Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

HELP mijn Sperziebonen worden in de weck ZUUR!!!

Gregorius

Recommended Posts

Al drie generaties lang worden bij ons sperziebonen (Stamslabonen) voor de winter geweckt. Dit ging altijd goed.

Maar de laatste jaren (ongeveer 3) wordt een gedeelte (de helft) van de flessen troebel. Later worden de flessen weer helder, maar komt er een witte laag onderin de fles.

De flessen blijven wel goed dicht. Als we later de bonen willen eten zijn ze vreselijk zuur!

We hebben van alles geprobeerd:

Bonen blancheren, bonen Niet blancheren.

Met zout wecken. Wij gebruiken op de tuin altijd oude stal mest van koeien, verder geen kunstmest.

We hebben nu het idee dat het misschien aan het ras pootbonen zou kunnen liggen. Dat door veredeling de boon is verandert.

We poten de rassen Verbeterde Dubbele Wit en Speedy.

Iemand enig idee hoe we dit probleem kunnen oplossen.

Wij bemesten altijd met oude stalmest in maart geliik met het omspitten van de tuin. En wat het weer betreft nu was het erg nat, vorig jaar was het droog, het weer is altijd erg grillig in nederland, waarom pas de laatste jaren dit probleem.

Edited by Guest

Wij bemesten altijd met oude stalmest in maart gelik met het omspitten van de tuin. En wat het weer betreft nu was het erg nat, vorig jaar was het droog, het weer is altijd erg grillig in nederland, waarom pas de laatste jaren dit probleem.

Als de boer stopt met klagen, nadert het einde der dagen.

nou overmatig bemest kan toch ook met oude koemest, gewoon het stukje waar je bonen zet wat minder bemesten,

stal mest krijgt vrij wel iedereen gratis, en we zijn hollanders he wat gratis is veel gebruiken.

lijkt me trouwens heel vies die zure boontjes, neem aan dat je dat ook gewoon weggooid.

Players only love you when they're playing.

Je kunt je door ervaring blind staren op de manier waarop je tuiniert. (We hebben het altijd al zo gedaan, waarom anders)We hebben een tuin op zandgrond, die moet je altijd goed mest meegeven want het is arme grond, is ons altijd verteld. Geen idee dat de kwaliteit van mest ook door de jaren heen kan veranderen, denk aan voeding van de koeien en overbemesting van grasland. Dus zelf zandgrond kun je teveel bemesten?

Het kan wel zijn dat een stof niet door de planten ter plaatse wordt "verbruikt" en door de jaren heen zich heeft opgehoopt, dan krijg je inderdaad ineens een vreemd resultaat terwijl je al jaaaaaren hetzelfde doet.

Als ik jouw probleem had zou ik het volgende proberen: een paar kruiwagens aarde eruit scheppen en ter plekke vullen met tuingrond of iets dergelijks (vaak zie je dat op marktplaats gratis aftehalen staan ivm aanleg vijver of zwembad) en dan niets mesten op die plek en kijken hoe de weck dan zich houdt.

• 9 years later...

Vieze chloor/zuurachtige smaak.

Al 2 jaar zijn het grootste gedeelte van mijn weckbonen niet te eten. Geen karakteristieke bonensmaak maar chloor/zuur achtig of helemaal smaakloos. Ze zijn beslist niet verrot, je kunt ze wel eten alleen met veel toevoegingen !  Ik vermoed dat het te maken heeft met het stikstof gehalte, in de grond en dus ook in de bonen zodat er na het weckproces nog processen plaatsvinden in de pot waardoor de smaak helemaal verloren gaat. Heeft iemand hier ervaring mee.  Ik doe de bonen, zonder zout, rauw in pot met ongeveer de helft water. En kook ze voor ongeveer ¾ uur.  In mijn vruchtwisseling verbouw ik bonen na de aardappelen en geef ze geen stalmest/paardenmest.  (en helemaal geen NPK !) . 

Moeilijk te zeggen ivm met wecken,  ik blancheer ze en vries ze in, maar blijkbaar hebben meerdere personen hier last van https://weckenonline.eu/recepten/boontjes-inmaken-mislukt/ en een mogelijke oplossing.

edit: maar stikstof gehalte gaat op zich niks doen, tenzij een nieuwe bacterie/ schimmel het vorige sterilisatieproces kan overleven (er moet altijd een middel tot omzetting zijn) en zodoende een zuur midden aanmaken. Soms is dit een gewild proces (bier, wijn :) ).

Edited by redzebra

Ik denk dat het half met water vullen het probleem is. Warmteoverdracht via lucht is niet te vergelijken met warmteoverdracht via water. Daarom is een sauna wel uit te houden, maar niet een badkuip van dezelfde temperatuur.

Een stoombad werkt ook goed voor warmte-overdracht  Maar er kan in de pot geen stoom ontstaan.

Mijn advies: de boontjes moeten zwemmen om goed warm te worden. Er is ongeveer 70 graden nodig voor ongeveer 10 minuten, om de meeste organismen te doden. Tot in de kern. Ik denk dat je boontjes hier en daar maar 50 graden worden. Dat is de ideale temperatuur voor melkzuurbacteriën, en een paar hulp-enzymen. En die nemen vervolgens de hele pot over.

Edited by fre3ke

Ik weck sperciebonen nooit, lees er alleen maar slechte ervaringen mee. Vaak komt dat ook door teveel bemesting bij de teelt, maar ook mensen die dat niet doen, hebben vaak zure bonen als ze die wecken. Daarom vries ik de sperciebonen in. Zonder blancheren, gewoon wassen en hop de vriezer in.

Ik blacheer ze ongeveer 5 minuten, spoel ze direct af met koud water en daarna gaan ze de diepvriezer in.

Bij gebruik kook ik eerst een pan ruim water en doe de boontjes er diepgevroren in. Daarna kook ik de boontjes nog voor ongeveer 5 minuutjes vanaf dat het water weer kookt.

Altijd top!

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden