Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Peper en paprika topic 2021


Lsjr33

Aanbevolen berichten

Goedemorgen mensen,

Even een vraagje het is deze dagen heel mooi weer en ik heb mijn zaailingen al een week of twee in de kas staan ze doen het heel goed en voor de koude nachten had ik er nog een kas kacheltje op petroleum in staan. 

Nu is mijn vraag wanneer kan ik de peper planten overzetten in de volle grond in de kas ? 

Het zijn de thaise rawit en jalapeño pepers ?

20210320_173600.jpg

20210320_173557.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sja... het kan als je je kas gaat verwarmen. Je schijnt een kacheltje te hebben voor de kas. De volle grond is wel nog wat koud, maar dat gaat ook hard in een kas met die warme dagen. Het is nu in mijn kas al 27 graden.

Er komen nog wat koude nachten aan. Voor donderdag is er alweer een stuk koeler weer op komst. Het is een risico en zelf zou ik het onverwarmd zeker niet doen. Verwarmd alleen als ik echt plek tekort zou hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al root bound in de P9? Niet, dan laten staan. Volgens weeronline komen hier volgende week nog nachten van 0 graad en pas de week erna gaan de maximum temperaturen boven de 10. Mijn zijn nog wat kleiner, maar heb ze nog niet durven afharden, laat staan in de kas te laten staan.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Teunboon Zonnebrand zal het gehele blad wat in de zon is verbranden. Je ziet dan b.v. echt als er een blad half erboven hangt, dat het blad daaronder b.v. maar tot de helft verbrand is. Te koud/vorst, dan hangt het blad slap en gerimpelt.

Dus daardoor denk ik geen van beide. Eerder verbranding door bemesting. Bemesten in een te droge omgeving kan het veroorzaken. Dan worden de zouten opgenomen, maar zonder voldoende water komt er een opstopping in het blad, en het deel erachter de verstopping sterft dan af.
Dan is natuurlijk de vraag, heb je bemest? Hoe het pepertje er nu uitziet, overleefd deze het wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik heb de pepers ( cedrino, thai hot yellow en grandpa's homepepper ) in de vensterbank staan en ik durf ze nu nog niet in de kas te zetten. Eind van de maand hoop ik ze te kunnen verpotten naar de kas, als het dan tenminste niet meer vriest, en na de ijsheiligen gaan ze de tuin in. Ik heb van de koude grond prima oogsten gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind mijn paprika's wat bleekjes. De bladeren zijn erg lichtgroen, beetje gelig. Verder zijn het best lekker stevige plantjes. Ze staan in P9 potjes in een plastic kasje in huis, voor een zonnig raam. Gezaaid 22-1, verspeend 18-2. Ze staan in p9 in een plastic kasje in huis voor een zonnig raam. Staan ze te warm? Of hebben ze behoefte aan voedsel?

 

 

20210414_160040.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Magnesium sulfaat laat ze donkerd groen worden.

Epson Salt of Bitterzout kan je daarvoor gebruiken, b.v. als bladvoeding. Dus spuiten op de bladeren.

 

Een universele voeding, waar magnesium in zit, kan ook. (wordt aangeduit als Mg / MgS04 of MgC03 of MgO op de verpakking)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Arja, heb je geen plaats voor individuele potjes? Ik had eerst twee plantjes bij elkaar in een pot , en de kleinste kreeg ook geel blad. Nu die in een eigen pot staat, herstelt hij. Je kan wel gaan bijvoeden, maar het kan zijn dat je daarna weer andere problemen krijgt door de concurrentie in zo'n klein potje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik moet ze nodig in eigen potjes zetten, daar zullen ze van opknappen. Suf dat ik dat niet kon bedenken. 

 

Bladvoeding houd ik in mijn achterhoofd, ga ik nu nog niet mee in de weer. 

 

Dank voor de antwoorden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staan al twee planten minstens een week in de kas, een paprika en een peper. Gewoon proberen, ik heb er nog genoeg binnen staan.

 

pa2.jpg

Paprika in de kas heeft al een puntpaprikaatje van 2 cm.

 

pe1.jpg

Mooi compact en groen, ondanks de temperatuur van 4°C in de kas op ½ m hoogte vanochtend, terwijl op het P hofje, een paar m verderop, de bloemen op de autoramen staan.

 

pa1.jpg

Puntpaprika binnen heeft al een vrucht van 5cm.

 

pape1.jpg

Al een weekje op de vensterbank op het zuiden, zonder bijlichten met TL

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Arja

Klinkt alsof je helemaal niet voedt. Gelijk beginnen gewoon een universele vloeibare plantenvoeding flesje halen. Voor buitenplanten kan ook zit iets meer kaliumin voor iets sterkere celwanden, zover ik destijds zag.

 

Hoeveel zaailingen heb je? Als je serieus bezig hebt kun je met individuele meststoffen of bepaalde gemengde mest stofffen gaan werken,maar ja voor een paar liter water begin je daar niet aan. Als je het over een paar kuub per seizoen, of per week hebt, ga je daar over denken.

 

Wij maken de kokoscoir los met voedingwater en laten daarna de grond na het verpotten ook nog de voedingswater opzuigen die het kan bergen. Peperplanten kun je in mestrijke grond zaaien en verspenen.

 

Ik heb mijn kweektopic ook net weer geupdate: https://gratisforums.com/chillipepers/viewtopic.php?p=539#539

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zouden jullie nog bloemen plukken?

Sommige planten hebben al een 15tal bloemen of vruchtbeginsels. Mijn potten zijn ongeveer 1l (P10).

IMG_20210416_072155.thumb.jpg.d6847bcfe779e3b7d3579c9142e26dab.jpg

Moet volgend jaar echt later leren beginnen, vroeger startte ik eind januari. Na 2,5 seizoenen met de kweeklamp merk ik steeds dat de groei veel sneller is dan zonder lamp. Zonder lamp zou ik dit soort planten pas over 3 weken hebben. 

Tip voor mezelf: midden februari ten vroegste beginnen. 

aangepast door simonvb
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben mijn paprika gaan zaaien toen iedereen zo'n beetje ging zaaien, half maart denk ik. Ik heb ze voor een onverwarmd zuidoost raam staan, met warmtemat met thermostaat tussen 16 en 22 graden. Ze staan er goed bij. Allemaal padron paprika. En een gekocht peperplantje dat al een bloemknop heeft.

IMG_20210416_144040.jpg

aangepast door fre3ke
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt niet best, wat ga je er tegen doen?

 

[edit moderator: in dit geval hoef je bovenstaand bericht niet geheel te quoten, dat is onnodig. ;) Je kunt de @naam intikken en je vraag stellen. Zo nodig kun je een gedeelte van de tekst quoten door deze te selecteren en dan verschijnt de mogelijkheid om te quoten.]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook maar een keer een fotootje van mijn paprikaplanten delen (tussen de tomaten en een vijgenstek). Ze staan op zolder onder een veluxraam met een groeilamp voor extra licht. Het kan daar vrij warm worden als de zon de hele dag schijnt.

 

Ik heb geen mest in de potjes gedaan. Wanneer beginnen jullie met extra voeding geven? 

IMG_20210416_163643.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...