.

Ik denk dat maar weinig maatregelen achteraf de beste keuze blijken te zijn. Maar dat is dan met de kennis van achteraf, de maatregelen zijn genomen met de kennis van toen en op dat moment is er gedaan wat het beste leek. 

aangepast door loes

Geplaatst:

Met wat moeite kan ik meedoen met een beschaafde discussie over corona ......... 'ik heb het hiermee wel gehad' er ook nog bij.

@Roeier ken je de uitdrukking 'Zoveel hoofden zoveel zinnen'?

Dat is in dit topic gaande.

En dat mag.

Ondanks de Corona gevolgen is het een groot goed dat ieder vrij is om zijn eigen mening te hebben :classic_smile:

aangepast door Grork

Geplaatst:
6 uren geleden, Jane Doe zei:

........ en geloof verder in de complottheorie en de noodwetten..........

Mooi momentje om een geluid  uit de samenleving hier neer te leggen:

Ene R. die ik vanmiddag  in een groepsdiscussie trof is er heilig van overtuigd dat er " in het komend Coronavaccin

nano's toegevoegd zijn die verbinding hebben met het G5 netwerk".

@Jane Doe , hoe sta jij hier in?

Geplaatst:
15 minuten geleden, Grork zei:

Ene R. die ik vanmiddag  in een groepsdiscussie trof is er heilig van overtuigd dat er " in het komend Coronavaccin

nano's toegevoegd zijn die verbinding hebben met het G5 netwerk".

Je hebt nog niet alles gehoord. Die nano's gaan daarna direct repliceren, en veranderen je uiterlijk daarna in een chinees. Daarmee zit je direct gelinkt aan het chinese 5G netwerk, en heeft de CCP een directe verbinding om commando's naar je toe te sturen... pas maar op, voordat je het weet word je overgenomen.

Geplaatst:
56 minutes ago, Grork said:

Ondanks de Corona gevolgen is het een groot goed dat ieder vrij is om zijn eigen mening te hebben

Jazeker, Grork. De discussie hier is ook gezond en goed dat het kan. Ik heb wat kortaf geklonken een paar berichten terug, mede omdat de hele corona me wat moe maakt. Het inhoudelijk meedenken met elkaar gaat ons allemaal goed af volgens mij. Als de verschillen van inzichten wat groter zijn, maakt dat het meedenken met elkaar des te opvallender.

De aanwezigheid van het virus, of niet, kan cultuurverschillen veroorzaken, zoals Veldjesgraaf terecht memoreerde. Persoonlijk leef ik tamelijk solitair en spreek zelden mensen, behalve wat koetjes en kalfjes met collega's of mensen op de tuin. Maar vanavond vroeg ik iemand op de tuin hoe corona diens leven had beïnvloedt. Het antwoord was dat het een grote impact had en in negatieve zin; een lijstje van sociale uitjes werd genoemd die moesten overgaan. De regels kwamen er niet goed vanaf. Dat is één persoon natuurlijk, maar ik vermoed niet onrepresentatief. Dragen in sommige delen van Nederland mensen maskers? Ik moet hier mijn eerste maskerdrager nog tegenkomen, al zag ik wel een persoon met een duikershelm op in de supermarkt een paar maanden terug...

De corona gevolgen, dat zijn hier vooral de regels. Dit lijkt een vrij goed overzicht per regio te zijn van hoe de corona zich ontwikkelt: https://innovationorigins.com/nl/coronakaart-covid-19-komt-terug-van-vakantie-tijdens-de-bouwvak/. Ik geloof dat er staat dat er negen nieuwe gevallen in Friesland waren afgelopen week. Dat zou het wel erg toevallig zijn als ik daar eentje van kende. Niemand van de negen hoefde ook opgenomen te worden. Friezen zijn de langste mensen ter wereld, we zouden extra risico moeten lopen: https://www.timeslive.co.za/sunday-times/lifestyle/2020-07-30-taller-people-twice-as-likely-to-contract-covid-19-survey-suggests/. Wat ze al niet onderzoeken, en wat moet een lang persoon doen dan?

Ik kwam wel een ex-collega tegen die al een paar maanden in het ziekenhuis heeft doorgebracht, kritisch, en die er nog bepaald niet doorheen is. Leukemie. Maar corona ken ik niet. Het moet hier wel geweest zijn, maar de ziekte zelf blijft een abstract gegeven voor mij, en ik vermoed dat dat voor meer mensen hier geldt. Men loopt rustig tegen de pijlen in de supermarkt in, en ik zie mensen dicht bij elkaar staan als ze een gesprek voeren.

Bij het postlopen kom ik één of twee brievenbussen tegen waar een briefje bij is geplakt dat men liever geen geen reclame wil vanwege corona. Maar als buiten zijn, wat veel gebeurt met dit weer, vraag ik altijd of ik de post zal overgeven (inplaats van in de bus te doen) en iedereen neemt liever de post gewoon aan. Daarbij houdt je weinig afstand van elkaar. Er is niemand die verkiest dat ik het in de bus te doe (wel afstand).

Dit zijn gewoon wat anekdotische waarnemingen, ik wil er geen punt mee maken. Ik probeer de sfeer hier te illustreren. De discussie, daar komt wel héél erg veel in langs, er spelen zeker gekke dingen, maar wie kan al dit nog bijhouden?    

Geplaatst:

Niemand, @roeier, niemand kan dit allemaal nog bijhouden.

Neem de regering, toch een centraal punt voor de Nederlander. Praatte zichzelf tegen en ondanks beelden hiervan wordt het toch ontkent.  Het RIVM, m.i. dwalende in plaats van een orgaan met een gedegen administratie en standpunt, meldt het aantal doden 'waarbij een test is geweest'. Zelfs  huisartsen lieten zich hierna horen dat er nu wel een heel groot aantal overledenen buiten de lijst gehouden werden.

Niemand heeft dit, ondanks dat er veel eerder geluid-, tekst- en beeld uit China kwam, op een juiste manier ingeschat.

Dat in maart beseffende had er steeds weer bijgestuurd moeten worden. Op een eerlijke manier.

Maar ik wil die gang van zaken niet veroordelen.

Het is moeilijk genoeg om ( ondanks waarschuwingen dat er een pandemie aan zat te komen) te begrijpen, te bevatten en er geheel correct naar te handelen.

Dat er tegenstrijdige regels kwamen en/of zijn laat  zien dat niet alles onder controle is.

Dat-kan-ook-niet-want-we-kennen-geen-pandemie-in-onze-huidige-tijd.

Wie bedenkt er op zo'n moment dat Brabanders het virus geheel anders zullen leren kennen dan in Friesland?

Eerdere uitbraken bij de varkens en later de geiten waren nationaal. Niet zo allesomvattend. Hoe erg ook om het zo te zeggen

maar  "de wereld lag er niet wakker van ".  Onderschat die beide uitbraken toch maar niet. Het nodige leed is geweest en gezien het feit dat bij de geitenboeren zaken nog steeds niet afgehandeld zijn (!) is dat in mijn ogen nog steeds leed voor de betrokkenen. 

Nee, we weten te weinig. Hierdoor is het ook niet meer goed bij te houden. Lang niet alle gedragingen van het Coronavirus zijn bekend. Daarnet , 5 minuten geleden werd er op de radio nog 'vermoed' waar de huidige opleving van besmettingen vandaan komt. Vermoed? We zitten in de 7e maand verdorie!

Maar zo werkt het niet.

Ondanks internet verlopen zaken traag. Het zijn merendeels Paarse krokodillen die in de weg lopen maar afijn, het vlot niet om 

de juiste gegevens te vergaren, te verwerken en te melden.

Hierdoor worden klachten over tegenstrijdigheid in de regelgeving ondergeschikt aan andere mediageluiden. Of beter gezegd:

tob jij thuis lekker door, wij hebben het nu even te druk.

Vanavond kwam het woord invalshoek voorbij.

Iedereen heeft een andere invalshoek.

Die invalshoek kan  wel eens het struikelblok zijn naar een snelle en vlotte opruiming van het Coronavirus.

Ondertussen moet iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid nemen, hoe serieus die ook genomen wordt.

Geplaatst:
9 uren geleden, roeier zei:

Bij het postlopen kom ik één of twee brievenbussen tegen waar een briefje bij is geplakt dat men liever geen geen reclame wil vanwege corona. Maar als buiten zijn, wat veel gebeurt met dit weer, vraag ik altijd of ik de post zal overgeven (inplaats van in de bus te doen) en iedereen neemt liever de post gewoon aan. Daarbij houdt je weinig afstand van elkaar. Er is niemand die verkiest dat ik het in de bus te doe (wel afstand).

Bij aangeven met gestrekte armen heb je met de eerdergenoemde lange friezen voldoende afstand ;) 

Gezond verstand is naar mijn idee belangrijker dan perfect de regeltjes naleven. Lastige aan de coronasituatie is alleen dat niemand precies weet wat het beste is dus de lijn tussen gezond verstand en domme actie is wazig. 

Zo heb ik bijvoorbeeld een iemand in de omgeving die alleen woont en direct bij het begin van de coronacrisis werkloos is geraakt. Kwam helemaal in zijn uppie thuis te zitten. Die komt bij zijn broer en gezin over de vloer om op de kinderen te passen zodat de ouders konden werken. Mag niet volgens de regeltjes maar kan het kwaad als je het huishouden met 1 persoon uitbreid? (Zal zoiets ook bij Jorieke voorbij komen. Alleen maar mooi denk ik dan)

Of een getrouwd stel. Wonen op papier beide nog bij ouders thuis omdat hun huis in aanbouw is. Ze hebben dus samen een huis waarin geklust moet worden maar mogen volgens de regeltjes niet samen zijn want verschillend huishouden. Beide gezinnen hebben afgesproken dat ze zich gedragen als 1 huishouden en daarbuiten extra opletten. Zo kan het stel bij beide huishoudens over de vloer komen en kunnen de ouders helpen klussen. Prima oplossing denk ik dan maar volgens de regels mag het niet. 

Zelf volg ik ook niet 100% de regeltjes. mijn zoontje had al contact met mijn ouders voordat de regel in ging dat kinderen geen afstand hoeven te houden. Mijn ouders zijn relatief jong en volledig gezond. Met de kwetsbare familieleden heeft zoontje geen fysiek contact gehad, ook niet sinds de versoepeling. Het risico is te groot en degene zeggen zelf ook dat ze liever een periode van de kinderen missen dan helemaal niet meer kunnen meemaken. 

aangepast door loes

Geplaatst:

Er is duidelijk een soort van gezamenlijk bepaalde sociale code in het spel. Je kiest niet echt in je eentje hoe je met andere mensen omgaat.

Mijn straat bijvoorbeeld, dat is niet meer dan een smal fietspad langs een vaart. Je kunt niet elkaar passeren en daarbij anderhalve meter aanhouden, of je zou de berm in moeten. Niemand doet dat. Ik heb het wel gedaan toen ik lopend was, maar geen fietser gaat de berm in.

Wat het overgeven van de post betreft, ja, met lange armen is inachthouding van de anderhalve meter mogelijk, maar ik heb vandaag speciaal gelet op hoe het in de praktijk ging - er waren drie overgeef momenten:

1) Ik ging met de fiets over een tuinpad naar iemands brievenbus toe, maar de bewoner was in de tuin en kwam op me af. Ik stond voor de brievenbus, en stelde voor dat ik de post daar in deed, maar de bewoner, half achter mij staand, reikte zijn hand uit om het aan te nemen.

2 en 3) Een kind ziet me en snelt op me af om de post aan te nemen. Instructies van PostNL zijn om post niet aan kinderen te geven, los van corona, maar bij sommige adressen gaat het zo, is de keuze van dat gezin, ondanks dat je als postbode voor de bus wilt kiezen.

Geen lange armen in elk van deze gevallen, ik zou me in bochten moeten wringen om hier de anderhalve meter te respecteren en tegen de mensen om me heen ingaan. Ik geef natuurlijk de post gewoon over.

"Laten we de regels respecteren, zo moeillijk is het niet," of dat soort uitspraken; ik ben het daar niet per definitie mee oneens, maar als het gaat om afstand van elkaar houden, dat is wel iets wat je gezamenlijk beslist; met elkaar vorm je een soort van sociale code. In mijn leefgemeenschap is die sociale code door corona nog niet echt veranderd. Dit zijn de informele circuits van kleine dorpjes op het platteland waar nauwelijks iets is veranderd. Veel evenementen gaan niet door, op horeca en winkels heeft het impact, dat is het net even wat formelere nivo, daar moet je, daar zou het teveel in het oog lopen als je de regels negeerde, maar bij de omgang één op één doen we niet anders als voorheen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.