Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Peper en paprika topic 2021


Lsjr33

Aanbevolen berichten

Gisteren de eerste peperzaai 2021: Madame Jeanette.

Trage groeier, anders dan b.v. Cayenne, daar wacht ik nog een paar weken mee.

 

Over de zinktest, van kurkdroge zaden:

Na 3 uur in lauw water dreven de meeste zaden nog.

Gezaaid (in één bak, dus onder dezelfde condities):

- 8 zinkers (in totaal heb ik maar vier planten nodig)

- 20 drijvers

 

Verwachte opkomst: 7 van 8 zinkers; 14 van 20 drijvers. Wordt uiteraard vervolgd.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste paprika's zijn er (en een verstekeling). Ze zijn blij met de vloerverwarming en de zonnige dagen achter het raam op het zuiden. Gezaaid op 22-1 in potgrond onder een plasticzaktentje. Na 11 dagen verschenen de eerste sprietjes. 

20210202_140643.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De opkomst was bij mij heel verschillend.

De eigen adjuma's kwamen alle op en die ben ik aan het uitdunnen. Nu kan ik de kleintjes nog makkelijker wegdoen dan als ze groter zijn.

20210201_114455.jpg

De eigen snackpaprika kwam ook richting 100% op, achter het witte naamplaatje.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, pepermagie zei:

Zie ook de bloempjes foto. Ik heb bijzonder veel bloemen en vruchtafzet. Ik heb dat ook al uitgedund.

 Alvast bedankt voor de input :)

Aja met zoveel knoppen en begin vruchten ga je een hoop kleintjes krijgen en weinig grotes. Dus nog meer uitdunnen.

 

Als je grote paprika's wilt telen, kan je onderstaande principe gebruiken: 

 

 

Bij kleine paprika's en/of pepers, is een stuik vorm ok.

Het blad bij jouw op de foto's is lastig te zien door licht kleur van de lampen. Graag een foto met normaal licht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kleur van de lampen kan voor meer bloemontwikkeling zorgen, het is een beetje afhankelijk van het spectrum dat je toedient, je hebt lampen voor opkweek en lampen voor bloemontwikkeling en alles daartussen, door de verhouding te wijzigen kan je daar op inspelen.  Ik zit met een ander tegenvallertje, ik heb op vraag van mijn vrouw een paar plantjes (soort vetplantjes) van haar in de propagator gezet omdat die er te slecht uitzagen (oudere met bladverlies) in de hoop dat het extra licht en de constante temperatuur deze er terug boven zouden brengen, bij deze ook een vijand binnengebracht, trips of witte vlieg (ben  er nog niet helemaal uit) en dus redelijk wat beschadiging aan de nieuwe paprika plantjes.

 

aangepast door redzebra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertussen staan de zaailingen een stuk dichterbij het licht. Ze groeien goed. Nog 6 bekertjes waar niks van is opgekomen. Heb ze al eens opnieuw gezaaid maar nog geen resultaat. 

DSC_0062.thumb.JPG.10766bc970670ac0cf06d053511e31a9.JPG

Habanero chocolade met een apart baby blad. 

DSC_0060.thumb.JPG.5580e11e83342573b505c31ab1072905.JPG

Nog een raar groeiende zaailing, heeft besloten direct te gaan vertakken. 

DSC_0061.thumb.JPG.f2e6782415f3f33609c064adbe32b745.JPG

En nog één fototje van de peper met het donkere blad. Erg mooi! 

DSC_0059.thumb.JPG.56d31d2a21655808f4025f5a86373170.JPG

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-1-2021 om 16:34, rorror zei:

@Scififreak Mooie Kweekbak. Is dat een oud terrarium of iets? Binnenkant beplakt met Alluminium folie? Zo heb ik dat in mijn huidige kweekdoos ook gedaan. Aangezien dat wel wat snel kreukt of met stoten kappot gaat. Heb ik laatst reflecterende radiator folie gegeven, Dat kreukt niet zo snel. Je kan trouwens ook nog zilverfolie in de zwarte bak doen. En om de pot die in het midden staat. Zelf heb ik er deurtjes aan de voorkant (ook refelcterend). Dan heb ik ook geen last van het felle licht wat er uitstraalt.
Verder heb ik ook drie computer ventilatoren erin hangen, twee voor beluchting, één die los in het midden hangt die rondom de pepers aan blazen. Daardoor dansen ze  heel de dag.

@appelvrouw De zaailingen zien er schitterend uit!

ventilatie is er meer dan voldoende , op elke lamp staan 2 koelventilatoren .

Moet er enkel wat koude lucht in krijgen om de hitte van de lampen af te voeren . 

Een verwarming staat er ook in voor als het licht uit is . 

neen geen oud terrarium , gewoon een rek met isolatieplaten in gevezen en dan zilverpapier er tegen ( het dikkere bredere bbq papier ) . Het kreuken lijkt me net beter om het licht te breken en naar meerdere kanten op te reflecteren . 

als thermostaat heb ik deze 
image.png.4f13dbedd8c51280ce2745776f0facda.png

kan de verwarming sturen ( warmtemat of zoals ik )  en dan moet ik nog een fan aansluiten om te koelen overdag  want met de 2 lampen aan gaat get als snel boven de 40° met het plexi dicht . 

Denk een 12v pc fan op een step down buck converter op de koeluitgang van de thermostaat en zal niet veel omziens meer hebben . 

 

 

image.thumb.png.3d172c429703d5fb26fc8a76f714cc9d.png

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-1-2021 om 10:56, eduro zei:

@Scififreak

Dat ziet er Profi uit, wil ik ook nog eens maken zo een broedstoof

snel gefixed . schap leeg gemaakt wat isolatieplaat gaan kopen met men berg ecocheques :-)  .

rest had ik liggen allemaal aliexpress . 

 

ps . bato bakken en sump enzo staat ook klaar om geplaatst te worden . 

en calsiniet en kristaloton orangne staat er ook ( goed spul heb het al aan enkele paprika plantjes gegeven je ziet ze bijne beginnen groeien :-) ) 

 

aangepast door Scififreak
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Scififreak zei:

calsiniet en kristaloton

Heb ik afgelopen woensdag binnen gekregen, pepers hebben hun eerste slokje er ook al van gehad. 

 

Mijn sinasappel broeddoos, verstopt onder een tafel in de rommelkamer. Deken erover om het 'gedrocht' niet te hoeven zien. 

collage-1612552718418.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Scififreak het is meer als enkele dagen :),  zonder licht dan is ook niet zo goed. 

Paprika plantjes laatste zondag behandeld met Bio-Pyretrex, en de nieuwe blaadjes zien er terug ok uit, ik hoop dat het in orde komt. Ze staan sinds zondag uit de propagator in de eerste kelder, zowat langs brander, ik schat rond de 20 graden.  Led verlichting blauw/rood en daarboven 2 tl 10k kelvin. 

 

met led aan 

 

ce2cbb18-e0f7-4b77-98e5-88ad1c996bb0.thumb.jpg.d1b7f0d6cc730ab30f6e9d044154a80d.jpg

 

zonder

 

4069b9c2-2d70-47b6-bf34-515599f940dc.thumb.jpg.3f2ddefb7f1e4715af74bf0e46ccadbb.jpg

 

close up plantje

 

566ea97d-0e96-4986-b228-88962de05207.thumb.jpg.6206868857f6233f398588150aedee3e.jpg

 

die van @appelvrouw en  @rorror  zien er veel beter uit, maar de nieuwe blaadjes lijken nu goed te gaan

 

aangepast door redzebra
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Scififreak Had je trouwens last van thrips? Of van wat anders? Heb je ook de aarde ververst?

Fenomeen van het blad lijkt ook een beetje op van calcium/lockout/ph issue.

aangepast door rorror
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had vorig jaar ook paprika planten met exact dat soort blad. Zaten ook thrips, max een paar per plant. Maar de vervorming van het blad lijkt niet op schade beeld van thrips, die schade lijkt meer op van spint. Dode cellen door zuiging insect en/dus dof uitziend blad. Vandaar dat ik vroeg of je verpot had, want dat is denk ik het gene wat de plant nodig had om goed blad aan te kunnen maken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-2-2021 om 22:54, redzebra zei:

@Scififreak het is meer als enkele dagen :),  zonder licht dan is ook niet zo goed. 

Paprika plantjes laatste zondag behandeld met Bio-Pyretrex, en de nieuwe blaadjes zien er terug ok uit, ik hoop dat het in orde komt. Ze staan sinds zondag uit de propagator in de eerste kelder, zowat langs brander, ik schat rond de 20 graden.  Led verlichting blauw/rood en daarboven 2 tl 10k kelvin. 

 

 

image.png.ab033b180102d0e5fb20cf941757bdf7.png

 

Nog wat ecocheques gaan uitgeven :-) zal nu wel goed zijn voor het enten . 

2Stuks 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi ik ben Edwin uit Eindhoven en vrij nieuw in het opkweken van pepers. 

Ik heb de peperzaadjes zelf uit Thailand meegebracht en deze gezaaid maar ik vind dat de blaadjes er nu niet echt goed uitzien. Kan iemand mij vertellen wat er misschien aan de hand kan zijn. 

Ik heb er twee grote ledpanelen boven zitten k6500 en ik heb ze op kokosturf staan waar ik van pokon groente en kruiden voeding bij heb gedaan. 

Zoals je ziet krullen sommige bladeren.

20210208_141353.jpg

16127913668673005356580882490801.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@EdwinEindhoven plantjes zien er goed uit. De baby blaadjes van de eerste foto zien er een beetje 'verbrand' uit. Pas voeding gaan geven, als je gebrekverschijnselen opmerkt. 

Water gift moet denk ik wat naar beneden worden bijgesteld. En als je watergeeft, via de onderkant, dus niet van boven af. Dan gaan de wortels beter groeien/zoeken om vocht te zoeken. 

Succes! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel te vroeg gezaaid, check. Mijn hoop was dus gevestigd op een voorjaar als vorig jaar, toen konden de paprika’s ook vroeg de kas in. Dat zie ik met -14 nog niet zo snel gebeuren. Hopelijk houden ze het nog even vol in de geïmproviseerde lichtbak. 😄

06BFE029-2F21-4981-B8E1-330153BA4671.jpeg

6614BBF5-B0B6-4124-AE87-ACE93D48B73E.jpeg

9E9956C3-512B-41DC-8000-CA169552E595.jpeg

EEFB1337-023B-4DF8-98D6-EC09E7649391.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lsjr33 Die groeien goed. De eerste foto met de kap er nog af is gok ik een oudere foto? Neem aan dat de kap er niet meer op zit nu.

 

Wat zijn trouwens de andere plantjes, die lijken harder te groeien.
Misschien onder de paprika's een blokje hout leggen, zodat ze hoger/even hoog als de andere groenten staan. Dan krijgen ze wat extra licht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...