Lsjr33 Geplaatst: 5 maart 2021 Auteur Geplaatst: 5 maart 2021 Misschien een hele stomme vraag. Maar de paprika’s die vanuit huis direct naar de kas gaan, moeten die afgehard worden? Of is dat niet nodig omdat ze onder glas staan? Kom er niet helemaal uit met Google. Quote
DirkDW Geplaatst: 5 maart 2021 Geplaatst: 5 maart 2021 (aangepast) 16 uren geleden, jootje zei: Deze paprikas zijn rond 14 februari gezaaid. In elk vakje twee zaadjes meestal. die paddenstoeltjes heb ik niet gezaaid! temperautuur is gemeten met die Ikea thermometer van Henk: 38 graden. En dan heb ik tussen mat en bak nog een aantal lagen papier. Aarde is nieuw gekochte zaai en stekgrond. Tomatenzaden daar waren de meeste nieuw van. Dat dingen soms niet lukken is nou eenmaal zo....maar dat WAAROM ....dat vind ik dan wel een dingetje! Armzalig zooitje toch nu? Deze zijn de 13e februari gezaaid. Gewoon in potgrond en op de vensterbank. Water van de kraan. Meer niet. (De doorzichtige bak die er over komt staat er niet op voor de foto) Ze zijn begonnen aan hun 2 volgende bladeren. 5 maart 2021 aangepast door DirkDW Quote
simonvb Geplaatst: 5 maart 2021 Geplaatst: 5 maart 2021 (aangepast) @Lsjr33 Indien ze vanonder een kweeklamp komen voornamelijk afharden om zonschade te voorkomen, dus eerste dagen dan in de schaduw. Kan dus ook in de serre maar dan in de schaduw leggen. Enkele aubergines en paprika's krijgen hier gele bladeren (niet de kiemblaadjes). Aangezien ons huis te koop staat , gebruik ik nu een andere opstelling omdat deze netter/mooier is. De lamp HLG 100 V2 (https://horticulturelightinggroup.com/products/hlg-100) staat nu wel slechts op 40cm van de planten waar dit andere jaren een 70cm is. Ik denk dat de kweeklamp te dicht op de planten staat, zou dit kunnen of heeft dit een andere reden? 5 maart 2021 aangepast door simonvb Quote
rorror Geplaatst: 5 maart 2021 Geplaatst: 5 maart 2021 @simonvb Schade lijkt niet van lampen te komen, anders zou de nieuwe groei er ook last van hebben. Als ze niet te nat staan(kan ook vergeling veroorzaken) , misschien eens een klein scheutje mest geven,als je dit nog niet gedaan hebt. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Roelie Geplaatst: 5 maart 2021 Geplaatst: 5 maart 2021 Na de tip van @rorror, alles komt op, zonder matje, lampen o.i.d. Gewoon in de keuken op de vensterbank. 1 Quote
rorror Geplaatst: 5 maart 2021 Geplaatst: 5 maart 2021 Fototje van de olielamp peper. Chineese 5 color. Staat in een raam op het zuiden. 3 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Liekie Geplaatst: 5 maart 2021 Geplaatst: 5 maart 2021 Nice!! Is dat die met die bruine kiembladeren? Mijn Chinese 5 color heeft ook wat donkerdere bladeren dan de rest. Best wel fraai eigenlijk! Quote
Erny Geplaatst: 7 maart 2021 Geplaatst: 7 maart 2021 (aangepast) Later dan ooit, maar eindelijk ook gezaaid. Alleen Annuums denk ik (nog niet uitgezocht wat de soorten van Mellie zijn)en verwacht dat het wel gaat lukken, beetje Rootbooster en A+B voeding er straks bij en hopelijk schieten ze dan flink in de groei. Maar voor nu moeten ze eerst nog opkomen. Staan op warmtematje met TL's erboven. Nu aan het uittesten wat de temperatuur is, wanneer te hoog dan stel ik de tijdschakelaar, waar de stekker in zit, bij. Helaas is mijn thermometer met voeler kaduuk gegaan afgelopen jaar maar las de tip van @Henkg over de Ikea meter: Top. Soorten zijn mijn favorieten qua gebruik. Geen speciale pepers voor sausjes geselecteerd dit jaar. Aji Blanco Cristal (omdat ie elk jaar de eerste peper levert). Marie Annuum (vanwege de grote opbrengst). Pimiento de Padron (vanwege veelzijdigheid, heerlijke smaak, grote opbrengst). Zo'n 20 stuks gezaaid van diverse jaargangen en verwachte hitte. Nooit problemen met opkomst gehad. Pequino (nog afkomstig van @Piroska uit Hongarije, lekker pittig kleintje) Etna (ook Hongaars en oud zaad, wilde afgelopen jaar expres de zaden oogsten maar de muizen waren mij voor en hadden ALLE pepertjes opgegeten). En van @Mellie: De Burun Biber (of Cis burun biber?) (vanwege de goede verhalen van Mellie) Lemon Drop (omdat ie zo lekker is en mijn zaad het niet meer deed) Shishito Spicey Red In totaal 52 zaadjes de grond in. Hopelijk komt niet alles op want wilde eigenlijk dit jaar weer minder pepers hebben. 7 maart 2021 aangepast door Erny 1 Quote
rorror Geplaatst: 7 maart 2021 Geplaatst: 7 maart 2021 Dit was de peper waarvan ik mij afvroeg of deze steriel was. Twee weken terug de bloempjes handmatig bestoven. Blijkt nu toch een pepertje te produceren. Plantje is rond de 9 maanden oud. Stond heel de winter in een raam op het zuiden. Soort nog steeds onbekend. Weet alleen dat ik de zaadjes uit een gele kleine super hete peper heb gehaald. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Lsjr33 Geplaatst: 7 maart 2021 Auteur Geplaatst: 7 maart 2021 Proppen op de donkere vensterbank. Maar er moest ruimte komen onder de lampen voor de tweede zaai pepers en aubergines. En binnenkort de tomaten natuurlijk. 1 Quote
Tobias Geplaatst: 7 maart 2021 Geplaatst: 7 maart 2021 Hoi, even een vraagje. Ik las ergens(niet op deze site vgm) dat je paprika's per 3 plantjes neer zet zodat je een vollere plant krijgt. Heeft iemand hier ervaring mee? Quote
Lsjr33 Geplaatst: 7 maart 2021 Auteur Geplaatst: 7 maart 2021 Volgens mij is dit al voorbij gekomen een paar pagina's terug Quote
fre3ke Geplaatst: 7 maart 2021 Geplaatst: 7 maart 2021 Klopt, ik had de vraag korte tijd geleden gesteld. En de uitkomst was dat sommigen het wel doen en anderen niet. Sommige paprikasoorten zijn van zichzelf erg bossig en daar lijkt het niet zo zinvol te zijn, eerder problematisch vanwege licht/lucht in de plant. Quote
Erny Geplaatst: 7 maart 2021 Geplaatst: 7 maart 2021 Zal het in dit topic ook nog maar eens vermelden: Persoonlijk heb ik slechte ervaringen met de 3 pepers in een pot methode. Lastig te verpotten, vallen uit elkaar, wortels worden beschadigd etc. Misschien werkt het beter als je ze pas bij de laatste verpotactie met z'n drie in pot zet. En qua groei bleef er altijd één achter. Heb bij mijn kweek geen voordelen gezien dus ik doe het ook niet nog eens. En voordat het gerucht zich verspreid dat de Pimiento de Padron een lastige kiemer zou zijn: @Mellie heeft hier last van (bij haar behoorlijk chronisch lijkt het ) en we hoorden het ook van nog iemand dacht ik. Dus dat zijn incidentele gevallen. Alle jaren dat ik ze zaai hebben ze een uitmuntende snelle opkomst gescoord. Dus hoop dan men zich niet laat afschrikken of dat de Padron een slechte kiemreputatie krijgt. 😎 1 Quote
redzebra Geplaatst: 7 maart 2021 Geplaatst: 7 maart 2021 (aangepast) Ik denk dat dit voornamelijk van Diana komt, waarbij ze zegt ik plant liever 3 in 1 pot en dat geeft me meer oogst ten opzichte van 1 plant per pot, langs de andere kant gaat 3 in aparte potten ook meer oogst geven, het is wat je verkiest. 7 maart 2021 aangepast door redzebra Quote
rorror Geplaatst: 7 maart 2021 Geplaatst: 7 maart 2021 @Tobias Voor paprika's in potten, wil je eigenlijk maar 1 per pot. Dit omdat je ook wel grote vurchten wil, en de planten elkaar wel in de weg gaan zitten met wortels, en anders misschien wel veel kleine paprika's. Maar het ligt er dan ook aan, hoe je de plant laat groeien. Laat je hem vertakken met meerdere bloemen en dus ook vruchten. Of zet je er 3 naast elkaar, en blijf je intoppen, zodat je dus maar 1 stam zonder vertakkingen krijgt, en blij elk blad punt een paprika, maar dan ga je wel hoger de lucht in. Maar wel grotere vruchten. Voor jalapeno's, kleinere peper vruchten, doe ik wel meer planten per pot, 3 stuks. Heb ook met meer planten getest vorig jaar, maar dan blijven planten achter zoals @Erny zegt. Kan je wel zien aan de dunne en dikke stammen in de onderstaande foto. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
rorror Geplaatst: 7 maart 2021 Geplaatst: 7 maart 2021 (aangepast) 33 minuten geleden, Erny zei: Dus hoop dan men zich niet laat afschrikken of dat de Padron een slechte kiemreputatie krijgt. 😎 Padron eet je groen toch? Zijn die zaden dan toevallig ook uit de groene pepers bewaard om te gaan zaaien? Je moet wel minimaal wachten tot de peper enig teken vertoont dat deze van kleur gaat wisselen, voordat je de zaden oogst. Liefst pas als ze rijp zijn. 7 maart 2021 aangepast door rorror Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Erny Geplaatst: 8 maart 2021 Geplaatst: 8 maart 2021 @Rorror @Mellie had ook zaden van mij, natuurlijk geoogst uit rijpe peper en dat lukte bij haar ook niet. En ook met gekochte zaden ging het niet. Maar daar moet je het met Mellie over hebben. Weet ik verder ook niet. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 8 maart 2021 Geplaatst: 8 maart 2021 Padron vind ik een lastige kiemer, dat klopt! Ik heb dat elk jaar, dus vrij wetenschappelijk bewijs wat mij betreft gniffel. Met gekocht zaad of eigen oogst maakt niet uit. Ik heb nu 6 planten en dat is van de tweede zaaipoging. Die mogen alle 6 blijven, want jummm Alle capsicum hebben vandaag een beter/dieper/fijner onderkomen gekregen. 1 Quote
donaldk Geplaatst: 8 maart 2021 Geplaatst: 8 maart 2021 Op 24-1-2021 om 17:26, rorror zei: @mdubbelm Eerder in het topic werd de tip gegeven om de zaden even in een glas met water de zink test te doen. Ik test ze altijd bij de oogst. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
rorror Geplaatst: 8 maart 2021 Geplaatst: 8 maart 2021 @donaldk Daar had ik zelf nog niet aangedacht. Ga ik dit jaar ook doen! Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
donaldk Geplaatst: 8 maart 2021 Geplaatst: 8 maart 2021 Ik ben de zondag 28-2 ook begonnen, zie [url=https://gratisforums.com/chillipepers/viewtopic.php?t=57]hier[/url] Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
mdubbelm Geplaatst: 8 maart 2021 Geplaatst: 8 maart 2021 17 uren geleden, Mellie zei: Padron vind ik een lastige kiemer, dat klopt! Ik heb dat elk jaar, dus vrij wetenschappelijk bewijs wat mij betreft gniffel. Met gekocht zaad of eigen oogst maakt niet uit. Ik vind ons geen incidenten! 🤣 - Padron kan dit jaar even de pot op. Misschien dat ik hem volgend jaar nog een nieuwe kans geef. 1 Quote
Liekie Geplaatst: 8 maart 2021 Geplaatst: 8 maart 2021 (aangepast) Voor het statistische evenwicht zal ik maar even melden dat de padron hier zonder problemen 100% op kwam. Wel pas mijn eerste jaar, met zaden uit de ruildoos van dit jaar. Kwamen die niet van jou af @Mellie? Ik heb ook de lemondrop uit de doos, ook zonder problemen 100% gekiemd! 8 maart 2021 aangepast door Liekie 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.