Geplaatst: 15 juli 20214 j In de provincie Luik staan de straten blank. Op sommige plaatsen komt het water daar meters hoog bijna tot aan de eerste verdieping. Ook daar verschillende doden en vermisten. Kennissen zagen hun wagen woensdag ochtend al drijvend voorbij komen. Dat was een kleine voorbode want later werden sommige straten rivieren waar alles weggespoeld werd. Sommige wachten op het dak om gered te worden. Ik durf niet te denken aan die mensen hun moestuin, al zal dat hun kleinste leed zijn. Net vernomen dat Maastricht 10.000 personen evacueert.
Geplaatst: 16 juli 20214 j In het zuidoosten van Nederland hebben ze water in overvloed, maar hier in het westen stonden de afgelopen najaar geplante eikenbladhortensia en lagerstroemia slap. Dus water gegeven. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 16 juli 20214 j Ja dat is @acpronk, de verschillen zijn bijzonder extreem nu welke kant je in Nederland of België zit.
Geplaatst: 16 juli 20214 j 1 uur geleden, acpronk zei: In het zuidoosten van Nederland hebben ze water in overvloed, Ik begin al aan een rijstteelt te denken -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 16 juli 20214 j Hier wordt het 30 graden,maar wat een ellende in Limburg, België en Duitsland.
Geplaatst: 16 juli 20214 j Frans ik kan je humor wel begrijpen, maar kan er niet om lachen om eerlijk te zijn. De gedachten dat al die mensen hun thuis verloren zijn, alles en die zelfs hun leven zo die familie vrienden ga zo maar door. Al die overlast elende verdriet verlies, maakt me diep verdrietig. Voor die niet gelovig zijn neem het me niet kwalijk, maar ik bid dat god mijn/onze zondes zal vergeven. En ons zal sparen, hoewel ons lot bij ons ligt. Vrienden van ons zijn bij de brandweer en helpen daar nu, ik denk aan en bid voor hun, voor familie in die gebieden.
Geplaatst: 16 juli 20214 j 33 minuten geleden, Jane Doe zei: ik bid dat god mijn/onze zondes zal vergeven. En ons zal sparen, hoewel ons lot bij ons ligt. Vrienden van ons zijn bij de brandweer en helpen daar nu, ik denk aan en bid voor hun, voor familie in die gebieden. Amen
Geplaatst: 17 juli 20214 j 13 hours ago, Jeanne heijmans said: Hier wordt het 30 graden,maar wat een ellende in Limburg, België en Duitsland. Hier ook in Duitsland, maar voordat het water weg is uit de rampgebieden duurt het nog wel even. Dan zal pas echt duidelijk worden hoe erg het is in (vooral) Duitsland. Wat dat betreft mogen wij allen in onze handen knijpen dat wij er goed vanaf zijn gekomen. @rorror wat ontzettend balen zeg! Dat waar je het hele jaar naartoe werkt (een mooie oogst), is nu helemaal weg als je pech hebt. hopelijk is het water snel weg en is er nog wat te redden van je teelt en je kas.
Geplaatst: 17 juli 20214 j @Flup niet mijn kas, maar van alle beelden die ik van de watersnoodramp gezien heb, dit de enige waar ik een moestuin en kas zag. Dus vond dat voor hier toepasselijk. Heel sneu.
Geplaatst: 18 juli 20214 j Al met al hebben we 175 liter water m/2 gehad in twee dagen. Het stadje hier stond overal 40 cm in het centrum. Mijn fisiotherapeute en huisarts in het nieuwe centrum Médical zijn voor nu gesloten. Tot mijn verwondering is mijn opkomende witlof weer de grond in geregend en is de grond daar zo vast geslagen dat er al barsten komen in de bovenlaag, terwijl de aarde drijfnat is. Andere bedden met mulch en stro zien er goed uit. Hier in het dorp liggen wat slangen in kelders en er wordt gepompt. Het raadhuis van t stadje: We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 25 juli 20214 j Gisteravond viel hier bij ons 9 mm, en dat staat niet eens op de neerslagsomkaart van Buienradar Ook viel het pas na de bbq, al waren we al wel op tijd begonnen omdat het wel/niet zou gaan spetteren. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 28 juli 20214 j 2 dagen van veel buien die over het land trekken, en wij kregen in totaal 2 millimeter. Soms dreven buien recht over, kregen we 3 spetters, en dat was het dan De/onze buitenschilder die een klus had in Arnhem, is maar hier verder gegaan met onze pipowagen, want in Arnhem was het te nat facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 28 juli 20214 j De overstromingen van 2 weken geleden zijn hier nog niet verwerkt, het zal nog maanden duren eer de situatie genormaliseerd geraakt. En jaren eer alles weer vanouds is. Één cijfer geeft een klein idee over hoe groot de regenbui was: Op de in totaal 262 Waalse gemeentes, in het Franstalig gedeelte van het land dus, zijn er 202 ontvankelijk verklaard in het calamiteitenfonds. De recentste beelden van de vernieling door de overstromingen blijven hallucinant en zijn gelijkaardig aan wat na een grote oorlog gezien wordt, alleen is het hier op een paar dagen gebeurd. 5000 gezinnen hebben helemaal geen huis meer in de zin van het is niet meer bewoonbaar en kan dat wellicht nooit worden zonder opnieuw door een ruwbouw fase te gaan. Zorgpersoneel, inclusief psychologen, trekken van huis tot huis zoals je dat soms ziet gebeuren 'op TV ver van ons bed' in oorlogsgebied door artsen zonder grenzen of equivalent. Mensen hebben hier geen pleister meer om op een kleine wonde te plakken of geen zalfje tegen het irriterende water want al hun spullen zijn letterlijk weggespoeld. Uiteraard hebben velen ook een dagjob waar ze 'verplicht' heen zouden moeten. De vraag is alleen hoe ze dat zouden kunnen klaren want ze gaan nog weken moeten opruimen thuis en hebben ook al geen kleren meer om aan te trekken want weggespoeld of het zit onder de modder. Gauw in de wasmachine steken kan niet want die is met de overstroming mee vertrokken of is totaal vernield. Als dat bedrijf waar ze die job hebben ook niet zelf werd weggespoeld. Kraantjeswater begint weer ok te komen. Stroom is in veel gevallen weer aanwezig in de straat, maar de individuele gebouwen kunnen zelden aangeschakeld worden wegens brand of electrocutiegevaar. Op veel plaatsen zal het nog maanden duren eer ze het gas weer veilig kunnen opendraaien.
Geplaatst: 28 juli 20214 j Afgrijselijk. Arme mensen. Dit zal niet snel vergeten worden. I had een lichte overstroming en merk al wat een impact dat had met schimmel in de voegen en bruin optrekkende muren enz. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 29 juli 20214 j Deze windkracht 5 is nog erger dan de windkracht 7 eerder dit jaar. Nu meerdere potplanten omgewaaid in de huistuin, ik was toch al van plan zo naar de moestuin te gaan. Daar kijken of ik nog komkommerplanten over heb of dat ze zijn weggewaaid. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 31 juli 20214 j Ik heb echt nog zo'n behoefte aan zon, het is al bijna augustus, het kan aan mij liggen omdat ik ook al lang niet op reis ben geweest wat ik heel graag doe maar ik heb nog helemaal niet het gevoel dat ik opgeladen ben.
Geplaatst: 2 augustus 20214 j https://www.omropfryslan.nl/nieuws/1081282-slecht-jaar-voor-groentetuinen-kou-water-en-slakken-zorgen-voor-een-drama Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Geplaatst: 2 augustus 20214 j Hier viel in de laatste dagen van juli nog 11 millimeter en dat brengt het totaal op maar liefst 119!! En gisteren viel er weer 10, dus augustus begint ook alweer vruchtbaar. (ja, wij zijn er nog steeds blij mee) Veel buien waaien voorbij, en dus hebben wij verder best zonnig en lekker klusweer. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 18 augustus 20214 j Auteur Wat een somber weer. Gisteren max. 16 graden. Nat, winderig. En donker: opbrengst zonnepanelen gisteren was 3,8 kWh. Bij zeer zonnig weer is dat tot 24,6 kWh. Dat scheelt een factor 6,5 ! In geld, voor één dag, scheelt dat € 4,50. Ik wil compensatie! Hopelijk klopt het -zeer gunstige- weerbericht voor aanstaande zaterdag, want dan is er hier een buurt BBQ. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 22 augustus 20214 j Van wie wil je compensatie Henk? Het zou flink gaan regenen hier, net na middennacht. Met windstoten en onweer ook. We hebben dus van alles opgeborgen en o.a. de (versleepbare) kippenren vast gezet zodat die niet verschuift of zelfs iets van de grond komt. Ook heb ik het water uit de regentonnen in andere bakken gepompt zodat we weer lekker wat op zouden kunnen vangen. Maar we hebben heerlijk rustig geslapen en vanmorgen zat er een kleine 2 mm in de regenmeter... facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 22 augustus 20214 j Heerlijk weer gisteren nu weer sombertjes, hopelijk nog wel een zonnestraaltje. De regen van vannacht 4l./m was welkom het werd al weer droger/ te droog hier en daar in de bedden. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 22 augustus 20214 j Komt goed uit, dit weertje vandaag. Gisteren was de dag dat Nikki en ik naar Groningen konden fietsen en door de stad slenteren. Mooi weer, droog, weinig wind. Maar dat eind fietsen, ik was het niet meer gewend. Vandaag verder uitrusten, een nacht slapen van half tien tot zeven uur was niet genoeg. Ik kan geen stap doen, zo'n spierpijn. Vanochtend met de auto door de regen (800 meter...) boodschappen gedaan, nu lekker binnen blijven in pyjama (over de dik ingesmeerde magnesiumolie) en de rest van de dag helemaal niks. En ja hoor, de regen is goed voor de tuin. 💧
Geplaatst: 9 september 20214 j De buien zijn voorlopig voorbij denk ik.. nu komt het misschien jullie kant op. Mooie luchten! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.