Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Smeerwortel (Symphytum) Bocking 14

Recommended Posts

Beste,

Ik ben op zoek naar iemand die mij een stek van de Bocking 14 zou willen toesturen tegen verzendkosten. Ik wil het gebruiken als mulchplant.

alvast bedankt!

tuinmantristan

58EF3C3B-E9DD-4BC4-835B-DB501E9FABD5.jpeg.4b8f5f394e260d12028f07f36b033898.jpeg

That's what gardening is all about folks... it's learning to see what's going on with your plants and your soil.

You can't just throw a seed and walk away.

That's not gardening. That's just carelessness.

-Praxxus55712

• 4 months later...
  • 2 years later...

Hey kom dit topic nu pas tegen omdat ik zocht naar een blauw roze soort die ik op marktplaats tegenkwam. Symphytum gr.Hidcote blue zou ook niet woekeren, volgens aanbieder.

Hoe stek je ze eigenlijk uitgraven en rhizome knippen? Of makkelijker?

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

• 4 weeks later...

De vraag, in dit topic, naar Russische Smeerwortel bocking 14 is al even geleden; ik wil de vraag herhalen.

Op Marktplaats wordt het ook wel aangeboden; ik heb nog geen ervaring met planten laten opsturen, zijn er hier die erin kunnen voorzien of die ervaring hebben met een verkoper?

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

Moestuinseizoen op Vlietzicht

• 2 weeks later...

@MSDGoooeh ik zou deze eventueel vrijdag eind de ochtend kunnen ophalen? Ik had zelf 8 plantjes gekocht voor 5 euro per stuk maar helaas zijn er 4 helemaal kaal gevreten door slakken en elke keer als er iets opkomt is het de volgende dag weer kaal 😕 en wou er zelf ook meerdere gaan splitsen met de jaren om zo eigen gier te kunnen gaan maken. Maar extra plantjes zouden mij enorm helpen. 

Inderdaad ik heb in het verleden wel eens plaatjes van geoogst materiaal voordat ik gier maakte gepost. De Symphytum Officinale is de inheemse variant. Dus wat je in Nederland kunt vinden, buiten de tuinen van liefhebbers en mogelijk commerciele vaste planten kwekerijen om. De Bocking proef nummer 14 kwam ik nog niet tegen op MP wel een Hidcote blue een blauwroze varieteit. Volgens aanbieder ook niet woekerend/zaaiend.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

@acpronkIk heb de bocking 14, zeer forse planten op de kleigrond na één jaar. Groeien zeer stevig en inderdaad steriel. Je kan de vergelijking goed zien omdat op ons complex veel mensen de 'gewone' smeerwortel ook hebben staan om afkalven van de slootkanten te voorkomen.

Overigens is het een Bocking 14 die ik van iemand gekregen heb die ik vertrouw en op basis van de ervaring van de afgelopen 2 jaar zie ik inderdaad dat deze zich niet uitzaait en dus fors groeit met veel en groot blad.

Als het moet kan ik het hele forum voorzien van plantjes in het najaar. :)

• Like 1

• 3 months later...

De smeerwortel kan het hele jaar door wel gestekt worden vanuit mijn voorraad. Maar omdat we waarschijnlijk gaan verzenden, kies ik er liever voor om te wachten tot de plant in rust is, dus ergens november/december verwacht ik of wellicht nog later. Vervolgens kan je wortelstekken maken of de kluit in meerdere stukken verdelen. Als je veel last hebt van slakken dan raad ik aan om ze eerst goed voor te trekken in potten. 😉