Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@TomP

Het deel van de aardbeien met gaas eroverheen, heeft nauwelijks schade. Wel een paar aardbeien waar pissenbedden op zaten. Het deel zonder net heeft nog steeds heel veel vraatschade. Ik verdenk nog steeds de vogels.

Maakt niet uit, volgend jaar gaat alles in bakken geteeld worden, daarvoor hou ik zelf teveel van aardbeien.

Geplaatst:

Mijn aardbeien ook onder net. Ik heb minstens 6 soorten staan waarvan twee grote groepen’ de Gariguette en de Frau mieze schindler. De andere soorten zijn bv gekregen van @angela en @Goldfish maar de labeltjes zijn weg. De Gariguette is over de grootste oogst heen en de Frau MS begint. Een enorme oogst valt ons ten deel dit jaar, geen idee waarom alhoewel ik in maart de bedden eens goed onder handen heb genomen door al het oude blad weg te knippen en te wieden. Daarna een zak home made bladcompost verstrooid. Toen niks meer totdat vlak voor de oogst toen nog stro tussen en onder de planten. Het is een bed van 1 x 3,5 m en we zitten nu op kilo 5 met nog heel veel meer te komen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik heb nog van vorig jaar in de diepvries zitten. dit jaar heb ik net zoveel aardbeien staan, maar ik verwacht minder oogst (vanwege de vogels). Als de oogst goed op gang komt, dan geef ik ook veel weg, maak er jam van of vries het in.

Geplaatst: (aangepast)

Soms wel lekker dat landklimaat in Hongarije.

Hier aan de kust ben ik een week aan het plukken. Zowel de Korona's als de Daroyal geven, maar dan bijna alleen de jonge planten.

Het pootgoed van 2019 ziet er wel veelbelovend uit. 👍

Overigens ben ik hier tot nu toe de eerste hier op het complex die al aan de aardbeien zit.

IMG-20200528-WA0000.thumb.jpg.a47ac3e747bdabcf0a6ab43f04ebd71b.jpg

En ja veel merels hier dus netten zijn echt noodzakelijk:

1921901172_20200520_183533(2).thumb.jpg.8a93806bf0ad840955b0b339ced8127c.jpg

aangepast door Patrijs
Geplaatst:

Weet niet wie van jullie nog kan herinneren dat ik mijn aardbeien voorgezaaid had in veel te laag staande grond en ze dan met een lepeltje had omgeschept. Het zijn nog steeds kleine zaailingen maar hebben inmiddels een viertal echte bladeren. Heb er 3 binnen in P9 potjes staan en 4 zaailingen in de volle grond gezet buiten gezien het toch redelijk warm blijft. Divide and conquer. Ik zal er dit jaar geen aardbeien meer uit krijgen maar als ik ze kan overwinteren, heb ik volgend jaar weer plantjes erbij die ik zelf heb gezaaid :) vind ik toch wel gaaf. Ondertussen heb ik ook 3 soorten (witte, Ananasa x Fragaria en een onbekende van gekregen stekjes) die wel goed aanslaan :) Van de kruising die ik kreeg van mijn schoonmoeder ga ik stekjes maken want voor 2 planten hebben die best een hoge opbrengst en hele lekkere vruchten :) 

Geplaatst:

de aardbeien gaan goed ondanks wat zwarte bloemen van vorige maand;

gister 2 kg Daroyal geplukt en gejamd en 0,5 kg korona voor de toetjes

Geplaatst:

Ik wil ook echt meer aardbeien! Hopelijk kan ik in augustus veel nieuwe stekjes maken..

Op mijn aardbeien kwam ik trouwens deze zwart-witte kevertjes tegen. Wat zijn dit? En kunnen ze kwaad? Ik dacht ze eten misschien wel het luis wat op mijn plant zit op, maar ze zaten ook echt op de aardbeien.IMG_7807.thumb.JPG.1a46a2b4cfe3811ab59383766a21369f.JPGIMG_5759.thumb.JPG.aec8a72510b0134900fe90accfd4c124.JPGIMG_1386.thumb.JPG.d1240a893563f955528034fdccc57d1b.JPG

27 minuten geleden, CelineK zei:

Hopelijk kan ik in augustus veel nieuwe stekjes maken

Zorg dat ze voor augustus op hun definitieve plek staan. De aardbeien gebruiken namelijk de rest van het groeiseizoen om de bloemen (en dus vruchten) voor komend jaar te maken. Wil je volgend jaar een rijke oogst dan moet je in juni de stekken vertroetelen en op zijn laatst eind juli verplanten.

Was het kevertje geen wants ? 

aangepast door Patrijs
Geplaatst:

Deze aardbeien had ik begin april gezaaid toen ik nog wist dat je beter kon kopen dan zelf zaaien. Aangezien er zaailingen kwamen, heb ik ze toch maar geprobeerd op te kweken. Het zijn kleine plantjes nu, maar ik vermoed dat ze volgend jaar toch wel vruchten gaan geven mits ik ze goed in de gaten blijf houden. Ik ben benieuwd :)

Ik heb er vier buiten in de volle grond en nog 3 in P9 potjes binnen in de vensterbank omdat ik twee weken geleden niet zeker wist of deze plantjes gingen aanslaan, dus durfde niet alles al uit te planten. Ik denk nu dat de andere drie ook maar naar buiten gaan :)

IMG_8391.thumb.JPG.e8cd0e24bcacb68cbff178c069c3bfd3.JPG

• 2 weeks later...
Geplaatst:

@Mellie Ik heb doordragers, en na de eerste oogst, heb ik alle kleine/onrijpe aardbeien afgeknipt, en wat kleine nieuw bloemstengels. Daarna is deze weer veel groter blad gaan maken. En grotere en dikkere bloemstengels. Tevens haal ik bijna doodblad weg/of met gaten.

Normaal zeggen ze bij doordragers volgens mij tot 1 juni bloemen verwijderen. Maar het was zulk mooi weer vroeg in het voorjaar, dat het harder ging dan verwacht. Dus half mei/eind mei de laatste aardbeien opgegeten en de week voor 1juni alle bloemen/vruchtjes weggeknipt.
Nu blijven ze bloeien en vruchten geven tot ergens half september.

Ik heb trouwens in de bakken in elke hoek een stok gestoken, waar een metaal draad van stok naar stok gaat.
Het blad steekt omhoog en hangt op de draad. De aardbeien bloemen gaan onder de draad door. Droger ze sneller (vorig jaar veel beschimmelde tijdens regen periodes)

• 11 maanden later ...
Geplaatst:

Volgend jaar ook maar kijken naar netten, hoe zie ik dat voor me? Als je er gewoon een net overheen legt kunnen ze de aardbeien toch nog pakken? Mijn grootste mooie aardbei is gepikt en er komen niet eens zoveel vogels in de tuin. Ik was zo teleurgesteld 🤭

Geplaatst:

boogjes van elektrapijp zetten

hier de kasaardbeien opgegeten, matigjes van smaak, korona

buitenaardbei ligt op het stro, nog 1-2 weekjes

Geplaatst:

Gisteren een net, de eerste 3 aangepikte aardbeiden waren voor mij het startsein om de netten erover te leggen. Doordragers onbekend ras volle planten met heel veel bloemen en vruchten, rijping begint nu dus met het zonnetje goed in de gaten houden. Daarnaast 10x daroyal en 10x sonata geplant en die krijgen nu ook de eerste bloemetjes en uitlopers. Uitlopers gaan er af, doordragers na dit jaar eruit, dat zijn tweejarige planten dus die zitten duidelijk op hun piek. Moet nog ergens stro vandaan halen maar weiger om een godsvermogen uit te geven in de dierenwinkel voor een klein pakje. Iemand nog een makkelijke manier om aan een strobaal te komen?

6 uren geleden, Moonsparkle zei:

Volgend jaar ook maar kijken naar netten, hoe zie ik dat voor me?

Kijk even hier: 4-6-2020 - De moestuin van Patrijs - Moestuin Forum

@MSDG Haal gelijk een pak stro bij de fouragehandel .

En ik zie hier nog geen foto's van aardbeien van dit jaar in dit topic van 2020.

Zal ik dan maar aftrappen?

Van uit de bak oogst ik al een week iedere dag wat:

1179624493_20210604_133613(2).thumb.jpg.23b9e3ce316e4733775fc9a722ca4f3b.jpg

De nieuwe planten:

55945666_20210604_125530(2).thumb.jpg.ea5051794cdfde53b451a8646096e44c.jpg

En de oude:

20210604_163206.thumb.jpg.b52bba43452c85244ae1a57b92cfccff.jpg

Dit jaar zo'n 60 meter aan planten, een , twee en driejarige.

aangepast door Patrijs
  • Like 2
Geplaatst:

De eerste aardbijtjes zijn al gesnoept door zonenman. In de keukentuin komen van de 5 soorten elk een bed, de rest blijven in fruittuin.

De bestelde bosaardbijtjes in de fleurige kleurtjes punk, paars en rood komen in de tuin.

• Like 1
Geplaatst:

Vandaag het oude dode blad tussen de planten weggehaald.

+ 20 taxuskevers die daar vertoefde door de midden geknipt.

Aangezien de taxuskevers hier flink te keer gaan. Ga ik dit jaar één plant in onorganisch substraat zetten, om te kijken hoe dan de oogst is. Onorganisch bedoel ik mee, b.v. lavastenen, perlite, split, kleikorrels. Dan geen potgrond meer in, dus larves kunnen niet graven door die grond. Enige nadeel geen voedingstoffen en organisme's meer in de bodem, dus altijd water geven met voedingstoffen.

Geplaatst:

Ik heb vandaag de eerste lekkere gegeten. Zo zoet en sappig. Hij moest wel in drieën dehmit. maar goed, hij was op zich wel fors.
We hebben vorig weekend de eerste aardbeien gegeten van een onbekend ras. Was een cadeau. Heeft roze bloesem, heel leuk. Maar die aardbeien worden maar niet zoet. Had echt knalrode aardbeien, maar zuur brrrr
Misschien dat het na deze week met nog meer hitte en zo’n gast goed komen? Is geen peper, maar wie weet

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...