Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Peper en paprika topic 2021


Lsjr33

Aanbevolen berichten

Het lijkt toch dat er een beetje vorst was, bij tomaten zie je dat ook in de plantkop als dit gebeurt. Maar ze komen er weer door en achterstand zal wel niet veel zijn, Ik denk het enige wat overblijft is wat misvormd/afwezig blad. Gelukje dat het alleen deze waren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk en hoop dat je gelijk hebt wat de schade betreft. De bloemen zijn verloren en wat blad ook. Ik ben benieuwd hoe deze twee planten verder zullen groeien. Ze zijn bedoeld voor in de volle grond maar ze gaan zeker als laatste de kas uit.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Merci, we zullen zien, ik maak later nog wel eens een foto. Nu het aangetaste blad en de bruine bloemen weggehaald, de kleinere wacht ik even mee want het is daar allemaal gevoelig zeg maar..even kijken hoe het zich ontwikkelt.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb voor het eerst dit jaar een paar Capsicum pubescens (verschillende Rocoto’s). Ze zijn prachtig met het behaarde blad en de eerste kleine paarse bloemetjes. Wat mij zo opvalt, is dat ze zo veel water nodig hebben. Ze staan naast de annuums, chinenses en baccatums, dus dezelfde omstandigheden maar ze hebben echt vaker en meer water nodig. Hebben jullie deze ervaring ook?

aangepast door Annem@rie
Link naar reactie
Delen op andere sites

De andere pepers geef ik om de dag een scheutje water, alleen de pubescens geef ik iedere dag water en dan een hele plens. Bij om de dag een klein beetje water geven, gaan de bladeren helemaal slap hangen. Het verschil tussen de pubescens en de andere pepers valt me alleen zo op. Ik moet inderdaad dit jaar alle planten meer water geven binnen. Misschien omdat ik vorig jaar rond deze tijd alles al het huis uit had. Met dit weer heb ik het nog niet aangedurfd. Donderdag of vrijdag, dan is het zover!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is altijd moeilijk om op te maken, maar zoals @rorror zegt de meeste problemen komen gewoon door fysiologische omstandigheden, ze gelijken wel vaak op een gebrek, maar dat lost zich vaak op als de omstandigheden verbeteren. Nu ook last bij de tomaten in serre door opkrullen van bladeren en dat komt door de hoge temperatuur verschillen. S'nachts  rond vriespunt , overdag tegen 30 graden. Dan zou je al snel denken dat een virus erin zit. Op je foto lijken in verhouding tot de grootte van de plantjes ze in genoeg grote potjes te zitten, tenzij je een heel lage kwaliteitsgrond hebt gebruikt, zou ik niet zoeken achter een zwavelgebrek, want dan ga je nog meer gebreken hebben.

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal mee eens @redzebra

 

Zwavel gebrek is het nagenoeg nooit, is dan ook een micro-nutrient, waarvan de plant maar minimaal wat nodig heeft.

Regenwater bevat zwavel, dit komt door vulkanen en fabrieken in de lucht. Daar zit in principe voldoende zwavel in wat de plant nodig heeft.

Maar goed, je zou bij één plant die het heeft voor de gein eens een lucifer op ze kop in de grond kunnen steken. Wie weet knapt het blad dan op, maar ik verwacht het niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@redzebra

Yup verkorte internodes, groeivertraging, krullende bladeren, Bruinverkleuring, cholorose en vlekken:

 

https://gratisforums.com/chillipepers/viewtopic.php?p=579#579 voor nieuwe plaatjes van afgehaalde blaadjes, die door slapper worden wel minder duidelijke tekenen vertonen. 

 

Ik heb ook wel een paar liter ureummeststof staan;-).

 

Ik heb tot nu toe kraanwater gebruikt. Ging wat makkelijker met aanmaken van slechts een emmertje met 10L per keer. Regenwater moet ik eerst laten opwarmen.

 

Gebruik ook Calcinit, dus geen zwaveloze kalksalpeter, maar 1,1% S.

 

Nope Florentus met extra cococoir. En Kristalon Bruin met Calcinit, als benadering van het WUR advies voor open fertigatie. 

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, donaldk zei:

Gebruik ook Calcinit, dus geen zwaveloze kalksalpeter, maar 1,1% S.

Ik heb het idee dat je af en toe dingen door elkaar haalt.

 

Calcinit gebruik ik ook, maar daar zit geen 1,1% S in, maar 1,1% Ammoniumstikstof.

 

Quote

Ik heb ook wel een paar liter ureummeststof staan;-).

Waarom is de keuze op die soort gevallen? Een van de langzaamstwerkende stikstoffen?

 

 

ureumstikstof --> moet worden omgezet door bactieren naar: --> Ammoniumstikstof

Dan Ammoniumstikstof, moet door bactieren omgezet worden naar stikstofnitrate

stikstofnitrate is dan direct opneembaar door de plant.

Dus voor snelle groei, wil je stikstofnitrate geven, de overige soorten stikstof moet door bacterien/bodem leven worden omgezet.

 

Het volgende uit mijn excel document gehaalt, heb dat vorig jaar allemaal uitgezocht.

Stikstof Nitrogen N   7 Macro        
Stikstof nitraat Nitrogen nitrate   NO3−     Verlaagd PH-, Direct opneembaar + kost 20/25% van Photosyntesys om het om te zetten. Veel grote groei, alle niterate word opgebrand door de plant ongeacht of deze het nodig heeft of niet.
Stikstof Ammonium (ammoniumstikstof) Ammonium   NH4-     Verhoogd PH+, Moet door bacterien worden omgezet, in stikstofnitrate      
Ammoniumnitraat     NH4NO3     Ammoniumnitraat is in water oplosbaar zout van salpeterzuur en ammoniak. Is een belangrijke kunstmeststof omdat het zowel het kation (NH4+) als het anion (NO3−) stikstof bevat.      
Stikstof Ureum (ureumstikstof) Nitrogen Urea   CH4N2O     Neutrale PH, Moet door bacterien worden omgezet, in Ammoniumstikstof      

 

 

 

Die twee blaadjes op de laptop, zien er wat lichtgroen uit, geen probleem dat los je op met wat bladvoeding magnesium (of epson salt)

Waarvan de rechter, wat vlekjes in het midden hebt, wat ik weer als zonne tan zie.

 

Quote

Yup verkorte internodes

Die zijn altijd erg fijn! Teken van goede belichting.

 

Maak eens wat goede foto's per plant, en post deze dan hier. Ik zou niet te veel wijzigen aan hoe je ze nu opgroeit, want voor mij zien de planten er goed uit.

 

Mag ik je aan raden om hier eens te gaan rondneuzen, veel, veel, veel informatie te vinden.

https://www.reddit.com/r/HotPeppers/

aangepast door rorror
Link naar reactie
Delen op andere sites

De pepers in de kas, dat zijn niet pepers die per ongeluk een nacht buiten hebben gestaan, daar is er een soort van die het niet te best doet. Het is de Kyra. Geen idee waar het aan ligt, de andere twee pepers in de kas hebben geen probleem. Misschien is de compost( verrijkt met paardenmest) te sterk? De compost is wel ruim een half jaar oud. Het vlekkerige van het blad staat me niet erg aan. 
zie foto s, het gaat om de rechtse twee planten maar dat zie je eigenlijk wel..935DB454-1071-44A7-89BC-CD399F57171B.thumb.jpeg.3fb31d1468dd5e0b2bf17d8b52f69614.jpeg

BDE1A43F-0B40-4E63-B36C-76F2BB9EB2DE.thumb.jpeg.f48c5c4b2cb8e92dda012e32c65c55cd.jpeg

 

F4F83316-4571-4A31-A56D-882BB10ABE10.thumb.jpeg.91d9de3d7c285d210387b6d3e4418832.jpeg

 

  • Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bovenste foto, rimpelig blad. Als er geen luis in hebt gezeten, wordt het veroorzaakt door calcium gebrek. Hoeft niet te betekenen dat er geen calcium in de grond zit. Op zure grond, wordt calcium niet meer opgenomen. Nu lijkt me niet dat de grond te zuur is(als ik de andere planten bekijk), maar wellicht hebben de planten nog niet een groot wortelgestel. Waardoor ze in een te droge grond staan, waardoor ook calcium niet opgenomen kan worden. In loop van groei seizoen groeien ze er wel overheen, maar ik denk dat ze af en toe wel wat water hoger op kunnen gebruiken (voor nu) en later als wortels verder verspreid zijn via de water geef gaten.

Het omhoog krullen van het blad geeft aan, dat de plant zijn huidmondjes sluit, minder zonoppervlak, waardoor deze minder vocht verlies heeft via het blad.

 

Onderste foto met de vlekken, chlorose door mangaan gebrek. Vooral beginnend op oude bladeren en alleen de hoofdnerven blijven groen.

- Word veroorzaakt door natte/koude periode

- Te hoge Ph

- Grond met veel organische stof.

 

Ik zou dus zeggen dat het komt door de koude periode, doordat door de kou, sommige voedingstoffen niet opgenomen kunnen worden.

Als was de mest te sterk was geweest, dan had je binnen een dag wel verbrande blad punten gehad. Door overbemesting komen er te veel zouten in de sapbanen, waardoor er een file komt, en daardoor de waterdruk te laag wordt om de blad punten van water te voorzien. De punten van het blad verbranden dan als eerst. Maar zoals te zien is dat niet het geval op de foto.

 

Kort samen gevat, iets meer water geven, en hopen dat de temperaturen nu hoger blijven, zodat de planten er overheen kunnen groeien.

 

edit: Laatste opmerking, wortels groeien nagenoeg niet met een grond tempratuur van lager dan 7 graden.

aangepast door rorror
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks, ja dat zou kunnen..en dat de Kyra daar gewoon iets gevoeliger voor is. Ik heb ze gepoot zoals ik de tomaten poot, in een gat ruim gevuld met compost en een schepje as en een schepje lavameel erbij. De oppas heeft niet al te veel water gegeven afgelopen week denk ik. Morgen zal ik extra gaan geven.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...