appelvrouw Geplaatst: 29 juni 2019 Geplaatst: 29 juni 2019 Nog even doorzetten roeier je komt er wel.Mijn grote solo s van vorig jaar gaven dit jaar zeer grote bollen! Ook de kleinere tenen gaven ( kleinere) bollen. Alles is er nu uit, ik laat het wat drogen, foto volgt Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
xxxmirjamxxx Geplaatst: 8 juli 2019 Geplaatst: 8 juli 2019 Vandaag de eerste 2 olifanten geoogst. Wat een joekels:) (ik had ze nog nooit 'in het echt' gezien)Er zitten ook broedbolletjes aan. Ik heb door dit topic een aardig idee gekregen over hoe ik daar ook weer van die grote bollen van kan krijgen maar ik heb ook nog 1 vraagje voor het eerste jaar. Bewaar ik ze nu gewoon even en zet ik ze dan in oktober in de grond? Of moet ik de het eerste jaar anders behandelen? Quote
roeier Geplaatst: 9 juli 2019 Geplaatst: 9 juli 2019 Als ze klein zijn zou ik ze niet in de volle grond stoppen maar in potjes, want als ze opkomen weet je niet wat een grassprietje is en wat Olifanten knoflook, en kleintjes kunnen ook slecht tegen een strenge winter. Maar die van mij waren niet groter dan 2 - 4 mm, het kan zijn dat die van jou groter zijn. Nog even bewaren tot de nazomer en dan dubbel schillen alvorens te poten lijkt de meeste kans op succes te maken. Bij mij kwamen ze onregelmatig op, sommigen na een paar weken, anderen na een paar maanden. Quote
xxxmirjamxxx Geplaatst: 9 juli 2019 Geplaatst: 9 juli 2019 Bedankt voor je reactie! Deze hebben een doorsnee van een cm of iets meer, dus ze zijn wel een stukje groter maar idd met een stevig schilletje er omheen. Ik ga ze het eerste jaar dan maar in n deels in pot houden denk ik die ik als het koud wordt onder glas zet en een paar 'dikke' in de volle grond Quote
advanbrunschot Geplaatst: 10 juli 2019 Geplaatst: 10 juli 2019 Gisteren heb ik de olifantenknoflook uit de grond gehaald. Vorig jaar oktober heb ik er 10 in de grond gestopt. Nu heb ik 3 echt grote bollen en de overige zijn van een normale grootte. Ze liggen nu te drogen, ik ben benieuwd naar de smaak. Quote
Nynkef Geplaatst: 15 juli 2019 Geplaatst: 15 juli 2019 Ik had mooie grote tenen gepoot in oktober en die vorige week geoogst. Helaas zijn het maar 2 bollen met tenen geworden, de rest allemaal solo's. Volgens Bit komt dit omdat ik ze te vroeg geoogst heb maar dat weet ik nog zo net niet. Het loof was duidelijk aan het afsterven. Ik heb wel een stuk of 40 broedbolletjes, die heb ik alvast in een potje met grond gezet, ik weet nog niet of ik die echt uit ga planten. Ik zal tijd maken om dit hele topic door te lezen om te kijken wat jullie ervaringen daarmee zijn. Quote
RobO Geplaatst: 17 juli 2019 Geplaatst: 17 juli 2019 ik snap het even niet: hier een paar tenen van Jet gekregen en tot nu toe elk jaar grote bollen met 5-7 tenen, nooit solo'sis het soms afhankelijk van voeding?hier groeien ze op compost/lavameel/koemest/kalk/kali mix Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 17 juli 2019 Geplaatst: 17 juli 2019 Ik heb het nogal druk gehad, tuin een beetje verwaarloosd en ben de knoflook kwijt.Maar hij komt wel weer boven water al is hem maar volgend jaar Quote
xxxmirjamxxx Geplaatst: 18 juli 2019 Geplaatst: 18 juli 2019 Ik had ze dit jaar voor het eerst, 4 tenen van 'leven van het land'3 grote en 1 wat kleinere bollen geoogst met idd 5-7 tenen denk ik (ze hangen te drogen) Bij mij groeide ze op vrij arme grond verrijkt met oude paardenstalmest, verder nix. Quote
prettig gestoord Geplaatst: 19 juli 2019 Geplaatst: 19 juli 2019 Ik had 8 tenen gekregen op de mtfd waarvan er een aantal al wat minder uitzagen. Heb er 2 bollen aan over gehouden die ik maar weer ga proberen uit te zetten. De rest is nooit opgekomen Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
appelvrouw Geplaatst: 19 juli 2019 Geplaatst: 19 juli 2019 Met twee bollen kom je weer verder PG, tenminste ik ben ooit met één bol begonnen, heb een stuk of tien olifantenknoflookpreien van de winter gegeten en genoeg plantgoed om in het najaar weer verder te gaan. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 23 juli 2019 Geplaatst: 23 juli 2019 Vorig jaar 6 solo’s geplant en 12 tenen voor de prei waarvan ik er een stuk of 4 niet heb geoogst. Van de 6 solo’s is er een door de woelmuis opgegeten en de anderen hebben aardige bollen met tenen gegeven. De tenen die ik dieper in de grond had voor de prei zijn solo’s geworden.Genoeg dus om weer uit te planten in het najaar en nog enkele om weg te geven.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Flepstra Geplaatst: 26 september 2019 Geplaatst: 26 september 2019 Beste Hansm Ik heb mijn bestelde Olifantenknoflook net vandaag 26-9-2019 ontvangen van van der Wal zaden in Hoogeveen en ze zijn idd behoorlijk groot, dus wacht niet te lang met bestellen zou ik zo zeggen Ga morgen mijn Olifanten look planten. Volgens de Maankalender is dat een prima dag voor het zaaien, planten van knolgewassen. Nog nooit gewerkt met of volgens een Maankalender, maar ga dit ook eens proberen. Er zijn er die beweren dat het echt werkt Quote Groetjes Flepstra https://www.facebook.com/Lekkervaneigenland
Jorieke123 Geplaatst: 26 oktober 2019 Geplaatst: 26 oktober 2019 Ik heb mijn tenen (of eigenlijk die van Appelvrouw.. ) begin deze week gepoot. De tenen die ik al veel eerder in de grond stopte komen/staan al boven en die oogst ik dit voorjaar als prei Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 30 oktober 2019 Geplaatst: 30 oktober 2019 Ik had gisteren in de koelkast nog broedbolletjes gevonden en 1 teen. Die heb ik in een pot gezet. Wat doen jullie eigenlijk met zon mega teen? Ik heb alleen maar kleine tenen ok, dus ik had hier nooit over nagedacht, maar inmiddels heb ik ook een paar nieuwe grote tenen gekocht. Dan zie je ineens hoe mega de knoflook is en vraagtekens rijzen! Eet je dan weken van dezelfde teen knoflook of...? Quote
jootje Geplaatst: 30 oktober 2019 Geplaatst: 30 oktober 2019 Van heel grote tenen of solo's snijd ik gewoon af wat ik nodig heb, de rest leg ik terug. De ene keer droogt het snijvlak zonder, en de andere keer met schimmel in. Dat snijd ik eraf, en gebruik de rest. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 30 oktober 2019 Geplaatst: 30 oktober 2019 Je gebruikt er ook wel meer van dan van normale knoflook, omdat het niet zo sterk is van smaak. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
roeier Geplaatst: 1 februari 2020 Geplaatst: 1 februari 2020 Zoek de verschillen tussen deze twee foto's: De eerste foto is Olifant knoflook, de tweede... geen idee. Het lijkt in verschijningsvorm op Olifant knoflook, maar het groeit in elk geval stukken beter. Beide gewassen zijn in de herfst gepoot. Met de 'Olifanten', eigenlijk lilliputters, ben ik in 2017 als broedbolletjes begonnen, gekregen van Speets. Vorig seizoen kwam er wat groei in, maar nu zijn ze weer zwaar aan het procrastineren, en de kans lijkt klein dat ze nu wél volwassen bollen zullen produceren. Dat tweede gewas is van gevonden bolletjes, en ik vermoed eigenlijk dat het ook Olifanten knoflook is, maar dan een variëteit die het hier veel beter doet. Het maakt ook van die broedbolletjes onderaan de bollen, maar dan van veel groter formaat als van de Olifant knoflook op de eerste foto.Als deze gewassen beide Olifanten knoflook zijn, dan is het een gemis dat er geen rassen worden onderscheiden, want dit zijn zeer ongelijke grootheden, althans in mijn klimaat. Hier nog even het blad van de onbekende Allium, dat is fors: Het lijkt wel zeker dat er bloei gaat komen bij de onbekende, want het formaat is er naar. Dan laat ik nog wel even een foto zien, maar ik vermoed dat het op de bloei van Olifanten knoflook gaat lijken. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 13 mei 2020 Geplaatst: 13 mei 2020 Er zijn dingen die ik ieder jaar weer vergeet. Zoals met de bloemen van de olifant. Ze gaan allemaal bloeien, diegene overgebleven die ik voor de prei heb gepoot en waarvan ik zeker ben dat die solo’s geven, diegene die ik voor de bol heb gepoot. Nu komen de bloemknoppen boven de plant uit. Eruit en opeten of juist laten zitten..dat is de vraag. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 13 mei 2020 Geplaatst: 13 mei 2020 Ik knak ze eruit zodra ik ze zie. Of laat er 1 bloeien, want het is wel een gaaf gezicht. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
roeier Geplaatst: 13 mei 2020 Geplaatst: 13 mei 2020 On 6/29/2019 at 9:59 AM, appelvrouw said: Nog even doorzetten roeier je komt er wel. Hoeveel jaar denk je nog, Appelvrouw? 😏 Jaar drie alweer, en ja hoor, de Olifanten zijn er toch weer in geslaagd een stukje te groeien. Ze zijn nu maar liefst half zo groot als de gewone knoflook. Toe maar! Voor mensen die geen sarcasme herkennen; dat was een voorbeeld. Het gaat echt langzaam met deze OK, ook dit jaar lijken ze zichzelf niet tot volwassen exemplaren met een bloemstengel te willen promoveren. Het zijn nog altijd kleine snotneusjes. Ik krijg de indruk dat ze moeite hebben met de seizoenen. Vooral tijdens de lange winter gebeurt er haast niks. Ik vermoed dat het noordelijke klimaat niet zo geschikt is voor of OK, of in elk geval de variëteit OK die ik heb. Relevant is misschien ook dat gewone knoflook een koudeperiode nodig heeft, maar prei niet. Olifanten knoflook is een prei, dus heeft mogelijk alleen maar last van veel kou. Ik betwijfel zelfs of alle OK zich wel plezierig voelt met het knoflook tijdpad van poten in de herfst en oogsten in het voorjaar. De hele ontwikkeling van mijn plantjes is nogal onvoorspelbaar geweest; ergens wringt er gewoon iets. Even een vraag aan mensen die al meerdere jaren OK hebben; gedraagt jullie OK zich voorspelbaar in ontwikkeling, of doet het ieder jaar weer wat anders. En als het zich voorspelbaar gedraagt, wanneer komen de bloemstengels dan? Tegelijkertijd met knoflook, of...? 1 Quote
RobO Geplaatst: 13 mei 2020 Geplaatst: 13 mei 2020 hier niks bijzonders, ze gaan er 10/10 in met wat koemstkorrels en wat kali, in feb wat kalk nu al een paar jaar mooie bollen met een teen of 5-6 dacht ik wel roest in juni 1 Quote
roeier Geplaatst: 13 mei 2020 Geplaatst: 13 mei 2020 Dat van die roest is opvallend. Die van mij krijgen dat niet, dat viel me vorig jaar nog op, en ik ken een wetenschappelijke studie waarbij het testveld OK ook geen roest kreeg, terwijl de gewone knoflook het wel ontwikkelde. Er moeten meerdere variëteiten OK in omloop zijn, die onderling sterk van elkaar verschillen. Quote
simonvb Geplaatst: 14 mei 2020 Geplaatst: 14 mei 2020 Hier groeien ze beter dan de gewone knoflook. Ik heb ze gepoot eind oktober. Heb eergisteren de bloemknoppen eruit getrokken. De olifanten hebben nu lichtjes last van roest. De bollen zijn altijd zeer groot, eigenlijk is een teen al te groot voor in een maaltijd. De gewone knoflook heeft zoals bijna elk jaar al veel last van roest, de bollen van de gewone knoflook blijven dan ook klein in vergelijking met de winkel. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.