Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Olifanten knoflook


Persica († december 2016)

Aanbevolen berichten

Ik had 30 geplant waarvan 27 zijn opgekomen. In zwarte potjes welteverstaan. Vandaag heb ik ze in de volle grond gezet maar zag dat sommig loof gescheurd was en nog maar aan een "zijden"draadje aanelkaar zat. Ik hoop dat dit herstelt . Het loof is nog wel zeer groen moet ik zeggen en ruikt nog behoorlijk.

 

De reden waarom ik ze in potjes had was omdat de temperatuur min of meer zelf in de hand had, door ze met -20 naar de schuur te verplaatsen.

 

Ondanks sommige tegenadviezen hier op het forum ben ik benieuwd wat het wordt...

Heilige boontjes, ik eet ze rauw!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga het volgend jaar heel anders aanpakken met die knoflook, iets wat meer zekerheid geeft in opkomst (kiemkracht), ik kan het niet goed hebben dat hier en daar nog helemaal nix is opgekomen maar ook voorzorgsmaatregelen nemen tegen een zo'n gemene vorstinval. Tuurlijk de meeste plantjes zullen er wel weer bovenop komen, alleen het vreet allemaal zoveel energie,... het zullen nu nooit meer de dikke vette bollen worden die ik in m'n dromen had hm,. dit moet beter kunnen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij deze de foto met op de voorgrond de Olifanten knoflook. Geen flauw idee of de rest nog op komt, waarschijnlijk wel, maar 5-6 van de 8 vind ik een mooi resultaat. Ook mooi om de vergelijk te maken met de 'gewone' knoflook. Slechts 1 teentje tot nu toe niet boven gekomen.

 

olifanten-knoflook-3-3-201273211330786296.JPG

dscf009224001330786552.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik ben dus wel gaan graven. Van de tien waren er twee opgekomen, dus ik stond me af te vragen of ik die ruimte zou vullen met bosui... ff checken door met de hand te graven... en jawel... activiteit... ik moet dus meer geduld hebben... de OK komt er aan...

De knoflook van Vreeken staat al ruim boven de grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Wat een ongelooflijk leuk topic!

 

Ik vroeg mij al af hoe het kon dat er teenloze vrij kleine bolvormige knoflook bestond. Nu is dit mysterie opgelost!

 

Ik ga straks de bolletjes kopen voor eigen consumptie en een aantal bollen planten. Per pot met een doorsnede van 25 cm 1 bol is toch voldoende? Ik zat te denken om de potten in de koelkast te zetten zodat de 'kou eroverheen kan om de tenen te vormen'. Ik heb plek zat in de koelkast dus moet lukken.

Ze moeten dan snel rekenend een week of 6 na het planten in de koelkast? Hoelang moeten ze daar blijven? Twee maanden? (Dan vraag ik mij af of de plant niet te hoog wordt hahahaha).

 

Of gaat bovenstaande niet werken en is het een oerstom idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien we nu al in eind maart zitten zou ik het volgende proberen:

 

Koudeperiode overslaan, waarschijnlijk werden ze al voor de bewaring in een koelcel opgeslagen. Dat zit wel goed.

 

Neem hiervoor een ondiepe schaal, doe er 1 a 2 cm water in zet de bolletjes met het worteleind in het water. Zet het ergens op de vensterbank niet in de zon.

Op deze manier zie je al vrij snel in welke bollen leven zit en welke niet.

 

Zodra de bollen ongeveer 1 cm lange wortels hebben voorzichtig oppoten, vervolgens het geheel bedekken met 5 cm grond.

Deze methode scheelt je een hoop gedoe en tijd, je weet vrij snel waar je aan toe ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou het ook zin hebben om ze te laten wortelen in water als ik ze daarna in de volle grond zet? Dat doe ik bij uien en gewone knoflook ook niet.... Kan wel meteen zien in welke leven zit en in welke niet.

Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou het ook zin hebben om ze te laten wortelen in water als ik ze daarna in de volle grond zet? Dat doe ik bij uien en gewone knoflook ook niet.... Kan wel meteen zien in welke leven zit en in welke niet.

 

@Lenepeen, Dit was precies mijn bedoeling van deze tip, eerst even in water,.. zit er leven,.. dan de grond in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jammer dat het niet wil. Ik heb het eerste water lauw gedaan en zo dat ze niet gingen drijven. Nu groeien de worteltjes flink en zit er bij het bolletje met de langste worteltjes nu iets van 6 mm wortel aan.

 

Zal ik ze straks eerst in een kleiner potje doen of meteen in een IKEA-zak?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...