Ga naar inhoud

Identificatie: wat voor plant, struik of boom is dit? #2

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Is dit beide Heermoes, of zijn de meer staartachtig gevormde planten iets anders? Yup voor de zoveelste keep slopers over de vloer gehad, hiervoor heb ik een eigen klaagtopic nodig, ;-).

IMG_2108.thumb.JPG.6e343670676451bd7a393c641f38ab33.JPGIMG_2111.thumb.JPG.9004da126320c85e417db1d01e0cc2ee.JPG

• Like 1

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Nog even over mijn plant van de vorige blz. Ik heb al van alles geprobeerd maar kom er niet uit.

Die steel is dus 50 cm lang en kaal tot het onderste blad. De andere stelen zijn wat korter, want 1 etage ipv 2.

Uit dat onderste - geknakte - blad komt een bloem en een nieuw blad. Daaruit komt weer een bloem. En zo te zien vermeerdert hij via worteluitlopers (ik zie er 4).

Ik hoop dat er nu een bel bij iemand gaat rinkelen, anders moet ik wachten tot volgend jaar, tot hij gaat bloeien...

Nog een paar foto's:

DSCF8815.JPG.657d647a96ec588a3770ebe6688b7e51.JPG   1277197275_DSCF8822(2).thumb.JPG.a10ef63817894bcf8cdd5047fea8444a.JPG

DSCF8821.thumb.JPG.615091f221980facd301f8928187e02b.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Dank voor jullie hulp  blij mee, maar dat is het allemaal niet!
Hij is echt groot. Ik nam hem mee omdat ik dacht dat het een monnikskap of ridderspoor was, zo groot is tie wel. Ook zulk groot, hard blad met wisselend uiterlijk.
Hij is uitgebloeid, op zijn retour, dus ik weet geen bloemkleur. Daar wordt het niet makkelijker van.

Nog wat foto's:

DSCF8826.thumb.JPG.c049ebc5aa95b1f2a2570b54038d8b3e.JPG

DSCF8829.thumb.JPG.88f4dd3cd75c4ce2973a80dd2633b8ad.JPG

DSCF8827.thumb.JPG.b9d58b7174c7e593a7f9311e42e30dc0.JPG

Wie de naam weet, krijgt een stek als dank! 🤩

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Dank, maar nee ook niet 😶

(Astrantia heeft meerdere bloemhoofdjes uit 1 steel. En een ander vruchtbeginsel.
En 'mijn' bloemetje komt uit de bladvoet, niet uit de -oksel. Dat is een heel onderscheidend kenmerk, dat zie je niet veel).

Geplaatst:

Het is geen raadsel hoor, ik wist echt niet wat het was, tot een half uurtje geleden. 

Deze plant stond ergens in een ruilkast langs de weg, zonder label of sticker.

Het is een hoge, vroegbloeiende anemoon uit de Himalaya: 'Himalayan wind flower'. Lijkt op herfstanemoon, maar bloeit mei-juli.

Misschien rivularis, of anders multifida, maar ik denk nog een andere; daar ben ik nog niet uit. Dat komt in het voorjaar wel, als hij bloeit.

Hij is "Deer Resistant - Rabbit Resistant - Slug Resistant", dat is meegenomen ;-)

Ik ben er blij mee en nu weet ik ook waar ik hem moet planten.

Hij behoort tot de familie der Ranunculaceae en dus is in de verte verwant aan de boterbloemen.

@Arja: jij zat er het dichtst bij. Als je een stekje wilt, PB me maar je adres, dan stuur ik hem op.

Hartelijk dank voor het meedenken, en mocht een van jullie ook een stek willen: zolang de voorraad strekt, tot zaterdag, want dan gaat 'ie de grond in.

En anders volgend najaar, want dan staat er waarschijnlijk een hele bos hiero, want hij woekert inderdaad 😉

• Like 2

Geplaatst:
7 uren geleden, acpronk zei:

Zie ook de bladeren van de wortelstokken.

Ik ben het niet met je eens, maar het is lastig te beoordelen vanaf foto's.

Ik begrijp ook niet wat je bedoelt met dit citaat. Misschien verduidelijkt een close up eea.

(dat blad links boven in de hoek speelt vals, dat is denk ik een geranium ;-) )

DSCF8834.JPG.5be98495d5d5cbcde2682f8ac5ced798.JPG

Geplaatst:
Op 9-8-2021 om 15:24, appelvrouw zei:

Inderdaad en de eerste equisitum, heermoes.

Ja, dacht al dat alleen de eerste Heermoes was, maar er zijn twee verschijningsvormen, dus even zeker vaststellen, door te vragen wat die ander voor iets is. Is Heermoes ook goed voor mensen of enkel voor planten?

Ik hekende het wikipediaplaatje direct. Iemand had me een tijdje terug op de de schermbladplant, alleen hier nog geen steel met schermbloemen. Achillea millefolium, waarom weet ik niet meer, maar dus ook medicinaal toegepast: https://nl.wikipedia.org/wiki/Duizendblad_(soort). Aha waardplant, volgens mij ook voor een roofmijt die engerlingen aanpakt, daarom werd ik erop gewezen.. Geen wonder dat er nog geen bloem op heeft gestaan, want plant heeft twee koudeperiodes nodig om te gaan bloeien.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Afgelopen najaar nam ik drie plantjes mee uit de tuin van een vriend die spontaan uit de compostlaag op de bodem bovenkwamen. Ik was in de veronderstelling dat het citruszaden zouden zijn, die er ontkiemd waren. Plantjes opgepot en in serre de winter doorgehouden. Nu ze groter zijn, blijken het 2 zeer verschillende soorten. 1x een citrus, inderdaad, met een klein doorntje (foto 1) waarvan ik vermoed dat het een citroen of sinaasappelsoort zal zijn. De andere 2 planten die er als kiemplantje hetzelfde uitzagen als de citrus blijken toch iets anders. Het zijn klimmers met ranken en glanzende, voor een deel drielobbig, grote bladeren. (foto's 2 en 3) Ik herken het niet. Iemand wel een idee van wat dit voor een plant zou kunnen zijn? Ze stonden tot hier in de koude kas.

WhatsApp Image 2021-08-22 at 17.05.20.jpeg

WhatsApp Image 2021-08-22 at 17.05.46.jpeg

WhatsApp Image 2021-08-22 at 17.05.59.jpeg

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
1 uur terug, Goudsbloempje2 zei:

Die onderste lijkt op onze passievrucht 

In de groep op facebook "Citrus en andere kuipplanten waar je van kunt eten" kwam dezelfde reactie: Passiflora edubilis. Nu ben ik wel zeker. Helaas is de winterhardheid zo matig dat ik ze weg ga geven. Ik heb maar beperkte plaats voor niet of matig winterharde planten jammergenoeg...een mens moet dan kezes maken. Dus als iemand belangstelling heeft, meld je gerust via een PB. 

Geplaatst:
51 minuten geleden, Charly zei:

Vet rare vruchtjes gevonden.

Cornus kousa. In het Nederlands Chinese kornoelje. Vruchten zijn eetbaar, maar vaak wat flets van smaak...soms heb je geluk. (Mocht je lekker fruit hebben, dan hou ik me aanbevolen voor zaden🙃😇...heb ze al eens gezaaid.) 

• Like 1

Geplaatst:
1 uur geleden, Goudsbloempje2 zei:

deze pruimpjes

Een soort kroosje of mirabel. Kan een wilde vorm zijn, dan heet het een myrobalan, maar zijn ook enkele rassen bekend. Bijvoorbeeld Aprimira, maar dat is deze niet want die is wat gerekter van vorm. Kunnen net wat meer schaduw verdragen dan andere pruimen en kunnen minder smaken (smaakloos, wrang, zeer zuur)....maar als je geluk hebt ook heel lekker. Kunnen allerlei kleuren hebben en kunnen enorme oogsten geven. 

Geplaatst:

Een aantal maanden geleden heb ik de vraag gesteld wat dit voor plant was. Het stond overal in de tuin, en kon niet thuisbrengen wat het was. Geen mierikswortel maar het bleek gewoon klaver te zijn! De wortels zaten onwijs diep. 
Toch blij dat we de meeste eruit hebben gehaald, hoewel het voor de grond wel een goede plant is begrijp ik.

70A026A4-3910-4554-9C89-6E32CEE8CADD.jpeg

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...