Goldfish Geplaatst: 3 december 2021 Geplaatst: 3 december 2021 Goudbes/Ananaskers vers van de plant: de struik staat nog steeds in bloei (een tomaat in een hangmand trouwens ook.......) Nu heb ik wel een micro klimaat in mijn stadstuin, maar toch bijzonder. 2 Quote
fre3ke Geplaatst: 4 december 2021 Geplaatst: 4 december 2021 Ingemaakte sperciebonen, ik heb net de eerste pot geopend en ben erg tevreden met de smaak. Ze gaan in een lauwe salade Nicoise. Ik had ze in de magnetron ingemaakt, geen weckketel of zo. Ik heb geen ruimte in de vriezer, dus ik vind het fantastisch dat het heeft gewerkt. 2 Quote
Mellie Geplaatst: 6 december 2021 Geplaatst: 6 december 2021 Zaterdag dit! Zooooo verrukkelijk Het is een soort Turkse lasagne wat is opgebouwd uit een platbrood met ertussen de pittige vleessaus met veel ui en peper en wat je oprolt en door in yoghurtsaus. Iedereen af zijn vingers er bij op. Vandaag en gisteren pompoenquiche met eigen eitjes, pompoen, zongedroogde tomaat en kruiden. 4 Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 7 december 2021 Geplaatst: 7 december 2021 Vandaag zuurkool stamppot,wat ben ik blij dat ik er veel gefermenteerd heb,zo lekker. 1 Quote
RobO Geplaatst: 8 december 2021 Geplaatst: 8 december 2021 wij eten de laatste spitskolen op, gezaaid in september met wortel en zoete paprika van de Aldi easy: uitje, knof, reepjes kool, reepjes puntpaprika zachtjes wokken en dan een flinke slok chilisaus en een drup oystersaus met gebakken tempeh, kerriekippedijtjes, seroendeng 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 9 december 2021 Auteur Geplaatst: 9 december 2021 1e keer winterstamppot deze winter! Palmkoolstamppot met rookworst. Lekkerrrr. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Anna3 Geplaatst: 9 december 2021 Geplaatst: 9 december 2021 Simpele curry met paprika's uit Joriekes tuin, zoete aardappel en minimais. 2 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 10 december 2021 Auteur Geplaatst: 10 december 2021 Wij aten ook van die paprika's (nog vers uit de kas trouwens, ik heb ze afgelopen weekend geplukt en ze liggen nu in de kelder), plus zeer dun gesneden rode ui en wat sla en gegrilde kip op een (gekocht) Turks brood. Met een saus gemaakt van mango chutney met zure room. Echt echt echt lekker gegeten zeg. Morgen goulash met zure room. En de 2 dagen daarna staan er bietjes+speklap en rode kool+appelmoes+gehaktbal op het menu. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Patrijs Geplaatst: 10 december 2021 Geplaatst: 10 december 2021 Hier begint het te ruiken naar zelfgemaakte pizza met veel N-Z spinazie, knoflook, ui ,kruiden en tomaat van de tuin. 1 Quote De moestuin van Patrijs
RobO Geplaatst: 11 december 2021 Geplaatst: 11 december 2021 easy2: reepjes wortel, pastinaak, zoete paprika, pompoen, ui, selderie, even mengen met olijfolie en 3 tenen knof uitgeperst. P&Z en snufje kippebouillonpoede (en geheim: drupje honing er over) op een stuk bakpapier, 35 min op 200 1 Quote
Mellie Geplaatst: 12 december 2021 Geplaatst: 12 december 2021 Scones!Met eigen abrikozen in de scones en de jammenMet de klok mee:Vijg/kiwi Framboos/abrikoosAardbeiAbrikoosBosbesIk heb er eentje voorgeproefd. Heeeeerlijk 5 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 12 december 2021 Auteur Geplaatst: 12 december 2021 Wij net een flinke smoothie van/met karnemelk en frambozen en wat honing. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Goldfish Geplaatst: 12 december 2021 Geplaatst: 12 december 2021 Verse vruchten van de aardbeienboom en wat NZ spinazie. Twee kaki's voor later consumptie mee naar huis genomen. Quote
mdubbelm Geplaatst: 12 december 2021 Geplaatst: 12 december 2021 Hier bloemspruitjes om te voorkomen dat ook die door de duiven worden opgevreten. Quote
Erny Geplaatst: 16 december 2021 Geplaatst: 16 december 2021 Tamales gemaakt. En twee voorgeproefd, ze zijn namelijk alvast voor Kerst. Heb dus de maisbladeren van mijn eigen oogst gedroogd en bewaard. Helaas waren deze niet echt groot dus het vullen was wat behelpen (Mex. oma had op YT gelukkig goede tips hiervoor). En bij gebrek aan zelf gekweekte Passilla's, Ancho's en Guerillo's heb ik deze bij Westland Peppers besteld (bleken ze ook die mais husks te hebben). Prachtige gerookte gedroogde pepers... voelen leerachtig aan. Veel werk, bouillon trekken, vlees shredden en snijden, pepers weken en verwerken. Etc. En dan het vullen van de tamales nog, en daarna een uur stomen. Reuzel had ik ook niet en de slager ook niet. Dus moest het met roomboter wat een ander effect geeft.. was er ook niet zeker van of het wel goed zou komen en het geen vloeibaar prutje zou worden. Maar gelukkig... de masa werd stevig en ze zijn heerlijk. Hoera. Zal je aanraden om dit, zoals de Mexicanen, vooral met de hele familie te doen. En dan gelijk een heleboel maken zodat er een deel de vriezer in kan. En natuurlijk je eigen maisblad drogen komend jaar. Het grote project moet nog komen: zelf Mole maken... met heel veel ingrediënten. En weer die lekkere pepers. Ben benieuwd, dit wil ik namelijk ook al jaren doen maar de muizen hadden mijn eigen Mexicaanse Mole pepers opgegeten, vonden ze bijzonder lekker blijkbaar. Vandaag ga ik Avocadosoep en Arroz Blanco maken. Gaat allemaal de vriezer in. Goede voorbereiding is het halve werk. 👍 4 Quote
Mellie Geplaatst: 16 december 2021 Geplaatst: 16 december 2021 Maisblad drogen? Als in… echte bladeren van de maisplant? Maar wat doe je er dan mee? Sjonge ik ben helemaal flabbergasted Quote
Erny Geplaatst: 16 december 2021 Geplaatst: 16 december 2021 @Mellie Niet de bladeren van de plant maar dat wat om de maiskolf zit. Kijk maar even naar deze dame. Vanaf 8.35 min. komen de maishusks in beeld. Ze geven in ieder geval ook extra smaak aan de tamales. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 17 december 2021 Geplaatst: 17 december 2021 Ahhaaaaa! Nooit geweten. Ziet er heel bewerkelijk uit. Wordt vast een heerlijk kerstdiner. Quote
appelvrouw Geplaatst: 18 december 2021 Geplaatst: 18 december 2021 Stamppot van prei ( lichtjes voorgekookt met tijm,) makreel uit blik( met saus en al, mosterd en dragon) en olijven. Citroen boter erbij, dat was net ff te zurig, op zich wel goed van smaak. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 24 december 2021 Geplaatst: 24 december 2021 Prep werk voor morgen:Bietensoep uetBietencarpaccio uet Kool met salieboter uetVenkel met Tijm en knof uet (venkel is wat paarsig, dat zie je goed! Ik heb het rodekool kookvocht gerecycled)De zalm is inmiddels gezout en gaan we morgen rokenSja. Rest de vraag; wat eten we vanavond? Ik kan niet meer over eten nadenken. Iemand suggesties? Iets makkelijks graag en geen pasta. Quote
Mellie Geplaatst: 30 december 2021 Geplaatst: 30 december 2021 Pompoensoep restje van eergisteren voor vandaag bewaard met pizza’s. Het deeg was heel mooi luchtig, maar vulde toch goed. Was bang dat het misschien te weinig zou zijn, maar er is nog genoeg over. Eigen saus en ingemaakte olijven en de kruiden. Andere ingrediënten gekocht. Ook een salade met eigen sla en peterselie en basilicum. We zijn weer tonnetje rond. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 2 januari 2022 Auteur Geplaatst: 2 januari 2022 Nieuw topic: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.