Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Courgette naar buiten?


Moonsparkle

Aanbevolen berichten

Goedemorgen, 

 

Met de tomaten en paprika wacht ik maar tot volgend weekend, maar de courgette word te groot voor het potje, ik dacht gelezen te hebben dat je ze beter niet kunt verpotten. De voorspelling is zo'n 5 graden in de nacht aankomende week, hoe kwetsbaar is courgette? Kan ik die al in de grond zetten? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verpotten kan heel goed, doe ik elk jaar en nog nooit problemen gehad, als je niet te lang wacht loop je geen vertraging op en groeit hij onmiddellijk door.

Ik heb al enkele planten buiten staan, niettegenstaande de lage(re) temperaturen tijdens sommige nachten (+/- 4°C) doen ze het goed.

 

Gewoon de lange termijn voorspellingen van je regio inkijken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de zwakke broeders zoals courgettes e.d. nog in de kas staan.

Overdag is het mooi maar 's avonds erg fris tegen het vriespunt aan.

Ook komt er begin volgende week nog koud weer me 's winterse buien.

Er is dan risico voor deze tere planten op hagel of windschade.

 

Ik verpot ze nog een keer als dat nodig is en wacht het even af.

Ik zie hier al te veel planten met schade staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt wel, hagelbuien beschadigen veel.

Is elk jaar opnieuw een afwegen en berekend risico die ik telkens opnieuw maak en neem

 

Boontjes, courgette, diverse slasoorten, tomaten etc

Ik zaai altijd te veel voor net ifv dit, uitdelen is daar al in voorzien en lukt het dan deel ik gewoon nog meer uit, alles wordt in dank afgenomen

 

Boontjes en courgette (nochtans grote bladeren?) hadden van de zware hagelbui ll wonderwel geen schade, tomaten waren helemaal kapot...

 

Het risico nemen loont soms, zal nu bvb heel vroeg de eerste boterboontjes kunnen oogsten.

 

Afweging moeten jullie zelf maken en ik verschiet soms van de hele grote verschillen tsn streken en dan bedoel ik niet de verschillen tsn bvb Duitsland/Oostenrijk en het zuiden van Frankrijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die vervroeging van oogst valt in de praktijk ook erg tegen.

Ik heb er mee geëxperimenteerd, bij  de tuinbonen bijv. gaf dit maar enkele dagen vervroeging bij weken verschil in zaaien. 

Ik vermoed dat de reden is dat alles toch pas goed gaat groeien op het moment dat de temperaturen stijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ook mijn ervaring Patrijs, met bijna alles (ook paprika's). Ook te vroeg zaaien buiten in de volle grond is zinloos. Je hebt veel minder opkomst dan als je nog even paar weken wacht. Met vliesdoek kun je dat overigens wel voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even opgezocht, 2 jaar geleden kon ik toch +/- 2 weken (12 dagen) vroeger oogsten dan de op 15/05 voorgezaaide boontjes

Idd niet zoveel verschil dus maar 2 weken is 2 weken, die eerste boterboontjes mmmh, kan alweer niet wachten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij staan ze al een poosje buiten. Twee stuks en de eerste courgettes zijn inmiddels 12 cm lang, maar wel vrij dun. De koude nachten van de week hebben ze prima verdragen. ik heb er nog twee bij gezet een paar dagen terug. Het is een gok, maar zo te zien gaat dat prima. Ik zit wel heel beschut tegen een bosrand aan.

20200502_150809.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oppeuzelen die smalle rakkers, boterzacht en heel lekker!

 

Het oogsten stimuleert verdere groei die noodzakelijk is en bevordert meer vruchtzetting.

Courgette gaat vlug dus oogst heb je genoeg.

 

 

Planten zien er mooi uit maar wat is het 'wit' op de bladeren?

Mss de soort? Nog nooit gehad bij die van mij vandaar de vraag...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Niet alle rassen hebben het, dacht ik, maar ook muskaatpompoenen (Cucurbita moschata) kunnen die tekening krijgen. Courgettes zijn Cucurbita pepo, dus dezelfde familie, maar een andere soort. De meeste pompoenen zijn Cucurbita maxima, en die hebben dan weer niet dat gemeleerde blad, maar ik sluit niet uit dat daar ook weer een uitzondering op bestaat; er bestaan zoveel pompoenen, dat valt lastig bij te houden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga ervanuit dat op de eerste foto de mineervlieg (Althans de larve) aan het werk is? 
Alleen, is dat op de drie volgende foto’s ook zo? 
En wat doen jullie ertegen? 
ps: de courgettes staan in pot en naast de cherrytomaatjes (ook in pot)

 

ik ben geen voorstander om rommel te spuiten maar if that is what it takes...

 

ik gebruik wel es van die brandnetelgier van DCM maar ik heb de indruk dat die weinig effect heeft (althans niet op bladluis) 

 

suggesties? 
 

 

22861C9B-246E-4532-AA63-3A09012676AC.jpeg

52C3DFF7-4BA9-490A-BC6C-7ED7AAD85CF5.jpeg

B04B97E8-C811-4B94-A8B8-81AF68A310A6.jpeg

9E225153-7176-4B2D-87D3-2A9E901EEF6B.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die zijn vakkundig gemineerd.

Daar doe ik niets tegen en zeker niet bij deze snelle groeiers.

Dat kunnen die mineerders nooit bijhouden met eten. 🤢

Ik vind het altijd maar een teken dat ik het goed doe als er van mijn planten wordt meegegeten.

 

Op mijn tuin is er een flinke kringloop.

Van microben en insecten via planten naar sperwers en vossen.

Gekochte middelen tegen insecten heb ik nog nooit gebruikt, op wat insectennetten na.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...