Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
1 uur terug, MSDG zei:

PensatoAnanasnaya, vrouwtje.

Ok, die ken ik niet. Heb zelf Issai en die geeft heel makkelijk en heel veel bloemknopjes, ook op de lange stengels. Mits ze niet bevriezen.

Om een goede zetting te krijgen is nog een heel ander verhaal, als deze in een kas staat zoals bij mij

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:
16 uren geleden, MSDG zei:

Iemand die durft te zeggen of dit dus vruchthout is/wordt?

Op/in de knobbeltjes komen uitlopers en daaraan komen (als het meezit) bloemen en dat worden (als het meezit) vruchtjes.

Zoals @Mai Pensato al aangaf is dat afhankelijk van ras en standplaats. Heb je ook een mannetje staan? ... anders krijg je sowieso geen vruchten.

Tevens is kiwibes supergevoelig voor late nachtvorst.

Overigens kun je dat kronkeltakje beter weghalen, van zo'n gaaswerk kun je meer last dan gemak krijgen als je tzt moet snoeien.

Geplaatst:

Dank voor jullie antwoorden. Conclusie is dus dat het onmogelijk is om te zien of dit bloemtakjes worden. 😉

Ik moet dus nog snoeien, maar heb dit jaar expres alles laten groeien om de plant wat robuuster te maken en energie op de laten bouwen. Alle takken die kronkelen gaan uiteraard weg @Bertus. 😊 Er is één hoofdtak die ik tegen het hekwerk aan laat groeien. Ernaast staat een mannetje, maar er zijn meerdere mensen op het complex met een kiwibes en ze zetten her en der ook vrucht dus dat moet goedkomen. 

Dan ga ik alle overbodige takken nu wegsnoeien en laat alleen de hoofdtak zitten. 👍

Geplaatst:
39 minuten geleden, MSDG zei:

Dan ga ik alle overbodige takken nu wegsnoeien en laat alleen de hoofdtak zitten

Tja... ik zou dat dus niet nu doen. Laat alles straks maar eens uitlopen dan zie je waar wel en geen bloemknoppen komen.  Dan leer je ook hoe die Ananasaya reageert.

Wat schiet jij en de plant ermee op om nu te snoeien?  Kiwibes kun je prima snoeien als hij in het blad zit.

• Like 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Zoals @Mai Pensatoaangeeft kun je nog goed snoeien als de kiwibes in blad zit, ongeveer vanaf mei. Dan kun je ook al zien of er bloemknopjes zijn. Je moet echter niet snoeien als de bes aan het uitlopen is dan gaat ie (net als druiven) nl erg bloeden.

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Kan je kiwibessen nu nog snoeien? Gezien het erg zachte weer de komende tijd lijkt het mij aannemelijk dat ze dit jaar vroeg op gang komen voor wat betreft de sapstroom en het schuiven van de knoppen.

aangepast door Stan W
Taalfoutje
Geplaatst:

Ik heb gisteren mijn kiwibessen gesnoeid, nog totaal geen sapstroom. Bijkomend voordeel van wintersnoei is dat je nog goed overzicht hebt. 

Wachten tot vol in blad kan ook prima maar dan heb je meer last van "bomen en bos".

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Komende week even naar mijn Ken's Red en Weiki man kijken. Als ze nu alweer uitlopen betekent dat waarschijnlijk weer zwart bevroren jong blad in april... 

Geplaatst:

Voor mij is de kiwibes toch wel een tegenvaller als ze inderdaad zo gevoelig zijn voor late nachtvorst. Ik zag ook de eerste puntjes. Zit eraan te denken een Issaïn in de kas te zetten omdat die zelfbedtuivend is. Ik heb geen zin 2 planten in de kas te zetten. Iemand ervaring mee?

Ik snap niet zo goed dat al die kwekers zo fan zijn van de kiwibes en aanraden alleen in jonge jaren te beschermen tegen late nachtvorst. Hier zal het bijna onmogelijk worden om ze voor de vruchten te kweken. Voor 15 mei geen vorst meer is een illusie. Of zouden ze met oudere leeftijd werkelijk beter tegen vorst kunnen? Mocht het echt niks worden de komende jaren, gooi ik ze eruit en ga druiven plaatsen, daar heb je zoveel keus mee.

@Kevins Moestuin een kennis van mij vertelde dat vliesdoek niet werkte, maar misschien goed bubbeltjesplastic wel.

• 2 maanden later ...

Mijn standpunt dat kiwibessen niet geschikt zijn voor ons klimaat werd deze week opnieuw bevestigd. Bij -2 graden vorst bloemknoppen bevroren en het blad flink geraakt. Heb in de 6 jaar dat ze hier staan nog geen een keer kunnen oogsten. Eventueel geschikt voor Zeeland of het uiterste westen van België maar niet voor andere delen van de Lage Landen. Kiwibessen willen een continentaal klimaat waarbij de planten niet te vroeg gaan groeien.

Ik dek de planten niet af. Is te veel werk. Dan kies ik liever voor soorten die niet tot weinig gevoelig zijn voor late nachtvorst.

Actinidia arguta late nachtvorst 2024.jpg

aangepast door Brabantse Tuinprins

Ik zit in het oosten, en 10 meter boven maaiveld. Hier had het net niet gevroren. Of zo licht dat alleen wat bladpunten geraakt zijn, maar dan moet je echt zoeken. Het is een Siberische kiwibes, die wat vroeger zou zijn dan de normale. Ik reken wel op oogst dit jaar.

IMG_20240427_121854.thumb.jpg.a510f30b668afd84f4ff7f6e67b8c561.jpg

IMG_20240426_205039.thumb.jpg.97cd50fc5193603f9499cb5669c920bc.jpg

aangepast door fre3ke
  • Like 1
Geplaatst:

@Brabantse Tuinprins ik vraag mij dus af of het niet mogelijk is de kiwibessen in potten te houden, overwinteren in een kas hier laten staan tot get gevaar van vorst voorbij is en daarna met pot buiten zetten bij een hekwerk.

Rede hiervoor is dat mijn pot die buiten stonden indd ook veel last hebben van vorst schade maar de variteiten die in de onverwarmde tunnel staan geen schade hebben. 

Geplaatst:

@Brabantse Tuinprins ik denk dat je gelijk hebt. Na 3 jaar aanmodderen, heb ik mijn kiwibes gisteren gerooid. Zoals ieder jaar knoppen weer afgevallen. Hij stond beschut tegen een schutting op het Zuid Westen, nu ligt hij in de groencontainer. Het goede nieuws is dat er weer extra plaats voor een tomaat is met daarvoor een amarant 😄.

• Like 1
Geplaatst:
2 uren geleden, Kevins Moestuin zei:

@Brabantse Tuinprins ik vraag mij dus af of het niet mogelijk is de kiwibessen in potten te houden, overwinteren in een kas hier laten staan tot get gevaar van vorst voorbij is en daarna met pot buiten zetten bij een hekwerk.

Rede hiervoor is dat mijn pot die buiten stonden indd ook veel last hebben van vorst schade maar de variteiten die in de onverwarmde tunnel staan geen schade hebben. 

Dat zou inderdaad een mogelijkheid zijn. Alleen is de vraag hoe lang een kiwibes het in een grote pot goed blijft doen of dat die na een aantal jaren (als de pot vol met wortels zit) gaat kwijnen of weinig productief wordt.

Heel het jaar in een kas houden is geen goed idee. Actinidia arguta en A. kolomikta zijn gevoelig voor spint en met de hete zomers van de afgelopen jaren komt dat er dan geheid in.

Geplaatst:

@Brabantse Tuinprins Denk dat ik het maar eens ga proberen, tijdens de wintermaanden in de tunnel daarna vanaf half mei naar buiten, als de planten rootbound worden dan zaag ik een deel weg van de wortels en vul ik aan net nieuw substraat 😇

Enige nadeel hiermee is dat ik niet een mooie T set up kan maken, maarja dat heeft toch weinig nut als ze dood vriezen 🙈🙈🫢

Geplaatst:

Hier geen schade (tot nu toe) op de volle grond, ik zit tegen de Duitse grens (32 meter boven N.A.P.).

Wel een deel van de planten in potten gezet, waaronder enkele bevruchters. Dit gaat erg goed, ze doen het prima in potten. De pot is ongeveer 10 liter en ze staan er voor het derde jaar in.

In 14 jaar tijd is dit de tweede keer dat  buiten niet alle bloesem bevroren is.

Afdekken doe ik niet meer, heeft te weinig effect.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...