Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@ acpronk,

ik zie een Red Kuri pompoen, die te vroeg geoogst is, te licht oranje, steeltje niet ver genoeg en de witte strepen.

Verder zie ik een vocht probleem in de pompoen, kijk naar de kont van de pompoen daar zie je een groene ster dit samen met de witte strepen duid op een vocht probleem, ik had dat vorig jaar met een enkele AG pompoenen.

Momenteel heb ik zelf een berg bijna rijpe Red Kuri’s en geen enkele heeft een groene ster.

voorbeeld van een licht vochtprobleem is inmiddels bijgetrokken,

393DF4DB-F212-49BD-9639-C922F74FD971.thumb.jpeg.193a003c69f8aa7e234fa91929a0a8e1.jpeg

Grt.

• Like 2
Geplaatst:
Op 9-8-2020 om 13:20, moestuin.p zei:

Hier is een foto. De kleur is dus nog eerder aan de gele kant.

IMG_20200808_193916924.jpg

Dit is ook een vocht probleem kijk maar naar het kontje daar zit ook weer een vieze groene ster, dat is een teken dat de vrucht z’n vocht niet goed kon verwerken, je ziet het bij de rest niet of minder.

Het beste oogst je een pompoen in een droge periode!

Geplaatst:

Mijn UFO is ongeveer 25 cm in doorsnede, en er zal nu wel niet veel meer bijkomen. Dit is hem van boven:

Platte.jpg.0474f89f21f37a5b1fa6127f276beaa7.jpg

Het kan best zijn dat volgende exemplaren aan dezelfde plant een ander model krijgen. Het zal een kruising zijn, het is duidelijk geen zuivere Jarrahdale, en bij gekruisd zaad zie je vaak verschillen in pompoenen aan dezelfde plant.

Dit kleintje lijkt al veel minder plat te worden, maar het is moeilijk om nu al te zeggen wat de uiteindelijke vorm gaat worden, misschien is hij niet eens goed bevrucht en verschrompelt hij weer; dat kan allemaal.

Lytske.jpg.c401f09922044a91df5296375501442d.jpg

• Thanks 1
Geplaatst:

Mooi zeg! En de Jarrahdale is ook nog eens erg lekker, hopelijk heeft de smaak zich in deze vliegende schotel gekruist. Kan je zo je eigen variëteit ontwikkelen Roeier?

Mijn pompoenen lijken na de regenbuien iets bijgekomen te zijn, wie weet gaan ze nog wat vruchten vormen, en hangen nu nog 3 vruchten aan 13 planten, de rest had ik eraf gehaald of was afgestorven door de droogte.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

De witte strepen bij de Uchiki Kuri heb ik altijd eigenlijk. Dat is bij mijn weten geen vochtprobleem. Zodra de pompoenen afrijpen, verdwijnen de witte strepen ook.

Hieronder een foto van een hele jonge Uchiki Kuri van een paar jaar geleden. Heb ze dit jaar niet staan, aangezien ik de houdbaarheid van deze soort wat tegen vind vallen in vergelijking met bijvoorbeeld de Butternut en Musquee de Provence.

426251097_Pompoen_UchikiKuri.thumb.jpg.adb5dff6c017723dfcb75e2274ee9cc5.jpg

• Thanks 1
Geplaatst:

Hmm. Ik heb nog nooit witte strepen gezien, in welk groeistadium dan ook bij mijn Uchiki’s. Ze worden geel en dan meteen oranje.

En kwa bewaarbaarheid zijn bij mij de uchiki’s ook echt veel beter dan de butternuts. Weird stuff!

• Thanks 1

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst: (aangepast)

Zo extreem als op mijn foto hierboven heb ik het ook nog niet eerder gezien. Had toen ook Uchiki Kuri zaadgoed gekocht wat kruisbestoven was (zie foto hieronder), die had ook strepen. Heb die pompoenen ook niet durven opeten. Dit jaar dus geen Uchiki Kuri, volgend jaar komt die weer in de tuin, uiteraard alleen van gekocht zaad.

Pompoen.thumb.jpg.dab8c479e9687eca4256069d9c48884d.jpg

aangepast door Flup
Geplaatst:

Zo die ziet er echt weird uit. Zou ik ook niet durven eten. Ziet er uit als een Pad😱

Ik denk dat er veel variëteiten zijn van de Uchi Kuri/ Potimarron. Die lichte strepen die jij had Flup op de oranje pompoen zouden mij niet angstig maken.

Geplaatst:

De door Flup geplaatste Pompoen is een Hokkaido maar geen Red Kuri, ik heb even gezocht en hij komt het meest bij een Justynka Hokkaido Pompoen in de buurt,

Justynka,

60685DBF-3B7A-4D50-B73E-1D7E9A0EFB5E.jpeg.890e7ae6069c247f0561986c7e43f7b7.jpeg

Red Kuri,

7CE441E4-BB77-410F-B624-98B5AB677EB0.jpeg.cee2fe8c7bcbd1a7dacf9069ac9ede41.jpeg

De Red Kuri begint wit/geel dan richting banaan geel richting oranje en dan naar diep rood, zo egaal mogelijk, de juiste vorm is een beetje een ui vorm, het goed af rijpen gaat vrij langzaam.

Het moeilijkste van het hele Pompoenen kweken in de openlucht is wanneer er teveel regen valt, ik heb bij oranje pompoenen ontdekt dat je kan zien wanneer een bepaalde vrucht een teveel aan water heeft, het begint met een groene ster aan de onderkant van de Pompoen, dit hoeft geen probleem te geven als er niet te veel regen meer valt, gaat de regen dan nog door dan wordt die groene ster groter en kan er pigment uit de oranje Pompoen wegtrekken en zal het vruchtvlees wittig worden en smaakloos zijn, ook wordt de schil week en kunnen er plekken ontstaan.

Enkele voorbeelden,

de linker pompoen was kort hiervoor nog net zo vol oranje als de rechter

E85E9AEB-D185-451E-A67A-24460AA2B732.jpeg.4285aaf01f82c79fc5b71df4ad4435fb.jpeg

Zelfde verhaal,
6A60E552-13C8-48FC-A5C7-C85BE32E1F8F.jpeg.7a4c49504e4bfb2847e0e2a0ac78770d.jpeg

En uiteindelijk kan bij reuzen pompoenen er wel is 1 ontploffen (heel wit),

82CE7696-3D2D-4A22-9F33-A7A884B9E3F8.jpeg.812eb3d38f6b18ac757496eb6d956e11.jpeg

Grt.

• Like 2
Geplaatst:

Leuk om al die pompoenen te zien. Hier gaan ze heel moeizaam. We hebben een nieuwe tuin en het is eigenlijk nog keiharde klei; misschien dat het daaraan ligt. De enige soort die als een speer gaat is de Big Max (die staan in de paardenmest :-)). Ze zouden eetbaar, maar niet zo lekker zijn. Wat doen jullie? Ik vind het zo jammer dat we straks alleen sierpompoenen hebben en geen eetbare. Hoe vinden jullie de Big Max smaken?

• Thanks 1
Geplaatst:

Kan zijn Ruderalis, al koop ik mijn pompoenzaad altijd bij de grote zaadgoedfirma's. Juist met pompoenen (en courgettes) neem ik geen risico. Heb het als Uchiki Kuri gekocht en als het dan Red Kuri is, maakt het niet uit. De kruisbestoven pompoenen vond ik dan weer wel jammer, maar ja, dat kan ook gebeuren.

Heb nu in ieder geval Butternut en Musquee de Provence in de tuin die er goed uitzien. Nu nog even geduld en hopen dat de muizen eraf blijven en dan heb ik een mooie oogst.

• Thanks 1
Geplaatst:

Ik heb welgeteld 3 pompoenen.... eerst waren mijn planten opgeknaagd en toen alleen maar mannelijke bloemen. Het duuuuuurde en duuuuuurde maar voor er wat aan kwam zeg. Nu heb ik van zelf gekweekte 2 pompoenen hangen. De enige pompoen die het direct goed deed, is er een die ik niet heb gezaaid. Was van zaden die ik aan de kippen had gegeven. Is dus vast gekruist... maar ik laat hem lekker groeien. We gaan het zien.

Geplaatst:

Hier nog steeds party time. 

Dus ehm pompoenenroulette is een populair spel bij degenen die zelfgeoogste zaden gebruiken? 🤣

IMG-20200822-WA0013~2.jpeg

• Like 2
  • Thanks 1
Geplaatst:
9 uren geleden, Flup zei:

Kan zijn Ruderalis, al koop ik mijn pompoenzaad altijd bij de grote zaadgoedfirma's. Juist met pompoenen (en courgettes) neem ik geen risico. Heb het als Uchiki Kuri gekocht en als het dan Red Kuri is, maakt het niet uit. De kruisbestoven pompoenen vond ik dan weer wel jammer, maar ja, dat kan ook gebeuren.

Heb nu in ieder geval Butternut en Musquee de Provence in de tuin die er goed uitzien. Nu nog even geduld en hopen dat de muizen eraf blijven en dan heb ik een mooie oogst.

Uit eindelijk maakt het niet zo veel uit aangezien we het allemaal voor ons plezier doen op dit forum, we hebben geen commerciële belangen.

Toen wij hier thuis begonnen met pompoenen vond ik kweken met kruis bestoven zaad het leukst want er kwam van alles uit, inmiddels probeer ik zo goed mogelijk het origineel te kweken, dus zaad wat ik zelf wil oogsten mag niet meer kruis bestoven raken, dus afdekken van de bloemen en zelf zorgen dat de vrouwelijke bloemen bestuiven, dit hoef je maar bij enkele bloemen/vruchten te doen.

De Red Kuri zaden die ik nu gebruik heb ik trouwens geoogst uit gewoon een Red Kuri vrucht gekocht bij de AH en dan kijken wat eruit komt, het zaad blijkt kruisbestuiving vrij maar er zitten weinig vruchten tussen met de perfecte vorm, voor de rest gaan ze erg goed.

Aangezien jouw pompoen die ik zeker mooi vind een originele indruk maakt ben ik nog wat verder gaan zoeken en ik vind dat ie het meest weg heeft van de Lower Salmon River,

C7EE4067-0647-45CC-8F42-7E1A6DED8E97.jpeg.540e5637769f40ec887ebd9a6a886e10.jpeg

Als laatste nog even een plaatje van hoe onze Red Kuri’s erbij staan om dit leuke pompoenen 🎃 topic van wat extra kleur te voorzien.

@ Arja, mooie rode pompoenen heb je op de foto, ze liggen er super bij!

Die van ons, de rechter aan de voorkant is m’n favoriet, lekker bol en een droog onderkantje,

55D4F06E-89C6-465A-ABF4-36545925F45C.thumb.jpeg.e5c8757896dfe57fb36620a8c2004ea1.jpeg

Grt.

• Like 2
Geplaatst:

Wat leuk om van jullie pompoenen foto's te kunnen genieten! Hier zijn de twee planten volledig opgegeten door muizen/ratten? Uitplanten vlakbij de waterkant bleek toch niet zo'n goed idee te zijn... volgend jaar maar een beter plekje uitzoeken. 

Geplaatst:
Op 21-8-2020 om 17:00, Merel zei:

Leuk om al die pompoenen te zien. Hier gaan ze heel moeizaam. We hebben een nieuwe tuin en het is eigenlijk nog keiharde klei; misschien dat het daaraan ligt. De enige soort die als een speer gaat is de Big Max (die staan in de paardenmest :-)). Ze zouden eetbaar, maar niet zo lekker zijn. Wat doen jullie? Ik vind het zo jammer dat we straks alleen sierpompoenen hebben en geen eetbare. Hoe vinden jullie de Big Max smaken?

Ik heb geen ervaring met de Big Max, wil ‘m nog wel een keertje kweken, ik heb wel ervaring met de Atlantic Giant ook een reuze pompoen.

De Atlantic Giant is inderdaad niet lekker/bijzonder om te eten dus meer voor de sier, m’n vrouw heeft er vorig jaar chutney van gemaakt en we waren niet onder de indruk.

Reuzen pompoenen worden meer gebruikt om wedstrijden mee te doen om het grootste gewicht te behalen of om er snijwerk mee te maken rond Halloween 🎃, verder geloof ik dat varkens het wel lusten dus ze kunnen nog als dier voer gebruikt worden mocht je perse willen dat het gegeten word.

Uiteraard kan je gewoon proberen of het goed smaakt of niet aangezien ze wel eetbaar zijn, alleen zijn er veel betere pompoenen voor consumptie te kweken, bijvoorbeeld de Red Kuri, Butternut soorten of Muskaat pompoenen en van de grotere soorten de Gentenaar.

Geplaatst:
On 8/21/2020 at 5:00 PM, Merel said:

We hebben een nieuwe tuin en het is eigenlijk nog keiharde klei; misschien dat het daaraan ligt.

Zeker! Grond voor pompoenen moet los zijn, en veel voeding in zitten.

Mijn originele grond is ook zware klei, en er is nog altijd een aantal pompoenplanten wat niet aanslaat, want al heb ik wel veel aan de grond gedaan, er zitten nog altijd harde delen natuurlijk. En de grond is arm. Soms komt er maar één klein pompoentje aan een plant, worden de bladeren snel geel, en kan de plant er dus niet mee overweg.

Voordeel bij pompoenen is wel dat de grond 'onrustig' mag zijn, dus er mag relatief jonge mest en nog nauwelijks verteerd organisch materiaal deel van uitmaken. Daarom doen pompoenen het ook prima op een composthoop. Hoe meer je aan de grond doet, hoe beter het gaat met pompoenen. 

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb veel van dit type pompoentjes dit jaar. Even in schijfjes in de koekenpan en heerlijk, voor lunch of zo.

Gisteren de eerste gegeten, al het andere hangt nog aan de plant, het zijn er veel en er komen nog bij.

Deze is minder dan een pond, de grootte wisselt nogal, zaadjes komen uit Moranga Coroa, maar er zal zeker links en rechts gekruisd zijn. Smaak is wel 👍.

MCAug.jpg.f20845a155e8c9e549d8871fb62be5d6.jpg

• Like 1
Geplaatst:

Grappig pompoentje!

Hier groeien de planten op de lasagna‘s  1 en 2 weer door de regen van de afgelopen tijd. De sweet dumpling die nog geen vrucht gegeven heeft zit nu vol met mooie kleine vruchtjes van een centimeter die natuurlijk nog wel even een groeispurt moeten maken voordat het echt koud gaat worden, Er komt ook een butternut aan en meerdere oranje potimarronnetjes( Franse variant van uchi kuri). 

Geplaatst:

Inderdaad...leuk pompoentje, Roeier, mooie maat ook! 
Jet, had twee dumplings....zijn er nu twee bijgekomen, en een derde lijkt ook te komen, eentje hangt in de pruimenboom!  Heeft ie zelf gedaan hoor! 😊

• Like 1
Geplaatst:

Leuke topic. Ik zie hem nu pas...

Wij eten geen pompoenen maar gebruiken ze voor de sier en mijn zoon van 5 wil geld verdienen dus gaan we verkopen met een vrijwillige bijdrage. Commerciele verkoop mag niet.

Ik zal foto's maken en hier plaatsen.

Ik heb ook sierkalebassen. 

Ze bestrijken een groot deel van mijn tuin maar ik geniet er erg veel van.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Even een kleine collage van mijn pompoentjes, die ondertussen vrolijk verder rijpen:

4.jpg.b6d42cbd703bafc0de791557257e4ed5.jpg

Wite.jpg.ebb0e92d82c3a86393dfac7b0184ade1.jpg

Oranje.jpg.f472e19e66b7b10dd53cef579dd7b9c4.jpg

Grien.jpg.6524140b089685454156e252788ad3bd.jpg

3.jpg.d18ee380054fad5db92cdd00a3acabea.jpg

On 8/22/2020 at 3:05 PM, Arja said:

Dus ehm pompoenenroulette is een populair spel bij degenen die zelfgeoogste zaden gebruiken? 🤣

Ja! 🙂 De enige zekerheid bij mij is dat ze eetbaar zijn, want Maxima pompoentjes kruisen alleen met Maxima pompoentjes, en die zijn allemaal eetbaar. Liefst zie ik ze zo trouw mogelijk aan de moederplant groeien, maar variaties zijn de regel.

Die grote oranje wijkt wel heel sterk af, want oma was een Buttercup; een kleine groene. Moeder was wat groter en had wat oranje vlekjes als ik me niet vergis, maar kleindochter is helemaal oranje geworden en stukken groter; het ziet eruit als 5 kg of zo. Niet wat ik wil, dus die wordt weggegeven.

De rest rest vind ik er prima uitzien; niet voor de show, maar ik verwacht lekker makkelijk voor in de pan en smakelijk voor in de mond. Voor de sier heb ik ze niet, al vind ik ze er wel mooi uitzien, en misschien vind ik deze onopvallend ogende grijs-groene exemplaren wel mooier dan de exhibitionistische types.

@appelvrouw, ik denk dat het juist heel moeilijk is om je eigen ras te maken bij pompoenen, want de volgende generatie gaat er geheid weer heel anders uitzien. Dat gaat iedere keer weer door de genen-roulette, en het zou iets van 5 - 8 generaties moeten duren voordat het resultaat zich wat stabiliseert, waarbij je telkens vreemde kruisingen zou moeten voorkomen. Dan zou zoiets als tomaat veel makkelijker moeten zijn; de eerste kruising vergt daarbij wat handwerk, als het tenminste niet spontaan is gebeurd, maar omdat tomaten in de regel zelfbestuivend zijn is de stabilisatie daarna veel makkelijker. Ik heb er nog geen ervaring mee, maar met tomaat ben ik volgend jaar wel van plan wat met kruising te gaan experimenteren. Bij pompoen lijkt het me veel te moeilijk om het proces te beheersen - ik zie aankomen dat je daar telkens weer voor verrassingen komt te staan.   

• Like 2
Geplaatst:

Hallo allemaal, ik ben nieuw in het moestuinieren en vraag mij af of ik deze pompoenen al kan oogsten, kunnen jullie mij advies geven? De bladeren beginnen flink te verdorren, is dat normaal? Een teken om te oogsten of misschien had ik dat al moeten doen?

20200914_180536.jpg

20200914_180540.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...