Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:
1 uur terug, Jorieke123 zei:

Ik heb kiwi's!(bessen

Welk ras is het? In ieder geval geen Issai want die zijn groen en nog niet rijp (althans bij mij in de kas nog niet)

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Sinds eind augustus oogst ik van Cherry Bomb, een Duitse selectie met daarin materiaal ingekruist van Act. Kolomikta, wat het vroege oogst moment verklaart.  De grootste oogst moet nog komen van klassiekers als Geneva en Weiki. 

• 7 maanden later ...
Geplaatst:

Mijn mannelijke kiwi bloeit al, maar de vrouwtjes hangen nog vol knoppen.IMG_20250516_201313.thumb.jpg.418be2a5206b9487b1c9e4faf0155a54.jpg

Geplaatst:

Mijn aangeschafte Issai zit bomvol bloemen en kan ieder moment gaan bloeien! Ook de Ananasnaya heeft voor het eerst een aantal bloemetjes, het mannetje Weiki loopt nog zwaar achter en heeft geen bloemen. Is na 3 jaar ook een struikje van misschien een meter hoog. Hopelijk voor het eerst een paar kiwibessen dit jaar. 😊

Geplaatst:

Ik heb mijn Issai onlangs verkocht. Na een jaar of 8 proberen heb ik het opgegeven. Eerst een jaar of 3 buiten bijna ieder jaar de knoppen bevroren. Vervolgens 5 jaar in de kas en ieder jaar massale bloei maar op 1 jaar na nauwelijks bessen. Issai is in de kas daarnaast erg gevoelig voor bladverbranding en spint.

aangepast door Mai Pensato

Geplaatst:

In de kas valt het in ieder geval niet mee.

Heb wel gelezen dat het ook bij Issai altijd beter is om toch een mannetje erbij te hebben staan.

Geplaatst:

Mijn hoop is dat het dit jaar 'n keer een jaar wordt om te oogsten.
Vele jaren zijn mijn kiwi's en kiwibessen bevroren in het voorjaar.
Af en toe een enkele kiwi (Soreli) en een aantal Ken'sRed bessen gehad. Alleen van de Issai heb ik ondanks het bevriezen ook redelijk goede oogsten gehad.
De situatie dit jaar: de Ken'sRed en Weima (m) staan al een aantal dagen volop in bloei. De vele Issai bloemen zijn nog dicht. De Scarlet September is nog te klein/te jong.
Wat de kiwi's (Soreli+Belèn) betreft ...  erg verrassend dit jaar. De paar Soreli bloemen die ik afgelopen jaren had moest ik met een kwastje bestuiven met pollen die ik in de diepvries bewaar, dit omdat de Belèn te laat bloeit.
Een paar jaren geleden heb ik de Belèn op de Soreli geënt. Dit jaar zijn er voor het eerst bloemen aan de ent. Én ... heel verrassend genoeg bloeit de Belèn-ent tegelijk met de Soreli. De bloemen aan de Belèn-struik zelf zijn nog dicht. Wie het snapt mag het zeggen.
Het gonst van de hommels bij de kiwi's en k.bessen dus ... er is hoop ;).

Geplaatst:

Helaas voor het derde jaar op rij, met niet of nauwelijks vorstschade, bloeit weer enkel het mannetje. Het verbaasd me wel wat voor een klap ze hebben gehad na het verplanten. Ik had het moestuinhek een meter verplaatst, ze stonden pas 1 jaar. Maar dit jaar, 3 jaar na verplanten, lijken ze het weer naar hun zin te hebben. Het eerste jaar groeide ze ook goed. Ik denk dat ik me er bij neer moet leggen dat oogst mooi mee genomen is, in plaats van een zekerheid.

Ik heb ze ooit bij Vreeken gekocht, rassen van UGent, heb er nooit echt informatie over kunnen vinden. Ik begreep van dit forum dat Vreeken ze een eigen leuke naam had gegeven.

Geplaatst:

Ik heb weleens gelezen dat die Gentse rassen als nadeel hadden de onregelmatige rijping.

Geplaatst:

Ik verwacht/hoop dat we de komende jaren  nog wat ontwikkeling gaan zien op kiwi(bes)-gebied met rassen die het in Nederland gewoon goed gaan doen door standaard laat te bloeien. De winterhardheid is het probleem niet.

Ook ik heb gemerkt dat verplanten wel echt een dingetje is, zelfde als bij kiwi. Toch erg gevoelig voor verstoring zo lijkt het? 

Geplaatst:

Laat bloeien is het probleem niet.

Het probleem is dat als de nieuwe groei bevriest, er geen bloei meer komt. De bloemknoppen komen alleen aan de eerste groei. Als die bevriest, loopt de plant wel weer opnieuw uit, maar daar zitten toch geen bloemknoppen meer in?

Geplaatst:

Omdat er afgelopen week bij de Aldi zomaar een Bayern kiwibes in mijn winkelwagen belandde (voor twee euro), vandaag een Weiki man gehaald, want ja, die Bayern is natuurlijk een deerne. Even niet aan gedacht. De Weiki was een stuk duurder.

Maar ach denk ik, misschien kan ie tzt dan ook nog wat betekenen voor de twee Issai die ik heb. 

Vervolgens fiets ik naar de moestuin en 🥁🥁🥁🥁

mijn oudste Issai heeft bloemknoppen!

IMG_20250525_155935010_HDR2.thumb.jpg.c7bc1b76ce320fa56130f9905a3c9386.jpg

aangepast door woldistel

Geplaatst:

@woldistelheb helaas slechte ervaring met de kiwibes van de Aldi, bleek een Siberische/Kolomikta te zijn dus daar had ik zogezegd geen klap aan... Hopelijk pakt het voor jou wel goed uit.

Geplaatst:

@MSDG Ik heb tot nu toe nog alle planten in de verpakking gehad, die er op de buitenkant stonden 😉

Geplaatst:

Mijn Weiki man staat voor het eerst uitbundig in bloei dit jaar. Enige nadeel is dat het vrouwtje (Ken's Red) afgelopen jaar gesneuveld is, nu zit ik met stuifmeel zonder functie. 

Geplaatst:

@woldistel Een Bayern kiwi = Weiki (ontwikkelt in Weihenstephan in Beieren). Maar je hebt een Weiki man (ook wel Weima) erbij gehaald dus dat zit supergoed qua bestuiving.  Mijn Weiki (man) heeft net voldoende overlap met Issai qua bloeitijd, hoewel de Issai (die later is) wel profiteert van meer zonuren tov de Weiki.

Geplaatst:

De nieuwe uitlopers van mijn kiwibes en van mijn minikiwi worden een beetje bruin aan de top maar ik geef ze genoeg water. Wat kan de oorzaak hiervan zijn heb ze net dit voorjaar gekocht en groeiden wel erg snel

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic