Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Peper en paprika topic 2021


Lsjr33

Aanbevolen berichten

Heb ik ook en daarbij blijven de plantjes klein / groeien langzaam. Ik vraag me ook al direct van alles af: teveel of te weinig water? Verkeerde potgrond? Te grote pot voor te kleine zaailingen? Te koud? Te weinig licht? :roll:

 

Ondertussen staan ze er prima bij en als het zo doorgaat, worden het prima planten.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil vanavond mijn pepers en paprika’s gaan verspenen naar een nieuwe, ruimer potje. Ze staan nu in een verwarmde propegator zonder extra licht! Moet ik ze daarin terugzetten met extra licht? Is TL licht dan ook genoeg of toch ergens groeilampen aan schaffen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet terugzetten in de verwarmde bak, maar koeler en met zoveel mogelijk licht. Als ze te warm blijven staan gaan ze fileren (worden ze lang en dun/slap). Bij mij staan ze na opkomst op een 2e slaapkamer of in de bijkeuken onder de lampen. Ik schat op een graag of 15, max 20.

 

TL-lampen kan heel goed (heb ik ook). Neem dan wel daglicht-tl's met een kleur van 6500 K.

Ik heb ze gehaald bij de Hornbach (deze).

 

Ik heb 4 van deze lampen naast elkaar hangen met 15 cm ertussen. Aan kettingen zodat ik per lamp de hoogte kan bepalen. Lampen hangen een cm of 5 boven de hoogste plant om zoveel mogelijk licht op te vangen.

aangepast door Oudholland
  • Like 1

Oudholland

 

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel ik heb vandaag de hele dag de paprikaplanten en de enkele peper

buiten in de schaduw gehad. Prima weertje voor de planten. Nu staan ze weer in het lichtkastje, nog steeds 16 uur, maar ik denk langzamerhand af te bouwen zodat ik eind maart de pepers kan vervangen voor tomaten.Hoe doen jullie dat?

 

C24B0694-5CB2-45A9-942C-515D55D295AB.thumb.jpeg.8414e354a59b962e19f3228e53e5e98e.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een vraag, aan de ervaren buitentelers, over plantsafstand. Op Diana's mooie moestuin las ik dat zij steeds drie paprikaplanten bij elkaar zet. Zij doet dat voor de aanblik, en omdat het voor de opbrengst per plant weinig verschil maakt. Je kan zo wel meer paprikaplanten per m2 kwijt.

 

Passen anderen deze methode ook toe? En hoe ver gaan de bosjes dan uit elkaar? Of doen anderen het bewust niet, en waarom dan? 

 

Ik moet wat zaailingen (padron-paprika) verspenen, en zit dus met het dillema of ze hun eigen potje krijgen, of direct met z'n drieën bij elkaar komen te zitten. 

 

Verder had iemand eerder hier een vraag over padron-paprika's kiemen, en ik kan zeggen dat ik ze dit jaar voor het eerst heb, en maar ze kiemen heel goed. En dat met zaad dat net over de houdbaarheidsdatum is. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zet mijn paprika's buiten in potten, heb één keer met de Orange lunchbox paprika's geprobeerd per 3. Had ze vanaf het verspenen met 3 vlak tegen elkaar opgekweekt in 1 pot. Het ging wel goed, maar ik had niet de indruk dat dit productiever was dan 1 plant per pot. Misschien dat dit in volle grond anders is omdat de wortels meer ruimte hebben, maar daar heb ik geen ervaring mee.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben hier ook mee bekend, lees het vaker ook op dit forum, moestuin collega's roepen er ook over, alsof het 'zo hoort': drie plantjes bij elkaar. Ik doe dat bewust niet. ik zet soloplanten op afstand van elkaar. Zo heeft iedere plant licht en lucht en krijgen alle vruchten de kans om uit te groeien en te rijpen. Ik vind het ook minder rommelig, overzichtelijker. Dat 3 bij elkaar meer opbrengst zou geven geloof ik niet. Wel meer vruchten misschien, maar die blijven kleiner en binnenin komt te weinig licht, daar groeit het nauwelijks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik prop alles zo veel mogelijk bij elkaar en qua opbrengst heb ik absoluut niet te klagen. Doe ik niet voor de aanblik, maar uit gulzigheid vrees ik... heb altijd meer planten dan ik kwijt kan

Fijner, de 3neus is rijkelijk opgekomen. De niet bijgezaaide paprika ophelia piept trouwens ook omhoog. Werd tijd...

41833187e584910878827a58717f9dc3.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, Misschien een vervelende vraag hier.

Maar brutaal als ik ben doe ik het toch. 😅

 

Ik zoek een niet zo hete of matig hete peper. Zo eentje die je in ringen door het eten kan doen zonder het gevaar te lopen dat als je een snippertje eet je helemaal afbrand.

Heeft iemand een idee voor welke ras ikzou kunnen nemen.

 

Nu ik toch je aandacht heb. Heeft iemand hier een paar zaden over van zo'n ras?

Ik heb maar plaats voor een plant of 4 dus de behoefte is laag. Porto kosten worden uiteraard vergoed.

 

Mocht je in de omgeving van Zundert wonen kan ik ze ook ophalen. (of als je verspeen en plantjes weggooi)

aangepast door AshaiRey

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even terugkomend op het drie-bij-elkaar. Zo te zien zet Diana ze op ongeveer 5 cm van elkaar. Bij het verspenen al:

 

"Wij planten graag (zowel bij het verspenen als later bij het uitplanten in de grond of pot) 3 zaailingen in 1 pot. Met als reden dat dat een mooiere, vollere plant (= 3) geeft en dus ook meer opbrengst. Ik heb dit in een tuindagboek uitgelegd en met foto’s geïllustreerd, zodat het dan wellicht wat duidelijker wordt: Pepers per 3 (en dat geldt ook voor paprika’s en aubergines)."

 

En dit is de link naar haar 'Pepers per 3' 

 

www.mooiemoestuin.nl/pepers-per-3/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik teel alleen in potten, paprika's per 3 in pot resulteerd in kleinere paprika's. Dus zet paprika alleen in een pot. 

Pepers met kleinere vruchten, zoals jalapeno zet ik wel per 3 in pot. 

@AshaiReyprobeer

De jalapeno eens van de alberthein, vind je die goed te eten, bewaar en zaai je daarvan de zaden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondanks dat de pepers paprika's onder de lampen al langzaam vrucht zetten kon ik het niet laten nog wat nieuwe soorten te zaaien die net zijn binnen gekomen. Onder de lampen geen plek, dus creatief met ziplock zakjes. Pepers Chinese five colors en Fish

IMG-20210227-WA0020.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, rorror zei:

Bij mij zijn de pepers geheel weg onder de lampen. Ze moeten het vanaf nu doen met het licht van buiten

Ik probeer het nog even  uit te stellen. Helaas is er in mijn mini woning nauwelijks daglicht door de bebouwing aan de overkant. Maar zodra de tomaten er in moeten zullen de pepers er aan moeten geloven😅

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Scififreak,  Voedingsgebrek? ik denk meteen aan stikstof als de oude bladeren geel worden Wat gebruik je als kweekmedium? In kokos zit helemaal niets aan voeding. 

Edit: ik zie dat je wel voeding geeft. Misschien heb je er wel meer verstand van dan ik. Maar voor alle zekerheid: bij mijn paprikazaadjes zat al bemesting: 16+7+15 (+2+9). Dus best wat stikstof. En kokos onttrekt natuurlijk ook stikstof. 

aangepast door fre3ke
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Scififreak Wat is je groei medium, glaswol/steenwol? Is dat constant 'nat'? Laat je het tussentijds opdrogen? Geling bruine punten kan daarvan komen, maar ook van overbemesting verbranding. Daarom de vraag? Heb je ook al kristalon meststof gegeven? Misschien te hoge doses? Kijk eens bij één peper die er slecht uit ziet, bij de wortels of deze nog wit zijn? Als de puntjes niet wit meer zijn, maar zwart/bruinachtig doodgegaan, kan wijzen op verbranding.
Had je de kap trouwens al van de propengator gehaald, in andere woorden de luchtvochtigheid naar beneden gebracht?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...