Emma71 Geplaatst: 24 januari 2021 Geplaatst: 24 januari 2021 Ik wil graag een paar roseval aardappels planten dit jaar, maar heb kleine ruimte. Heeft iemand een tip waar ik kleine hoeveelheden pootaardappelen kan kopen? Quote
HuubvG Geplaatst: 24 januari 2021 Geplaatst: 24 januari 2021 Roseval weet ik niet, maar bij v d Wal kan het vanaf 250 gram. Bij de plaatselijke Welkoop weet ik ook niet van roseval, maar kun je poters per stuk kopen, hier vanaf vlgd week. Quote
Emma71 Geplaatst: 24 januari 2021 Geplaatst: 24 januari 2021 Zijn de welkoop winkels open voor afhalen eigenlijk? Quote
HuubvG Geplaatst: 24 januari 2021 Geplaatst: 24 januari 2021 Hier is die geopend omdat er o.a. diervoeders verkocht worden. Je kunt de winkel in en je aankopen doen. Quote
ricusg Geplaatst: 25 januari 2021 Geplaatst: 25 januari 2021 Ik heb vorig jaar Valerie en Frieslanders gehad. De Valerie smaakte verrukkelijk. Het is een roodschillig ras dat hele gladde aardappeltjes geeft. De opbrengst viel wat tegen, maar dat kan ook door de armoedige grond komen. Ze zijn zo glad dat je ze bijna niet hoeft te schillen. Bij de Frieslanders heb ik mijn ogen uit gekeken zo groot waren ze. Daarom doe ik dit jaar meer Frieslanders, want ze smaken ook nog eens fantastisch. Veel teeltplezier, Ricus. Quote
HuubvG Geplaatst: 26 januari 2021 Geplaatst: 26 januari 2021 Als allervroegste poters wilde ik eersteling bestellen, maar die was op. Het wordt anabelle als vroege aardappel. Besteld bij v d Wal en komt in de laatste week van januari, deze week dus. Dan poot ik er direct een paar in de kas bij huis, de rest komt tzt in de NME moestuin. Late aardappel weet ik nog niet. Texla heb ik een paar jaar geleden geteeld, maar die vond ik tegenvallen. De schil was kurkachtig en taai, leek op kiwi zonder haartjes. Misschien kwam dat door warmte/droogte. De smaak vond ik niet bijzonder. Welke late soort zal het dan worden? Een deel van de opbrengst wil ik proberen te bewaren in een kruipruimte onder mijn nieuwbouw rijtjeswoning. Een ander deel wil ik voorbakken of blancheren als frites en invriezen. Kijken naar een geschikte aardappel, volgende week liggen ze hier in de winkels en maak ik mijn keus. Quote
TimJ Geplaatst: 16 februari 2021 Geplaatst: 16 februari 2021 Hallo iedereen, Ik ben van de week poor aardappelen gaan kopen. Waar bewaren jullie deze alvorens ze te laten kiemen? Of beginnen jullie er nu al aan? Quote
Amrutten Geplaatst: 16 februari 2021 Geplaatst: 16 februari 2021 Ik bewaar mijn poters in de ijskast. Kiemen mogen ze onder mijn bed vanaf eind februari. Quote
hoekman Geplaatst: 16 februari 2021 Geplaatst: 16 februari 2021 Mijn poters liggen nog bij van der Wal. Ik krijg ze de tweede helft van februari. Dus ze kunnen ieder moment komen. Daarna mogen ze direct beginnen te spruiten in een nogal koude slaapkamer. Quote
Patrijs Geplaatst: 16 februari 2021 Geplaatst: 16 februari 2021 En gelukkig weet jij wel waar ze moeten spruiten 👍 Quote De moestuin van Patrijs
y-cam Geplaatst: 18 februari 2021 Geplaatst: 18 februari 2021 (aangepast) ik heb net mijn belles de fontenay in eierdoosjes gelegd. Kleine potertjes (47 voor 1 kg.) die de eerste miniscule oogjes laten zien. Ik laat ze spruiten in mijn kelder waar het nu zo een graad of 12 is. Is dat OK, of zijn er betere opties ? 18 februari 2021 aangepast door y-cam Quote
Patrijs Geplaatst: 18 februari 2021 Geplaatst: 18 februari 2021 (aangepast) Ik geef ze eerst een paar dagen een warmte stoot in de woonkamer zodat ze allemaal op gang komen. Daarna koel en LICHT wegzetten. Ik zet ze tegen het huis in de beschut en in de schaduw van de tuintafel of zet ze in de platte bak of kas als het niet te warm wordt. Je wil korte gedrongen stevige uitlopers, niet van die witte slierten die afbreken. Let op voor nachtvorst! 18 februari 2021 aangepast door Patrijs 2 Quote De moestuin van Patrijs
y-cam Geplaatst: 19 februari 2021 Geplaatst: 19 februari 2021 Bedankt voor de info, Patrijs. Ik ga ze verplaatsen naar een tuinschuurtje, waar het koel is en waar ook licht binnenvalt. Ik zou ze graag midden maart willen poten. Quote
RobO Geplaatst: 19 februari 2021 Geplaatst: 19 februari 2021 dat kan maar wat Patrijs zegt, pas op voor vorst je kunt eea nog bedekken met vlies als er vorst komt en er al groen boven staat vorig jaar ook half maart gepoot heb weer moeten her-poten door de vorst -8 van 15 mei ondanks vliesdoek; heb innova genomen en toch een prima oogst gehad Quote
jwedding Geplaatst: 19 februari 2021 Geplaatst: 19 februari 2021 Ik heb ze hier ook in de schuur gezet, in een eierdoos, op een kruk. 👍 Quote
Patrijs Geplaatst: 19 februari 2021 Geplaatst: 19 februari 2021 (aangepast) 5 uren geleden, y-cam zei: Bedankt voor de info, Patrijs. Ik ga ze verplaatsen naar een tuinschuurtje, waar het koel is en waar ook licht binnenvalt. Ik zou ze graag midden maart willen poten. Inderdaad, ik weet niet waar je tuin woont maar zelfs hier aan de gematigde kust nog kans op nachtvorst: 25-5-2020 - De moestuin van Patrijs - Moestuin Forum Ik zet de eerste half maart maar loop dan wel risico. Ook kan de grond nog koud zijn afhankelijk van wat het weer doet, een paar weken later oogsten maakt dan weinig uit, dat halen ze wel weer in. 19 februari 2021 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
appelvrouw Geplaatst: 19 februari 2021 Auteur Geplaatst: 19 februari 2021 Een paar weken later planten bedoel je denk ik😉 Ik heb mijn aardappelsoorten binnen, het zijn drie dames geworden: Blanche, half vroeg, zeer goede bewaarbaarheid, lichtgeel vruchtvlees, 110 % opbrengst van bintje, friet en puree enz. Bernadette, half vroeg, zeer goede smaak en bewaar aardappel, multi-inzetbaar friet, stamppot etc Jeanette, vroeg, kruising tusse Franceline en Charlotte, rood schillig, geel vruchtvlees, geroemd om haar smaak voor bijvoorbeeld salade en fijne gekookte aardappels. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Oudholland Geplaatst: 24 februari 2021 Geplaatst: 24 februari 2021 Hier was het ook weer moeilijk een keuze te maken. Zoveel leuke rassen, en veel te weinig ruimte... Ik selecteer de laatste jaren eigenlijk bijna alleen op resistentie tegen phytophthora. Aangevuld met een paar leuke rassen die me ook bevallen. Enkele rassen die ik al eerder teelde: Twinner Arran Pilot Monte Carlo Sarpo Mira Red you know (vorig jaar voor het eerst gezet, viel niet tegen ondanks de droogte) En dan 3 voor mij nieuwe rassen om te proberen: Resi Novi mix (een mix van enkele resistente rassen van Vreeken, leek me wel leuk om te proberen) Obama (zou goed tegen droogte kunnen, altijd handig na de afgelopen 2 zomers, om uit te proberen dit jaar) Valery (ik heb altijd Tiamo gehad, maar die kon ik niet vinden dit jaar; dit zou een gelijkwaardig ras zijn) En dan nog enkele knollen van speciale aardappels, vorig jaar op de Groenmoesmarkt gekocht en wat knollen van bewaard: Valvi Rouges des Flandres Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?
HuubvG Geplaatst: 25 februari 2021 Geplaatst: 25 februari 2021 Annabel Gisteren twee rijtjes in de kas gepoot, 2½ m vanaf de achterdeur, dus als we vorst krijgen ben ik er direct bij om toe te dekken. Als het lukt heb ik lekker vroeg aardappeltjes. Eersteling Gaan straks tegen april als eerste de moestuin in. Agria Goeie frietaardappel, heb ik even naar gezocht. Bewaren in een koelkast wordt hem niet en andere mogelijkheden van opslag heb ik niet. Dan maar patat snijden, voorbakken/blancheren en de vriezer in tzt. [ gewijzgigd ] Vergeten Poters gekocht en vergeten welke het waren. Plaatselijke winkeliers wisten het na 3 × telefoneren ook niet meer. Onbekende soort poters dus. Late aardappel geschikt voor friet. Grote knollen, dus dat wordt een kleine rij. [ / gewijzigd ] Quote
Patrijs Geplaatst: 29 maart 2021 Geplaatst: 29 maart 2021 Hier staan de kas aardappels boven, en heb ik de luikjes van de kas open gezet om de temperatuur laag te houden. Mijn tuinbuur heeft vandaag de eerste rijtjes op de volle grond gepoot. Zijn er hier al mensen, behalve Vinky, aan het poten? Quote De moestuin van Patrijs
appelvrouw Geplaatst: 29 maart 2021 Auteur Geplaatst: 29 maart 2021 Jawel, geheel tegen mijn eigen ideeën in vandaag 13 poters op een warm stukje vlak bij het huis. Jeanette, 80 dagen.Dat zou betekenen dat we voor de langste dag nog kunnen oogsten. Ik zet 13 emmers in de buurt voor het geval ze boven komen( zal nog wel een paar weken duren) en het gaat vriezen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobO Geplaatst: 30 maart 2021 Geplaatst: 30 maart 2021 ik heb ze van de week gepoot, diep, poters waren er aan toe de pluim van buienraaier voorspelt hier twee weken geen vorst, vliesdoek etc, ligt klaar , vorig jaar vorst in mei dus later poten helpt hier ook niet, dan maar gokken (trouwens, de bevroren planten vorig jaar heb ik gerooid en nieuwe poters inova gekocht en eind mei ondergestopt, prima oogst nog) Quote
Veldjesgraaf Geplaatst: 30 maart 2021 Geplaatst: 30 maart 2021 (aangepast) Zaterdag 20 maart zijn de Frieslanders al diep in de grond gepoot. Als ze boven komen aard ik ze aan. Vorig jaar was ik een week later. Toen hebben ze het geweldig gedaan. 30 maart 2021 aangepast door Veldjesgraaf Quote
Moonsparkle Geplaatst: 30 maart 2021 Geplaatst: 30 maart 2021 Ik heb wat kriel aardappels die ik over had van de supermarkt in de grond gestopt, vorig jaar werkte dat ook. Quote
HuubvG Geplaatst: 31 maart 2021 Geplaatst: 31 maart 2021 De annabellen op 25 februari in de kas bij huis gepoot: En vandaag ga ik de eerstelingen in de moestuin poten. De late aardappelen agria en [onbekend] moeten wachten tot half april, als ze goed blijven op de noordelijke vensterbank. Anders gaan ze er eerder in. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.