Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Low Budget Plantenvoeding


Aanbevolen berichten

Sorry was niet nodig geweest hoor, heb er niet van wakker gelegen!!

Had de site ook wel redelijk doorgelezen (Wel interessant), maar vond over tuinieren alleen wat andere besparingen en niet over de voeding, vandaar dat ik dacht dat je het verkeerd begrepen had, had ik jou dus even verkeerd begrepen....sorry daarvoor

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...
En over koffiedrap gesproken. Als je dat ergens op kunt halen, is dat natuurlijk ook een goedkope voeding en omdat ook regenwormen er dol op zijn, zit het zo vol met wormen daar waar je het strooit.

Ik had hier consequent een stuk van de tuin met koffiedrap gestrooid zodat onze katten daar niet gingen graven en het stikt er nu van de wormen. Geweldig.

 

Ja, dat gebruik ik hier ook en inderdaad, geen gebrek aan regenwormen en de grond wordt er een stuk luchtiger van.

Wel gebruik ik het niet meer voor de planten in de woonkamer. Op een of andere manier onstaan er dan makkelijk schimmels.

 

Grotere hoeveelheden moeten wel te krijgen zijn via de horeca en zo, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bewaar eierdoppen, ook om er straks de zaadjes in te laten groeien. De eierdoppen kunnen dan in 1 keer met het kleine plantje de tuin in.

 

Ik bewaar koffie, gewoon het zakje leegschudden in een bak, dat regelmatig schudden om schimmel te voorkomen. Ik dacht dat slakken echt van koffie gruwelen.

 

En ik bewaar kookvocht, wanneer groenten gekookt zijn giet ik het kookvocht in een pan en dit gaat als water naar de planten, er zitten heel veel vitamines nog in dit vocht.

De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ik bewaar kookvocht, wanneer groenten gekookt zijn giet ik het kookvocht in een pan en dit gaat als water naar de planten, er zitten heel veel vitamines nog in dit vocht.

 

Kook jij dan zonder zout? Of kan dat geen kwaad als er ook zout bij zit?...ik eet nogal gezouten vroeg me af of ik mijn plantjes er ook een plezier mee kan doen of beter van niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

He moet ik toch weer happen , natuurlijk is keukenzout(natriumchloride) wel schadelijk voor planten, met kookwater en een klein beetje zout zal het een enkele keer geen probleem zijn. Thee, koffie en bier blijken volgens diverse berichten wel te werken.

 

Voor mij wordt de low-budget plantenvoeding komend jaar de smeerwortel (Zie vraag&aanbod topic) en de wormencompost/liquid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zout bah.

Ja ik kook groenten zonder zout, maar dat zout, kan altijd nog later toegevoegd worden.

Alleen bij wokken of 1-pansmaaltijden gaat er zout in, nooit bij groenten alleen.

Ik proef graag de groente zelf ipv het zout erbij.

De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij stomen tegenwoordig

Maar 't vocht in die opvangbakken kan ik zo bij de planten doen?

Of eerst verdunnen met water?

 

Zit geen zout bij, dat lijkt me inderdaad niet heel goed voor m'n plantjes!

 

De koffiepads verdwijnen in m'n compostvat. Maar er staat alijd een beker onder de senseo...en die koffie die daar in drupt mengen we in de gieter met water en sindsdien staan de kamerplantjes er toch wel wat beter bij

 

Vraag me wel af hoeveel koffie de limiet is eigenlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag me wel af hoeveel koffie de limiet is eigenlijk.

 

Voor jou of voor je plantjes?

 

In een normale, evenwichtige voeding zitten trouwens voldoende zouten (en andere mineralen) om je dagelijkse behoefte te dekken.

Jammer genoeg zijn we deze gezouten voeding nu eenmaal gewend. Het is maar als je extreem gaat sporten dat je extra zouten en ander mineralen (o.a.) zal nodig hebben.

 

Mijn beste jaren toen ik echt nog heel intensief aan sport deed waren toen thuis zoutloos werd gekookt, groenten rechtstreeks uit de tuin, geen koffie, geen alcohol en een zo regelmatig mogelijk leven. 't Is wel al een tijdje geleden, he....

Dezelfde philosophie voor de dieren toen (hond, paarden (ettelijke) en schapen) en zodoende was iedereen happy en zag er gezond en wel uit....

 

Jokes aside, koffiedrap, samen met brandnetels en symphytum (smeerwortel) maken een uitstekend compost (Ik vergeet er nog eentje,heb ik zo het het gevoel maar soit). Je moet het wel onderwerken als het nog niet helemaal is verteerd, ook als het voor kamerplantjes is zoniet gaat het beschimmelen en dat zijn micro paddestoeltjes. Niet elke plant vindt dat prima, wel integendeel.

Dit soort meststof kan je ook op waterbasis composteren zodat niet langer hoeft worden ondergewerkt, het wordt dan gewoon in de sapstroom opgenomen...

 

Persoonlijk hou ik het bij de klein maar sterk (zowel van houding als van smaak) dan groot, slap en smakeloos philosophie... Ieder zijn meug, niet?

 

Tot slot heeft het niet veel zin om organische meststoffen te gaan toevoegen in een omgeving waar geen of nauwelijks bodemleven is....

 

En tja, die verduvelde buurman van me, laat die nou net zout als onkruidverdelger verbruiken.....

 

Wishes,

Link naar reactie
Delen op andere sites

En zelfs die gieren en aftreksels mag je vergeten. In principe heb je niet eens wat natuurlijks nodig om een plant het tot zijn zin te maken. Niet dat ik daar een voorstander van ben maar op een substraat van steenwol ( met een bodemleven van nul komma nul ) samen met wat door de chemische industrie gemaakte in water oplosbare voedingsstoffen kan een plant ook voortreffelijk groeien hoor. Grote kans dat de tomaat die je in de supermarkt koopt zo tot stand gekomen is.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

en dan hebben we nog van allerlei gieren en aftreksels voor bladbemesting he ? heel direct, en geen bodemleven nodig !

 

Niet elke plant leent zich tot bladbemesting, niet?

 

Overigens had ik er geen flauw benul van dat jullie "watercompost" gier noemden. Ik leer weer wat bij en da's een goede zaak.

 

Voor de anecdote, die manier van bemesten heeft jarenlang politieke tegenwind moeten verduren van de heren industrieelen die natuurlijk (ahem) liever zien dat iedereen louter synthetisch bemest.

 

En zelfs die gieren en aftreksels mag je vergeten. In principe heb je niet eens wat natuurlijks nodig om een plant het tot zijn zin te maken. Niet dat ik daar een voorstander van ben maar op een substraat van steenwol ( met een bodemleven van nul komma nul ) samen met wat door de chemische industrie gemaakte in water oplosbare voedingsstoffen kan een plant ook voortreffelijk groeien hoor. Grote kans dat de tomaat die je in de supermarkt koopt zo tot stand gekomen is.

 

Zeker, technisch gezien kan heel veel maar of dat allemaal de mensheid en het milieu ten goede komt? Om nog maar te zwijgen van de smaak van je groente? De stap naar genetisch gemanipuleerd materiaal is dan wel heel klein en ook dat is een hele discussie, niet? Eentje dat vaak bijzonder kortzichtig wordt gevoerd overigens....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het nu op je bedden ligt kan je het beter laten liggen. Dat is beter voor je grond. In het voorjaar verwerken tot bladcompost is vroeg genoeg.

 

Als het op het gras ligt is dat erg slecht voor het gras (in grote hoeveelheden dan). Op de paden doe je het wanner je tijd hebt

 

Bladcompost duurt toch eventjes voordat het klaar is. Je ziet wel waar het schip strand.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

en dan hebben we nog van allerlei gieren en aftreksels voor bladbemesting he ? heel direct, en geen bodemleven nodig !

 

Niet elke plant leent zich tot bladbemesting, niet ?

 

Elke plant kan op zich bladbemesting opnemen, maar niet voor elke plant heeft het nut. Sowieso altijd ( als überhaubt ) met mate en sterk verdunt. bij harde, dikke bladeren, heeft het nauwelijks nut. Ik gebruik het bij net gewortelde stekken wel, om ze te helpen zeg maar. ( hoewel ik van afknijpen hou hoor; vechten zullen ze ! )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
en dan hebben we nog van allerlei gieren en aftreksels voor bladbemesting he ? heel direct, en geen bodemleven nodig !

 

Niet elke plant leent zich tot bladbemesting, niet ?

 

Elke plant kan op zich bladbemesting opnemen, maar niet voor elke plant heeft het nut. Sowieso altijd ( als überhaubt ) met mate en sterk verdunt. bij harde, dikke bladeren, heeft het nauwelijks nut. Ik gebruik het bij net gewortelde stekken wel, om ze te helpen zeg maar. ( hoewel ik van afknijpen hou hoor; vechten zullen ze ! )

Ik ben de weg kwijt...ik snap er geen bal meer van...ja of nee bladbemesting?

elke plant kan het opnemen maar niet elke plant gebruikt de voedingstoffen...kan het even wat duidelijker uitglegd worden?

Wat gebeurt er met de voeding die geen nut hebben? bijvoorbeeld

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha... ehmm. sorry. Je hebt helemaal gelijk. Echt duidelijk is het niet nee. Mijn fout.

Bladbemesting kan bij alle planten. Maar planten nemen bij bladbemesting stoffen op door middel van huidmondjes ( noem het ff poriën ). De ene plant heeft meer poriën dan de andere. Hulst bv, maar ook cactus, heeft er weinig / ( cactus misschien zelf helemaal geen ? )

Neem even paprika: veel ! Laurier: weinig, maar in jonge staat wat meer, dan wel, meer openstaand. Eigenlijk kan je je eigen inschatting wel maken. Ik ben geen rekenaar of echt van de cijfertjes. Maar je eigen groene vingers geven meestal wel de juiste inschatting. Overigens heeft het bij zaailingen vaak een tegengesteld effect, en spuit je ze dood. Maar bij stekken, bv en dergelijke kan het zeer helpen. Of jonge planten enzo. eenmaal goed geworteld. Meer ter ondersteuning hoor. niet zo zeer ter vervanging. ( van voeding )

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ik bewaar kookvocht, wanneer groenten gekookt zijn giet ik het kookvocht in een pan en dit gaat als water naar de planten, er zitten heel veel vitamines nog in dit vocht.

 

Kook jij dan zonder zout? Of kan dat geen kwaad als er ook zout bij zit?....

 

Wel wel, dacht gisteren aan de tip over het kookvocht. Geen zout gebruikt, kookvocht apart gehouden en plantjes voorzien hiermee.

Vandaag stinkt het hier in de kamer , ben aan het zoeken geweest wáár komt die stank vandaan? Iedereen klaagt en zoekt mee naar de oorzaak. Hondenstoel, bench, onder banken, kasten, heb alles gehad tot ik me het kookvocht van de boerenkool herinnerde..... . Durf het niet uit te leggen hier in huis, wel anoniem op dit forum. Bezint eer ge begint . Haha wat een toestand. Morgen de planten voorzien van een nieuwe bovenlaag....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...