Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Onlangs heb ik mijn saffraanbollen uit de grond gehaald.

De grote en heel grote houd ik zelf, maar er zijn een hoop kleintjes over.

Die kleintjes zullen dit najaar wel opkomen, maar dan nog geen bloem geven.

Wie wil er ongeveer dertig stuks hebben, tegen alleen verzendkosten á 3x 0,96 = 2,88 ?

Doe mij dan een PB met je NAW-gegevens. Ik heb twee porties.

20210722_133409.jpg

• Like 3

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

• 2 weeks later...
Geplaatst:

De bollen heb ik laten zitten, maar zouden ze straks wel door het oprukkende kruiptijm heen groeien? Foto van vorig jaar:

saffr1.jng.png

En nu:

saffr2.jpg

De houten stokjes markeren het gebied waar de schatten begraven zijn...

Zouden ze er doorheen komen?

Geplaatst:

Dat geldt dan voor beide. Ik zou een stuk kruiptijm af kunnen steken, of de bollen verpoten. De tijm trekt dat misschien niet, dus dan de bollen maar naar een open stuk.

Geplaatst:

Wij kopen al jaren saffraan via https://www.goldqualitysaffron.com/ , best redelijke prijs en voor zover ik weet van goede kwaliteit. Echter heb ik nog nooit gedacht om zelf saffraan te kweken, maar nu we een ''moestuintje'' hebben gemaakt mag deze prachtige, medische bloem eigenlijk niet ontbreken. Daarom de vraag; is er iemand die het leuk lijkt om ons een beetje verder te helpen met het beginnen van kweken? Ik lees zo enorm veel overal over deze bijzondere bloem dat ik het een beetje spannend vind worden haha.

Groetjes,
Patty

Geplaatst:

hi, welkom, wat bedoel je met verder helpen?

je stopt ze in augustus de grond, paar weken later bloeien ze, pluk je de stampers en droog je ze, laat de bollen zitten, neemt ze op als ze verdord zijn  mei/juni, etc.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Alert: Nu (rondom deze tijd) saffraanbollen planten

Ik keek zonet in mijn agenda. Die agenda zal op 1 september een alarmpje geven: Saffraan!

Voor mij echt iets om te vergeten. Ook een wake up signaal voor jou?

• Thanks 2

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb ze laten zitten en vroeg me al af of ze wel door de kruiptijm heen zouden groeien*.

sffrnkrptm.jpg

En daar komen ze! Op meer plekken komen ze door, meer foto's zou meer van hetzelfde zijn.

*dat vroeg ik een paar berichten terug en Rob antwoordde:

Op 7-8-2021 om 06:24, RobO zei:

ja, dat wel, maar ze hebben veel concurrentie voor voedsel en water

Ik denk dat de kruiptijm niet veel voeding vraagt, maar ik geef wel wat extra meststoffen. Mogen ze onderling verdelen.

• Like 1
Geplaatst:

Dat is goed om te weten @HuubvG. Ik laat bollen ook liever zitten, en had nog niet over bovenbegroeiing gedacht. Bij gebrek aan kruipthijm ga ik eerst maar experimenteren met de bodembedekkers die ik al heb. Wanneer de bollen eenmaal boven zijn.

Vooralsnog zie ik hier nog niets verschijnen 🙁

• Like 1
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Sinds gisteren ben ik al aan het oogsten. Heerlijk ruikt het sindsdien in huis.

Nu zag ik dat de voorste krokussen beter door de kruiprijm zijn gegroeid dan die verderop.

Ik miste nog een aantal planten en heb wel voorzichtig zitten woelen in de tijm, maar ik vrees dat het midden toch te compact, te dik is.

Vandaar dat ik de helft van de tijm voorzichtig uitgetrokken heb.

Er kwam er gelukkig nog wat saffraan tevoorschijn.

Nu ga ik rondom de bollen een afscheiding maken zodat de tijm daarachter blijft.

De uitgetrokken tijm heb ik uitgeplant op andere plekken.

saffraanoktober.jpg

De bloemen zijn een beetje verfrommeld na de ingreep, maar dat trekt wel bij. Er komen er nog meer aanzetten

• Like 2
Geplaatst:

Bij bloembollenkopen.nl is saffraan nu maar €5
Grootverpakking xl met 50 bollen. Het zijn mooie stevige bollen die vrij groot zijn.
Nadeel is dat je minimaal voor €20 moet bestellen.

Had er laatst saffraan besteld voor €10 per zak. Scheelt dus aanzienlijk. Ben er wel heel tevreden over. Heb nu maar extra gekocht en ga nooit meer saffraan kopen vermoed ik. Met mijn bestelling van paar weken terug heb ik nu meer dan 200 bollen nieuw en dan had ik er in de tuin ook al een stuk of 100. Ik weet alleen niet waar ik ze moet planten… dus dat ik nog wel ‘een dingetje’ zoals men placht te zeggen. Maar aanrader dus deze site. Ze hebben er heel veel mooie bollen. Heb ook roze narcissen van hun. Echt heel mooi!

• Like 2
Geplaatst:

Ik heb vandaag alles in de grond gezet. Ik kwam net niet uit en had een handje over die ik maar lukraak in ‘vaste’ potten heb gezet. De saffraan van vorig jaar heb ik overigens nog helemaal niet gezien dit jaar. Dat vriest toch niet dood? Ik haal nooit bloembollen eruit en komt altijd op. Het zal toch niet?

Geplaatst:

Frappant dat Huub al op 5 oktober bloeiende saffraan had, en Mellie nu nog geen opkomst. Beide van bolletjes die dit dit jaar in de grond gebleven zijn.

Anyway: Hier komen de op ca 20 september geplante bollen nu op:

20211015_saffraan.jpg

Nog lang niet allemaal.

Geplaatst:

@Mellie, ik zou ook niet weten waarom de mijne wel vlot opkwamen en die van jou niet. Beiden lieten we de bollen zitten. Aan vorst kan het denk ik niet liggen, ik laat ook alle bollen in de grond en zolang we milde winters hebben, gaat het goed.

Inmiddels heb ik de hele oogst alweer binnen. Een paar stampers waren verlept, ook weer door regenwater, te lang gewacht met plukken.

Wel ben ik 4 van de 11 kostbare bollen kwijt, a 2euro50 per stuk, maar dat is aan laksheid te wijten. Ik heb ze gepoot met een aardappelpoter die je in de grond drukt, eruit trekt en dan open knijpt, waardoor de grond eruit valt. Het is nogal vaste grond en ik denk dat regenwater dat is blijven staan rondom de bollen de boosdoener is. Ik was te lui om de grond rondom los te maken.

Nu overpeinzen wat ik verder zal doen. Ik wil de bollen rooien, pellen en opnieuw poten, maar dan eerst de grond beter voorbereiden. Nadat het loof afgestorven is gaan rooien, zou dat wat zijn? Of laten zitten tot juni en dan?

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Nou nog niet een… die nieuw gepoot zijn, had ik misschien wel iets van verwacht stiekem, maar die van vorige jaren doen ook niets. Wat gek. Maar ik heb ze nog nooit in september of oktober gehad bedenk ik me nu. Altijd later. Dus wie weet komt het nog

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...