Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Olifanten knoflook


Persica († december 2016)

Aanbevolen berichten

Ja daar zou je weleens gelijk in kunnen hebben,

bedoel je met ""enkelvoudig bolletje"" dat in dit stadium het bolletje geen 5 teentjes heeft ?

Dan zouden we het daaraan kunnen herkennen, als dat zo is.

 

Oja ik vroeg me nog af hoeveel bolletjes jij plant ?

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hans:

solo-garlic.jpg

en

http://l.thumbs.canstockphoto.com/canstock4782787.jpg

 

Kan me niet indenken dat er opeens een ander type enkelvoudig knoflookbolletje opduikt, welke er precies hetzelfde uitziet als de " Allium ampeloprasum " maar met dit verschil dat deze dan niet verder meer kan uitgroeien....

Denk ik ook niet, voorlopig ga ik er van uit dat het de Allium ampeloprasum betreft bij alle solo knoflook die ze hier verkopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Lidle en Aldi hoef je (voorlopig) niet meer te kijken, ik las laatst ergens dat deze filialen deze knoflooksoort niet meer (gaan) ? verkopen. Zij waren vroeger zowat de enigen die dit verkochten,...

 

Maar heb je ergens een Jumbo in de buurt deze heeft ze volop, ik heb een test gedaan, ze wortelen prima, al na 4 dagen in een laagje water,..

Wie gaat er in 2012 de grootste OK telen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ruggen planten, (zoals Asperge bedden) is eigenlijk het meest ideale wat de plant nodig heeft, in de winter komen ze nooit in (overtollig water) te staan bovendienwarmen de ruggen beter op. Voor nog dikkere knoflook, maar kost ook een hoop werk om die ruggen te maken,.... maar dan krijg je ook wat, dus voor de echte liefhebbers onder ons die er moeite voor willen doen.

 

Nou ben benieuwd wie er allemaal mee gaan doen ,...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ze vandaag uitgezet ! ik heb de grond flink omgespit en fijn gemaakt en overtrokken met worteldoek daarin om de 25 cm gaten geneden en ongeveer 4 a 5 cm diep de O.K gezet bedekt met aarde en stokkie er bij zodat het worteldoek netjes op zijn plaats blijft, ben heel benieuwd ! heeft deze knoflook nog iets extra aan voeding nodig ? ze staan op een stukje waar eerst de aardappels stonden en dat is nog niet op nieuw bemest...vandaar...

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Thessa: Ja , het zijn knollen, bollen, die vragen iets meer Kali in de grond dan de meeste andere gewassen, mest pas in het vroege voorjaar wanneer de grond weer warm genoeg is, ook N oftewel stikstof is erg belangrijk !!!!!

Bij te weinig stikstof blijft het blad gelig en verdroogde bladpunten verzwak, en dan krijg je weer 'roest' weinig groen blad = kleine bol (uit eigen ervaring)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeten die zo diep??

 

Ik plant ze altijd net als uien.....dat ze net nog zichtbaar zijn.

.

 

En dit is nou net niet goed ! Wanneer ze straks groeien gaan ze net boven de bol omknikken, of waaien scheef,.. olifanten moeten echt 10 cm diep !. Ze komen tijdens het dik worden al sowiezo vanzelf naar de oppervlakte, ze moeten bedekt blijven anders splijten ze open.

En geloof me, ze groeien echt anders dan een ui.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja , het zijn knollen, bollen, die vragen iets meer Kali in de grond dan de meeste andere gewassen, mest pas in het vroege voorjaar wanneer de grond weer warm genoeg is, ook N oftewel stikstof is erg belangrijk !!!!!

Bij te weinig stikstof blijft het blad gelig en verdroogde bladpunten verzwak, en dan krijg je weer 'roest' weinig groen blad = kleine bol (uit eigen ervaring)

 

ik zal ze goed verzorgen en pas in het voorjaar bemesten...of..is dit advies een uitschakel techniek ??

ik probeer het met de 4/5 cm diepte ....ga ze er niet meer uithalen...lukt het wel denkje ?

heb trouwens 2 bakjes gezet ongeveer 12 per bakje dus ongeveer 24 stuks

lachen als ze echt aanslaan en zo groot worden...

goed voor het komende muggen seizoen

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

kali zou kun je nu kunnen geven, wanneer we een erg natte winter krijgen spoelt dit nl. weer snel de bodem uit. stikstof echter is pas nodig als het loof aan de bol zit, de jonge plant voedt zich met hetgeen er nu in de bol zit, ook wortels worden aangemaakt, deze 'voorsprong' heb je wanneer je al in okt. plant, er zijn ook liefhebbers welke liever in het vroege voorjaar planten, deze bollen zullen zich nooit goed ontwikkelen, blijven altijd kleiner.

 

5 cm diepte is ideaal voor de gewone knoflook, maar ach wanneer ze er al inzitten , gewoon lekker laten zitten, trouwens, wat ik al eerder schreef, het is nog maar de vraag of deze solo's uberhaupt willen (blijven) groeien, misschien zijn ze wel behandelt via bestraling of iets chemisch om te voorkomen dat ze uit gaan lopen ?.... we zullen moeten afwachten, ik ben nu aan't proberen om de hele kleine bolletjes die onderaan de grote bol ontwikkelen om die te laten uitlopen, ze hebben het formaat van een klein zilveruitje in zo'n potje.

 

Deze worden dus gebruikt om na een jaar uit te groeien tot solo's, onze Chinese vrienden willen ons doen laten geloven dat deze solo's een apparte soort knoflook is,......hiha !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herinner me nog uit de handel dat containers uit China eerst luchtledig worden gezogen, en vervolgens gegast... om de groentes niet te laten uitlopen, oa. Het gebrek aan zuurstof vertraagt de ontwikkeling. Dat is alleen bij containers via zee. Wat dan geldt voor knoflook.

Doorstralen ken ik eigenlijk alleen bij dingen als droge specerijen, zoals bv. zwarte peper. Doodt bacteriën kennelijk. Heb me er nooit in het bijzonder in verdiept.

 

 

 

Even geloerd op de site van het Voedingscentrum over doorstralen: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/doorstralen.aspx

 

Over het gassen: http://www.rotterdamfreightstation.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=55&Itemid=91

 

http://www.top.nl/information/gassing_containers?lang=1

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
Yep Ik heb m ook, Jumbo Maastricht (franciscus Romanusweg voor de buurtgenoten )

 

Dus ik doe mee aan de OK test 10-10 gaan ze van start.

 

Heb 2 mandjes gekocht. Zal er een paar in de C.E. proppen als die in Margraten belandt.

 

Heb er eentje van de Jumbo OK's in het water gezet binnen (eierdopje) en ze zijn groeigewillig dus niet te ernstig behandeld met evt groeiremende zaken.

 

 

977_798e89d4964e714337f0f6f16ea78bbb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

als ik goed heb opgelet is de solo een gewonnen baby van een volwassen olifanten bol die dus, na nog een groei seizoen een solo is geworden en het jaar daarna de mega olifanten bol moet vormen......heb ik het goed begrepen??

 

dus i.d 10-10-2012 aanhouden om dan de winnaar te kunnen bepalen ?? ( voor iedereen die rond 10-10-2011 gezet heeft ? )

op gewicht, gekkigheid en schoonheid ??

3 gelukkigen hebben we dan....

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep Thessa, en als je zo doorgaat ga je winnen,..vrees ik.

 

Wat de oogst- tijd (periode) betreft eind, Juni zijn ze wel klaar indien 3/4 van het loof verdroogd is. Laat je ze hierna nog langer in de grond dan zullen de "teentjes" uit de 'bol' knappen. Je hebt dan opengesprongen bollen, deze tellen dus niet mee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat de smaak betreft vind ik dat er toch een erg groot verschil is tussen een solo en een volgroeide OK teen, zo'n teen heeft toch wel het volume van zo'n 3 solo's, echter een volgroeide teen is zoveel malen milder in smaak dan 1 zo'n solo. De OK "teen'" kun je dus rustig in z'n geheel in 1 gerecht versnipperen, het zal nooit in smaak overheersen. Solo's zijn wat pittiger waarschijnlijk omdat deze jong zijn, alhoewel je het tegenovergestelde zou verwachten,...jong is vaak milder en zachter.

 

Uit mijn opzoekingen en ervaring van de groeiwijze van deze plant verwacht ik voor 99% dat solo's na een jaar uitgroeien tot OK ,...maar wat ik zo vreemd vind is dat er niemand is die hier iets over schrijft of ervaringen wil delen, niemand die ooit zo'n solo uit pure nieuwsgierigheid in de grond heeft gestopt?,.. of ben ik nou echt de eerste ?

 

Mocht het nou niet lukken met die solo's dan heb ik nog de kleine baby knolletjes achter de hand, de nakomelingen die dus onderaan de OK bollen hingen tijdens het oogsten, 100% klonen dus , ik ben ze nu aan het proberen op te kweken tot ,...solo's,.. met als einddoel OK's maar zover is het nog niet, het kost erg veel tijd om deze 'pearls" zoals ze genoemd worden aan het groeien te krijgen, ze liggen nu ook al 2 jaar droog.

Mocht het zo zijn dat dat onze Chinese Solo's helemaal geen OK blijken te zijn dan krijgt elke enthoesiaste liefhebber een nakomeling (kloon) van mij (mits ze aan het groeien gaan natuurlijk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...