Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Calendula zaad oogsten

Featured Replies

Geplaatst:

Goedenmiddag, 

Ik heb zaad aan de goudsbloemen zitten nu wil ik dat oogsten, maar de zaaddoosjes zijn nog naar binnen gevouwen. Is het beter om te wachten tot deze rechter worden aan de plant? Of kan ik de knop knippen in een bak leggen en wachten tot ze recht worden? Ik merkte dat het oogsten nu namelijk geen doen was, haha zodra je het doosje openbreekt breekt het zaadje. Ik weet dat die zichzelf goed verspreid maar ik hou ze in potten;)

aangepast door Moonsparkle

Geplaatst:

Als het droog is, kun je het oogsten. Het is eerst groen en wordt erna lichtbruin. Veel rechter worden ze niet overigens blijft een krom zaadje [emoji51]

Geplaatst:
  • Auteur

Ha, bedankt dus het blijft krom, ze zijn wel echt helemaal bruin en uitgedroogd, maar hoe krijg je ze dan makkelijk uit het doosje zonder de zaadjes te breken? Ik zou denken dat de doosjes toch ook open gaan uit zichzelf om het zaad te verspreiden? Kan ik ze in een pot leggen en wachten tot ze dan vanzelf open gaan? 

Geplaatst:

Het zijn allemaal halve maantjes. Als je een bloemknop eraf haalt, heb je een handvol zaadjes. Je breekt ze niet hoor, geen stress. Ze zitten dan alleen niet meer vast.

Geplaatst:
  • Auteur

Haha nou ben ik er nog niet helemaal uit want het zaad zit toch in die harde schil? Of kun je gewoon dat harde doosje in de grond stoppen? Ik heb even foto's gemaakt, zaadjes uit de schil maar die waren dus heel lastig te verwijderen en een foto met nog aan de knop.

IMG_20200902_145630.thumb.jpg.a03452a16077f7ba589ff8b54e16b37f.jpg

IMG_20200902_145708.jpg

Geplaatst:

Die kromme dingen op de bovenste foto zaai je.

Dat hoef je maar 1X te doen want het zaait zichzelf heel makkelijk uit als je het gewoon laat staan.

Geplaatst:
  • Auteur

Dus toch wel uit de harde doosjes peuteren? Iemand nog tips hoe dat makkelijk gaat? 

Geplaatst:

Het is heel simpel, de eerste foto geeft de losse zaden weer (niks doosje, het is de schil). Die kun je volgend jaar gewoon in de doen.

Geplaatst:

Ik zou gewoon hele bloemhoofdjes er afhalen en bewaren. Bij het zaaien wat uit elkaar breken en klaar. De zaak ontleden hoeft niet.

Je grootste zorg zal waarschijnlijk weer de voorjaarsdroogte worden; zaden willen vaak niet ontkiemen in de tijd waarin je dat graag ziet, maar goudsbloemen zijn er goed in om gewoon hun eigen gang te gaan; bij een winter als de vorige bloeien ze gewoon de hele winter door, en waarschijnlijk pakt nu zaaien net zo goed uit als in het voorjaar zaaien, en misschien wel beter.

Geplaatst:
  • Auteur

Bedankt voor alle hulp:classic_biggrin:

• 2 weken later...
Geplaatst:

Zoals roeier het doet, doe ik het ook. Heb een aantal jaren geleden goudsbloem gezaaid en inmiddels staat het door de hele tuin. Het zaait zich heel makkelijk uit, ideaal! En daar waar het in de weg staat, trek je de plant er zo uit. Voor bijen is het een goede plant, ook omdat de bloeiperiode vrij lang is. Mocht je bang zijn dat je een tekort aan goudsbloemzaden hebt, dan wil ik je met alle plezier wel wat sturen. Ik heb voor een heel weeshuis en meer zaden.

• 4 jaar later...
Geplaatst:

Ik probeer mijn calendula zaadjes wat op te schonen, en de buitenste schutbladen haal ik er uiteraard tussenuit. Maar kan iemand mij vertellen of de lichte boogjes die een soort tussenvorm zijn tussen de schutbladen en de donkere zaadjes ook zaadjes zijn, of dat dat ook nog schutblaadjes zijn? Foto voor wat ik bedoel, 3 versies op een rij.

20250824_150557.jpg

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Geen idee eigenlijk 😊. Ik bewaar alleen diegenen in de blauwe cirkel. Daarvan weet ik zeker dat het zaadjes zijn 😉. En dat zijn er zoveel. Wel een goede vraag, ben ook wel benieuwd of iemand het weet.

IMG_1068.jpeg

Geplaatst:

Hier hetzelfde. Maar eigenlijk bewaar ik niks van Calendula. Want het volgende jaar is het ineens onkruid. Blijft gewoon opkomen.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Haha ja, calendula hoef je na die eerste keer nooit meer te zaaien. 😃

Ik zou een kiemtest doen, dan krijg je wel antwoord op je vraag. En dan bijvoorbeeld in een bakje de zaden, en in het andere bakje die andere friemels. Dan weet je hoe lang je moet wachten. Als het een dan opkomt en het ander nog steeds niet weet je genoeg.

Geplaatst:

@Arja dat is een goed idee, dank je. Ik zal tzt hier de resultaten melden. Ga dan ook de ‘schillen’ in de deno gooien. Wordt vervolgd.

Geplaatst:

1 uur geleden, woldistel zei:

eigenlijk bewaar ik niks van Calendula

Het is ook niet per se nódig. Maar wel leuk. En ik kan wat gerichter op locatie zaaien. Ik had dit seizoen enkele planten verplaatst. Die zijn inmiddels uitgebloeid. De gezaaide bloeien nog. Dat maakt wel uit dus. Plus er zijn zoveel soorten, het lijkt me leuk wat verschillende soorten te hebben. Ik heb nu alleen de enkelvoudige in oranje en geel.

Geplaatst:

Deze wil ik bijvoorbeeld wel

IMG_3768.webp

Geplaatst:

Zaden van calendula oogst ik ook altijd, niet voor mezelf maar om uit te delen.

Ik denk trouwens dat de friemels geen zaden zijn, maar ik ben benieuwd naar je testuitslag.

Geplaatst:

Bij mij hebben de calendula planten de winter overleefd onder mijn kappen en bloeide al vroeg in het voorjaar weer ..ik hou het wegknippen van de uitgebloeide bloemen goed bij als ook oud blad en oude takken .. steeds van onderaf loopt ze weer opnieuw uit en bloeit nog steeds….🤔😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.