Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2021

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
17 hours ago, RobO said:

je wilt niet weten wat ik al ben kwijtgeraakt door windvlagen

Ah ja, @RobO, hier hetzelfde. En ik blijf optimistisch elk jaar weer denken dat het wel meevalt en de planten het redden. Toch nav jouw bericht vanavond maar de tuinbonen, kapucijners en zonnebloemen wat ondersteuning gegeven.

• Like 1
Geplaatst:

De drie o’s
Opruimen.
Onkruid wieden.
Oogsten.

Het oogsten van sla, kruiden en een ok was het het leukst en makkelijkst. Nee wacht. Het plukken en vervolgens eten van de aardbeien was het leukst en makkelijkst

• Like 4
Geplaatst:

Wat water gegeven, sommige aardbeien hingen slap. Grootste deel van de tuin moet echter wachten tot komende nacht en morgen.

Ook geoogst, knoflook bloemstengels en de eerste aardbei. Rumba van 25 gram inclusief kroontje.
Beetje geschoffeld, en gaaswerk voor komkommers geplaatst en komkommers eraan vastgemaakt.

Geplaatst:

Beetje water gegeven, want de kans bestaat dat die bui leeg is als hij aan het einde van de nacht hier komt. Meteen de schalen water voor de vogels en insecten gevuld. 

De eerste kapucijners geplukt + wat peultjes.

Hier en daar een touwtje en een stokje bij planten die kunnen omwaaien of knakken door regen of wind. 

Rupsen uit de kool geplukt en vermoord. Ze hebben een fantastische schutkleur, maar verraden zichzelf toch doordat er gaten in de bladeren zitten. 

Een paar slakken naar de groene kliko verhuisd. 

Genoten van de verkoeling vanavond. 

Geplaatst:

Alles wat van de buurman bij ons de tuin ingroeit, afgeknipt en weggegooid. Sering, conifeer, eik, appel, niets werd gespaard. Heb er 2 seringen uitgetrokken die ik op school ga planten.

Alleen aan de voorkant trouwens. Achtertuin moet nog… en hij heeft van die verschrikkelijke coniferen die gigantisch zijn en klimop wat overal doorheen komt. Hij heeft beloofd mee te helpen, dus dat scheelt. Heel veel aardbeien geplukt en gegeten. Had ooo bezoek die gretig hebben meegepkuky.

Ook veel water uit de regenton gegeven met het oog op naderende verversing.
Einde middag het gras gemaaid. Stond alweer flink hoog. Lege accu met dr helft nog te gaan. Altijd fijn.
Het werd zwart en toen begon het te rommelen… Alles binnen gehaald voor de storm. Nog snel het laatste stuk gemaaid. Blijft het droog, red je het wel of niet. Net klaar. Nog zwarter er toen…. bammmm. De kraan ging aan.

• Like 1
Geplaatst:

Vandaag even inspectieronde op de moestuin gedaan. Had een uur de tijd.
Bij aankomst praatje gemaakt met een nieuwe tuinster, nog wat tips gegeven. Ze had van haar tuinbuurvrouw gehoord dat je spitskool op 20*20 kan zetten. Kan. Maar dan krijg je geen (grote) kolen, als je al kolen krijgt..

Was er 2 dagen geleden voor het laatst geweest, in die 2 dagen groeiden de planten evenveel als in de hele week ervoor!
Veel rijpe aardbeien gezien, maar nog geen tijd gezien om ze te plukken. Wordt hopelijk morgen.

Geplaatst: (aangepast)

Vandaag de eerste 3 wedstrijd venkels uitgeplant. Ook 4 nieuwe venkels gezaaid. Van de 12 zijn er 9 niet opgekomen helaas.

Ook de cucameloenen hebben hun definitieve plek gekregen, was hoognodig. Ik moet het rek er nog even tussen zetten maar dat ligt klaar. Nu rugpijn en geen zin meer.

60 zonnebloemen in P9 potjes gezet, ik wil ze eerst wat groter laten worden want er blijft anders zo weinig van over als ze direct de tuin ingaan.
De boerenkool die ik per ongeluk gezaaid had, staat nu ook in potjes.

De meeste tijd heb ik besteed aan de tomaten. De laatste 2 staan nu eindelijk ook op hun plek. Verder opbinden, dieven en wat bladeren weghalen. 
Tussendoor onkruid weggehaald en nog wat water gegeven.

Zo nog even snel wat potgrond halen, heb nog een beetje nodig voor morgen.

Als er iemand in de buurt van Nuenen (bij Eindhoven) woont: ik heb nog cucameloenen (3x) en Redbor boerenkool (3x) over. Die mag je ophalen, anders belanden ze op de composthoop.

aangepast door Annem@rie
Geplaatst:

Veel gedaan vandaag:

- onderste bladeren van de tomaten in de kas weggehaald, aldaar wat gewied en water gegeven. 

- de bakjes met niet-opgekomen komkommers nu toch maar leeggemaakt, maar ineens bleek in 1 toch een komkommer opgekomen (huh)

- liguster, veldesdoorn en skimmia flink gesnoeid

- eerste kapucijners en tuinbonen geplukt

- gras gemaaid

- stuk gewied en een aantal spiegels van fruitbomen vrij gemaakt

Daarna lekker een glas witte wijn met comte en eigen appelchutney van vorige zomer. Het weer viel 100% mee vandaag. 

Geplaatst:

Een rondje gemakt om de schade van het noodweer op te nemen.

Gelijk daarna de greppel gemaaid want er komt nog meer regen aan.

Een compostvak leeggehaald en daarna deels gevuld met doorgedraaide groente en opgeruimde kruiden, alles eerst in stukken gehakt en opgezet met laagjes half verteerde compost. 

Peultjes geoogst en afgehaald op de tuin.

Geplaatst:

Hier is het veel te droog en warm. Dus doe niet veel. Ja, onkruid wieden, oogsten en natuurlijk water geven.

Dit jaar is een superjaar voor de peulen. Aardbeien doen het minder en ook de pompoenen kunnen beter.

Geplaatst:

Voor de tweede keer dit jaar een emmertje paarse peultjes geoogst. Echt een stuk makkelijker plukken dan de groene door het contrast met de bladkleur. Tot mijn grote verrassing bleven ook na het koken redelijk hun paarse kleur behouden, zou wel eens een blijvertje kunnen worden in mijn jaarlijkse moestuinassortiment

• Like 2
Geplaatst:

netten over de bessen gedaan op het frame van een partytent, helft van de tuin is nu overdekt met net, gaas, folie, pfff

aspergehaantjes, de 2e golf, geplet,

slakken idem met klomp, vanalles overeind geholpen inclusief buuv

en oogst idd: we zitten nu op 12 kg aardbei (nog 4 kg te gaan, ik geef al bakken weg), peultjes, sugar snaps, thijm, rozemarijn, snijselder, salie, de eerste blauwschokkers, de laatste rabarber

Geplaatst:

Vlierbloesem geplukt. Laatste x alweer (en pas de 2e x!) met alle zon van ooit, is het hard gegaan. Kippenhok gedaan en de meisjes verwend.

Vandaag had ik de kas willen doen, maar zo geen zin met die hoosbui.

Geplaatst:

Ehm andijvie geplukt. Gewone en de roze variant en voor ik het wist, zat ik knoflook eruit te trekken…
Lag allemaal plat en heel veel roest. En toen kwam van het een het ander, dus nu loopt het eten uit

Geplaatst:

Aardbeien geplukt. Ben jam aan het maken met gekochte en geplukte aardbeien.

Ik vind de Vima zanta, maxim en cherryberry het lekkerst van de nieuwe lichting. Hmm, en ook de rumba eigenlijk.
Ahahha keuzestress Vind ze allemaal lekker smaken eigenlijk. De Elianny vind ik beduidend minder in vergelijking.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...