Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Je nieuwe aankopen

Featured Replies

Geplaatst:

Zou wel willen, maar ik ben later begonnen.

Planten zijn nog te klein. Pepers deel 1 hebben wel enkele bladeren, die ga ik binnenkort verspenen. Deel 2 komt nog boven. Tomaten beginnen nu eerste echte bladeren te krijgen. Eerste komkommers beginnen net boven de grond te komen. En grootste deel vijgenstekken heb ik pas vorige week binnen gekregen.

Volgende keer als er een nieuwe plant binnen komt, dan eerst in quarantaine. En Gnatrol erbij. Slechts 1 plant die zoveel ellende geeft.

Geplaatst:

Heb hier ook varenrouwmuggen in de potten. En ja, eenmaal in huis, krijg je ze toch lastig weg. Toch moet ik zeggen dat mijn vijgenstekjes die heel erg waren aangetast er toch prima bovenop komen. Kortom, de hoop niet te snel opgeven!

De tomaten en paprika's hebben er ook wel last van, maar niet zoveel als de vijgen. Maar die staan dan ook langer binnen. Heb gele plakplaatjes en dat helpt wel, maar je houdt het daarmee hooguit onder controle. Kortom, ik doe er verder niks meer aan. De planten zet ik dagelijks buiten, als het weer het toelaat. Ik sjouw mij wel een breuk met die vijgen, dat moet volgend jaar echt minder worden.

Geplaatst:

ik heb de plantje in spruzit gedompeld, werkte goed

Geplaatst:

Ik kocht twee Dahliaknollen bij de Hortus Leiden, en ik kreeg een heel verrassingspakket opgestuurd. Een koelkastmagneet, twee receptenboekjes vol info, een vriendelijke kaart, en het laatste magazine van de Hortus. En de dahlia's natuurlijk, die heb ik maar even in de koelkast gelegd tot ik ze kan planten. Ik vind het heel leuk, denk dat ik ook maar vriend word van de Hortus Leiden, dus hun missie is geslaagd :)

IMG_20210426_144225.jpg

Geplaatst:

Jaaaa, ik heb 2 kiwi’s! Kiwi Jenny zou zelfbestuivend moeten zijn. Ik wilde dus eigenlijk 2 clematissen kopen, omdat ik heb besloten dat er minder druiven moeten zijn. Toen zag ik ook een kiwi. Na lang zoeken een tweede pot gevonden. Leuk! Eindelijk weer kiwi’s in de tuin. Toch nog die clematis meegenomen, maar dan 1 ipv 2.

Bij de Deen plantenmarkt voor slechts €3,75 ps kachinggggg [emoji383]

Geplaatst:

Een nashi perenboom. Stond nog op mijn verlanglijstje. Een zuilvorm (past altijd wel ergens), zonder soortnaam helaas. 

Ook een aardbei met roze bloemen.

En een nieuw zakje pompoenpitten want de Sweet mama pompoen wil maar niet kiemen. Ik heb nu de Rouge vif d'Etampes genomen.

Geplaatst:

@acpronk De aaltjes gieten van Ecostyle al geprobeerd? Dat werkte bij mij voor een paar jaar goed. Totdat er nieuwe grond in huis kwam, toen zijn er weer larven meegekomen. Maar het is niet meer zo erg als het was.

Geplaatst:
Op 21-4-2021 om 09:42, acpronk zei:

Gisteren Gnatrol gekocht, ik krijg dit *** rouwvarenmug echt niet weg!
Pawpaw zaailingen kunnen er prima tegen, zo op het eerste oog. Enkele pepertjes zijn er wel gesneuveld, en bij de tomaten beginnen er ook enkele om te vallen.
Maar de vijgenstekken hebben het zwaar te verduren, zo niet zeer zwaar.
Ik dacht dat de plaag nog meeviel, tot dat ik vorige week EINDELIJK de gele vangplaten uit China binnen kreeg. Meteen na de eerste dag al 100+ gevangen op 4 platen.
Plastic zak over de planten zetten helpt ook niet, ik vang die vliegjes elke dag weg, maar toch zitten ze na enkele weken nog in de zak, en larven in de pot. Lijkt net of ze meteen de eerste dag al eieren leggen.

adults leven maar kort , een weekje, en leggen snel veel eitjes

cyclus ei-larve=pop duurt een week of 3 dus jouw waarneming klopt wel

vangplaten kun je denk ik ook vervangen door ouderwetsche vliegenvangers

zoals geschreven, spruzit heeft mijn vrm probleem opgelost

Geplaatst:

Eén bezoekje gebracht aan de mooie kwekerij Bastin in Hulsbeek. Mooie plek, fijne planten.

Ik kwam thuis met o.a. Polemonium bleu, witte monarda, paarse asperge, blauwe bes, salvia mainacht, schildzuring, een groene asperge en baptisia twilight.

o Ja en een gele allium..

B7E9F532-E5C5-4A73-809F-16564900BF6E.thumb.jpeg.9f2cbd556f334ad4517b83d5206ca5fe.jpeg

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

De Gnatrol is zo'n weekje geleden al binnen gekomen. Morgen toch maar gebruiken, heb al larfjes bij de nieuwste vijgenstekken gezien (opeten van enkele gevallen bladeren). Wilde wachten tot alle zaaigoed al buiten was, maar nood breekt wet.
Tomaten zet ik dinsdag pas buiten, pepers en paprika's zijn nog te klein. Zoete aardappels ben ik nu volop aan het stekken, dus die blijven voorlopig ook binnen.

Geplaatst:
Op 21-4-2021 om 09:55, simonvb zei:

Bij mij werd het veel beter sinds ik de planten overdag buiten zet.

Ik heb dezelfde ervaring. Rouwvarenmug verdwijnt snel als je planten (deels, als het te koud is overdag bij redelijk weer) buiten kunt zetten.😉

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ja, maar de vijgenstekken die er het meeste last van hebben, ga ik niet buiten zetten. De meeste andere planten hebben er weinig last van. Alleen jonge zaailingen af en toe, grotere planten groeien er wel overheen.

Geplaatst:
8 uren geleden, appelvrouw zei:

Eén bezoekje gebracht aan de mooie kwekerij Bastin in Hulsbeek. Mooie plek, fijne planten.

Ik kwam thuis met o.a. Polemonium bleu, witte monarda, paarse asperge, blauwe bes, salvia mainacht, schildzuring, een groene asperge en baptisia twilight.

o Ja en een gele allium..

B7E9F532-E5C5-4A73-809F-16564900BF6E.thumb.jpeg.9f2cbd556f334ad4517b83d5206ca5fe.jpeg

Ter info: Mocht iemand Bastin op gaan zoeken. Die is gevestigd in Aalbeek. Een gehucht bij het dorp Hulsberg. Weet niet of Appelvrouw last had van autocorrect of 2 plaatsje gehusseld heeft. 

Ps. Ik ben afkomstig uit een dorpje naast Hulsberg, daarom valt mij dit op 😀

Geplaatst:

Eerder besteld maar onlangs ontvangen, 40 stuks 30L kuipen (heb er nu 60), 100 stuks 21L bakken en 500 stuks 5L vierkante potten.
Had eerder ook al 1000 stuks P9 en P11, en 309 stuks 10L potten. Allen vierkant, alleen de kuipen zijn rond.
Vierkant is toch wel het nieuwe rond, scheelt zoveel ruimte.
Allemaal tweedehands, al zagen de 30L kuipen er ongebruikt uit.
Kan ik een poosje verder.

• 3 weken later...
Geplaatst:

x

aangepast door BLONDIE

Geplaatst:

haha, dit is hier stilaan een aardbeienforum aan het worden 🍓

Ik heb niks gekocht, nada, zero, nul. Hoe lang ga ik dat nog uithouden... wetende dat er een tuincentrum op 300m van m'n huis ligt en dat ik hun continu volle parking en serres van hier kan zien!  én... ze zijn open tot vanmiddag!

Geplaatst:
Op 13-5-2021 om 17:45, acpronk zei:

Allemaal tweedehands, al zagen de 30L kuipen er ongebruikt uit.

Wat een fijne vondst! Tweedehands particulier, of via een bedrijf? Ik moet namelijk dringend mijn kuip kosten terugbrengen haha. 

Geplaatst:

@Lsjr33 op de factuur staat dat die 30L kuipen wel nieuw zijn.
Ik zal vanmiddag de link even opzoeken, uit mijn hoofd dacht ik iets van plant-pot.eu
Je moet wel een bedrijf hebben om te kopen.

Geplaatst:

Ah dat is balen, die heb ik niet. Dan ben ik toch  gedoemd tot dure opties vrees ik 

Geplaatst:

Voor 1 euro mocht ik in Zevenhuizen een forse roze Yacon meenemen die wat verdroogd was.  Verder bij dezelfde opruiming ook vrij grote aardbeienplanten meegenomen (Beltran en ........) voor 50cent/stuk.  De Yacon gelijk maar in een metselkuip gedaan.

Geplaatst:

@Lsj33 Wat voor aantallen, maten en vormen zoek je? Boskoop/Gouda is niet echt voor je in de buurt, maar ik weet in deze omgeving wel wat opties.

Geplaatst:

spruitenplantjes, mijn gezaaide vielen zo maar om zonder wortels

Geplaatst:

1 van de 10 of zo spruitjes is hier uitgekomen...

Bedankt voor die potten tip. Als jullie nog meer goede adresjes hebben laat die maar gerust weten !

Geplaatst:

Kant en klare tomatenplantjes, voor meer variatie.

Een rode druif Swenson Red, omdat ik twee dode druivenplanten dacht te hebben. Allebei blijken ze op de warmte te hebben gewacht. Geen idee waar ik die nieuwe druif nu moet zetten.

Een rol touw om de tomatenplanten aan de waslijn op te binden. Ik wilde henneptouw maar er was alleen sisal. Verpakt in plastic 😫 

Twee electrische vliegenmeppers, die fijne met horizontale draadjes. Ik heb ze altijd klaarliggen bij het wijn maken. Voordien altijd een rondje fruitvliegjes electrocuteren in de keuken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.