Mellie Geplaatst: 28 november 2023 Geplaatst: 28 november 2023 Ach ja, afschermplicht dan. Ze zitten in de ren en normaal vrij in de tuin, maar dat is nu al een jaar geleden. Quote
Mellie Geplaatst: 29 november 2023 Geplaatst: 29 november 2023 Wow, mijn 3 zijdehoenders zijn na een paar uur mp al verkocht. Dat gaat rap.Het raakt me meer dan ik had gewild. Mijn eerste kippen, maar ik ben blij dat ik dat broedse gedoe niet meer heb. Denk niet dat we ooit nog zijdehoentjes gaan nemen. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 29 november 2023 Auteur Geplaatst: 29 november 2023 Gisteren liep het kippenhok al voller met water, en nu staat er echt een flinke laag! We hebben gisteren alle zooi (stro, poep, zand, veren, enz.) weggeschept en zo goed als al het water weggekregen. Maar er liep dus gewoon vanuit de grond weer nieuw water in. Nou goed... dan maar een extra loopplank voor de dames zodat ze makkelijker in en uit het hok kunnen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Trea Geplaatst: 30 november 2023 Geplaatst: 30 november 2023 (aangepast) Klopt @tielse flipje. Maar ook afschermplicht is lastig voor veel hobbyhouders. Wat dat precies betekent wordt niet duidelijk gemaakt door t Rijk. Ze zeggen alleen dat bezoek niet bij de kippen/ pluimbeesten mag. En ze geven filmpje van een voliere als voorbeeld. Volgens Levende have mogen ze wel buiten maar moeten kippen zo afgeschermd dat ze niet in contact kunnen komen met wilde vogels. In de praktijk komt t er geloof ik vooral op neer dat de kippen niet los mogen. Interessant artikel van april 2023: https://www.levendehave.nl/nieuws/nvwa-heeft-handen-vol-aan-controle-afschermplicht-bij-hobbypluimvee Bij mij zitten de kippen in een ren met stevig net aan de bovenkant. Daar kunnen de mussen doorheen. En ook poep van overvliegers. Verder laat ik ze als het uitkomt een uurtje per dag vrij lopen in de tuin. Dat is beter voor hun gezondheid dan steeds opgesloten te zitten. Ik weiger om mijn 6 kippen op te sluiten in hun hok + rennetje van 3m2. Dat vind ik dierenmishandeling. Van mij mogen ze meteen beginnen met inenten en de export van zielige slachtkuikens en kooi-eieren gaan verbieden. We hebben toch te veel bio-industrie. Dit was een mooie gelegenheid geweest om de ergste misstanden in de pluimveeindustrie uit de weg te ruimen. Maar helaas… 30 november 2023 aangepast door Trea Correcties 2 Quote
Mellie Geplaatst: 3 december 2023 Geplaatst: 3 december 2023 Dat is geluk, ik had vandaag voor het eerst sinds okt weer een eitje! Ik geef de kippen omdat ze zo lang in de rui blijven zitten, nu iets regelmatiger kattenvoer. Zou dat het verschil zijn? Vitamines kregen ze al. Ik ben er wel blij mee! Veel lekkerder dan uit de winkel. Quote
jootje Geplaatst: 4 december 2023 Geplaatst: 4 december 2023 Mijn kipjes leggen vanaf april ofzo, bijna elke dag een ei. Dus heb drie eitjes elke dag. Misschien 1 keer in de twee weken dat ik een keer twee eitjes ipv drie heb. Van mij mag het wat rustiger aan eigenlijk. 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 4 december 2023 Auteur Geplaatst: 4 december 2023 het is ook nooit goed he. Hier hebben we een tijdje terug 4 nieuwe kippen gehaald, maar die leggen niet alle 4 elke dag. We kunnen 2 a 3 eieren rapen. Heel soms 4. De overige kippen (van vorig jaar) zien er nogal triest uit, zeker de 2 marans-hennen. Vol in de rui nog. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jootje Geplaatst: 4 december 2023 Geplaatst: 4 december 2023 Oohh….maar we zijn heel blij met de eitjes hoor( Bart ook😉) ….maar zou de eieren liever verspreiden over langere tijd. Nu zijn ze sneller uitgelegd denk ik…. en ik doe mijn kippen niet weg als ze niet meer leggen, en eet ze ook niet op, dus dan zal ik best lang geen eigen eieren hebben denk ik. 1 Quote
Trea Geplaatst: 4 december 2023 Geplaatst: 4 december 2023 Een kip die vrijwel het hele jaar door eieren legt en tot op een aanzienlijke leeftijd eieren blijft leggen is een lastige combi denk ik. ik had ooit fanatieke leggers die na 3-4 jaar al de pijp uit gingen, wat ik echt niet okay vond. Mijn Hollandse krieltjes leggen niet fanatiek en helemaal niet in de winterperiode. De periode dat ze niet leggen wordt steeds langer. Maar de oudste kipjes zijn ondertussen al wel 8 en 9 jaar. Ini mini (9) is inmiddels een echt bejaarde dame en heeft afgelopen jaar maar weinig gelegd. Maar van mij mag ze nog genieten van welverdiende pensioen. (Foto) 3 Quote
speets Geplaatst: 6 december 2023 Geplaatst: 6 december 2023 Vannacht om 2 uur in mijn kippenhokje: Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Trea Geplaatst: 9 december 2023 Geplaatst: 9 december 2023 Op 7-12-2023 om 19:54, BertM zei: Heb je kippen, heb je ook ratten.. Dat hoeft niet. Als je alles goed afrastert ook in de grond met fijn gaas dan kun je ratten wel buiten houden. Ik had het eerste jaar ook ratten omdat ik het gaas niet hoog genoeg had gemaakt en ze door het roofvogelnet heen knaagden. Een paar jaar later na de uitbreiding van de ren zag ik er weer een. Die had ergens onderdoor een gaatje gevonden. Maar door de problemen op te lossen bleven ze mooi weg. Ik heb nu al jaren geen rat meer gezien. 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 9 december 2023 Auteur Geplaatst: 9 december 2023 Heb je varkens, dan heb je zeker ratten. Maar daar komen ook weer roofdieren op af, en dan kan je zo ineens een rat vinden waar geen hersenen meer in zitten.... dat had ik vanmorgen 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Arja Geplaatst: 9 december 2023 Geplaatst: 9 december 2023 Cool, zombies! Hier geen kippen, maar zo'n beetje alle buren om ons heen wel, dus we zien regelmatig ratten en muizen in onze tuin. 2 Quote
speets Geplaatst: 9 december 2023 Geplaatst: 9 december 2023 Op 7-12-2023 om 19:54, BertM zei: Heb je kippen, heb je ook ratten.. Dat hoeft inderdaad niet. Ik had eerder nooit ratten, wel al jaren kippen 🙂 Het probleem begon een paar weken geleden, toen mijn Herenboerderij een enorme pompoenenoogst bleek te geven. Dus dat is flink dooreten LOL Ik gooide de pitten in de ren. 'Vinden ze lekker' dacht ik. Maar ze lieten het liggen en dat heeft die rat(ten) aangetrokken. In de holen heb ik gekneusde knoflooktenen gestopt en ze een beetje dichtgemaakt en de boel aangeharkt. De eerste morgen was er weer gegraven en lag er een aangevreten knoflookteentje in het hok, maar vanmorgen geen spoor meer van ratten! Ik wil niet zeggen dat ik ervan af ben, maar het heeft alles te maken met het al of niet gooien van afval in de ren. Vandaar ook dat het bij de varkens van @Jorieke123 onvermijdelijk is. Wat hier ook meehelpt is dat er geen water of slootjes in de buurt is/zijn. 1 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
BertM Geplaatst: 9 december 2023 Geplaatst: 9 december 2023 Inderdaad geen voedsel in de nacht laten liggen.Mijn buren hadden konijnen loslopen in de tuin en die trokken dus ratten aan. Die krengen hadden dus allemaal tunnels onder mijn schuur door gegraven om er te komen en ze liepen s’avonds gewoon over de schutting om te foerageren Quote
Mellie Geplaatst: 12 december 2023 Geplaatst: 12 december 2023 Ik ben wakker sinds 5:20 u. Meneer Haan gaat vandaag weg. Ik vond gekraai om half 8 een prima tijd en had gehoopt tot de lente te kunnen genieten van onze knapperd, maar helaas. Ik heb ook geen idee waarom hij vanochtend al zo vroeg bezig was zijn stembanden te testen…. Maar dan slaap ik dus niet. Dus nu ben het internet aan het uitlezen en ben ook weer helemaal op de hoogte welke wedstrijdgroentes er allemaal zijn voorgesteld. Stom beest… had ie nog nog niet even zijn snavel kunnen houden? Quote
Liekie Geplaatst: 12 december 2023 Geplaatst: 12 december 2023 He balen Mellie! Hij volgt natuurlijk wel gewoon z'n instinct. Jammer dat dat niet effe aangepast wordt in de winter... Quote
bonnie f Geplaatst: 13 december 2023 Geplaatst: 13 december 2023 Oh. Wat een luxe. Mijn haan hoor ik soms om 4 uur al. Het is een Zweedse bloemkip. Mooi beest maar ze zijn nogal verbaal. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Mellie Geplaatst: 13 december 2023 Geplaatst: 13 december 2023 Mooie haantjes allemaal. Maar alleen als je niemand dicht om je heen hebt wonen en zelf er ook geen last van hebt. Helaas heb ik alletwee. Ik had ook 2 ontsnapte kippen. Werklui waren verbaasd. Hey, er lopen kippen in de tuin. Mevrouwwwww! Hoe kan dat dan? En een lol dat ze hadden om ze te vangen. Ik ook stiekem Gisteren ook gevonden hoe dat was gekomen. Met die milde storm was niet alleen een boom omgeknapt, maar ook een ruit uit de kas gevlogen. Helemaal heel gelukkig. De 2 dames zitten er weer in. Glas ook. 1 Quote
Liekie Geplaatst: 13 december 2023 Geplaatst: 13 december 2023 Stevig ruitje! En een klein gelukje mag ook wel eens. Haantje is inderdaad echt prachtig! Kijkt wel een beetje bozig op deze foto, heeftie een privacy dingetje ofzo? 😋 1 Quote
Klavertjevier Geplaatst: 13 december 2023 Geplaatst: 13 december 2023 3 uren geleden, bonnie f zei: Oh. Wat een luxe. Mijn haan hoor ik soms om 4 uur al. Het is een Zweedse bloemkip. Mooi beest maar ze zijn nogal verbaal. In Zweden is het natuurlijk heel lang donker in de winter, dus de haan gaat echt niet wachten tot het licht is. 😉 3 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 14 december 2023 Auteur Geplaatst: 14 december 2023 Op 4-12-2023 om 10:09, Jorieke123 zei: We kunnen 2 a 3 eieren rapen. Heel soms 4 Ondertussen zitten we nu alweer vele dagen op 5 tot 7 eieren! 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.