Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Stel het gaat één graadje vriezen...

Featured Replies

Geplaatst:

Beste iedereen!

Half mei nadert en ik krijg hier vanavond en misschien de komende 2 dagen een graadje vorst... Wat doen jullie in zo'n situatie?
Ik heb een stuk of 40 planten in de kas staan. Courgette, tomaat enzovoorts. Die houden niet van vorst. Maar als er -1 op de planning staat... Moet ik dan echt alles nog naar binnen halen? Lijkt mij dat de grond in de kas intussen wel een graadje of 15 is. Dit geleid warmte lijkt mij. Vroeger had ik zo'n kacheltje maar die is afgelopen winter overleden.

A: Lekker belangrijk... Redden mijn planten wel! En de kans dat het echt -1 wordt is nihil
B: Ik zet alles direct binnen! De planten gaan anders dood!

Dank!

Geplaatst:

In de kas redden je planten het wel!

Mijn planten (bonen, paprika, tomaat, knolselderij, etc etc) staan zonder bescherming buiten af te harden en gaan wel naar binnen de komende nachten.

Geplaatst:

Mijne (courgette en tomaat) kunnen niet naar binnen maar heb ze afgedekt met emmers, hopelijk is dat net genoeg voor die 1 of 2 graden vorst 🤞

In de kas zou het normaal gesproken echt geen problemen op moeten leveren.

Geplaatst:

Hier staat al een deel in de kas, dat gaat goed maar veel groei zit er nu niet in.

Ook met de nachtvorst laatst geen probleem.

Alleen de aardappels staan hier nu buiten maar ik ga er van uit dat er nu geen nachtvorst  meer komt.🤞

Zijn er ook te veel om nu nog af te dekken.

Geplaatst:
  • Auteur

Heb de helft binnen gezet en de andere helft in de kas gelaten. We gaan het zien :) En de aardappelen... @Patrijs Uh, hoe dek jij die normaal af dan? Vliesdoek? Ik heb zat maar vrees dat het weg waait.

Geplaatst:

Als  ze  nog klein zijn aanaarden en anders bedekken met alles wat ik heb, zonder het blad te raken.

2018-05-03-2067331526247754_41.thumb.jpg.40fffef11a22dee79a13783f7b26d183.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

@Patrijs Oke... Haha dat gaat hier niet lukken. Heb flinke planten al. Denk 40 vierkante meter vol ook nog 😛 Dank voor de tip

Geplaatst:

Ik heb wel eens zo’n kerst lichtslang in de kas gelegd rond de tomatenplanten, scheelde net wat. Maar nu staat alles nog binnen zelfs afharden was er vandaag niet bij het was de hele dag 5 graden.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Sochtends emmers/gieters water in de kas zetten schijnt ook wat te helpen. Het water slaat overdag de warmte op en geeft dat snachts weer af. 

Geplaatst:

@Jet, 😁, ben zelf afgehard vandaag, 2 uur in T shirt gebuffeld met de compost

Geplaatst:

Hier staat het meeste nog in de kas en daar kan 1 of 2 graden vorst geen kwaad, die redden zich daar wel. 

Aardappels en andere zaken die al buiten staan laat ik ook rustig staan. De meeste planten redden 1 graadje vorst wel. 

Geplaatst:

Alles staat hier ook binnen. Overdag was het netaan 5 graden en de komende nachten zal het licht gaan vriezen. Het enige dat in de kast staat, zijn 2 tomatenplanten die ik veel te vroeg heb uitgeplant. Hopelijk overleven die de komende nachten.

Geplaatst:

ik heb alles (aardappels en aardbeien) helemaal nat gegoten. Droge grond straalt veel meer uit en zal sneller afkoelen. Kan net het verschil maken bij -1. Overigens heb ik een zeil gespannen over de tomaten, pepers, paprika's en courgettes. Daarmee neem ik geen risico.

Geplaatst:
2 uren geleden, RobO zei:

2 uur in T shirt gebuffeld

😅

Het moet hier niet gekker worden:

5D881D6C-44EE-45E8-A23F-E649A2154A54.thumb.jpeg.be8454578d012654e327cfcd8fbefe0f.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Sneeuw over 59 minuten?

Hebben wij gelukkig niet gehad. Het is nu iets warmer dan gisteren, 8,5 graden.

Geplaatst:
  • Auteur

Nou alles staat nog :) Ook de aardappelen!

Geplaatst:

Vannacht wordt het waarschijnlijk nog iets kouder :-(

Hopelijk blijft alles van ons allemaal gewoon heel 🤞

Geplaatst:
  • Auteur

@onnajOh hier wordt het 3 graden 'warmer'. Minimum is nu 2gr.

Geplaatst:

Hier in Gennep of all places verwachten ze wel vorst aan de grond. Overdag is het nog wel 10-12 graden dus zal sowieso heel kortstondig zijn

Geplaatst:

Ja, om gek van te worden. De hele winter is het hier amper onder het vriespunt geweest en dan komt het in mei. Geen peil meer op te trekken tegenwoordig.

Geplaatst:
19 minuten geleden, Samson zei:

Geen peil meer op te trekken tegenwoordig.

Dat valt wel mee, sinds jaar en dag heet het rond deze tijd de IJsheiligen.

En morgen is Sophia nog aan de beurt......

aangepast door Patrijs

Geplaatst:

15894697922575944572816850295387.thumb.jpg.d40280430221e399edaff1bb854f7d13.jpgMijn courgetteblaadjes zijn al iets wit uitgeslagen. Hopelijk komt het allemaal goed! Goede les om volgend jaar écht na ijsheiligen te planten!

aangepast door onnaj
Foto's toegevoegd

Geplaatst:

Datgene wat volgens mij om een verklaring vraagt, en daarvoor voldoen de ijsheiligen niet, is waarom we 's winters haast alleen nog maar zuid-westelijke stromingen hebben met lage drukgebieden, en vanaf Maart of zo haast alleen nog maar hoge druk met de wind uit het noord-oosten.

Als we dit in de winter hadden gehad waren we voortdurend aan het schaatsen geweest. Maar in de winter krijgen we dus alleen maar storingen vanaf de Atlantische oceaan, resulterend in bakken met regen die op onze westkusten neerdonderen. Breekt het voorjaar aan, dan komt het weer onze kant op vanaf de Baltische staten. Het resultaat daarvan is, om eerlijk te zijn, voorspelbaar.

Vergelijk ook even met vorig jaar, waar het op 29 Mei nog vroor aan de grond op vele plaatsen, kijk hier: https://www.moestuinforum.nl/topic/23493-het-weer-in-2019/page/3/?tab=comments#comment-381633. Toen was er in Juli trouwens ook nog een paar keer vorst aan de grond in het uiterste oosten van het land, waar niet veel mensen mee te maken zullen hebben gehad, maar het was er.

Gewassen als aardappelen en tomaten zullen niet snel naturaliseren in een land als Nederland... 😉

Geplaatst:

Ik heb vanavond maar een zeil 6 x 8 m gespannen over de aardbeien, een zeil over de paprika's, tomaten en een zeil over de aardappels. En een emmer over de courgettes. Ik heb hier echt een hekel aan, maar ja, wie vroeg zaait en plant.....De aardbeien staan nog volop te bloeien. Hoewel de helft van de vruchten al is gezet, wil ik deze toch niet laten bevriezen. Ik ben dus voorbereid op komende nacht. Zo te zien is het daarna toch wel echt gedaan met de vorst. Bijgaand plaatje voor komende nacht...

5ebd9ee128079.png

aangepast door D_SDennis

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.