Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Waarom ik 'nog' geen koriander lust (het smaakt naar zeep)

Featured Replies

Geplaatst:

Ik las vandaag hoe het komt dat ik korianderblad (niet het zaad) naar zeep vond smaken tot lang geleden en nooit meer heb willen eten of telen, want ik lust geen zeep!

Na het bekijken van deze video in 24kitchen begrijp ik dat ik het kan léren waarderen. Even de genen bijsturen dus.

Toch maar weer eens proberen dit jaar, koriander zaaien.

Geplaatst:

Zaai enkele zaadjes koriander mee met wortelen Huub, dat helpt een beetje tegen de wortelvlieg. Ik doe dat al vele jaren en daarna( want ik vergeet vaak de uitgebloeide koriander weg te halen) zaait het zich uit als groenbemester. 
Na al die jaren: ik lust het nog steeds niet! 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Ga ik doen Jet, dat bij elkaar zaaien. Grappig dat je het wel teelt, maar zelf niet eet.

Ik wil het eenmalig een kans geven dit jaar, beginnen met een paar snippertjes.

Ik herinner me ook nog van gember dat het eerste stukje dat oma mij te eten gaf, naar zeep smaakte. Het duurde jaren voordat ik weer eens gember proefde, nu is het onmisbaar in mijn keuken en ik eet het dagelijks.

Als het niks wordt, heeft het toch nut tegen de vliegjes en als groenbemester, geen man overboord.

Geplaatst:

mooi om te horen, want hier ook een zeep proever :sick: maar je kan het dus wel gaan waarderen ? mm misschien met opbouwen.

Mooie tip tegen de wortel vlieg appelvrouw ik ga dat ook proberen die koriander gaat wel op heb een schoondochter die dat wel kan eten zonder zeep smaak.

Maar weet wel dat op kuilen van de wortels ook kan helpen tegen de wortelvlieg.

Geplaatst:

Ik snap het ook, Huub. Jarenlang niet gebruikt, want de lucht vind ik echt smerig. Nu nog, maar heb het wel leren waarderen. 
in mijn eten vind ik het dus echt lekker. Dan wel in gerechten waar het in “ hoort” . 
dus komt vast goed! 

Geplaatst:
  • Auteur

Ja juist, beginnen met gerechten waar het in past. Ik weet niet meer of ik de reuk ook vies vond, of het naar zeep rook, maar we gaan het meemaken. Vorig jaar nog had een dochter wat over de Surinaamse nasischotel te snipperen, maar ik heb bedankt. Het was heerlijk zónder. :)

Geplaatst:

Ik vind idd ook de geur echt vies, en niet eens zeep nee, dat heb ik met rozemarijn, nee iets tussen zweetvoeten en goedkope luchtverfrisser in. Ik lustte vroeger ook geen olijven, daar kan ik me nu helemaal niets meer bij voorstellen. Wat ook niet heeft geholpen, toen ik het voor het eerst in mijn tuin had heb ik het meegekookt in de soep..bllleeegg die smaak weet ik nog.

Geplaatst:

Inderdaad het zaad gebruik ik best wel heel vaak, in oosterse gerechten en in patisserie. Ik ben het met je eens over je best er niet voor doen.. als ik het nu nog niet lust gaat dat het ook niet meer worden denk ik.

Geplaatst:

Wat grappig, ik heb het inderdaad leren waarderen. De eerste keer dat ik verse koriander proefde, was in een zelfgemaakt recept, kip met koriander. Ik vond het maar vies naar zeep smaken,  en zonde van al dat werk. Inmiddels eet ik geen kip meer, maar is verse koriander juist mijn favoriet. Dat komt ook wel doordat ik van Indiase curry en dal houd.

Vooral in dal en in linzensoep vind ik het onmisbaar. Als ik een bosje koop, gaat het helemaal in de soep, want bewaren heeft toch geen zin en ik vind het zo lekker!

aangepast door fre3ke

Geplaatst:

Hahaaha. Wat grappig om zo ieders ervaringen (en afkeer) te lezen hiero!
Zelf een soortgelijk traject doorlopen als Freeke. Als ik íets smerig vond, was het verse koriander. In een Indiaas restaurant dacht ik dat ik erin bleef toen ik het in een salade proefde. Hechechecheche.
Maar ik ben dol op Thais. En dan met name op Tom Yang Kun (Koeng?) soep. En daar zit ook altijd een twijgje in. En zo langzamerhand begon het me aan te staan. En nu vind ik het echt lekker. In salsa’s met knof, en verse tomaten bijvoorbeeld. Of in de guacamole. Mjam! Niet té he. Ik ga geen takje koriander staan kauwen. Wat ik wel met plezier op een takje peterselie doe.
Afijn. Succes met je experiment, Henk! Als het gesnipperd nog te heftig is, kun je het dus ook in een pittig soepje proberen!
Hoop dat het je ook gaat bekoren. Je kan zeer best zonder leven natuurlijk, maar het leven mét is heus ook heel aardig [emoji106][emoji106]

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:
  • Auteur

@donaldk, in het eerste bericht van dit topic geeft topicstarter een link waarin dezelfde video wordt aangeboden:

Op 20-1-2021 om 14:19, HuubvG zei:

Na het bekijken van deze video in 24kitchen begrijp ik dat ik het kan léren waarderen. Even de genen bijsturen dus.

Maar toch bedankt.

• 3 weken later...
Geplaatst:

@henkg

En? Al een liefhebber geworden?

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:
  • Auteur
Op 21-1-2021 om 23:11, Charly zei:

Afijn. Succes met je experiment, Henk!

Wat heb je toch met die Henk? Haha, beide 4 letters en 1e letter H, maar ik ben HuubvG van de twee! :)

Nee, ik heb het zaad klaarliggen, wil uit eigen tuin gaan beginnen te proeven. Ik ga eerst kleine jonge scheutjes proberen, die misschien nog niet zo sterk smaken. Geduld dus, maar ik zal het zeker laten weten in dit draadje.

• 4 maanden later ...
Geplaatst:
  • Auteur

Zo gezegd, zo gedaan. Slechts enkele zaadjes waren opgekomen, maar dat was meer dan genoeg.

Een paar jonge blaadjes van zaailingen geproefd, maandje geleden alweer: bah, zeep.

Nu staan er een paar 30 cm te worden en als ik in de buurt kom, ruikt het al naar sterk geparfumeerde zeep.

Dus ik geef het op, er is en blijft iets dat ik niet lust: koriander.

Geplaatst:

@HuubvG Ik verwar jouw en @henkg ook wel vaker, maar voor het posten kom ik er dan achter dat ik de ander bedoel.

Komt door begin letter H, eind letter G.  😵

aangepast door rorror

• 1 jaar later...
Geplaatst:

@HuubvG Heb je de smaak al kunnen aanleren?

Zelf vind ik het niet naar zeep smaken, maar wel vies. Per ongeluk wat korriander(volgens een recept van internet) in mijn chiliesaus gedaan volgens recept, en BAH.

Korriander kruiden meteen maar weer weggemikt.

Geplaatst:
  • Auteur

@rorror, nee! Ook geen behoefte meer aan. Ik kreeg allerlei "spoel je mond met zeep" associaties als ik het wilde proberen. Ook met een klein beetje beginnen ging het niet lukken.

Jammer van je saus. je vindt het niet naar zeep smaken, maar dan wel naar iets dat totaal niet bij je maaltijd past waarschijnlijk?

Geplaatst:

Saus was experiment, was ook maar één koffie flesje vol.

Veels te overheersende smaak, ook bij weinig gebruik. Kan de smaak niet geheel plaatsen, soort bitter doffe smaakt. Past inderdaad totaal niet bij mijn maaltijd.
Korriander eigenlijk gekocht omdat mensen recepten voor vlammetjes ermee maken, maar ook daarbij vind ik het niet te eten.

Ik zou eens de zeep moeten proeven waarmee koriander vergeleken mee kan worden? Weet jij welk merk zeep ik moet hebben? Dreft vloeibaar? Of een blok zeep? Of shampoo?

Geplaatst:
  • Auteur

Een blok heb ik als kind weleens geproefd, misschien was het Sunlight, Nivea of Lux. Ik hoop dat je het niet gaat proberen, het duurt een tijd voordat de vieze smaak vertrokken is.

aangepast door HuubvG
lang verhaal ingekort

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.