Moonsparkle Posted September 2, 2020 Share Posted September 2, 2020 (edited) Goedenmiddag, Ik heb zaad aan de goudsbloemen zitten nu wil ik dat oogsten, maar de zaaddoosjes zijn nog naar binnen gevouwen. Is het beter om te wachten tot deze rechter worden aan de plant? Of kan ik de knop knippen in een bak leggen en wachten tot ze recht worden? Ik merkte dat het oogsten nu namelijk geen doen was, haha zodra je het doosje openbreekt breekt het zaadje. Ik weet dat die zichzelf goed verspreid maar ik hou ze in potten Edited September 2, 2020 by Moonsparkle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted September 2, 2020 Share Posted September 2, 2020 Als het droog is, kun je het oogsten. Het is eerst groen en wordt erna lichtbruin. Veel rechter worden ze niet overigens blijft een krom zaadje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moonsparkle Posted September 2, 2020 Author Share Posted September 2, 2020 Ha, bedankt dus het blijft krom, ze zijn wel echt helemaal bruin en uitgedroogd, maar hoe krijg je ze dan makkelijk uit het doosje zonder de zaadjes te breken? Ik zou denken dat de doosjes toch ook open gaan uit zichzelf om het zaad te verspreiden? Kan ik ze in een pot leggen en wachten tot ze dan vanzelf open gaan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted September 2, 2020 Share Posted September 2, 2020 Het zijn allemaal halve maantjes. Als je een bloemknop eraf haalt, heb je een handvol zaadjes. Je breekt ze niet hoor, geen stress. Ze zitten dan alleen niet meer vast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moonsparkle Posted September 2, 2020 Author Share Posted September 2, 2020 Haha nou ben ik er nog niet helemaal uit want het zaad zit toch in die harde schil? Of kun je gewoon dat harde doosje in de grond stoppen? Ik heb even foto's gemaakt, zaadjes uit de schil maar die waren dus heel lastig te verwijderen en een foto met nog aan de knop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted September 2, 2020 Share Posted September 2, 2020 Die kromme dingen op de bovenste foto zaai je. Dat hoef je maar 1X te doen want het zaait zichzelf heel makkelijk uit als je het gewoon laat staan. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moonsparkle Posted September 2, 2020 Author Share Posted September 2, 2020 Dus toch wel uit de harde doosjes peuteren? Iemand nog tips hoe dat makkelijk gaat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted September 2, 2020 Share Posted September 2, 2020 Het is heel simpel, de eerste foto geeft de losse zaden weer (niks doosje, het is de schil). Die kun je volgend jaar gewoon in de doen. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted September 2, 2020 Share Posted September 2, 2020 Ik zou gewoon hele bloemhoofdjes er afhalen en bewaren. Bij het zaaien wat uit elkaar breken en klaar. De zaak ontleden hoeft niet. Je grootste zorg zal waarschijnlijk weer de voorjaarsdroogte worden; zaden willen vaak niet ontkiemen in de tijd waarin je dat graag ziet, maar goudsbloemen zijn er goed in om gewoon hun eigen gang te gaan; bij een winter als de vorige bloeien ze gewoon de hele winter door, en waarschijnlijk pakt nu zaaien net zo goed uit als in het voorjaar zaaien, en misschien wel beter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moonsparkle Posted September 2, 2020 Author Share Posted September 2, 2020 Bedankt voor alle hulp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted September 10, 2020 Share Posted September 10, 2020 Zoals roeier het doet, doe ik het ook. Heb een aantal jaren geleden goudsbloem gezaaid en inmiddels staat het door de hele tuin. Het zaait zich heel makkelijk uit, ideaal! En daar waar het in de weg staat, trek je de plant er zo uit. Voor bijen is het een goede plant, ook omdat de bloeiperiode vrij lang is. Mocht je bang zijn dat je een tekort aan goudsbloemzaden hebt, dan wil ik je met alle plezier wel wat sturen. Ik heb voor een heel weeshuis en meer zaden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts