Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Peper en paprika topic 2021


Lsjr33

Aanbevolen berichten

Ik dacht even aan 'marbles' die ook 5 kleuren heeft, maar die heeft groen blad en ronde pepers. Even bij Vreeken gekeken, waar ik ze in 2013 besteld heb. Ze zijn nu uitverkocht.

 

En de donderdag gezaaide, 'gezonken' adjuma zaadjes staan er sinds gisteren boven, hoera. :)

Nu alleen nog de rode long slim zaaien, dan heb ik mijn 5 soortjes.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 18 January 2021 at 8:21 PM, Mellie said:

Ik heb pas ontkieming bij 2 soorten. Zoals gewoonlijk schiet de stress extreem toe.

Hier zijn de eerste 2 van jou ook al gekiemd met deno, morgen gaan ze in het zaaizand en dan de volgende. Zoveel plaats bij de verwarming heb ik niet. Hoewel zoneman de planten en zaaikasjes nu met rust laat, hele vooruitgang.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helloo Pepervrienden,

 

Ik ben druk met binnen kweken en heb al vrucht onder mijn ledlampen. Helaas wordt de vrucht een fractie van de grote van buiten. soms wel 1/3. Moet het aantal licht uren omlaag als er vruchten komen? Bij Wiet volgens mij wel. Heeft iemand tips?

 

thxxx

 

@rorror vette peper bonsai

groet

Gijs

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had weer een adjuma gegeten en de zaden bij de overblijvende moederplant gemikt. En jawel hoor... alles komt op. Zul je altijd zien natuurlijk. Hopelijk is er straks een mtfd waar ze geruild kunnen worden. Heb zo’n hekel aan zaailingen weg doen. Al die groeilust die je dan in de kiem smoort... letterlijk

Afijn. Zo ver is het nog niet.

 

c3c6f8ce95a45e8d17a9f6b25a9cabd8.jpg

 

Heb in een ander potje de vorige opgegeten adjuma de zaden in gedaan. Ook 100% opkomst.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites



opgegeten adjumazaden in gedaan. Ook 100% opkomst.


Toch knap, opgegeten zaden die groeien.
Heb zoiets alleen bij sommige dieren gezien.

De rustige tijd breekt bijna aan, binnenkort begin ik ook met zaaien. Maar heb geen haast, paprika's zaai ik met kamertemperatuur achter het raam. De zoete aardappels krijgen voorrang, die mogen onder de lampen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, pepermagie zei:

Ik ben druk met binnen kweken en heb al vrucht onder mijn ledlampen. Helaas wordt de vrucht een fractie van de grote van buiten. soms wel 1/3. Moet het aantal licht uren omlaag als er vruchten komen? Bij Wiet volgens mij wel. Heeft iemand tips?

Kan je vertellen welke lampen je gebruikt? Je hebt namelijk aardig wat licht nodig voor een goede opbrengst.
Pepers reageren niet het zelfde als wiet. Je kan de lichten 16 of 18uur aanlaten.
Wat voor voeding geef je de pepers?
Heb je een fototje van de plant, het blad kan namelijk een hoop vertellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De echte bladeren van deze peper worden toch wel groen. Met wat donkere vlekken er op. 

DSC_0047.thumb.JPG.9e26eb53d57670585d9d00af0bc909de.JPG

 

Aangezien de eerste echte bladeren aan het verschijnen zijn, is het tijd om voeding te geven. Heb de opgekomen zaailingen in een dubbele beker gezet, in de onderste beker zit een beetje water met voeding, waar de peper dan met zijn worteltjes inhangt.

 

DSC_0046.thumb.JPG.b9b424be5e1968c58730013f5df5576b.JPG

 

 

aangepast door rorror
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voeding he, hmmm, mijn plantjes zijn groter,  maar volgens mij zit in de potgrond die ik gebruik wel voor 6 weken voeding. Er is een beetje zand doorgemengd. De eerste week misschien niet meegeteld kom ik dan op 20 februari uit dat ik zou moeten beginnen met een beetje voedsel...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had geen potgrond in huis bij het zaaien. Had nog wel een cocosblok/vezels liggen. (zit geen voeding in) En daarbij wat oude potgrond met zand van buiten erdoor gemengd.
Heb je een fototje van bovenaf? Altijd leuk om de zaailingen goed te kunnen zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die zijn verder dan de mijne Jet. Grappig dat ene blad onder midden met twee puntjes. De kleur is goed lijkt me?

 

Mijn zaailingen zijn ietwat gestrekt en zien wat bleek. Dat komt denk ik van te weinig bovenlicht en teveel onderwarmte. Ze staan bij de vensterbank op het zuiden met ronde loeplamp TL er pal bovenop. De elektrische bijverwarming (naast vloerverwarming op gas besparing ivm zonpanelen) staat onder de tafel. Het wordt soms > 30 bovenop de tafel.

 

zl.jpg

 

Ik had potgrond bij Welkoop gekocht dat bovenop een stapel lag, zijknat en schimmelend. Ik weet niet hoe lang dat daar al ligt en wat er zoal uitgespoeld / verdampt is kwa voeding.

 

zl1.jpg

 

Bij het verspenen gaan ze wat dieper de grond in.

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zien er prima uit. Staan ze onder de kap? Die zou ik er langzamerhand afhalen..steeds een uurtje of wat langer om te wennen aan de minder vochtige omgeving. Ik had het per ongeluk cold turkey gedaan. Kap eraf gehaald en die dag verder geheel vergeten. Ik had wel al dagen de klepjes boven open en een stukje karton tussen de kap en bak voor wat lucht.

  • Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Scififreak Mooie Kweekbak. Is dat een oud terrarium of iets? Binnenkant beplakt met Alluminium folie? Zo heb ik dat in mijn huidige kweekdoos ook gedaan. Aangezien dat wel wat snel kreukt of met stoten kappot gaat. Heb ik laatst reflecterende radiator folie gegeven, Dat kreukt niet zo snel. Je kan trouwens ook nog zilverfolie in de zwarte bak doen. En om de pot die in het midden staat. Zelf heb ik er deurtjes aan de voorkant (ook refelcterend). Dan heb ik ook geen last van het felle licht wat er uitstraalt.
Verder heb ik ook drie computer ventilatoren erin hangen, twee voor beluchting, één die los in het midden hangt die rondom de pepers aan blazen. Daardoor dansen ze  heel de dag.

@appelvrouw De zaailingen zien er schitterend uit!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Had deze peper al eens op de eerste pagina van dit topic laten zien. Ondertussen weer een stukje groter. Toch al bijna 20cm groot.

Alle vertakkingen en zo hangen is deze vanzelf gaan doen. Weet nog steeds de soort ervan niet. Vorige week had ik al gezien dat deze vol met knoppen zat, zeker een 75a100stuks. Maar ik heb nog nooit zulke kleine peper bloempjes gehad!

CIMG1744.thumb.JPG.ed0b7c04b71437c243476fa997814b23.JPG

Hier heb ik het uiteinde van een normaal potloot gebruikt om de grote te laten zien. (Potloot zit zelfs een beetje op de voorgrond van de bloem, dus in het echt zie je dat deze nog kleiner is.)

CIMG1747.thumb.JPG.fbaa62f94c1810f62285c3325f373c36.JPG
 

CIMG1746.thumb.JPG.26fd7f80c8aebf8367898f6307d2904b.JPG

 

Ik vraag mij af of de bloempjes wel stuifmeel hebben, aangezien ik dit niet op mijn vinger terug vind als ik de 'stampers' aangeraakt heb.
 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-1-2021 om 12:15, mdubbelm zei:

De poes, die we sinds de zomer van 2019 hebben, at vorig jaar onze peperzaailingen op. Ik zoek beschermtips voor het moment dat ze uit de propagator komen.

Kooitjes maken van kippengaas of vierkantecentimetergaas? Per plant? Per zaaibak? Geen ervaring met gebruik binnen. Stevig verankeren lijkt me nodig tegen omkukelen of wegduwen.

Buiten gebruik ik al jaren op allerlei gewassen gaas tegen katten, kraaien, duiven, mussen. Soms minikooitjes per plant, soms afdekking over grotere stukken. Meestal afgeragd vierkantecentimeter gaas van de compostzeef, dat zo een tweede functie krijgt.

Of: omheininkje maken van satéprikkers? 

Of: afdekken met vlies? Dat wat warmte kan vasthouden. Vliestentje maken met satéprikkers? 

Of: een plant neerzetten waar de kat liever van snoept?

Ik noem maar wat, want ik heb het probleem niet. Succes met het vinden van een compromis tussen poes en pepers 👍

 

aangepast door Vinky
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor het meedenken Vinky! We hebben in de gewone kamerplanten al vuurdoorntakken liggen, omdat ze met die rouwvarenmugjes speelt die uit de aarde komen. De stekels is ze niet van onder de indruk... Satehprikkers ook niet, ben ik bang. 

Een tunneltje van fleece of idd kippengaas kooitjes is een idee. 

 

Vorige katten had ik dit probleem idd niet. Wel dat ze met hun poot door het ventilatiegat van de propagator heen gingen en zo alle tomatenzaailingen uit de bak wipten... nu dus propagators met kleinere ventilatieopeningen. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordat we off-topic gaan @mdubbelm: als je kijkt in het topic Problemen in de Moestuin, en daar gaat zoeken op Katten, vind je een lawine aan vragen en adviezen.

Je vraag over je kat en je peperzaailingen gaat eerder over een probleem met katten, dan over een probleem met pepers.

Fijn dat je het idee van een afdekking met gaas of vlies oppikt 👍. Gewoon doen, en leer van de ervaring 😚

 

aangepast door Vinky
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-1-2021 om 19:25, rorror zei:

Kan je vertellen welke lampen je gebruikt? Je hebt namelijk aardig wat licht nodig voor een goede opbrengst.
Pepers reageren niet het zelfde als wiet. Je kan de lichten 16 of 18uur aanlaten.
Wat voor voeding geef je de pepers?
Heb je een fototje van de plant, het blad kan namelijk een hoop vertellen.

Ik gebruik de spectro blast 400 watt. Ik heb de lampen nu 18 uur aan. Ik geef de pepers osmocote slow release korrels. Ik maak morgen een foto van het blad op zich zien de planten er prima uit. Ik las ook ergens dat als je etmaal temperatuur omlaag doet je betere vruchtaanzet hebt. Bekend hiermee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier heb ik vandaag de eerste ontkiemde pepers en paprikas uit het vermiculiet getrokken om ze in potgrond te zetten. Dat ging vanuit de kleine potjes echt stukken handiger vanwege de wortels die stukken korter waren. Dat is dus tegelijk een voordeel en een nadeel dus. Ik ben nog niet overtuigd van het voordeel van de kleine potjes tov een iets ruimer bakje. Qua ontkiemen scheelde het niks eigenlijk, maar qua wortelontwikkeling dus duidelijk wel! We zullen zien hoe de plantjes zich verder ontwikkelen.

 

20210201_191604.thumb.jpg.213685b6dd072e4f850fe0267aea53d1.jpg

 

20210201_201405.thumb.jpg.e858b8fd944c3e7be43d00ae0abe4edb.jpg

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...