acpronk Geplaatst: 10 september 2020 Geplaatst: 10 september 2020 Ik weet de naam niet, maar ik denk niet dat je die wilt hoor, vanuit de wortelstokken komt die volgend jaar vrolijk 10 keer zo veel terug, en zaait zich erg goed uit.Houdt van vocht en groeit langs de waterkant en kan wel meer dan een meter hoog worden. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
SamanthaP Geplaatst: 10 september 2020 Geplaatst: 10 september 2020 Oei! Dat soort planten heb ik al meer dan me lief is op de tuin, dus ik zal deze er maar uithalen dan! Quote
appelvrouw Geplaatst: 23 september 2020 Geplaatst: 23 september 2020 (aangepast) In een veld waar heel lang paarden hebben gelopen meerdere van deze bloemschermen. De plant kniehoog ongeveer. Geen wilde peen denk ik of fluitenkruid. Iemand een idee? 23 september 2020 aangepast door appelvrouw Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
weknow Geplaatst: 23 september 2020 Geplaatst: 23 september 2020 Als ie geel bloeit, is het vermoedelijk pastinaak. In het parkbos staan ze her en der ook nu zo in het zaad als op jouw foto. Hoogte rond de 60 a 70 cm. ? Is echt een bermplant waar bermen om de wilde bloemen en voor o.a. insecten worden beheerd. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
appelvrouw Geplaatst: 23 september 2020 Geplaatst: 23 september 2020 Dank, ik dacht ook al aan pastinaak sativa omdat de zaadjes zo heel erg lijken op die van het gekochte Pastinaakzaad. Ik heb de planten niet zien bloeien, het is op het land van ons a.s. voedselbos, ik zal het in het voorjaar in de gaten houden. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
roeier Geplaatst: 23 september 2020 Geplaatst: 23 september 2020 @SamanthaP, late reaktie, want een tijdje dit onderwerp niet gevolgd, maar dat lijkt op Grote Maagdenpalm (foto is van iets veraf). Ik denk dat acpronk dat ook bedoelde, in elk geval is Maagdenpalm een woekeraar. Kan goed tegen schaduw en mits het niet al te droog is kan ook in elk jaargetijde wel groen zijn en bloeien. Oké in een groot park, maar ik zou het niet in een klein tuintje willen, want concurreert andere dingen weg op den duur. Kleine Maagdenpalm zou ik iets geschikter vinden, omdat die wat meer een grondbedekker is, maar die is waarschijnlijk net zo woekerend (ik ken uit ervaring alleen de grote). Het is uitheems spul. Quote
weknow Geplaatst: 23 september 2020 Geplaatst: 23 september 2020 29 minuten geleden, roeier zei: Het is uitheems spul. Niet geheel juist, roeier, in ieder geval wat betreft de kleine, de Vinca minor. Komt weliswaar oorspronkelijk ooit uit het gebied rond de Middellandse Zee (daar komt onze halve moestuin vandaan!), maar wordt al lang beschouwd als een inheemse plant. Zo zeer zelfs dat ze als kernsoort thuishoort in een eiken-beukenbos!!! Staat in Belgie nog op de Rode lijst van beschermde planten en was dat in Nederland tot een paar jaar geleden ook nog. Ik heb alleen ervaring met deze minor en vind het in het oude deel van het parkbos, waar ik ze een jaar of 7 geleden op enkele plekken heb aangeplant, een zeer dankbare bodembedekker die zowel in winter als in zomer er mooi groen opstaat. Ookal is dit parkbos erg droog en houdt de V. minor eerder van wat vochtig.....ze houdt het goed vol waar diverse andere bosbewoners soms moeite hebben om te overleven bij mij vanwege de droogte. 1 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Arja Geplaatst: 23 september 2020 Geplaatst: 23 september 2020 (aangepast) Ik kan het niet goed zien op je foto, maar als het bloemetje er uitziet als deze, met zo'n mooi uitstekende stamper, dan is het een harig wilgenroosje. Edit: reactie op roze bloeiende plantje van @SamanthaP 23 september 2020 aangepast door Arja Quote
acpronk Geplaatst: 23 september 2020 Geplaatst: 23 september 2020 Ja, ik zat ook aan harig wilgenroosje te denken. Wist de naam alleen niet.Was een hele tijd aan het zoeken, maar kon het niet vinden.. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
roeier Geplaatst: 23 september 2020 Geplaatst: 23 september 2020 Daar lijkt het niet op, zeker dat blad niet, maar wilgenroosje zal nu redelijk aan het verwelken zijn, terwijl maagdenpalm eerder nu weer zal opleven met vochtiger weer. Maar mogelijk dat SamanthaP het al heeft verwijderd. Quote
acpronk Geplaatst: 23 september 2020 Geplaatst: 23 september 2020 Ik heb de foto wat uitvergroot en enkele zaadlijsten omcirkeld. Maagdenpalm heeft toch niet zulke zaadlijsten? Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
appelvrouw Geplaatst: 24 september 2020 Geplaatst: 24 september 2020 Ik twijfel ook. Aan beide trouwens. De maagdenpalmen bloeien toch in het voorjaar? En die “spleet” in de bloemblaadjes ken ik ook niet, de soorten die ik heb hebben spitse bloemblaadjes of recht van boven zonde spleet. Maar het blad doet zo wel aan de Vicor denken. Wilgenroosje is daarentegen ook wel een stuk hoger. Beschrijving van de hoogte van de plant En goede foto van blad en bloem kan helpen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
weknow Geplaatst: 24 september 2020 Geplaatst: 24 september 2020 Ik denk dat ik hem heb geidentificeerd. Niet het gewone wilgenroosje of knikkend wilgenroosje Chamerion angustifolium, die ken ik wel goed. Wel een soort wilgenroosje dat ik nog niet bewust had waargenomen, namelijk het zogenaamde harige wilgenroosje ofwel Epilobium hirsutum. Gezien de latijnse naam wel een nauwe verwant, maar zeker niet dezelfde plant. Net als Appelvrouw deed het blad me toch denken aan het knikkende wilgenroosje, dat hier vol op staat, en zeker ook aan teunisbloemen....ook heel algemeen in mijn streek. Ik ben dus via wikipedia langs gegaan welke andere planten uit die familie hier voorkomen en kwam zo op dit artikeltje met foto....denk dat het hem is. Weer wat bijgeleerd...soort inheemse plant die ik nog niet kende. 😁 https://nl.wikipedia.org/wiki/Harig_wilgenroosje Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Vastone Geplaatst: 24 september 2020 Geplaatst: 24 september 2020 Iemand een idee of dit de Japanse duizendknoop is? Quote
appelvrouw Geplaatst: 24 september 2020 Geplaatst: 24 september 2020 Ja dat idee heb ik wel... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
rorror Geplaatst: 24 september 2020 Geplaatst: 24 september 2020 Van het jonge blad had ik het niet gezegd, maar als ik gesnoeide holle stammen in de grond zie staan op die plek ernaast, zeg ik ja is japanse duizendknoop. Tijdens schrijven en terugkijkend naar de eerste foto, zie je ook het rode richting het blad. Ook kenmerkend van japanse duizendknoop. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
hoekman Geplaatst: 25 september 2020 Geplaatst: 25 september 2020 100% zeker de japanse duizendknoop. Ik ben er na 6 jaar bijna van af. Dan krijg je bovenstaande takjes. Quote
Vastone Geplaatst: 26 september 2020 Geplaatst: 26 september 2020 Dank voor de reacties! Wij gaan eens onderzoeken hoe we er af kunnen komen, dat schijnt een behoorlijke uitdaging te zijn. Quote
Flup Geplaatst: 26 september 2020 Geplaatst: 26 september 2020 Absoluut 100% japanse duizendknoop. Er zijn veel onderzoeken naar gedaan hoe je eraf kunt komen, maar de beste resultaten verkrijg je alleen met gif. En dan nog is de kans groot dat je de plant alleen maar in rust kunt krijgen ("slapend") in plaats van dood. Niet teveel spuiten met gif, dat werkt totaal niet. 1x per jaar net na de bloei of aan het einde van de bloeiperiode in september is voldoende. Dan wordt het gif ook naar het wortelstelsel getransporteerd, anders niet. Weet niet hoe lang de plant daar al groeit, maar als dat nog niet zo lang is (bijvoorbeeld dit jaar alleen), dan zou je uitgraven kunnen overwegen. Let op, NIKS op de composthoop of in de bruine / groene bak gooien, alles bij het restafval. Een klein stukje van 1cm groot kan al uitgroeien tot een nieuwe plant. @hoekman Hoe heb jij het aangepakt? Ben heel benieuwd naar milieuvriendelijke methodes, maar alles wat ik tot nu toe aan onderzoek heb gelezen is niet echt hoopgevend op dat gebied helaas. Quote
Flup Geplaatst: 26 september 2020 Geplaatst: 26 september 2020 Maai / snoei het in ieder geval zo min mogelijk, liefst helemaal niet. Snoei zorgt voor groei en dat wil je bij deze plant liever niet. Quote
roeier Geplaatst: 26 september 2020 Geplaatst: 26 september 2020 Er is al een onderwerp voor de Japanse Duizendknoop, hier: https://www.moestuinforum.nl/topic/16565-japanse-duizendknoop/. Daar toon en beschrijf ik ook een biologische methode die niet tegenvalt - soms komt er nog wel eens een scheutje boven, dat wel, dus we moeten het in de gaten blijven houden, maar het lijkt onder controle op z'n minst. Verder praten over Japanse Duizendknoop graag in dat onderwerp. 1 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 28 september 2020 Geplaatst: 28 september 2020 Er ging wat mis in moderator-land, dus ik heb even wat aangepast en daarom post ik @CherryCharlie haar vraag maar even zelf: Op 26-9-2020 om 17:07, CherryCharlie zei: In één van mijn potten (waar dit voorjaar doperwten in zaten) groeit nu deze bodembedekker, een aangewaaid "on"kruid. Wat is het, en is het eetbaar? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Patrijs Geplaatst: 28 september 2020 Geplaatst: 28 september 2020 Dat ziet er uit als jonge veldsla, even proeven en je weet het. Bij mij heeft er ook eentje staan zaden aan de rand van de kas en door het vocht wat nu van de ramen loopt heb ik nu dezelfde grote plantjes. Even ruim zetten voor straks een lekkere oogst. Quote De moestuin van Patrijs
fre3ke Geplaatst: 28 september 2020 Geplaatst: 28 september 2020 (aangepast) Ik denk niet dat het veldsla is, met die haartjes op het blad. 28 september 2020 aangepast door fre3ke Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.