Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Leuke tips voor n betere wereld (duurzaamheid)

Featured Replies

Geplaatst:

https://kumasi-drinks.nl/

Knipsel.JPG.1a525a9ea7fc3149c321adbdea0cbe65.JPG

Kumasi is natuurlijk omdat er alleen verrukkelijk cacaofruitsap en water in zit. Geen toevoegingen. Geen troep.

Kumasi is wat anders dan de frisdranken die je kent. Het sap uit de cacaovrucht heeft een bijzondere fris-zoete smaak die je hoogstwaarschijnlijk nog nooit hebt geproefd. Het is een tropische smaakexplosie die je eigenlijk gewoon eens moet proeven.

Kumasi is ook natuurlijk wat anders door wát we doen. Cacaoboeren in Ghana hebben extra inkomsten (tot 30% per kilo cacao!) met een product dat normaalgesproken de grond in stroomde. Samen met een aantal Ghanese boeren ontstond hieruit het idee voor deze duurzame onderneming.

De beweging is begonnen en iedereen kan heel makkelijk meedoen: gewoon door Kumasi te drinken. Lekker voor jezelf en lekker voor de wereld.  

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

52wekenduurzaam.nl                                                                                                                                                                                                                                                    Een challenge m.b.t. duurzaamheid. Iedere week een andere uitdaging (voorkomen van voedselverspilling, verkleining footprint, meer groen, minder afval, geen/minder vlees, straatjutten, groene schoonmaakmiddelen,  ...). 

Geplaatst:
Op 27-3-2021 om 06:21, speets zei:

gewoon door Kumasi te drinken

Nergens gezien hier. Ik had er wel een docu over gezien en ben wel heel benieuwd naar de smaak. Jammer wel dat het hier naar toe moet vliegen..of met de boot.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik kwam dit tegen. Daisugi; een 1000-jarige Japanse techniek om cederhout te kweken wat veel steviger is en flexibeler dan normaal gekweekte bomen. Zonder de bomen te kappen! Heel interessant.

https://www.google.com/amp/s/earthbuddies.net/daisugi/amp/

https://www.openculture.com/2020/10/daisugi.html
Nog een Nederlands linkje, maar een stuk beknoptere info

https://www.curioctopus.nl/read/28539/daisugi-de-duizendjarige-japanse-techniek-die-hout-produceert-zonder-ooit-cederbomen-te-kappen

Deze farming robot lijkt me ook wel wat trouwens.

https://www.freethink.com/articles/farming-robot

Geplaatst:

dat is een beetje het probleem, natural rubber. Hoe meer vraag  hoe meer gebied wordt omgetoverd in rubberplantages. Is het fairtrade ja, is het ecologisch verantwoord ?,  Stel dat iedereen fairtrade rubber gaat gebruiken, hoe zit het dan met de long van de aarde ? Niks is zwart wit.

edit: je kan met de beste intenties dingen doen en toch loopt soms het anders.  Bv. Palmolie  

aangepast door redzebra

Geplaatst:

Wij zijn al tijden fan van https://www.boerschappen.nl Klein begonnen in Brabant en inmiddels een groot bereik!

aangepast door SamanthaP

Geplaatst:
8 hours ago, redzebra said:

je kan met de beste intenties dingen doen en toch loopt soms het anders.  Bv. Palmolie

Eens. Ik hoor graag jullie tips voor alternatieven voor plastic! De schaal waarop er nu plastics worden gebruikt in de tuin-industrie is ook niet houdbaar.

ik vroeg me zelf af of siliconen voor zaaibakjes een optie kon zijn. Al,gezocht, maar niets gevonden.

Geplaatst:

Zaaibakjes zelf maken van papier-maché. 

Water, papier zetmeel. Alles lokaal verkrijgbaar en verteerbaar. 

Groetjes,

Bram

Geplaatst:

En heel, heel erg veel afvalmateriaal hergebruiken. De plastic potjes en bakken die anders weggegooid worden. 

Geplaatst:

Ik vraag me wel af waarom er steeds bestel-dingen in dit topic worden geplaatst die niet over duurzaamheid gaan . Inderdaad, "cut out the middle man", maar dat gaat dus over de economische keten.

Groenten/fruit uit een verwarmde/verlichte kas, of die duizenden kilometers zijn getransporteerd, ik zie daar geen duurzaamheid in. Misschien een beetje minder verspilling, maar dat is het dan ook.

aangepast door fre3ke

Geplaatst:

Via deze website zou het gemakkelijker moeten zijn om duurzame producten te vinden en bestellen. Tenminste dat claimen de makers. Met het geld dat ze ermee verdienen willen ze land kopen om te laten verwilderen. 
https://theshadeofgreen.com

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
5 hours ago, Arja said:

En heel, heel erg veel afvalmateriaal hergebruiken. De plastic potjes en bakken die anders weggegooid worden. 

Dat inderdaad!

Ik heb heel veel plastic in de tuin wat ik op termijn wil vervangen.

Plastic watertonnen, dat gaan in de toekomst grote wijnvaten worden. Maar ook een plastic foliekas; dat wordt natuurlijk in de toekomst een glazen kas. En plastic bakken, heel veel plastic bakken! De grote bakken worden vervangen door grote borders van hardhout. Dat is veel duurzamer, maar ja, het is wel hardhout. Een alternatief weet ik nog niet. 

De kleinere plastic bakken / cementkuipen waar bijvoorbeeld mijn vijgen inzitten, gaan er ook op den duur uit. Ik wil geen planten meer die je jarenlang in bakken moet houden voordat die ooit de tuin in kunnen.

De zaaibakjes en plantbakjes zijn bij mij krijgertjes en hergebruikte yoghurtemmers. Die koop ik nooit. Weggooien vind ik zonde, dus hergebruik ik die. Heb er veel te veel (heb een maand geleden nog een lading van de buren gekregen), maar die gebruik ik totdat ze op zijn. Nieuw hoef je niet te kopen, er wordt zoveel weggegooid of gegeven. En anders een oproep bij de supermarkt bijvoorbeeld of op Marktplaats, dat werkt ook.

Bij de koop van dit huis, kregen wij ook het bouwafval erbij. Heel veel hebben wij kunnen hergebruiken of weg kunnen geven. Men gooit te snel van alles weg en dat belast het milieu extra.

Verder koop ik zoveel mogelijk regionale producten. Bananen zijn lekker, maar appels ook. Kiwis lusten wij ook graag, maar die kun je ook zelf telen. En een alternatief voor bananen is de pawpaw. Kortom, het vergt een omschakeling in denken, maar elk beetje helpt.

Geplaatst:
12 hours ago, AshaiRey said:

Zaaibakjes zelf maken van papier-maché. 

Daar dacht ik ook al aan ja.

Geplaatst:
12 hours ago, Arja said:

Dat doe ik al jaren, maar ik wil eigenlijk ervoor zorgen dat er minder en uiteindelijk geen plastic meer de tuin inkomt. 

Uitdaging vind ik vooral
- alternatief voor propagators

- opbergbakken voor spullen waar geen muizen etc bij/in mogen.

Ik heb al wel wat ideeën en veel aangepast. Maar ben altijd benieuwd wat anderen doen/hebben bedacht.

Geplaatst:
10 hours ago, fre3ke said:

Ik vraag me wel af waarom er steeds bestel-dingen in dit topic worden geplaatst

Ik ook en dacht dat dat het idee van dit topic was. Maar wat mij betreft mag het wel breder dan dat :)

Mijn idee zou meer zijn: tips voor een duurzame tuin ofzo. Ook met vervanging van idd dingen als plastic, turf, niet-biologische zaken.

Ik heb bijv. Al een aantal oudere zaaitrays vervangen door trays van recycled plastic, maar wil naar meer natuurlijk materiaal toe. Dus bakjes kan ik wel van hout maken/gebruik ook al oude wijnkistjes van onbehandeld hout daarvoor. De deksel kan als zaailingen klein zijn nog een glasplaat zijn, maar ik ben nog aan het denken wat ik zou kunnen gebruiken als de plantjes groeien... 

IK heb zelf wat fysieke problemen met gewrichten en het voordeel van plastic is dat het licht is. Mijn aardewerken bloempotten kunnen best zwaar worden. Idem voor eenruiters... nou ja. Misschien wordt het wel een topic van een nieuw blog: omschakelen naar een plasticvrije moestuin.

Geplaatst:

Ik zie dat de originele post gaat over duurzame weblinks. Dat had ik dan niet zo helder. Maar van mij mag het ook wel wat breder want duurzaamheidstips vind ik altijd interessant.

Nog even de aandacht vestigen op Stichting Meer bomen.

https://meerbomen.nu/over-de-actie/oogsten-inkuilen-planten/

Ze zamelen in het najaar zaailingen en ander plantenspul in, om die vervolgens bij boeren, landschapsbeheerders enz. uit te planten. Ik heb nu wat zaailingen uit mijn tuin in potjes gestopt, esdoorn vooral. En wat snoeihout dat ik in de grond had gestoken is gaan wortelen. In het najaar kan ik die jonge boompjes dan inleveren en dan gaan ze naar een plek waar wel ruimte voor ze is.

aangepast door fre3ke

Geplaatst:

@Flup, de plastic watertonnen wil je gaan vervangen voor houten wijnvaten. Afrader, de wijnvaten blijven dicht zolang ze vol zitten (met regenwater in dit geval). Maar je wilt het water juist eruit halen voor over de plant. Dan gaan ze open staan en lekken. Bij droogte vallen ze zo'n beetje uit elkaar. Nu je toch de plastic vaten al hebt, zou ik er zo lang mogelijk mee doen, daarmee worden ze eigenlijk ook wel een beetje duurzaam.

Geplaatst:

Dank voor de tip HuubvG, nooit geweten dat die wijnvaten gaan lekken bij gebruik van het water. Moet ik inderdaad wat anders bedenken, maar dat heeft geen haast. De plastic vaten gebruik ik sowieso totdat ze op zijn, maar milieuvriendelijkere alternatieven zullen er hoe dan ook wel komen. 

Geplaatst:

Ik denk bij dit soort dingen altijd: hoe deed mijn opa dat eigenlijk? En die had echt een houten regenton hoor. Want plastic tonnen waren er nog niet. 

En er zijn tips/oplossingen voor lekkende, houten tonnen: https://tonnelleriedenoude.nl/help-mijn-regenton-lekt

(spoiler: geduld is het antwoord).

Maar inderdaad opgebruiken en bij vervanging kijken naar een duurzamer alternatief is ook mijn strategie. Er zijn ook tonnen van recycled plastic, wat ook al weer een beter alternatief is dan nieuwe plasticproductie (hoop ik, denk ik) https://www.elho.com/nl/collectie/product/8711904316075/green-basics-regenton-living-black/

Geplaatst:

[ tips voor een betere wereld (duurzaamheid) mogen hier m.i. in alle breedte gegeven worden, dus niet alleen webadressen. ]

Oei mdubbelm, dan heb ik hem toch te snel weer teruggebracht naar waar ik hem zomaar voor niks gekregen had. Ik was er zo blij mee!

Ik woonde nog maar net een jaar in mijn nieuwe huis en vond het zo'n mooie aanwinst.

vat.jpg

Wijnvat 2018, nog zonder houtsnippers* rondom.

Ik heb het teruggebracht omdat ik het steeds maar vol wilde houden. Op werk, waarvan ik hem heb, staan er ook een paar en bij droogte komen ze half vol/leeg te staan en gaan ze open staan, waardoor bijvullen zinloos is. Best kans dat die er nog staat, dan haal ik hem zo weer op.

Hoe duurzaam is metaal? Anders zou je een ex olievat ervoor kunnen hergebruiken. Of vaten van RVS, koper(sporen voor de planten), alu, etc.

Maar nu een idee waarmee ik al een tijdje rondloop.

*Houtsnippers

Houtsnippers kom je tegen als je langs de weg gaat, bergen houtsnippers. Er zijn bomen gekapt, gesnoeid, versnipperd. Ze worden afgevoerd naar verbrandingsovens (kost energie) om snelle energie te leveren (slecht voor het milieu). Waarom niet houtsnippers gebruiken voor paden in de nabijheid?

Om te beginnen: wandelpaden in parken met bomen. De paden zijn nu vaak van van asfalt. Asfalt weghalen, hergebruiken op de autowegen. Houtsnippers ervoor in de plaats. Met de hand te onderhouden, altijd snippers aanwezig voor het onderhoud.

In mijn wijk gaan de meesten hun tuin betegelen. Regenwater verdwijnt in putten. In plaats van tegels zou je ook houtsnippers kunnen gebruiken. Regenwater gaat erin en er doorheen.

Ook met de herfstbladeren van bomen is iets vreemds gaande, iets onnatuurlijks. Ze zouden moeten blijven waar ze neervallen, in plaats van er heel veel geld en energie aan te besteden om ze af te voeren, maar daarmee wel de kringloop nutteloos onderbreken.

Voor nu was dit een aftrap, het lijkt me wel leuk om hierop door te gaan.

Geplaatst:

Asfalt en tegels zijn minder bewerkelijk dan houtsnippers, vanuit gemeentestandpunt gezien. Mijn hakselhout gebruik ik ook voor de paden of bij mijn bessenstruiken als mulch, maar onkruid wat ertussen gaat groeien, krijg je lastiger weg dan bij tegels en asfalt. Daarom zie ik een gemeente nog niet zo snel houtsnippers op de paden gebruiken. Hoe meer onderhoud (onkruidvrij houden), hoe duurder dat is. Tenzij je met gif gaat spuiten, maar dat wil je juist niet.

Jammer trouwens dat je het vat hebt teruggebracht! Als bloemenbak (2x zelfs als je de bak doormidden zaagt) ziet zoiets er mooi uit in de tuin. Een wijnvat als wateropslag ga ik proberen en werkt het niet, dan wordt het een mooie bloemenbak.

Geplaatst:
6 hours ago, HuubvG said:

De paden zijn nu vaak van van asfalt

Het rijdt ook wel iets makkelijker voor mensen in een rolstoel en met kinderwagens...

Geplaatst:

Fijn dat je daar aan denkt, beter zo laten dan maar. :) Ik zie ze al hobbelen haha.

Geplaatst:
Op 10-5-2021 om 11:26, fre3ke zei:

Ik vraag me wel af waarom er steeds bestel-dingen in dit topic worden geplaatst die niet over duurzaamheid gaan . Inderdaad, "cut out the middle man", maar dat gaat dus over de economische keten.

Groenten/fruit uit een verwarmde/verlichte kas, of die duizenden kilometers zijn getransporteerd, ik zie daar geen duurzaamheid in. Misschien een beetje minder verspilling, maar dat is het dan ook.

Naar ons idee is dit duurzamer dan bij de grote supermarkten onze boodschappen doen. Fruit, groente en vlees van lokale partijen. Altijd eten met de seizoenen mee. En minder transport e.d. nodig. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.