Ga naar inhoud

Identificatie: wat voor plant, struik of boom is dit? #2

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)
Op 25-7-2021 om 11:34, speets zei:
Op 8-7-2021 om 22:20, Arja zei:

Ben ik weer.

Kan het een Chelone oblique of Schildpadbloem zijn?

@Arja En? Weet je al iets meer?

aangepast door speets

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

In de kas kwam deze in de loop van de zomer spontaan op, en wordt een prachtig kruipplantje. Lijkt op een vetplantje. Kan meegekomen zijn met houtsnippers, compost, die ik her en der vandaan haal. Ik vraag me af of het een sierplantje, kamerplantje is, en of het winterhard is.

id1.jpg

Deze om de grootte in te schatten

id2.jpg

En deze van dichtbij

Geplaatst:

@acpronk, dankjewel, ik ga kijken.

Sorry dat ik even voordrong, hopelijk gauw een reactie op jouw ID vraag.

Edit: ik heb even gekeken en het lijkt erop. Zou het strekken kunnen komen doordat de plant in de kas staat en er grotere planten omheen gestaan hebben? Daarom wordt ook afgeraden de plant binnen te gaan houden; heeft veel licht nodig om compact te blijven. Ik ga wat stekken buiten de kas uitzetten en kijken wat gebeurt.

Geplaatst:

@HuubvGDie sedum heb ik ook vaak in de tuin, stekt erg makkelijk, beetje onkruid maar niet problematisch. Volgens mij wordt hij niet compacter. Ik vind dat er leukere sedums zijn.

@acpronk inderdaad groot kaasjeskruid, denk ik. Ik heb het ook staan, andere soort. Is hier op zandgrond winterhard (schijnt niet helemaal winterhard te zijn)IMG_20210907_131532.thumb.jpg.781857e21342ae55808173d5431ea6c5.jpg

Geplaatst:

Zou dit 2 maal tabak zijn? Volgens Plantnet. Uit de bio zadendoos van vorig jaar.
Gezaaid tegelijkertijd met de andere bloemen, dacht ergens in april/mei, maar dat staat wel ergens bij "wat heb je vandaag gezaaid".
Opkomst van alles erg slecht, behalve de grote zaden. En de viooltjes die ik niet gezaaid heb. En sommige ook erg traag, moest zeker 2 maanden wachten voordat ik wat kon zien. Zag ook vandaag nog een mini sedumpje die pas recent was ontkiemt.3707a04622187cf1a23a2c1fb279b7cc.jpg

Geplaatst:

@irenevb, heb ik ook even aan gedacht, maar toevallig staat die in de ander hoek van de kas:

postelein.jpg

Zomerpostelein en hier ben ik al een tijdje smakelijk van aan het smullen.

De sedum gaat naar een paar plekjes in de tuin waar het diens gang mag gaan, ik vind het wel leuk.

Geplaatst:
Op 7-9-2021 om 13:19, fre3ke zei:

Ik heb het ook staan, andere soort.

Wat jij hebt is heemst, Althea officinalis.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Bij de tuinen van Appeltern kwam ik deze plant tegen. Er stonden enkele exemplaren in een veld met alstroemerias, het leek er op dat het spontaan uitgezaaid spul is (of per ongeluk nog iets in de grond was achtergebleven van vorig jaar). Er zijn bloemknoppen zichtbaar, maar nog geen bloei. De bloemknoppen en bloeitijd doen mij aan dahlia denken, maar het loof helemaal niet.

IMG_20210902_115126.jpg

IMG_20210902_115130.jpg

IMG_20210902_115126~3.jpg

aangepast door irenevb
extra foto toegevoegd
15 hours ago, speets said:

Wat jij hebt is heemst, Althea officinalis

Huh? Ik had het gekocht als groot kaasjeskruid dacht ik, of een meerjarige soort daarvan, zoiets. Maar ik gooi blijkbaar alles door elkaar. Ik vond het al zo verschillen van het eenjarige kaasjeskruid dat ik gezaaid heb. Ik schaam mij diep dat ik desinformatie heb verspreid, sorry. Maar ben ook wel blij dat ik nu weer weet wat het is. 

aangepast door fre3ke
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Weet iemand wat voor basilicum dit is?

Hij staat buiten bij een vriendin in de tuin. Kennelijk al voor het 3e jaar en komt in de lente gewoon weer op. Smaakt naar basilicum red rubin, maar is niet paars. Vleugje op de steel wat er paarsig uitziet. Meer ook niet. Smaak en geur doet me er wel sterk aan denken.

En hij doet het super buiten blijkbaar zonder enige bescherming of wat dan ook. Gewoon kapot laten vriezen en dan wachten tot het weer opkomt.

fc7858b2dc385f0942e46447eef08024.jpg

113a47bb2f5dfaef004403edd9f5cac9.jpg

e58297bd0f08086d494920c2d0258a1d.jpg

Op 25-7-2021 om 11:39, speets zei:

Ook kenners kunnen zich vergissen ;-)

Het is geen ridderspoor.

Volgens mij ook koriander, maar dat kun je ruiken en proeven.

Sorry mensen ,  ik ben dan weer wel dan weer niet helemaal bij. Het gaat u wel weer steeds beter, maar het kan maar zo zijn dat mijn concentratie en de puf om te reageren op dit forum zo weer een paar maanden  niet goed gaat.

Hoe het ook zij, ik ben er lang niet geweest door mijn slijmprobleem, daarvoor sorry, ik ben er nu dan weer wel eens en dan weer tijdje nog niet. Ik zal nog een foto maken van het plantje het heeft kleine gele bloemetjes en de slakken zijn dol op de plant. Hopelijk binnenkort :D

aangepast door willemGN

[*]

Geplaatst:

Een kennis heeft een stek van een kamerplant die we niet thuis kunnen brengen.

Het is een hoya-achtig blad en zo'n 8 cm lang. Het moet een hangplant worden die kan bloeien. Meer weet ik er ook niet van.

Ik kan die bladtekening niet vinden bij de hoya's, maar wat is het dan wel?

DSCF9013.JPG.889414f650fa3f933ac3fb56fe9cd77a.JPG

Geplaatst:
Op 9-9-2021 om 21:39, irenevb zei:

Bij de tuinen van Appeltern

Silphium Perfoliatum denk ik. 
Heb ik voor t eerst gezien bij de tuinen van Appeltern..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...