Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Je nieuwe aankopen

Featured Replies

Geplaatst:

Als je deze bedoelt, dan is die nu duur, €22,50 per zakje: https://devakhandel.nl/perlite. Oh ja die toko was ik eerder tegen gekomen, vraagt €600 voor een zak Fulvic acid. Voeibare Fulvic 25 is ook al weer bijna 3 euro duurder geworden als ik mij niet vergis.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

https://www.rajatrading.nl/nl/agra-perliet-100-liter-per-zak.html

Ik heb ze in arnhem opgehaald, even bellen van te voren of ze ze op voorraad hebben.

Revieuws online klagen mensen wel dat niet alles binnen een paar dagen binnen bij de klant is. Aangezien ik hun winkel heb gezien van binnen geloof ik ook wel dat 80% van hun assortiment niet op voorraad is. Dus ze moeten bestellen bij andere en daarna doorsturen. Dus langere wachttijd.

Geplaatst:

Gezien het hoge stervenspercentage van mijn keukenapparaten (staafmixer al eerder kaduuk en de blender in rook opgegaan afgelopen week) heb ik wat nieuws aangeschaft.

Een foodprocessor leek me wel wat, dan heb ik én een blender en een groot hak/snijding (ipv het kleine lidlhaksnijmachientje).

En ik wilde ook graag wat meer wattjes en de nieuwe modellen beschermen zichzelf tegen oververhitting. Gezien mijn laatste ervaring leek me dat een handige functie. :classic_biggrin:

Dus vergelijken vergelijken en nog meer vergelijken. Die van Bosch waren wel mooi maar veel slechte recensies... die vielen dus af. Vervolgens bleven er drie over, toen nog twee... en het werd een Brabantia.

Doorslaggevend waren de extra hakbekerdingen.

https://www.bol.com/nl/nl/p/brabantia-bbek1113b-foodprocessor-keukenmachine-1000-watt-1-2-liter/9200000059775653/?Referrer=ENTcli_order_confirmation2008093611&language=nl

En vervolgens ook maar weer bij de staafmixers gekeken. Zou eerst een zeer uitgebreide kopen maar gezien de aanschaf van de foodprocessor hoeft dat dus niet meer.

Dus hij hoefde alleen maar te mixen en te kloppen (mijn gewone Philips handmixer is zeker al uit 1989 dus dat is ook een riskante leeftijd, heb ik dat gelijk ondervangen).

Andere eis was dat de onderdelen detachable zijn en de boel in de afwasmachien kan.

En wilde ook weer meer wattjes.

https://www.bol.com/nl/nl/p/staafmixer-staafmixer-set-700ml-staafmixers-mixer-mixer-handmixer/9300000052369678/?Referrer=ENTcli_order_confirmation2008093611&language=nl

Dus... keuken lijkt wel lekker compleet zo. Nieuw zwart gasfornuis met heerlijke oven (de oude met electrische oven,was toen erg hip, kwam van mn ouders, donkerbruin uit 1978). Afwasmachien doet het weer (afvoer zat te laag, dan verwarmt ie niet.. zucht), nieuwe foodprocessor én de staafmixer. Poehee, voel me bijna volwassen. :lol:

aangepast door Erny

Geplaatst:

Nieuwe grond zeef, en knobbeltang gekocht. 

DSC_0714.JPG

Geplaatst:

Nog niet gekocht, en zit nu met mijn handen in mijn nog weinige overgebleven haren.
Ik zit net de prijslijst van Dave Storm te bekijken, want mijn vrouw wilt liever niet te veel planten in huis.
Maar vergeleken met vorig jaar is de prijs van een kas van 3,4*4,0 meter gestegen van 1690 naar 2040 euro! Oftewel een prijsstijging van iets meer dan 20%. Was mijn inkomen ook maar zo veel gestegen...

Stappaerts valt sowieso af, want de vereniging heeft een nieuwe huurovereenkomst met de gemeente gesloten, waarin is bepaald dat de maximale bebouwde hoogte 2,5 meter is, en het lage model van Stappaerts is 2,65 meter. En voor de bouw moet er eerst toestemming aangevraagd worden..

Denk dat ik dan maar iets met aluminium eenruiters ga doen, een lange platte bak maken...

Geplaatst:

Hoe zijn de regels met een tunnelkas/folietunnel?

Geplaatst:
Op 30-12-2021 om 16:59, acpronk zei:

waarin is bepaald dat de maximale bebouwde hoogte 2,5 meter is, en het lage model van Stappaerts is 2,65 meter

Bij ons op het complex (max hoogte 2 meter) heeft iemand om die reden de 'fundering' van zijn kas verlaagd geplaatst. Dus de oppervlakte van de kas + een randje van een tegel breed ernaast uitgegraven tot 25 cm diep, en daar zijn kas op geplaatst en aan de zijkanten grote tegels op z'n kant weggezet om het 'gat' recht te houden en te voorkomen dat er grond/water in stroomt. Hij heeft eigenlijk een ouderwetse zitkuil gecreëerd.

Als jij dat met 15 cm doet, is de nokhoogte van de kas tov de omliggende tuin ook maar 2,50 meter. 😀😀

En anders, is wat meer werk, zou je de poten (die eenmaal een bepaalde maat hebben) iets dieper kunnen zetten dan ze normaal horen, en de onderbalk waar de ruiten op rusten gewoon op de normale hoogte tov de grond. Dan zal je alleen alle ruiten 15 cm moeten inkorten (is goed te doen met een goede glassnijder en wat geduld). Idem voor de aluminium profielen die gewoon met een ijzerzaag te zagen zijn.

Dan is ook alleen de deur iets te hoog, maar die maken ze toch zelf dus die kunnen ze in iedere maat leveren volgens mij. Ik zou anders gewoon eens contact met ze opnemen wat mogelijk is qua maatwerk in de hoogte.

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Geplaatst:

Een paar bewakingscamera's gekocht en geïnstalleerd om huis, tuin en carport in de gaten te houden. Kan ik me tenminste ook eens online ergeren als de kauwtjes met hun vernielzucht bezig zijn of de katten van de buren in de tuin schijten. ;)

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

@Oudholland bedankt voor het meedenken, maar in mijn situatie is dat helaas niet zinvol.
Kleigrond met grondwaterstand 50-60cm lager als de pomp van de middensloot aan staat, en anders (meestal in droge tijden) zo'n 15-20cm hoger. Juist daarom ben ik juist de grond aan het ophogen met compost en champost, enerzijds om de grond losser te maken en meer water doorlatend, en anderzijds ophogen. Probeer zo'n 15-20cm.
Als ik een verhoogde bak met champost vul, dan is na een jaar de helft alweer weg. Met compost is dat slechts weinig. Is mijn observatie van afgelopen jaar.

Geplaatst:

Bestelling van van der wal is weer binnen.

Kunnen langzaam gaan beginnen met voorzakken 😀

IMG-20220107-WA0014.jpeg

Geplaatst:
Op 30-12-2021 om 18:24, acpronk zei:

Hetzelfde, max 15m² en max 2,5 meter hoog.

Dan zit ik in je buurgemeente gunstiger.   Max 16m2 (wat een bekend model van Dave Storm dus uitsluit, want die is een fractie meer dan 16m2 en het bestuur heeft al wat overtreders aangesproken) maar ook 3m hoog.   Ik heb nu een degelijke Eurokas van Graafland staan (308 x 4,57 = 14,08m2, ongv 1.70 goothoogte, nok ongv 2,40) maar ik droom toch stiekem al weken van een ACD R307H omdat ie 15,88m2 is (en 2,69 hoog en goothoogte van 1.79m).  Maar of 30% meer m3 dat geld nu allemaal waard is.   Is wel de kans om dan een kas neer te zetten N-Z ipv O-W waardoor de brede kant aan één kant vol de zon pakt. 

Geplaatst:

Nieuwe aankoop: ruim 40 bamboe trellis voor nog geen 40ct/stuk.   45cm breed en 140cm hoog. Ga kijken of mijn tomaten dat leuk vinden als ondersteuning voor zware struikmodellen. 

Geplaatst:

Zaadjes van de minst ziektegevoelige tomaten voor buiten..we zullen het beleven, alhoewel ik liever heb dat het gewoon een lekkere warme en redelijk droge zomer zal zijn.

image.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Een rolzoomvoet en een applicatievoet. Jawel, dat is niet voor de tuin, maar voor de naajmasjien [emoji18]

Geplaatst:

Zaden... HEEL veel zaden. 
en ook wel tomatenhaken, & tomatenclips, & ook wel zaaitrays en een warmtemat. :D

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

Geplaatst:

Karietje vertel eens welke allemaal en waar?

Ik ben weer stout geweest, weer mezelf wat cadeau gedaan voor de tuin vaste sierplanten. Niet alleen mooi maar ook eetbaar, moet mezelf ook wel wat goeds doen alweer steeds weer.

Geplaatst:

8949a81ef3e4d3d0867d0b31b5afcc4d.jpg

Ehm… nieuwe stofjes en een paneelpatroon

Geplaatst:
21 uren geleden, Jane Doe zei:

Karietje vertel eens welke allemaal en waar?

Ik ben weer stout geweest, weer mezelf wat cadeau gedaan voor de tuin vaste sierplanten. Niet alleen mooi maar ook eetbaar, moet mezelf ook wel wat goeds doen alweer steeds weer.

Bedoel je op de zaden? 

Ik was van plan om vanavond of morgen mijn moestuinblogje op de pagina up te daten & zal het daar in toevoegen :D

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

• 2 weken later...
Geplaatst:

Ik kreeg een nieuwsbrief ivm de sale van Bulbi……….

Ondanks het feit dat mijn nieuwe tuin nog maar 1/3 van het oppervlak is van de oude, is dat nog niet aangekomen in het systeem.

😉

Net zoals iemand die afgevallen is, toch nog steeds te grote maten koopt.

Dus ‘ er kunnen nog wel wat bollen bij’, dacht ik.
Gelukkig heb ik maar een klein deel besteld van wat ik beslist nodig had, wilde hebben, moest hebben !!!

Vandaag ontvangen, 6 leliebollen, 50 ixias en 3 daglelies.
Nu nog een plek, binnen de volgeplande tuin vinden. Jip, jip.

Geplaatst:

2 muizenvallen.  Want het is weer een soort van BlackFriday in mijn kas. 
Een komen en niet meer gaan van muizen. 

Geplaatst:

Ik kocht zo'n slappe zaaitray waar je de kluitjes uit kunt drukken, met onderbak en doorzichtig deksel. Vorig jaar zag ik het voordeel niet ten opzichte van zo'n klein kasje. Op het forum lees ik dat het toch heel handig is, dus dit jaar wil ik het uitproberen.

IMG_20220203_163310.thumb.jpg.39c97c89ce89c410f20e115c0d325f9c.jpg

Verder een pottenpers voor vier kluitjes van 5x5 cm, maar die moet nog geleverd worden.

En zaden voor peultjes en struikbonen bij de lokale discounter. Voor 39 cent kon ik het niet laten. 19 cent voor andere zaden, ik kocht alleen strobloemen.

O ja, en aardamandel, die heb ik meebesteld bij de pottenpers.

aangepast door fre3ke

Geplaatst:
2 muizenvallen.  Want het is weer een soort van BlackFriday in mijn kas. 
Een komen en niet meer gaan van muizen. 

Pesthekel aan muizen en al helemaal in je kas tuin of huis, maar sjonge wat heb je het grappig omschreven. [emoji38][emoji38][emoji38]
Geplaatst:

Een nieuwe perenboom. Halfstam winterrietpeer. Er staat er al eentje in de voortuin die dit jaar voor het eerst een aantal heerlijke stoofperen opleverde. 

Op de plaats waar een pruimenboompje niet wilde aanslaan zet ik nu een tweede peer. 

Een winterrietpeer is wat groter dan de Giesser Wildeman, dat scheelt bij het schillen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.