Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Je nieuwe aankopen

Featured Replies

Geplaatst:

Drie vijgen van de Lidl. 

PXL_20230531_132149837.thumb.jpg.44665c5cf4bb912ae700ca6161b0970a.jpg

Geplaatst:

Buurman Fred had deze woelvork gekocht, maar ging die niet zelf gebruiken. Ik heb hem wel op onze grond kunnen testen met geweldig resultaat.

En naar aanleiding daarvan heb ik deze dure aanschaf ook maar gedaan.

Want Fred had hem opeens naar elders uitgeleend met geen zicht op terugkomst. Met dubbele tanden, das handig voor de grote kluiten.

https://www.tools4season.com/nl/woelvork-guerilu-5-tanden/a3575?search=woelvork

aangepast door Erny

Geplaatst:

Bij de kringloop een 40 watt slijpmachine voor messen gekocht uit de jaren 70. Vooraan zit een draaiend steentje. Kostte maar liefst EUR 3,50. 

Het werkt goed, heb net mijn goedkope rvs messen geslepen plus mijn tuinmesje .

IMG_20230602_181506.thumb.jpg.9bfbf87fb27190533be93f21047047fa.jpg

Geplaatst:

@fre3ke als je messen liefdevol wil behandelen moet je vooral dat niet gebruiken, een wetstone kost ook praktisch niks. Alleen al de richting hoe je je mes zet is al verkeerd hier.

aangepast door redzebra

Geplaatst:

@redzebra, ik denk dat je de hoek bedoelt, maar rechts en links zitten ook gleuven. 

Geplaatst:

nee, bij zo'n ruw slijpsteentje moet je mes al tegenovergesteld zetten tegen de draairichting in, 90 graden t.o.v. van de sleuven hier, maar dan nog moet je een band of traag draaiende grote steen hebben en liefst gekoeld (water) , wat je hier gaat doen is verbranden en een verkeerde hoek slijpen, heel kort gaat het mes scherp lijken, maar eigenlijk maak je het mes om zeep. 

Scharen bv worden hier ter plekke geslepen alsook  bepaalde messen,, kapmessen laten we slijpen dat is te moeilijk om uniform over 2m te blijven, mesjes  voor verzen moeten extra  scherp zijn en zijn daarom zoals een broodmes ook gekarteld om het snijoppervlak te vergroten, daar gebruiken we ongeveer 3k van per jaar.  Om maar te zeggen dit was een fancy gegeven in de jaren 70, laat het daar blijven, als je het zelf wil doen en je de tijd hebt gebruik dan een wetstone veel beter voor je messen

Maar eerlijk @fre3ke alleen al dat steentje van 10 cent, langs de andere wel een mooi object.

Ik vind sowieso die retro mooi en zou het alleen daarom soms kopen 🙂, langs de andere kant wil ik je wel gewoon waarschuwen om daar niet je beste messen in te gebruiken.

aangepast door redzebra

Geplaatst:

Gister ook bij kringloop geweest, 3oude buitenstoelen afgegeven. Bonsai boek gevonden voor 1,50. Kon die daarvoor niet laten liggen. 😄

• 2 weken later...
Geplaatst:

Ik heb al weer wat zaden voor volgend jaar gekocht 🤭

Bij TessGruun. Want die wilde ik toch al eens proberen en ik zag dat er ook Habanada zaden waren (die bij mij grandioos niet opgekomen zijn dit jaar). En her en der uitverkocht zijn. 

Dus toch maar weer wat zaadjes besteld. Sugar rush cream 🤩, Biquinho black 😘 en nog een paar tomaatjes. 

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

• 3 weken later...
Geplaatst:

Twee kleine citrusjes bij Palma verde. Een citrus australasica (vingerlimoen of limoenkaviaar) en citrus hystrix (djeroek peroet of kaffirlimoen). De eerste is een behoorlijk venijnig gestekeld plantje met miniblaadjes. De tweede heeft ook wel wat stekels maar niet zo erg. 

IMG_20230705_162416255_PORTRAIT_053638~2.jpg

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Lekker die Djoeroek Poeroet. @woldistel Heb paar jaar gelee een plantje bij de Oriental gekocht en deze leeft, wonderbaarlijkerwijze, nog steeds. Weinig groei maar wel net genoeg blaadjes om te gebruiken in de currry. :cool:

• 4 weken later...
Geplaatst:
Op 7-5-2023 om 16:09, rorror zei:

Zeker doen, vooral in de winter is het leuk om nog groen in de tuin te hebben.

Gister voor het eerst wezen kijken bij tuincentrum Osdorp in Osdorp. Leuk tuincentrum met een groot assortiment.

Onze nieuwe aankoop, een zweefparasol van 3x3meter. Inc een mega zware parasolvoet op wieljes en nog een bescherm hoes ervoor. Aangezien de paal ervan niet in de auto past. Wordt aankomende donderdag bezorgd. Bij het afrekenen wouden ze 55euro voor bezorgkosten. Ik dacht ik maak een grapje of dat niet gratis kon. Tot mijn verbazing namen ze dat serieus en hebben ze de bezorgkosten gewoon op 0,- gezet, zonder er tegen in te gaan. 🤷‍♂️ 

Van de week de eeste peper 's nachts buiten gelaten, meteen de eerste nacht happen uit het blad door slakken.

Dus ook meteen maar een groot verpakking slakkenkorrels meegenomen. ☠️

Daar ben ik voorig jaar ook geweest voor iets was heel gezoek ook nog via de naast gelegen magazijn gang, want niet te vinden in schap want slechts 3 zakjes op de grond voor schap. Moest je voortaan aanvragen/bestellen werd mij gezegd. Gaat hard met twee zakje van 25 KG per kuub grond, dus zakjes waren vorig jaar gelijk op. Moet vorig jaar weer eens vervoer zien te regelen. Nadeel verdeel is wel dat ze alles van Pokon hebben. Dat laat ik liever links liggen, niet vanwege de relatie met Bayer/Monsanto, maar veel te hoge prijzen en te kleine verpakkingen.

aangepast door donaldk

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:
Op 2-6-2023 om 18:57, redzebra zei:

@fre3ke als je messen liefdevol wil behandelen moet je vooral dat niet gebruiken, een wetstone kost ook praktisch niks. Alleen al de richting hoe je je mes zet is al verkeerd hier.

Hierin stop je je Action messen en of de in actie/opruiming voor 6-7 euro gekochte AH (henkel/zwilling?) messen steekt. Oud Action mes gebruik ik voor randen gras afsnijden, sinds de witte keramische coating begon af te brokkelen en in voedsel terecht begon te komen.

Voor duur Wüsthof mes werd ze bij Duikelman ook 'gewoon' zo'n doorhalertje met twee schraapmesjes en twee fijne keramische stafjes in v opstelling aangeraden en verkocht.

aangepast door donaldk

Home of the Turbo.

Geplaatst:

Inderdaad @donaldk, ik heb een paar messen van twee euro per stuk en daar ben ik niet zuinig op. Het is vrij dun rvs en daarom snijden ze best goed. 

Maar het slijpding is toch terug gegaan naar de kringloop. Het was te grof. En lawaaiig. En in de keuken is weinig plaats.

Geplaatst:

Ik was te laat voor Krishna Tulsi zaailingetjes. Zag ze 's avonds heel laat staan op MP. 's morgens was de advertentie verlopen. Dus of weg of verlopen, maar ja autoverlenging is tweemaal dus bijna drie maanden totaal.

Dan kun je de aanbieder ook niet meer benaderen via MP.

aangepast door donaldk

Home of the Turbo.

Geplaatst:
12 hours ago, donaldk said:

Ik was te laat voor Krishna Tulsi zaailingetjes.

Ik heb eerder ook een discussie over de Krishna Tulsi gezien. Heeft deze echt een andere botanical name? Wij zaaien ieder jaar holy basil. Afhankelijk van de omstandigheden kleuren ze  meer of minder paars. Deze heb ik over. Is al doorgeschoten. IMG_9055.thumb.jpeg.b3bd20126d62baa89b93d78c1c1eb754.jpegMag je op komen halen als je wilt. Zuid oost provincie Utrecht. 

Geplaatst:

Ja dat is voor mij te ver, zonder auto, dus dank je voor het aanbod, maar gaat niet lukken.

Home of the Turbo.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Vacumeermachine is binnen. Heel blij mee, scheelt weer aardig wat ruimte in de vriezer..

Geplaatst:

Lokale autonome tuincentrum wordt overgenomen door Ranzijn. Vanmiddag even spieken en al mega veel weg. In de fruithoek stonden wat dwergperziken voor €15 per stuk en een kolomappel Polka voor €13,50. Hadden nog een paar tegoedbonnen, dus er vloog ook nog een Perovskia in de wagen. 😄

088D1721-49DA-489C-A4E8-E8CD8CAC533C.jpeg

Geplaatst:

Vandaag naar het verkoopweekend van de Zoetewei geweest, is zeker een aanrader, was veel meer dan verwacht!

Helaas was ik natuurlijk mijn zorgvuldig gemaakt lijstje vergeten waardoor het héél moeilijk en verwarrend was om de juiste rassen te vinden, gewoon omdat er zoveel stond en ik niet al die Latijnse namen ken). Alles stond ook niet gegroepeerd waardoor je heel lang moest zoeken (of aan het infopunt gaan vragen, maar wou die mevrouw niet te veel ambeteren er stond continu volk). 

Uiteindelijk heb ik 1/5e gekocht van wat ik daar wou kopen, omdat er zoveel was waar ik niet aan gedacht had met het maken van mijn lijstje, was dus fier dat ik mij toch heb kunnen inhouden! We hebben ook waarschijnlijk de helft overgeslagen omdat ik schrik had te blijven kopen, en ik ben met de verkeerde vlier buiten gegaan en we hebben een appel mee wat we helemaal niet van plan waren te kopen... 

Maar goed ben alleszins heel tevreden en gaan volgend jaar met een bestelwagen!

Kochten: limoenverbena, mandarijnsalie, zwarte framboos, 2 kaki, 2 nashi, een roodvlezige appel, en een citrusplantje

20230812_140753.jpg

20230812_140800.jpg

20230812_140817.jpg

20230812_140817.jpg

20230812_140824.jpg

20230812_140907.jpg

20230812_140856.jpg

aangepast door FreyaS

Geplaatst:

Mooi materiaal gescoord.

Met twee verschillende rassen nashiperen komt dat wel goed met die bestuiving.

Geplaatst:

@marcelru ik hoop het! Ik heb alleen niet kunnen terugvinden of de bloeiperiodes overeenkomen... hopelijk wel 😅

Geplaatst:

Zal elkaar niet zoveel ontlopen, toch? En als bestuiving ook door pyrus communis kan is er helemaal geen probleem.

Geplaatst:

Ik heb vandaag een typisch Turkse tomaat rood/bruin gekocht, 2 Turkse pepers en wat dille en een paarse wortel. Altijd leuk nieuwe zaden!

Geplaatst:

Nou het inmaakboek van Hans Gerlach dus.

Vorige is zoek dus maar een nieuwe gekocht. Kwam vandaag binnen.

"Praktische raadgever inmaken, recepten en technieken".

En nu ben ik benieuwd hoe lang het duurt voordat ik die andere weer terugvind, want dat zul je nou net zien, zou niet de eerste keer zijn. :mrgreen:

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.