Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn Maxifort zaden zijn een week geleden via de Franse post beland in Portugal ipv Pays-Bas.   Dus kan helaas er niets over zeggen, want als ik die zaden toch nog ga krijgen ben ik te laat om ze dit jaar als onderstam te gebruiken. 

Geplaatst: (aangepast)

@ScififreakMaxifort kiemt bij mij juist goed 27/29 , ze waren trouwens 1 van de eerste die kiemden van alle zaden, de andere 2 onderstammen vielen deze keer stevig tegen,  nochtans bij testje eind vorig jaar waren alle zaden uitgekomen, ik was voor volgend seizoen van plan om alleen nog die Maxifort te bestellen. Wel 2 maxifort onderstammen verloren deze morgen ( kat sprong  erin toen ik water gaf). Heeft misschien iets te maken met het feit dat het pillenzaad is ?, moet je het dan meer of juist minder vochtig maken/houden ?  

@Goldfish dat is jammer en kan je wel even vloeken, ik had dat vorig seizoen ook met mijn plantjes en zaden, ze bleven toen in Duitsland hangen, daarom zaden deze keer in de zomer besteld.

aangepast door redzebra
Geplaatst:

geen idee het pillenzaad wat het verschil is nergens iets van te vinden , hoe laat jij ze kiemen dan @redzebra . ik in rockwool pluggen die zijn wel steeds heel nat en weet niet of ik het zaad er moet in bedekken of gewoon in een kuitje leggen @eduro

en zou ik nu een week later nog kunnen bij zaaien ?  

Ik heb geen ervaring met rockwool pluggen, gewoon in zaaigrond, vrij vochtig, temperatuur was ongeveer 24 graden denk ik en luchtvochtigheid ook rond 100%.  Je kan altijd bij zaaien, alleen zitten je onderstammen dan achter op je boven en de dikte waar je ent moet ongeveer gelijk zijn, je kan wel wat schuiven en selecteren, maar ik weet niet of het verschil iets te groot wordt op een week. Je kan wel je boven stammen afremmen (koeler zetten)of je boven stammen ook bij zaaien of een andere ent methode gebruiken maar daar heb ik al helemaal geen ervaring mee.

aangepast door redzebra
Geplaatst:

heb net eens in de pluggen gegraven het lijkt of ze niet uit de pil geraakt zijn , wel een wit scheutje maar de pil is gewoon opengebarsten . en lijkt er niet verder uit te kunnen groeien . 
Heb de rest van de pillen in de mislukte pluggen gestoken om te zien of ze uitkomen (de eerste waren er al na 3 dagen ) dus mss kom ik er nog mee weg . heb enkele pillen gewoon in de plug geduwd zonder af te dekken om te zien . 

heb de indruk dat de pluggen wat moeilijker zijn om er uit te groeien 

Geplaatst:

@Scififreak gepileerd zaad zou ik niet bedekken dat is dubbelop, het kost het plantje in wording teveel energie om door te breken naar de oppervlakte

Je beschrijft de symptomen in het bericht hierboven, pil ingegraven, pil opengebarsten, wit scheutje groeit niet verder.

• Like 1
Geplaatst:

de bijgezaaide ook geen suc6  2 van uitgekomen .
hoe zaai jij in die paperbussen @eduro spoel je ze eerst en wanneer begin je met voeding ?

nu liggen de pillen in een klein kuiltje en nog niets .

ik veronderstel dat de pluggen volledig nat moeten zijn .
bij het andere zaad had ik ook een matige opkomst 

Geplaatst:

@Scififreak de paperbussen gaan eerst in een ruime bak regenwater die ik afzuur naar ph 4 a 5, en laat het een nachtje staan. de volgende dag haal ik ze eruit en plaats ze terug in de tray.

vervolgens verdeel ik het zaad, etiket erbij en losjes huishoudfolie erop (jij hebt kappen ook goed)

de trays gaan dan naast de cv kachel en laat het opkomen na 5 a 10 dagen zijn ze opgekomen (veel licht is nu nog niet belangrijk) 22 a 24 graden dag en nacht is perfect.

opkomstpercentage hangt af per soort maar gemiddeld ongeveer 80% van het totaal komt uit het varieert per soort

Na circa 14 dagen zet ik ze over naar de stekblokken (wanneer ik wortelgroei zie tussen papier en steenwol)

de stekblokken laat ik vooraf weer een nachtje staan in regenwater nu met een halve dosering kristalon dus 0,5 gram liter en aanvullend zuur ik het verder af naar ph 4 a 5

de volgende dag druk ik de paperbus in de blokken, de tray met blokken zet ik nu wel in het licht maar niet in direct zonlicht, een lamp is ook ok.

Wederom na een week ongeveer begin ik met watergeven met 1 gram kristalon nu ook met calcinit erbij, laat de blokken volzuigen en het niet opgezogen restwater gooi ik weg. (afzuren is nu niet meer nodig op deze voedingssterkte zit je rond de ph6)

de reden voor afzuring is dat nieuw steenwol een te hoge ph heeft, door afzuring stabiliseert steenwol zich rond ph6 (ik gebruik citroenzuur poeder maar met citroensap gaat het ook)

gepileerd zaad aandrukken bv met de achterzijde van een potlood tot bovenzijde pil min of meer gelijk is met bovenzijde paperbus is perfect

• Like 1
Geplaatst:

dat afzuren zal ik mss volgende x ook eens moeten proberen dan .

Ik ga ze wel langer in de paperbussen moeten laten omdat ik wil enten , en niet alle planten in een stekblok wil steken om deze daarna weg te gooien .

Als ik het voedingswater over de plantjes giet kunnen  er daardoor blaadjes verbranden ? 

Geplaatst:

Het enten lijkt hier deze keer op een fiasco uit te lopen, deze avond deze foto's doorgekregen.

4b71e1ac-3d4b-4939-8fd6-b87cdbc146f9.thumb.jpg.5b5664288637d0cd702d7d11b899d746.jpg3f5148eb-055f-4360-bf1f-3d6c3cbd927b.thumb.jpg.c3ec51c85283dd3b4c7c34ce186981f7.jpg

vrijdag avond ge-ent, zondagavond leek nog alles goed.   Ik wist wel dat de propagator een geliefkoosd plekje is van de jonge kat "Panda", ze ligt graag tussen de lampen bovenop en en kan dan uitkijken op de achtertuin naar de vogeltjes in de boom.  Maar nu kan ze blijkbaar ook de ronde verluchtingsgaten bovenaan open krijgen. Dus de entjes hebben vandaag de hele dag staan uitdrogen terwijl ze nog 100% luchtvochtigheid nodig hebben, ik denk wel dat er een aantal gaan doorkomen maar het zal een laag slaagpercentage zijn, gelukkig heb ik ook nog van elke soort wat niet ge-ente verpot.

• Like 1
Geplaatst:

Eigenlijk had ik nog een weekje willen wachten met het zaaien van de tomaten voor de buitenteelt.

Als ze begin mei te groot worden dan kan ik ze altijd overdag nog buiten zetten en snachts naar binnen. Totdat ze uitgeplant kunnen worden in de tuin.

Omdat ik de tomaten zonder afdak buiten kweek heb ik dit jaar gekozen voor voornamelijk rassen met enige resistentie tegen de tomatenziekte (Phytophthora):

Galahad F1 :                      Vlees struik         Ph2 en Ph3 homozygoot

Galahad F2 :                      Vlees struik         Ph2 en Ph3 homozygoot (ik ben erg benieuwd nar de segregatie)

Koralik :                              Bestomaat struik ph2

Primabella :                       Cocktail stam     Erg goed resistent tegen Phytophthora (ph3?), (Gestabiliseerd ras uit F1 Philovita)

Resibella :                          Cocktail stam, ik hoop op dezelfde resistentie als Primabella, (Gestabiliseerd ras uit F1 Phantasia welke veel resistentiegenen bezit tegen diverse ziekten)

Rondobella :                      Normaal stam, ik hoop op dezelfde resistentie als Primabella, (Gestabiliseerd ras uit F1 Phantasia welke veel resistentiegenen bezit tegen diverse ziekten)

West Virginia Delight 17B :           Vlees stam Homozygoot voor ph2 misschien ph3?

Rockingham :                    Vlees stam erg vroeg (55 dagen) ph1

Vivagrande :                      Vlees stam (Open source licentie)

Red Pearl :                         Cherry 10gr. Ovaal vlezig, rood, stam

Primavera :                        Cherry rood stam (zaadvast ras uit Cerise gelb x Zuckertraube)

Dorada :                             Cherry geel stam (zaadvast ras uit Cerise gelb x Zuckertraube)

Clou :                                  Cherry geel stam (zaadvast ras uit Golden Current x Matina)

Sunviva :                             Cherry geel stam (Open source licentie)

Rote Murmel :                  Bestomaat stam/struik ph3

Matts wild Cherry :          Bestomaat struik brix 11,5

Yellow Fire :                      Roma stam, geen resistentie tegen Phytophthora

Op Primabella en Koralik na zijn het voor mij allemaal nieuwe rassen.

20210327_153708789_iOS.thumb.jpg.fe2155996b0157115042ce89d419f80c.jpg

• Like 2
Geplaatst:

Vandaag ook de enten verpot, 16 zijn gelukt 4 nog een twijfelgeval, 5 verloren.

Redzebra tomaatje bij gezaaid, daar had ik geen gelukte ent van en opnieuw wat onderstammen, alsook nog Liguria en bij toeval ook die San Marzano 2.

Geplaatst:

Ik heb een vraagje, het is tijd om te gaan verspenen, maar het weer aankomende week gaat van 19 graden naar 9 graden. Is het verstandig om ze gelijk uit de zon te zetten maar wel in daglicht en bij 9 graden weer in de vensterbank in de hoop dat ze dan ondanks de temperatuur een beetje door de zon worden opgewarmd? 

Geplaatst:

Onder de 10-12 graden kan een groeistop veroorzaken (grondtemperatuur ideaal +15 graden), het is natuurlijk beter om ze buiten te kunnen zetten (meer licht) zolang de omgevingstemperatuur hoger ligt  en ze telkens terug binnen te halen wanneer de temperatuur lager is. Voor mij is dat praktisch niet mogelijk, dus blijven ze onder de lamp tot ze hopelijk midden/ eind April in de serre kunnen.

Geplaatst:

Bedankt voor je feedback. Ik vroeg het me meer af omdat de directe zon misschien ook te heftig gaat zijn morgen en overmorgen? Ik kan me herinneren dat ik eens slappe plantjes had en het advies toen was om ze uit de zon te halen? Ik twijfel dus om ze dan gelijk uit de zon te zetten? In huis is het sowieso minimaal 16 graden. 

Geplaatst:

Dat is te zien hoe vaak je plantjes al buiten hebben gestaan (afharden) , indien nog niet vaak, krijg je zonnebrand op de tere blaadjes, het is sowieso aangewezen om planten van binnen niet in de directe zon te zetten, maar dit langzaam op te bouwen.

Geplaatst:

Vandaag weer een deel van de tomaten overgezet in P9’s. Ik grossier in die potjes, maar kan ze nu echt nergens vinden. Ik heb nog wel 20+ Tomatenplantjes op te potten.... 🤔

D68BE473-9270-4811-AF33-19C54131E15C.jpeg

58278C68-6B93-4879-96E7-214D66FEB4C1.jpeg

• Like 2
Geplaatst:

Ze zijn hier in inmiddels al zo’n 20cm. Gekweekt op een raam op het zuiden. Sinds 3 weken zet ik ze iedere (droge) dag een goed deel van de dag buiten om af te harden. Lijkt de groei niet te stagneren en ze zijn mooi stevig.

C4B5B4DF-AA83-424B-8580-2A7372F58E9F.jpeg

A9B0106C-C678-48CD-94F3-D00F0EF11917.jpeg

• Like 2

tomaten plantjes onder lamp zien er nu zo uit, voor de enten ga ik nog een weekje wachten voor foto :)  @Teunboon je gaat sterkere planten krijgen als ik, wel opletten dat je niet teveel water geeft of misschien naar een groter formaatje  verpotten (je blad is mauve en klein, duid op te veel vocht  en moeilijkheden voor de wortels) of wat voeding bij.

3aca4366-08a7-4579-961a-dbffc9ca69c7.thumb.jpg.2f9ba200c70de7cdc7ec7c738ff03c83.jpg844a693b-ec9c-41e3-9f75-422f4b968682.thumb.jpg.1af31928f2f8863fd5304a66d5e922cb.jpg

aangepast door redzebra
Geplaatst:

Dat zijn al hele planten! Hier beginnen de tweede echte blaadjes te ontwikkelen.

Maar zag ook al wat rauwvaren mugjes rondvliegen (vorig jaar voor het eerst helemaal geen last van gehad dus waar het m nu weer in zit?), dus even bedenken wat ik ga doen. Ik denk in elk geval laagje zand er op en misschien ook al de helft van de planten in de kas gaan zetten. Maar of ik zo stoer ben dat ik dat echt durf weet ik nog niet.. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...