Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe staan jullie aardbeien erbij.


rorror

Aanbevolen berichten

4 uren geleden, RobO zei:

ah, dus de al bevruchte bloemtjes/aardbeitjes kunnen tegen vorst?

 

ik heb trouwens de indruk dat het afdekken met fleece hier de schade heeft verergerd, de buren op 10 m hebben aanzienlijk minder schade

en net zo bij de aardappels, had ze afgedekt en toch de heflt weggevroren tot de grond

Hebben jullie dezelfde rassen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij hebben de eenmaal dragende aardbei het vrij goed doorstaan, daar zie ik geen zwarte bloemen. De doordragers hebben wel wat schade geleden. Heb er geen fleece overheen gedaan. 

 

Naast de IJsheiligen kwam ik erachter dat ook de Merel mijn rode aardbeien aan het teisteren was. Vakkundig sloop ze door het iets te grote gat in het net... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorig jaar wel zoveel mogelijk afgedekt met zeil en potten, maar ondanks dat had ik veel bevroren bloemen. Nu valt het nog mee, maar vannacht gaat het erom spannen. Het kan gaan vriezen nog. Heb de aardbeien niet afgedekt, de pompoenen en courgettes wel. Die hadden al een beetje schade van de kou van afgelopen nacht. Hopen dat dat meevalt nu.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, RobO zei:

ah, dus de al bevruchte bloemtjes/aardbeitjes kunnen tegen vorst?

 

ik heb trouwens de indruk dat het afdekken met fleece hier de schade heeft verergerd, de buren op 10 m hebben aanzienlijk minder schade

en net zo bij de aardappels, had ze afgedekt en toch de heflt weggevroren tot de grond

Ik zie bij ons op het complex heel veel echt zeer lokale verschillen. Een deel van de tuinen heeft echt forse schade van de vorst, terwijl andere delen van het complex geen enkele schade van groente en fruit laten zien. Beste te verklaren, maar toch.

 

Wat ik zelf al eens heb ervaren is dat de wijze van fleeche aanbrengen verschil uitmaakt. Fleeche dat rust op de bladeren van de plant heeft niet dezelfde werking als fleeche dat daar iets boven zweeft (bijvoorbeeld met bogen).

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ook logisch ook, dat fleece minder goed werkt als het op de bladeren zweeft. Als het op bogen rust met hooguit 10 cm boven de aardbeien, dan heb je nog een extra luchtlaag die net wat extra isolatie geeft. Werkt ook zo met fleecekleding. Als het straks zit, isoleert het minder, dan als het ruimer zit.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Flodderbadpakken zullen zeker een betere bescherming bieden dan strakke bikini's, zeker tegen begerige blikken, als dat je helpt een keuze te maken, RobO. 😜

 

Als iemand verschil in aardbei bloesem denkt te zien wat betreft vorstbestendigheid; laat maar horen! Ik zie geen verschillen. Ik heb een rasje wat beter tegen kou zou moeten kunnen, te weten Polka, maar dan zal het puur om het plantje tijdens de winter gaan. De bloesem heeft vorstschade net als de anderen.

 

De aardbei is trouwens een schijnvrucht, de pitjes zijn de eigenlijke vruchtjes, maar ik heb geen idee hoe het dan zit met het effect van bevruchting op de vorstweerstand. Bij normale vruchten is het dan veiliger, ja, maar of dat nou zomaar te vertalen is naar een schijnvrucht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat goed hier met mijn straatje aardbeien er is geen vorst geweest hier. ook de nieuwe aanplant ontwikkeld zich goed en zal na de hoofddracht in productie gaan.

 

697045943_2020-05-1808_44_24.thumb.jpg.b65ba7344c1aeab5518ab6d04a2fae0a.jpg

aangepast door eduro
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier starten ze eerst heel traag maar zijn nu op kruissnelheid.

Mooie volle planten, veel bloemen en ook al massa's kleine vruchtjes (Lambada, Korona en doordrager Ostara).

 

In volle grond, veel compost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn aardbeien in potten staan op de tafel van het achterste terras, vanwege het ongedierte hoog weggezet en blijkbaar was dat voldoende om ze te beschermen in de koudere nachten. Alleen vorige week even binnen gehaald toen het stormde. De eerste rijpe vrucht verwacht ik een dezer dagen te oogsten. Hij is al lichtjes rood en verkleurt met de dag :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste aardbeien verwacht ik een dezer dagen te oogsten. Mijn eerste oogst ever! Wel beetje gesmokkeld want de plant is gekocht maar toch. Ik ben best een beetje trots dat ik deze zo lang in leven heb kunnen houden dat we er van kunnen eten :P

 

IMG_2446.thumb.JPG.27933446cb1f455f772adb5f601e8393.JPG

 

Een vriend van me had wat aardbeistekjes over van zijn planten van vorig jaar waar hij niks meer deed. Een aantal waren in goede conditie maar ik weet niet of ze allemaal gaan aanslaan. Ik heb ze direct in de potgrond gezet, nu maar even zien wat ze doen. 

 

IMG_0056.thumb.JPG.ed5699c36913be433e591351a21a8aa4.JPG

 

IMG_3103.thumb.JPG.fd8849f809905e4a29c767be301d36ba.JPG

aangepast door JessicaL
Link naar reactie
Delen op andere sites

het 2e jaar van m'n planten in bato-bakken

 

IMG_20200520_190339.thumb.jpg.4e1dc343288ca6bd66243efa941618ec.jpg

 

IMG_20200520_190347.thumb.jpg.9d260a9cca5c2163c875a8359ad6e7af.jpg

 

IMG_20200520_190356.thumb.jpg.238201b3cb1cff951e30d5e1b355bb17.jpg

 

In ieder geval nog iets dat gaat lukken dit jaar 😅

  • Like 1

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Hier begint het te rijpen.

Begin deze week de eerste aardbeien kunnen smullen, te weinig om mee te nemen naar binnen 😃 de vrouw moet nog maar wat wachten ...

Woensdag kwam ze op 'bezoek', gaf me een kus en betrapte me met een aardbei adem dus nu kmt ze elke dag op 'bezoek' 👎 om zelf ook te snoepen.

Zijn de Lambada's die het vroegst zijn, vorig jaar dacht ik de Korona's but who cares??

 

Eigen aardbeitjes, mmmhhh, zelfs maar 75% rijp zijn ze nog stukken beter dan de gekochte 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn aardbeien staan er prima voor, maar zodra de aardbeien beginnen te rijpen, worden ze aangepikt en deels opgevroten door vogels denk ik. We hebben hier eksternesten, maar gisteren zag ik een merel richting mijn aardbeien gaan. Nu is het niet erg dat een deel van de aardbeien wordt opgegeten, maar 3/4e wat half aangevroten achterblijft vind ik teveel. Heb over een deel een doek / extreem fijnmazig net gespannen. Het grote veld krijgt straks dezelfde behandeling. 

 

Het is de eerste keer dat de vogels het op mijn aardbeien hebben voorzien. Mijn kersen en aalbessen zijn ook geliefde snacks voor de vogels, maar dat vind ik minder erg. De kersen vind ik toch niet zo lekker en van de aalbessen blijft altijd wel genoeg over. Volgend jaar zal ik de aardbeien in bakken op mijn terras kweken, want dit is echt veel te veel van het goede. De aardbeien zijn echt superlekker en veel zoeter dan wat uit de supermarkt komt, dus ik wil die graag zelf kunnen oogsten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha,  gekend hoor!

Hier zijn het de muizen en niet zozeer de vogels...

Heb gelukkig heel veel planten dus bon kan er mee leven.

 

De vogels blijven uit mijn moes/fruittuin denk ik omdat er in de boomgaard heel veel beschikbaar is op grote hoogte, bvb een kersenboom van zeker 25 m hoog die elk jaar vol beladen is met grote extra zoete kersen. Die boom alleen al geeft ontelbaar veel kg's 

 

Denk dat telen in bakken hetzelfde resultaat zal geven, natuurlijk wel makkelijker om te beschermen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier moet ik ook meteen oogsten als ze rijp zijn anders hebben de vogels ze aangevreten. Het wordt nu wel minder nu de kersen rijp beginnen te worden in de bomen bij ons en de buren. Maar ga ze toch beschermen. Mijn zoontje smikkelt elke dag de rijpe aardbeien op, aangezien ik ze zelf niet lust. Vandaag had mijn partner geluk, want de kleine lag al op bed toen ik ze ging oogsten. Heeft ie ook een handje vol aardbeien uit de tuin gehad.

De stekjes die ik heb gekregen doen het ook goed ;) komen al nieuwe bloemen in :) Heb ook een witte aardbeienplant gegeven, maar vrees dat die wortels te veel beschadigd zijn met uit de grond halen, want hij ligt al 4 dagen plat. Maar hij is nog groen, dus hopelijk met een beetje TLC leeft ie weer op. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hoop dat we de aardbeien lekker zelf op kunnen eten zodra ze rijp zijn. De vogels blijven in elk geval van de bosaardbeitjes af :) 

 

De aarbeien beginnen langzaam aan te rijpen, dus ik houd ze in de gaten mochten de vogels toch lekkere trek krijgen...

 

IMG_20200529_171631.thumb.jpg.011ce8f7bc7c18ea2e72ba55dad4bc74.jpg

 

IMG_20200529_171658.thumb.jpg.60ddaa5b6322e575d23895443a78e617.jpg

 

Mijn Instagram: simply.lumi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...