Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Calendula zaad oogsten

Moonsparkle

Recommended Posts

Goedenmiddag, 

Ik heb zaad aan de goudsbloemen zitten nu wil ik dat oogsten, maar de zaaddoosjes zijn nog naar binnen gevouwen. Is het beter om te wachten tot deze rechter worden aan de plant? Of kan ik de knop knippen in een bak leggen en wachten tot ze recht worden? Ik merkte dat het oogsten nu namelijk geen doen was, haha zodra je het doosje openbreekt breekt het zaadje. Ik weet dat die zichzelf goed verspreid maar ik hou ze in potten;)

Edited by Moonsparkle

Ha, bedankt dus het blijft krom, ze zijn wel echt helemaal bruin en uitgedroogd, maar hoe krijg je ze dan makkelijk uit het doosje zonder de zaadjes te breken? Ik zou denken dat de doosjes toch ook open gaan uit zichzelf om het zaad te verspreiden? Kan ik ze in een pot leggen en wachten tot ze dan vanzelf open gaan? 

Ik zou gewoon hele bloemhoofdjes er afhalen en bewaren. Bij het zaaien wat uit elkaar breken en klaar. De zaak ontleden hoeft niet.

Je grootste zorg zal waarschijnlijk weer de voorjaarsdroogte worden; zaden willen vaak niet ontkiemen in de tijd waarin je dat graag ziet, maar goudsbloemen zijn er goed in om gewoon hun eigen gang te gaan; bij een winter als de vorige bloeien ze gewoon de hele winter door, en waarschijnlijk pakt nu zaaien net zo goed uit als in het voorjaar zaaien, en misschien wel beter.

• 2 weeks later...

Zoals roeier het doet, doe ik het ook. Heb een aantal jaren geleden goudsbloem gezaaid en inmiddels staat het door de hele tuin. Het zaait zich heel makkelijk uit, ideaal! En daar waar het in de weg staat, trek je de plant er zo uit. Voor bijen is het een goede plant, ook omdat de bloeiperiode vrij lang is. Mocht je bang zijn dat je een tekort aan goudsbloemzaden hebt, dan wil ik je met alle plezier wel wat sturen. Ik heb voor een heel weeshuis en meer zaden.