Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten Topic 2021


Saalk86

Aanbevolen berichten

@Amrutten ?   Het is een moeilijk jaar, ik heb het geluk dat ik er veel heb staan  en dat middelt uit maar het is ontzettend moeilijk nu.

Ik kan ook andere laten zien met volle trossen,  o.a de f1 hybriden. Het punt is ze is niet alleen die op dit moment  tegen dit aanloopt.

aangepast door redzebra
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het nu 4 juNi zou zijn dan was ik tevreden met hoe mijn planten er nu bij staan (buiten en binnen), maar het is 4 juLi.....  gelukkig duurt het seizoen lang in een kas (tenzij er een plaag binnenkomt doordat mijn automatische dakopeners niet sluiten bij regen op warme dagen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben tevreden hoor, met hoe het gaat. De vleestomaten die ik op ijsheiligen in de vollegrond zette, hebben al aardige tomaten. Ik moet wel controleren op dit soort misbaksels.

 

IMG_20210704_204821.thumb.jpg.206e594de695c2023039093765649bfa.jpg

 

Net als Moonsparkle ben ik vandaag gaan toppen en bloemknoppen verwijderen. Het is 72 dagen tot rijping voor Marmande, dan kan alles hopelijk half september rijp zijn. Vorig jaar ging het half september mis hier.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In de serre lopen de tomaten hier minstens een drietal weken achter op vorig jaar, de eerste rijpe tomaat moet ook nog komen. Op zich staan de planten in de serre er wel goed bij, geen problemen van bevruchting hier. Aangezien ik maar twee keer in de week eens ga kijken en de deur dus altijd dicht is, werken de automatische raamopeners schitterend. Deze zorgen voor wat luchtverplaatsing (2 ramen) of de insecten die er in vliegen want zie af en toe wel bijen, vliegen,... in de serre. Verwacht dus wel een goed seizoen maar een maand minder oogsten.

 

Na een vijftal jaren nog eens terug tomaten buiten gezet, deze doen het slecht. Ik had de voorbije jaren bij verschillende andere volkstuinen mooie tomaten buiten gezien dankzij de betere zomers. Helaas, ander weer dit jaar: te koud, weinig zon en nu te nat. De planten zijn nog maar een vierde groot van deze in de serre en de bladeren zien er veel minder gezond uit. Verwacht er niet veel van.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze tomaten doen het wel goed, verderop in de rij van de tweede foto komen de mislukkingen, deels of helemaal opgevroten door de slakken. Helaas andere rassen zodat ik niet alle rassen kan proeven..

Eerste foto zijn de wat kleiner blijvende rassen, die op de tweede foto worden ook niet hoger dan 150cm dacht ik. De langste hebben het door de slakken het zwaarst.

0f1921af1ed29677194321f33cac53ce.jpgebb62826c71fdd9f74618012cf49b918.jpg

 

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je ziet het niet heel goed op de foto, maar dit is een stamtomaat, moneymaker. Hij is de laatste tijd goed gegroeid en heeft inmiddels twee trosjes vruchten en nog een trosje bloemetjes, op de verpakking staat dat je hem moet toppen na de derde tros, op internet staat tussen half en eind juli.
Wat zouden jullie doen, wachten op trosje vier of nu doen?
Hij staat trouwens buiten.39efba7be70d7233f2e7c56d875b8b7e.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ook moneymakers. Dacht dat het een zeer goed ras voor consumptie zou zijn, maar valt mij echt enorm tegen. Loopt enorm achter op vele heirloom soorten!

 

Misschien ligt het aan het tegenvallende seizoen hoor.

 

Betreft je vraag, wacht ik even op de ervaren kweker met deze soort maar ik top ze niet, ook omdat we zeker 4/6 weken achter lopen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hangt er ook een beetje vanaf vanwaar je woont en hoe goed bv zomer en nazomer worden. Voor buitenteelt wordt het volgende regeltje vaak gebruikt, toppen na 4 of 5 trossen of ten laatste eind Juli. Sommige toppen zelfs nog later. Als de plant nog een sterke groei vertoont zou ik toch ook nog voor minimum een trosje meer opteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke bedankt voor de antwoorden ik woon ongeveer bij denhaag. Maar hoe mooi de nazomer wordt kunnen we alleen maar gokken natuurijk.
Ik laat ze dan nog een paar weekjes groeien.
Je zegt dat hij bij jou achter loopt, maar wat is bij jou normaal(ik heb alleen qua grote tomaat monetmaker geteeld omdat ik maar ruimte heb voor ongeveer 5 planten en heb er dus telkens nog zaad van)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik dit zo lees vraag ik me af of ik buiten überhaupt wat kan verwachten van m’n tomaten. Heb moneymakers en marmande buiten en een glacier. De grootste zijn net een cm of 40 en kregen de eerste bloemtrossen ca. een week geleden. Moet wel heel gunstig lopen moet ik daar dan nog wat fatsoenlijks vanaf kunnen halen. Achja, volgend jaar een nieuwe kans en hopelijk een kas. 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een plant eruit gehaald. Notabene de CdB Bigarré waar ik me op verheugde. Twee planten doen het niet goed in de kas dit jaar waaronder deze. De andere was iets minder erg. Je zag dat de plant niet groeide en moeite had zijn bladeren te ontvouwen. Ik vraag me af of dit kurkwortel is, waar @weknow al jaren voor waarschuwt bij constante teelt van tomaten in de kas. 
Wel vond ik bij het uittrekken enkele stukken hout onder de plant, mijn workawayer had ik geen duidelijke instructies gegeven over takjes en houtjes uit de compost halen. Maar bekijken en beoordelen jullie ook maar even deze foto’s: 


De plant is nooit groter geworden van 40 cm..5BFCA5CD-B2D1-4634-8C37-9E30E66D7FDD.thumb.jpeg.975baed19c442236f938fd2c0df94f49.jpeg

 

Er vormde zich nog wel een vrucht, maar ik wilde beoordelen wat er aan de hand is

 

99596AF2-F8B4-4B54-8CB5-D27408114829.thumb.jpeg.0538af8f99d67d0c9d93a6052bf5045f.jpeg

 

En zie hier dan de wortel

 

F6020D5A-8175-4A14-8EEA-D31E1CB975C9.thumb.jpeg.252068b97a87ae1533c371a9802d81eb.jpeg

 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmmm dat zou ik hier ook nog wel eens kunnen hebben maar ik had het na een overvloed aan voeding (en het is 2e jaar pas in die kas). 
 

Sorry @appelvrouw ik kan je niet helpen.


Wil nog wel graag plaatje posten, vandaag ontdekt ze lagen verstopt: Kibic soort, erg vroege Heirloom soort. Pools.

 

9757E922-0287-491F-B7D0-3BCDF9263379.thumb.jpeg.3ba62ccd1417e4562c8bda478350ede7.jpeg
 

(staat in een aquaponics systeem).

 

aangepast door Saalk86
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Buiten 4 planten uitgedaan met veel phytophthora, ik dacht eerst dat het botrytis was. Kerstomaten uit zaadzakje van de Action. Waren nochtans mooi gekomen. Een aantal andere planten die buiten staan vertonen ook al vlekken. Wordt rotjaar.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Swa en @appelvrouw goh dat is best wel jammer, moeilijk te zeggen bij die CDB,  maar dat wortelgestel is inderdaad veel te klein, lijkt eerst deels afgestorven te zijn en dan opnieuw nieuwe witte wortels aangemaakt te hebben maar veel te weinig voor een plant om de vruchten te ondersteunen. Op plantaardig vind je uitgebreide artikels over kurkwortel en hoe het eruit ziet (gebarsten bruin). Eerlijk ik ben niet overtuigd of dit de reden was. Ik zou ook geen krulkop verwachten bij kurkwortel, maar eerder geel worden  en afsterven van blad. effecten van kurkwortel treden meestal pas op na de eerste paar trossen. 

aangepast door redzebra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De echte eerste ook geoogst hier dit jaar.  De oude zaden van de blauwe van de ex Italiaanse buurman lijkt toch wat anders te zijn, de eerste vruchten zijn wat misvormd (de volgende zijn normaal rond) en geen schoonheid maar de smaak is zeer redelijk (ik ben misschien een beetje niet neutraal in deze)  en ik ga ze waarschijnlijk toch houden, hij was er trots op en is helaas vorig jaar  gestorven dus ik noem ze Rocco naar zijn naam, hij importeerde Italiaanse wijnen en voorzag ook vele restaurants van de echte Italiaanse deegwaren, kazen, tomaten enz, was een heel aimabel man.

 

999446799_WhatsAppImage2021-07-09at17_04_05.thumb.jpeg.65ea6a39ead02d50f1f0dd25356a1f88.jpeg

 

verder nog de eerste Coral queen, zaden van @appelvrouw

ras van Diana, dat wordt een blijver, gisteren bij een smoske gegeten en iedereen vond dat een heel lekkere tomaat, nu ja het zijn ook de eerste :) heel verschil met die van de winkel.

1567948086_WhatsAppImage2021-07-10at15_57_14.thumb.jpeg.e4026b811f89fc2e9cfb3ffdb69507e7.jpeg

 

ook eerste 2 pruimtomaatjes en die met de puntjes.

 

1361716943_WhatsAppImage2021-07-10at15_56_58.thumb.jpeg.10e1b55fa3c2fa98cbece13f00278388.jpeg

 

 

aangepast door redzebra
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas 75% moeten opruimen ivm phyto, andere planten goed opgebonden en zeker 40-50cm van de grond al het blad verwijderd. Alleen nog moneymaker, marmande en glacier over. Aardappels 5 meter verderop gelukkig totaal onaangetast. Waarschijnlijk was 30cm van elkaar planten niet de juiste keuze. 😂 De paar grootste en sterkste planten hebben het nu overleefd, als ik daar straks een tomaat of 10-15 van mag plukken dan ben ik al tevreden. Voordeel is wel, ik kon nog wat boontjes zaaien waar de schoonmoeder nogal gek op is, maak ik ten minste nog iemand blij met het stukje grond dit jaar. (En oja, misschien moet ik voortaan wat minder afrikaantjes zaaien, het lijkt bijna of ik afrikaantjes teel ipv tomaten 😂)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

off topic, over afrikaantjes, wij noemen stinkertjes hier, ik moest vorige week nog een aantal uitplanten, ik zeg tegen  mijn echtgenote doe dat wel volgende week, resultaat nu

 1230991131_WhatsAppImage2021-07-10at15_56_51.thumb.jpeg.b23b10cc7f5839c1e38782ddd942b862.jpeg

 

ook op de paprika's  die  slakken zijn een hel nu 

128908318_WhatsAppImage2021-07-10at15_56_45.thumb.jpeg.2ef42a0b81722af5f4f29d3a2e1ca241.jpeg

 

en dit is maar aan de bovenkant van een vrucht, heb ook al drie planten waar ze het groen rond stam hebben opgegeten  waardoor de rest erboven verwelkt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor het testje met de tomaten met @FruitLent, en om eerlijk te zeggen ik doe met die tomaten wat ik normaal nooit zou doen ik laat ze heel bush uitgroeien, pompoenen groeien half erdoor en zorg dat de omstandigheden niet echt goed zijn, op dit moment nog geen aantasting. (sry @FruitLent als ik wil testen ga ik de volledige de weg). Wil niet zeggen of het lekkere tomaten zijn, alleen of ze de huidige omstandigheden kunnen doorstaan

 

edit om je een idee te geven in welke omstandigheden ik ze laat groeien.879902392_WhatsAppImage2021-07-11at19_47.15(1).thumb.jpeg.b62e3fecb703e7a2a6ccb2883f3331fc.jpeg830262237_WhatsAppImage2021-07-11at19_51_19.thumb.jpeg.11dad434b61dbbd037fa79e024181293.jpeg

 

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...