Ga naar inhoud

Identificatie: wat voor plant, struik of boom is dit? #2

Aanbevolen berichten

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Hallo,

Ik heb een mooi stukje grond gevonden bij iemand anders op het land om te starten met een moestuin. Ik ben nu hard bezig om zoveel mogelijk onkruid en andere planten weg te halen en kom veel van dezelfde soort plant tegen die ik op de foto’s heb bijgevoegd. Het zijn hele stevige groene sprieten die in groepjes lijken te groeien en ze komen o-ve-ral in de tuin naar boven. Wat is dit en hoe kan ik hier het beste vanaf komen? Ze zijn soms erg diep geworteld en niet altijd even makkelijk uit de grond te trekken..

E7BDA589-0982-4530-808D-771D619F1EC240671573806238.jpeg

BCB3276B-2638-4EE5-A341-1D95B62DF38232631573806239.jpeg

25FDFC4E-3B7A-4FCD-9F89-5A52CC7C84EE54291573806240.jpeg

Geplaatst:

Kan het soort niet precies bepalen, maar ik denk dat het een soort Carex (zegge) is. De foto's laten te weinig detail zien om echt te determineren. Maar ik zie wel dat het groeit in erg natte grond en die is misschien niet geschikt om een moestuin aan te leggen. Wortels van moestuinplanten moeten lucht hebben. Ik adviseer je om na te gaan waarom de bodem zo vochtig is. Is het tijdelijk? Kan water niet weg? Ligt het erg laag? Waar komt het water vandaan? Eventueel zijn er maatregelen nodig zoals drainage, afwatering of telen op hoger aan te leggen ruggen om enig succes mogelijk te maken...dat is eigenlijk alleen ter plaatse te bepalen. Misschien kijk je zelfs beter uit naar een ander tuintje?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Bedankt voor je reactie! Ik ben inmiddels wat verder in mijn zoektocht en ik denk dat ik te maken heb met pitrus of biezenknopper.

Over de grond maak ik me weinig zorgen. Het is veen (en op de foto’s ziet het er natter uit dan het is zie ik nu ) en er is hier de laatste jaren ook een moestuin door iemand anders gehouden, hij had altijd hele goede opbrengsten. We gaan het zien na de winter, maar wel erg bedankt voor het meedenken!

Geplaatst:

Lijkt mij ook Pitrus.

Wij tuinieren ook op het natte veen en door de tuinen steeds op te hogen en te mulchen/bemesten heeft de Pitrus het nu minder naar de zin. Vooral niet laten uitzaaien, die kleine polletjes zijn al snel grotere polletjes en dan moeilijk te verwijderen. Het is een hardnekkig plantje maar niet zo vervelend als de wortelonkruiden Winde en Kweek.

En de pollen die bij jou op de tuin staan zijn echt wel ouder dan twee jaar dus heeft je voorganger daar al een tijd niets verbouwd lijkt me.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Jacobskruiskruid. Met linksboven tegen de rand nog wat anders: Basterdwederik.

Jacobskruiskruid is geen woekeraar, maar zaait rijkelijk als dat de kans krijgt, Basterdwederik is wel een echte woekeraar met worteluitlopers.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

2020011314362815751578923073.jpg

We vonden dit bij de kinderboerderij, vol met zaad, we zijn benieuwd hoe het bloeit en wat het is. Iemand ?

“The cost of sanity is alienation” - Terence McKenna

Geplaatst:
Doornappel.

Dank u wel.

De doornappel (Datura stramonium) is een plant uit de nachtschadefamilie (Solanaceae). Het is een zeer giftige plant die hallucinogene alkaloïden bevat.

“The cost of sanity is alienation” - Terence McKenna

Geplaatst:

Van die lichtgele bloem, waarvan het blad nog te zien is, zou ik een Magnolia maken.

Geplaatst:
Akker Vergeet-mij-nietje.
Dit dus. Geeft kleine blauwe bloempjes. Met schoffelen goed onder de duim te houden.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Och....en misschien de zware verdachtmaking dat het ONkruid is (en dus verschrikkelijk lastig en iets slechts) ook niet gebruiken voor deze. Het is gewoon een wild plantje dat daar opkomt.....leuk toch...en als je het niet wilt, even schoffelen en niet weer laten bloeien.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

IMG2020013010085392753631580467116.jpg

Beste moestuiniers,

Vorig jaar heb ik op een verloren stukje, wilde bloemen van Natuurmonumenten gezaaid. Deze week kwam ik tijdens het spitten op datzelfde stukje, deze wortels tegen. Het is dus iets wat in het zakje gezeten heeft, of wat kans gezien heeft om zich tussen de bloemen verdekt op te stellen. Wie herkent het? De wortels zijn echt vinger-dik. En belangrijker: heb ik een probleem als er een stukje van de wortel achterblijft.

Dank vast! Jolanda

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...