Ga naar inhoud

Knoflook seizoen 2020-2021

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Waarom kom ik nu pas kijken op dit forum? 🙄

Ik ben verzot op knoflook en doe nu voor eerst een poging tot eigen kweek.

Eind oktober Morado, purple blazer en wild fire geplant. 

Mijn verwachting was ergens in het voorjaar groen te zien. 

En ik balen dat werkelijk alles al is opgekomen, haha.

Om mijn plantjes tegen de aankomende vorst te beschermen heb ik een halve baal stro over het kweekbed uitgestrooid. 
Nu zijn de blaadjes bedekt. 

Maar dat is dus niet nodig?

• 2 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)

Goedendag

Ook dit jaar weer 6 soorten knoflook gepoot. De sprietjes kwamen (in november) nog maar een paar centimeter uit de grond en het lijkt dat ze nu al weer aangetast zijn door roest?

Zijn er meer mensen die daar last van hebben. Ik heb inmiddels de "slechte "sprieten er af geknipt en de knoflook met brandnetelgier gesproeid.

Ik hoor graag jullie reactie.

aangepast door Marcel R
Geplaatst:

Ik teel op eigen grond. De Ophio, kwam als een speer uit de grond in oktober en begon al snel te kleuren, ik heb de punten en verkleurde bladeren er af geknipt, weet niet of dat kwaad kan?? ook Valle lado lijkt iets te hebben. De knoflook komt  nu net onder de sneeuw vandaan en moet nog wat bijkomen uiteraard.

20210216_163636.jpg

20210216_163650.jpg

20210216_163715.jpg

20210216_163626.jpg

20210216_163549.jpg

Geplaatst:

Vandaag het stro weggehaald en tot mijn verbazing zijn mijn knoflook sprietjes flink gegroeid afgelopen week in de vorst. 😃

Misschien heeft broeivorming in het stro de temperatuur flink verhoogd.

Ik had een laag van bijna 20cm over de sprietjes gestrooid. 

Geplaatst:

Mijn knoflookjes waren heel goed opweg, gepoot in september afgelopen jaar, maar helaas waren de konijnen ontsnapt en ze lusten dus blijkbaar knoflook :), weet iemand of ze nog terug groeien, er zit nog een mini stengeltje aan.

Hier beginnen ze nu mooi te komen. Ze staan nog maar een tweetal weken boven daardoor ook geen tik gehad van de vorst twee weken terug. Ik hoop vooral minder last te hebben van roest want dat is hier elk jaar een probleem op de volkstuintjes.

@eveliene Ik denk dat ze nog terugkomen maar heb het nog niet voorgehad.

aangepast door simonvb
Geplaatst:
Op 26-2-2021 om 21:04, eveliene zei:

weet iemand of ze nog terug groeien, er zit nog een mini stengeltje aan.

Ja, die groeien gewoon door, al zullen ze er wel een tik van gehad hebben afhankelijk van hoe hoog ze al stonden.

Die konijnen zullen nu de smaak wel te pakken hebben, dus kans dat die ook terug komen.....

Hier ook af en toe roest, daar kan ik niet zo veel aan doen, behalve het perceel goed vrij van onkruid houden zodat het snel droogt na regen.

En een kaarsje branden, maar meestal ben ik aan het eind van het knoflook seizoen juist blij met wat regen voor de andere planten.

Ze staan nu op een wat vochtiger stuk tuin, dus we gaan het zien.

1160917300_20210228_115658(2).thumb.jpg.f30729fba0fb3f4bb4c607bec8b07d70.jpg

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Wat gaat me dit opleveren? Dag of acht geleden een zaadbol van een knoflookplant uit elkaar geplozen en de zaadjes in een bakje in de kas gezaaid.

Ik had dit nog nooit eerder gedaan en ik heb dan ook geen flauw idee van wat ik kan verwachten. Het kiemen was een kwestie van drie dagen en het spul groeit als eh... Nou ja zo dus....:)

Vanmorgen heeft mijn betere helft een deel in de tuin geplant, we gaan het beleven... (of niet)

DSCF3929.thumb.JPG.aa8fafbd21bfa33a47b5d84b550a24d8.JPG

• Like 1

Met wat geduld wordt dat vast wat. Is het dit seizoen niet dan wel seizoen 21-22.

Zes weken later zit hier de groei er goed in:

922547613_20210415_135725(2).thumb.jpg.8f055cf298241435197f609395461118.jpg

We zin nu met de laatste bollen van vorig jaar bezig die deze winter in de schuur goed bewaard zijn en nog niet uitlopen.

Onder glas is nu ook de in jan. geplante knoflook oogstbaar.

aangepast door Patrijs
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb simonetti knoflook gepoot afgelopen oktober. Een deel in mijn moestuinbak, maar die bleek toch niet zoveel zon te krijgen, dus in het voorjaar heb ik ze verplaatst naar een andere bak die in de zon staat. En een deel staat in mijn bloemenborder als experiment

knof gaat hier als een speer, olifant eten we al als prei, de onderkant is iets aan het verdikken

de Lautrec staat er goed bij, nog 2 maanden te gaan wsnlk

aangepast door RobO
Geplaatst:

Ik zet ze ook op een verhoogd bed, stevige klei.

Nadeel in droogte is scheuren van de grond, heb daarom nu een deken van compost aangebracht, zodat het vochtiger blijft. 

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Of stengelaaltje, die doen dit wel bij uien.

Mijn knoflook bedje vandaag, de eerste knoflook heb ik eruit gehaald om te eten, ik was geheel knoflook loos...

8272F4CF-43D9-49E6-91B7-E1D7D965C6DA.thumb.jpeg.2074fe8fc93e7b5a9508fa9efef3f8e6.jpeg

image.thumb.jpg.af5502e1bdfb4a9eb8f6a69c8a602f04.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...