Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2021

Featured Replies

Geplaatst:

Die weersvoorspellingen hebben iets weg van de horoscoop in de krant. Geen mens dat het geloofd maar iedereen leest het en er staat altijd wel iets in dat je kan thuisbrengen.

Geplaatst:

daarom de pluimen, weer is een kansberekening. En een voorspelling is juist eentje daaruit. Maar als je een idee hebt van de spreiding, hoe groot of klein die is, dan heb je al een richting. Buienradar is goed in bepaalde omstandigheden om 1 uur op voorhand te voorspellen, maar vaak zorgen omgeving, druk op hoogte en andere ervoor dat juist buien uitsterven of ontstaan op een heel korte termijn en dan heeft die voorspelling geen nut. Je kan eigenlijk voorspellen wanneer je buienradar kan vertrouwen en wanneer niet.

edit: en een horoscoop is iets wat iemand wil horen, het weerbericht is een vereenvoudiging  van de kansen die er zijn, afhankelijk van de situatie zijn modellen betrouwbaar tot 10 dagen en soms maar tot een dag.

En in de krant zou ik weersvoorspellingen niet lezen, dat loopt  8/24 uur achter op de feiten afhankelijk welke bron ze gebruiken en hoe hun editorial deadlines zitten.

aangepast door redzebra

Geplaatst:

Er is vandaag wel een zekerheid: 10°c en 29km/u wind. Ik moet ergens 4 maanden in coma gelegen hebben want de herfst is er.

Depri? ik????? 🤪 absoluut niet.... Waar staat die fles 🥳???  🍼 (oops dat is de verkeerde)

Geplaatst:
13 hours ago, Flup said:

Wind komt heel ongunstig voor mijn kas

Wat ik altijd heb geleerd, is zorgen dat de wind erdoor kan, dus deur en raam open. Dan ontstaat er geen weerstand en klappen de ramen er niet uit. Maar zelf geen ervaring mee...

Geplaatst:

Vanmiddag wordt het droog! Als je buienradar durft te geloven, tenminste. Ik ben een blij ei, ga wasjes draaien die straks aan de lijn kunnen, en lekker buiten met plantjes dingesen. En zo niet, nouja dan ga ik lekker bakken en koken. Ik ben vandaag een blij ei. 

Geplaatst:

Hier zou het ook droog zijn, net naar huis gevlucht in horizontale miezerregen waar je goed nat van wordt...

Geplaatst:

Hm, misschien begin ik dan maar met rabarbertaart bakken, en dan zie ik nog wel of ik in de tuin beland :D 

Geplaatst:

LOL, precies mijn gedachte, alleen moet ik dan eerst naar de molen voor wat bloem. 🤔

Geplaatst:
Zojuist, Jorieke123 zei:

Echt, beloofd. Any minute now.... 

Maak je borst maar nat, we gaan hier vanaf nu alle regen doorsturen!

Geplaatst:

Het bleef hiet ook best droog hoor,

tussen de buien door 😂

Nu even koffiepauze tussen het plantjesgedoe door. De was zit in de droger want eh ..

20210522_153715.jpg

Geplaatst:

Weeronline zat eens een keertje goed met de voorspelling.

100% kans op regen. Hebben we gehad. De hele dag !!

Geplaatst:

Het is geen populaire mening hier, maar wij vinden het TOP weer! Vorig jaar viel er 11 of 13 (het KAN zijn dat ik 2 mm ben vergeten ergens, dat heb ik zelfs genoteerd in mijn tuindagboek) millimeter in mei, en nu zitten we al op 70! Het valt hier niet hard (het mag best wat harder...), en gelukkig ook niet met hagel enz.  En we vinden de temperaturen ook meer dan best voor in de lente. 

Geplaatst:

We zijn de laatste jaren verwend geweest met veel zon en redelijk hoge temperaturen. En dat blijft natuurlijk in het geheugen zitten. Deze maand mei was iets totaal anders. Koud en zeer nat. Deze nacht nog 7.9°C gehad en de volgende gaat niet veel beter zijn. Dat noem ik toch wel fris voor deze tijd van het jaar. Wanneer de zon er door komt is het wel direct veel beter, opeens te lekker weer eigenlijk want ze gaat hard.

Wisselvallig noemen ze dat. Het wisselt wel heviger dan 'vroeger' en dat gaat dit jaar een uitdaging worden.

Als gevolg van het frisse weer 's nachts durft ik de deur van de serre nog niet constant te laten open staan en wanneer de zon overdag even komt knallen dan zijn de automatische raampjes niet genoeg.

Geplaatst:
11 hours ago, Jorieke123 said:

maar wij vinden het TOP weer!

Ik ben oprecht blij voor jullie! Die droogte was echt heftig en langdurig, en nu lijkt het eindelijk doorbroken.

Ondertussen vraag ik me af of de bonen die ik 12 dagen geleden gelegd heb aan het kiemen zijn of wegrotten. Misschien morgen eens eentje opgraven. Als het droog is. 😀

Geplaatst:
21 minuten geleden, Arja zei:

12 dagen geleden

Dat ziet er niet zo goed uit, heb je ze wel beschermd tegen al dat hemelwater?

Ik had ze 17 mei gezaaid en de eersten staan twee dagen boven.

Geplaatst:

Beschermd? Nee. Moeten ze dan een parapluutje? 

Geplaatst:

Top weer, vind ik dan weer niet. De neerslaghoeveelheid is echt heel veel en het is gewoon fris. Een paar graden (hoeft niet veel) erbij en minder wind zou ik en de plantjes fijner vinden. Maar dat komt mooi uit, vanaf morgen wordt het eindelijk droger, minder harde wind en ietsje warmer.

@Arja Ik zaai / leg bonen altijd voor. Gewoon een langwerpige bloembak voor op de vensterbak of een plastic krat (meer natuurlijk, want 1 is te weinig) volgooien met potgrond, bonen erin en dan binnen laten kiemen. De bonen week ik 1 dag voor, voordat ik ze voorzaai / leg. Bij mooi weer mogen ze overdag buiten staan, 's nachts haal ik ze binnen. Hiermee is de kans ook kleiner dat muizen of vogels de bonen eten. Of dat ze wegrotten door te nat weer. 

aangepast door Flup

Geplaatst:

Eindelijk maar dan ook echt eindelijk,komt hier het mooie weer.de planten en ik zijn er blij mee.

Geplaatst:

Bij mij was de grond al vochtig, dus niet voor geweekt.

Geultje, boontjes er in, grond er op, voetje er op om ze goed contact te laten maken met de grond en afgedekt met een glasplaatje.

Had ik dat niet gedaan dan gaan ze geheid rotten.

1939628425_20210517_113344(2).thumb.jpg.517c8e04018b15c0517703e595546cb7.jpg

aangepast door Patrijs

Geplaatst:

@Flup Dank voor de tip. Ik ben nog aan het leren, dus dit forum is weer eens super nuttig! Dit is mijn tweede jaar. Vorig jaar was het droog, toen ging het gewoon buiten leggen goed. Eerder dit jaar de peulen en kapucijners ook. Maar inderdaad, sinds ik de borlotti's en de sperziebonen gelegd heb, heeft het alleen maar geregend. En watertrappelen kunnen ze niet. 

Geplaatst:

Ik heb nu ook echt wel genoeg regen gehad hoor, wil wel eens buiten zitten met mijn koffie en een boterham.

En de kas wat leger halen zodat de planten waar ie voor bedoeld is meer ruimte krijgen. Het is ook gewoon zo koud..te koud.

Kijk mijn logboek je alleen de afgelopen tien dagen 87 liter, zoveel water. Er staat ook bijna niks anders opgeschreven want ik kan niet in de tuin komen omdat ik dan aan de natte klei blij plakken...

ED9109C4-B376-474C-BF40-2D9202E088FB.thumb.jpeg.130835adb043a95dc8040246b7ae8850.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Over regen gesproken, een regenmeter staat ook op mijn verlanglijst. Kan ik vanaf volgend seizoen eens goed meten hoeveel neerslag er valt.

Hier tuinier ik gelukkig op zandgrond, dus in de tuin wordt er niet geglibberd. Maar groeien doet nu alleen het onkruid en dat is ook niet de bedoeling.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.