EdelSpint Geplaatst: 28 mei 2021 Geplaatst: 28 mei 2021 Op 22-5-2021 om 12:13, HuubvG zei: In oktober jl gepoot. Gisteren was ik de papavers er tussen weg aan het plukken, trok er per ongeluk eentje mee, die had nog de dikte van een gewone knoflookteen. Dat zal niet veel worden dunkt me. Goeie voornemens volgen hieruit, om volgende keer geschikt pootgoed te bestellen ipv eigen pootgoed te gebruiken. Ik ga t toch maar vragen. Zijn de papavers er tussen onkruid of bewust gezaaid juist tegen onkruid? En je plukt ze niet om te eten toch? Quote
HuubvG Geplaatst: 29 mei 2021 Geplaatst: 29 mei 2021 @EdelSpint, nee, vorig jaar wegens omstandigheden nogal verwaarloosd. Het moesten enkele papavers voor de sier en voor de aangrenzende bijenhouderij zijn, maar ze hebben zichzelf uitgezaaid. Normaal gesproken dun ik ze uit en laat de mooiste staan, maar vorig jaar kwam dat er niet van. Nu nemen ze alleen maar voedingstoffen van de knoflook weg, dus moeten ze eruit. Niet om te eten, en alhoewel t.z.t. het zaad wel bruikbaar is in de keuken, bewaar ik dat meestal om later uit te zaaien. 1 Quote
Suusdelft Geplaatst: 30 mei 2021 Geplaatst: 30 mei 2021 Hallo allemaal, Ik ben Suus, de moestuin-leek 🤭😂 Dit najaar wil ik mijn eerste poging knoflook kweken gaan doen. En ik ben op zoek naar de juiste tips over het hele proces. Welk grondsoort, welke knoflook, wanneer beginnen, wanneer oogsten, hoeveel water geven, hoe drogen enzovoorts. Er zijn ontzettend veel sites met onzettend veel (verschil in) informatie. Hebben jullie een link (of zelf tips)? Mijn dank is groot! 😊 Quote
Patrijs Geplaatst: 30 mei 2021 Geplaatst: 30 mei 2021 Hallo Delftse Suus, Heb je dit (en andere) topics al gelezen? Er staat een schat aan informatie op dit forum. Knoflook kweken is niet zo moeilijk, in okt. nov. planten en oogsten als twee derde van de plant is afgestorven om goed bewaarbare knoflook te krijgen. De soort knoflook licht natuurlijk aan je eigen smaak en lokale varianten zijn beter geschikt voor ons gematigde klimaat. Zelf ben ik ijverig knoflook aan het telen, zeker 200 planten per seizoen, in mijn Blog vertel ik daar over, maar ook via de ZOEKFUNCTIE is er een schat aan info te verkrijgen. Succes en hou ons op de hoogte. 1 Quote De moestuin van Patrijs
Suusdelft Geplaatst: 30 mei 2021 Geplaatst: 30 mei 2021 Dankjewel voor je reactie! Wow, 200 🤭😎 Kom ik aan met mijn 2 kleine verhoogde moestuinbakken haha! Quote
Patrijs Geplaatst: 30 mei 2021 Geplaatst: 30 mei 2021 (aangepast) Knoflook heb je nooit genoeg. 😉😈 En het gaat hard, 20 bollen voor het pootgoed, 100 voor in de keuken, wat om uit te delen en verse knoflook voor de periode maart/ juni. 30 mei 2021 aangepast door Patrijs 1 Quote De moestuin van Patrijs
Suusdelft Geplaatst: 30 mei 2021 Geplaatst: 30 mei 2021 Ha, dat ben ik met je eens! Zo lekker 👌🏻 Quote
acpronk Geplaatst: 30 mei 2021 Geplaatst: 30 mei 2021 Vorig jaar had ik 160 teentjes geplant, maar ook niet elk teentje wordt een knoflook. En ik had een keer gasten tijdens het knoflook drogen, die namen wat mee.Dus voor dit jaar heb ik ongeveer 360 teentjes geplant. Dan heb ik meer om uit te delen.Mijn topper was vorig jaar Korean Red, en die gaf maar 5 teentjes per bol. Dan moet je 25% van de bollen overhouden voor pootgoed voor het volgende jaar.Dit jaar is de Korean Red weer de grootste plant, verwacht er veel van. Nummer 2 vorig jaar, Morado, doet het dit jaar bedroevend. Dus als je ruimte hebt, neem dan enkele verschillende soorten. Ook voor smaak, bewaarbaarheid en gebruik.Groot is echter een relatief begrip, mijn hoogste plant meet van grond tot bladtop net 80cm, terwijl ik gelezen heb dat sommige soorten de meter makkelijk halen. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Suusdelft Geplaatst: 3 juni 2021 Geplaatst: 3 juni 2021 (aangepast) Ik ben als een spons alle informatie aan het opnemen zodat ik straks goed kan beginnen. Ik wil ze in een verhoogde moestuinbak gaan poten. Maar ik vraag me af hoe vaak je water moet geven? en welk potgrond is het beste? Op welke site kan ik goede knoflook bestellen die voor je verzonden word? En vanaf wanneer is het slim om te bestellen? 3 juni 2021 aangepast door Suusdelft Quote
geert h Geplaatst: 3 juni 2021 Geplaatst: 3 juni 2021 Ik heb mijn knoflook bij van der Wal besteld, en alle tenen die ik gepoot heb zijn mooie planten geworden. Ik was rijkelijk laat, begin januari besteld, tweede helft januari geleverd. Dat was tegelijk met de zaden die ik dit jaar wilde hebben. Maar ik weet zeker dat andere hier ook goede ervaringen hebben met andere sites. De potgrond in mijn verhoogde bak is een allegaartje. Er zit 30cm grond in, de onderste 25 cm is een mix van oude gebruikte potgrond waar ik compost aan heb toegevoegd en nog wat goedkope potgrond, de bovenste 5 cm is een mix van pokon moestuinmix en de makkelijk moestuin potgrond. Water geven doe ik echt op gevoel, daar kan ik geen zinnig woord over zeggen. Quote
Goudsbloempje2 Geplaatst: 3 juni 2021 Geplaatst: 3 juni 2021 @Suusdelft Ik kijk naar de grond en als die droog is maak ik een klein geultje. Als het daaronder ook nog droog is geef ik ze water. Ik plant altijd in de herfst. Meestal betekend dat dat je alleen bij meer als een warme week droogte in het voorjaar water geeft. Ik poot altijd in de volle grond. Zal in een pot misschien iets meer zijn. Quote
acpronk Geplaatst: 3 juni 2021 Geplaatst: 3 juni 2021 Ik heb mijn knoflook bij De Tuinen van Weldadigheid en Leven van het Land gekocht, plus de bio Morado van Lidl.Dit jaar heb ik mijn knoflook in de volle grond gepoot en daarover nog een laagje van ongeveer 5cm oude gebruikte potgrond van de hortensia kweker naast ons.Water gegeven heb ik nog niet, er zit nog vocht in de klei hier. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
RobN Geplaatst: 7 juni 2021 Auteur Geplaatst: 7 juni 2021 Hmm ik heb het onkruid eens verwijderd en zag ook gelijk dat sommige knofloken een bloemstengel hebben gekregen. Nu weet ik dat het het best evoor de bol is als we deze verwijderen. Ik weet ook dat ze eetbaar zijn in bijv roerbakken maar om dan 10 van die stengels te gaan roerbakken is ook wat veel zijn er nog andere toepassingen die ik er mee zou kunnen doen, zijn ze bijv te drogen in een droogmachine en dan te vermalen als toekruid of misschien een pesto van malen, is het dan te bewaren en hoelang? Quote Onkruidmanager 1.0
Patrijs Geplaatst: 7 juni 2021 Geplaatst: 7 juni 2021 1 uur geleden, RobN zei: om dan 10 van die stengels te gaan roerbakken is ook wat veel Dat valt me dan weer van je tegen! Die stengels zijn mild van smaak en prima te eten. Maar verwerken kan natuurlijk ook, daar is al over geschreven, kijk even HIER. Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 7 juni 2021 Geplaatst: 7 juni 2021 Ik zag dat de roest begint toe te slaan en best hevig zelfs. Heb 6 bollen eruit getrokken en warempel! Het zijn echt heuse knoflookbollen. EINDELIJK! Mellie doet een dansje, holadiheee. Ik ben erg hoopvol gestemd omdat dit een een hoopje mini teentjes waren waarvan ik geen zin in had te planten en gewoon had weggegooid, zo van, ik zie wel of het wat wordt. Het wordt dus wat whoop whoop 1 Quote
Arja Geplaatst: 8 juni 2021 Geplaatst: 8 juni 2021 Van mijn knofloken is er een soort die nu in bloei gaat. De bol is nog best klein, en ik weet dat je ze pas oogst alsnhet loof verdort, dat is dus duidelijk nog niet aan de orde. Vraag: heeft het zin om de knoppen te verwijderen en de bollen nog een tijdje in de grond te laten zitten? Of worden de bollen vanaf het moment dat ze willen bloeien sowieso niet meer dikker? Quote
Patrijs Geplaatst: 8 juni 2021 Geplaatst: 8 juni 2021 (aangepast) De bol is zich nu aan het vormen en groeit nog. Door de bloemstengel weg te halen ( bij een krul) kan je die eten en gaat er meer energie naar de bol. Vergelijk het met het koppen van tulpen. Oogst als het loof 2/3 verdord is, dan is de groei er uit en kan je de knoflook goed drogen en bewaren. Dat laatste gaat bij deze moeilijk worden. Ik schat dat het bij mij nog een maandje ofzo duurt voor et zover is. Krijgt de knoflook eerder klachten of wordt het erg nat dan oogst ik wat eerder i.v.m. kans op schimmel en rot. Foto van mijn Blog van afgelopen jaar. Oogst eerste week van juli. 14 juni 2021 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
acpronk Geplaatst: 8 juni 2021 Geplaatst: 8 juni 2021 @Patrijs je moet er wel bij zetten dat de foto's van vorig jaar zijn, dat is wel zo handig. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Flup Geplaatst: 8 juni 2021 Geplaatst: 8 juni 2021 @Arja Wat Patrijs zegt. De bloemstengel eruit trekken en de rest van de plant laten staan. Nu groeit de bol en zonder bloeistengel, gaat de kracht van de plant helemaal naar de bol toe. Oogsten als de plant flink aan het verdorren is. Deze week de eerste bloemstengels uit de knoflook gehaald, de olifantenknoflook loopt wat dat betreft een paar dagen voor op de rest. Quote
rorror Geplaatst: 8 juni 2021 Geplaatst: 8 juni 2021 @Suusdelft Ik heb ze geteeld in bakken. Gepoot in oktober. Vanaf dan tot in de lente heb ik geen water gegeven(doet de natuur) , pas als het een weekje droog is, dan controlleer ik of ze water nodig hebben. Bv met dit weer hebben ze wel water nodig. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Arja Geplaatst: 8 juni 2021 Geplaatst: 8 juni 2021 Thx, ik vermoedde al dat dit het plan ging worden. De bloemstengels gaan lekker door het eten vanavond. Mooie krullen maken ze trouwens! Quote
appelvrouw Geplaatst: 8 juni 2021 Geplaatst: 8 juni 2021 (aangepast) De stengels waren van de planten afgerot ( niet die bloemstengels, die zijn van andere planten) ..ik dacht dus niets te vinden in de grond..na enige aarzeling een schepje gepakt..verrassing! Het is chinese knoflook van de biowinkel.. 8 juni 2021 aangepast door appelvrouw Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Patrijs Geplaatst: 8 juni 2021 Geplaatst: 8 juni 2021 36 minuten geleden, appelvrouw zei: Het is chinese knoflook van de biowinkel. En al weer aan het uitlopen! Wat een snelle! Zet je ze weer in de grond? Dan ben je de eerste! 1 Quote De moestuin van Patrijs
appelvrouw Geplaatst: 8 juni 2021 Geplaatst: 8 juni 2021 Neuh uit de grond in de mond..dacht ik 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Patrijs Geplaatst: 8 juni 2021 Geplaatst: 8 juni 2021 Zeker met een slok zelfgestookte eau de vie er achteraan..... Die Fransen, stelletje smerige knoflookvrete........🤣 1 Quote De moestuin van Patrijs
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.