Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten Topic 2021


Saalk86

Aanbevolen berichten

Die vliegjes komen uit het potgrond. Kun je voorkomen door de potgrond voor gebruik in de magnetron of oven flink te verwarmen.

 

Hier kiemen de tomaten slecht! Heb zeker 60 zaden via DENO gezaaid, maar er is maar een klein deel van gekiemd. Dus voor de zekerheid heb ik maar een paar extra soorten gewoon in potgrond gezaaid. Hopelijk doen die het wel beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegen kurkwortel, als je altijd op dezelfde plaats je tomaten zet, krijg je er last van. Op zich krijg je wel tomaten maar de plant laat het dan vroegtijdig afweten en produceert maar een laag aantal trossen en heeft ook geen goede waterhuishouding (meer kans op bv neusrot, bladeren die geel worden etc). Je kan dat zien als je eind seizoen naar de wortels van je plant kijkt. 

 

Aangezien in mijn serre de tomaten altijd op dezelfde plaats staan, bestaan daar een aantal oplossingen voor.

 

Oplossingen zijn o.a. heel veel compost toedienen elk jaar (dat zou kurkwortel verdringen), tomaten in pot en half begraven zodat je niet met de besmette grond in contact komt, om de 4/5 jaar de grond in je serre vervangen, of een onderstam gebruiken die resistent is tegen kurkwortel.

 

Ik kies voor het laatste en gewoon omdat het ook leuk is om te proberen en de wortelgroei van de onderstam relatief ook beter is, op een ge-ente kan je normaal bij grote tomaten zonder problemen 2 stammen laten uitgroeien.

De ge-ente zijn dus voor in mijn serre, de gewone voor buiten (die staan toch op plaatsen waar voorheen lange tijd geen tomaten stonden)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minutes ago, redzebra said:

Tegen kurkwortel, als je altijd op dezelfde plaats je tomaten zet, krijg je er last van

Ah ok, dank voor de toelichting! Ik heb maar een heel kleine kas nu, en ben de afgelopen jaren zo vaak verhuisd, dat ik alweer weg was voordat kurkwortel blijkbaar een kans kreeg ;) - maar ik ga het in de gaten houden. In de kas is de kans natuurlijk wat groter, omdat rotatie lastig is. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, maar wel handig om te weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Frans  beide goedkoop en heb zowel van action als van die site maar die van @Scififreak zijn wel steviger en ik gebruik het liefst p11. Moest wel lachen , @Scififreak dacht dat @mdubbelmpotjes nodig had terwijl ze er meer als genoeg heeft maar even niet bereikbaar waren.

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Laatste tomaten opgepot. In deze hoedanigheid moeten ze het volhouden tot Koningsdag. Op de een of andere manier is het een soort traditie geworden dat ik ze dan naar de kas breng. 
 

hierna nog 1 bakje tomatillos zaaien en Sprite. Dan komen we dit jaar tomaatsgewijs wel weer door.


oh ze krijgen nog wel een steunstokje :)

 

79CF4B17-4570-44CD-A0CC-CEC63F3DD470.jpeg

EFECD949-6914-470A-A3EC-84BD9AB6F3BB.jpeg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit gaat het worden. Mijn planten voor het seizoen 2021.

 

eigen8.thumb.JPG.15e31fe9278e46faeed967bee242d958.JPG

 

De kleinsten werden 28 maart gezaaid en staan pas sinds gisteren en vandaag boven de grond. Tien stuks zijn bestemd om in mei rond de ijsheiligen de vollegrond in te gaan. Wat over is wordt weggegeven.

 

In de potjes in het middelste bakje staan verschillende rassen kerstomaten. Ze werden een paar weken geleden gezaaid en 6 ervan zijn bestemd voor de kas. De rest krijgt een andere eigenaar.

 

De 4 grote planten werden in de laatste week van december gezaaid en kwamen op 3 januari boven de grond. Ze zijn het resultaat van een kiemtest van oud zaad (uit 2009 !) en de bedoeling was na de test alles weg te gooien. Ik heb me bedacht en  4 stuks bewaard al is het geen aanrader dergelijke erg vroege planten aan te houden. Ze vragen in de wintermaanden nogal wat aandacht om ze zonder fileren e.d.  te laten opgroeien. Ik zet er 2 in de kas zodat ik nu in ieder geval wél het voordeel heb dat ik ergens in mei de eerste rijpe tomaten kan oogsten.

 

Nog een paar plaatjes van deze 4 vanaf de opkomst op 3 januari.

 

eigen2.thumb.JPG.bcbc93848cef349323559f2c4029227a.JPG

 

eigen3.thumb.JPG.0bdd7a43917cfb6e5e4f426abbcb6a46.JPG

 

eigen5.thumb.JPG.f304d0ff75f724d10ae866e162547be4.JPG

 

eigen6.thumb.JPG.5fb9d8d427aa29df91bdc7c33ab56732.JPG

 

eigen7.thumb.JPG.16ed7ffacecfb8686d9e0c92c4fc057d.JPG


eigen8.thumb.JPG.15e31fe9278e46faeed967bee242d958.JPG

  • Like 8

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een hele verhuis verhuis weer,

 

20 ge-ente zijn er door gekomen en staan stevig op hun nieuwe onderstam, ze moeten dringend wat koeler staan en meer licht hebben, ze gaan nu naar de plaats van de paprika's in de kelder, paprika's naar de vensterbank.

 

1704919676_WhatsAppImage2021-04-05at13_10_43.thumb.jpeg.1189ccb60763a59b9135c870271acd11.jpeg

 

Een deel van de paprika's zijn weggegeven en misschien tegen beter weten in bij een aantal de vruchtjes laten staan.

 

746285775_WhatsAppImage2021-04-05at13_11_04.thumb.jpeg.f0880d96e64bd10b3b2cf982ee6112a2.jpeg

 

De niet ge-ente tomaten beginnen het ook krap te krijgen, 

 

28358796-7e7e-4618-b9ec-dca56ff28bb5.thumb.jpg.3ebd18b5b6cbbc6bdce191485c8a1b4a.jpg484645375_WhatsAppImage2021-04-05at13_10_16.thumb.jpeg.ab4bc3f7663f245743339b44a0c3dc28.jpeg

 

Ondertussen was het hier aan het sneeuwen, ik hoop dat we binnen 2 weken beter week krijgen zodat een deel naar de serre kan verhuizen. 2 plantjes hebben hebben een sterk gekruld blad, het lijkt de soort te zijn (de droogtomaatjes), ze staan in de zelfde omstandigheden als de andere. Voorlopig in p11, maar moeten nog naar grotere potten.

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk toch volgend jaar 2 weken later te zaaien, maar tot begin April zoals jij @acpronk ga ik niet kunnen wachten , en een paar zoals @Frank vroeger dat is iets handelbaarder en heb ik toch een bezigheid. Ik had gehoopt dat de ge-ente 2 weken zouden achterstaan op de niet, maar wegens andere omstandigheden staan die nu al hoger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren ook mijn tomaten verspeend: 9 rassen en 46 planten.... Al men zaad opgekomen. 🤐 Puzzelen en schuiven met planten dus! 😉

De rassen zijn:

- Blush

- Kerstomaat Sweet aperitief

- Bolster kerstomaat Bartelly

- Bolster Romatomaat

- Auriga (vroege oranje soort)

- Coeur de bouef

- vleestomaat Hoy

- San Marzano 

- Dragon's eye  

20210405_105449.jpg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op 1 januari mijn tomaten gezaaid, 20 februari zijn ze grond in gegaan. Vandaag wil ik aantal foto's delen, ik kreeg een ingeving haha. 

Ik lees al jaren mee op dit forum met veel plezier. Ik ben redelijk ervaren in de tomatenteelt. Vorig jaar 15 kilo per plant behaald. Dit jaar ga ik voor de 20 kilo ;) Als de planten gezond blijven. Ik gebruik wel een aantal bestrijdingsmiddelen anders lukt het niet om +- 6 maanden te plukken. 

Ik gebruik het zak systeem. 

 

Ik woon in Georgië, een sub-tropisch klimaat. Gematigde winters, hete zomers. Zon instraling is veel hoger als in Nederland. 

 

Ik heb een kas van zo'n 100 m2, in januari, februari heb ik moeten stoken omdat aantal vriesdagen waren. (Simpel met 2 gasflessen en een brander). Alle planten hebben het overleeft. Staan zo'n 200 planten in de kas. 

 

Ik bemest in november altijd met verse koemest. Voeg twee wekelijks wat kalium, sporenelementen en calcium aan de tomatenplanten bij de 2e trosvorming. Watergift veel in 1 keer, afhankelijk hoe warm het is. 

Helaas is het weer hier onvoorspelbaar in april, eigenlijk net zo als in Nederland maar in april nooit vorst. Morgen 30 graden, dag er na 12 graden. Erg wisselvalig tot op heden.

Tomatensoort is Alamina F1 van Rijk Zwaan. Tomaatsoort van zo'n 200 gram. 1e en 2e tros kunnen oplopen tot 250 gram. 

 

 

 

 

 

20210406_121137.jpg

20210406_121041.jpg

20210406_120901.jpg

20210406_120945.jpg

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom, en

22 uren geleden, Pomidori zei:

Dit jaar ga ik voor de 20 kilo

Gaan we het meemaken? Ik ben benieuwd. Zou leuk zijn als je ons op de hoogte houdt hier.

 

Ik had in februari één zaadje gezaaid van een snoeptomaatje uit de winkel, zomaar als probeersel. Met het mooie weer van een tijdje geleden in de kas afgehard en laten staan.

 

20210407_091946.jpg

 

Als het echt gaat vriezen, ga ik bijverwarmen met een elektrische kachel a 2000W. Niet voor de tomaat, maar vooral voor zijn & haar familie, de aardappel (sorry, off topic).

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Roland,

Dat valt wel mee hoor, ik heb vroeger wel in de tuinbouw gezeten in Nederland. We hebben eigen restaurant hier, ik vind het leuk om tomaten zelf te kweken. Vorig jaar zo'n 14/15 trossen. Dit jaar eerder begonnen, ik ben benieuwd hoeveel kilo's. Zomerperiode is het lastig hier met bevruchting ivm de hitte 40 plus juni/juli/aug. Vorig kas gekalkt, dit jaar schaduwdoek aangeschaft plus aantal ventilators. Volgende week zal ik een aantal nieuwe foto's plaatsen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn tomatenplanten groeien lekker, maar nu krijgen een hoop planten wat van deze witte vlekken op de bladeren. Ze hebben wel een keer buitengestaan dat het toch iets te koud was (onder de 10 graden) , maar ik durf niet te zeggen dat dat hiervoor heeft gezorgd. Kan dit te maken hebben met te veel of te weinig water? 

 

Daarnaast heb ik alles in P9 potjes zitten. Is dat groot genoeg om ze tot half mei te houden (dan kunnen ze volgens mij de tuin in?)?

 

image.thumb.png.4a1d60882c24d3bb79e24e3113e18b82.png

 

image.thumb.png.ca5597874b7694fbc65f35f02700b501.png 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...