Tutti-frutti Geplaatst: 1 juli 2017 Geplaatst: 1 juli 2017 Vandaag 01 - 07 - 2017 de ge-ente Nikita s gift Kaki opgehaald. Geslaagd: 4 stuks zijn gelukt, dus 4 nieuwe kaki boompjes in wording zijn vanaf buiten nu.Komend voorjaar mogen er drie van weg. Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 1 juli 2017 Geplaatst: 1 juli 2017 Waarop heb je ze geënt. De geënte planten op Amerikaanse persimoens zijn veel winterharder (harder tegen late nachtvorst) dan die geënt op Lotus. De planten herstellen zich ook beter. Ik heb nieuwe planten bij 'De moerbeienboom' in België gehaald en op de kwekerij was ook bij oudere planten (15 jaar...) van hetzelfde ras het verschil tussen lotus en Amerikaanse persimoen onderstam goed te zien. Ik kon daardoor helaas alleen een paar rassen meenemen, omdat hij niet alle rassen op persimoen onderstam had. Hij zag het verschil ook en gaat als het goed is vanaf nu meer op persimoen onderstam enten. Ben benieuwd of we hierna een paar goede jaren krijgen, zodat de bomen eerst wat groter en sterker kunnen worden. Quote
bart646 Geplaatst: 9 juli 2017 Geplaatst: 9 juli 2017 Hier was de schade ook groot met de late vorst ben 3 Amerikaanse kaki's verloren en kreeg veel vorst scheuren. Het was extreem -8 op2,5 m aan de scheur in het weerstation in de buurt -14,4 aan de grond Quote
Tutti-frutti Geplaatst: 21 augustus 2017 Geplaatst: 21 augustus 2017 Waarop heb je ze geënt. De Kaki s zijn ge-ent op Diospyros virginiana Quote
sluipwesp Geplaatst: 9 december 2017 Geplaatst: 9 december 2017 De kaki's in de kas hebben het goed gedaan dit jaar. Het is nu wachten tot ze rijp zijn en dat zal nog wel 2 maanden duren. Hoe staan ze bij jullie erbij? Quote
windindewilgen Geplaatst: 9 december 2017 Geplaatst: 9 december 2017 Welk ras is het?Vorig jaar heb ik de kaki, rio brillante, vlak voor d kerst geplukt. Waren toen al [te] ver heen. Smaak was wat minder dan in de winkel. Rio rijpt gewoon niet zo goed af ook al staat hij in de kas. Volgend jaar hoop ik dat tipo en vagnelia ook bloeien en als die ook geen betere resultaten geven dan is het einde experiment. En gaan ze naar buiten, want het is natuurlijk een prachtig gezicht, een kale boom met oranje lampionnetjes. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
sluipwesp Geplaatst: 10 december 2017 Geplaatst: 10 december 2017 Het ras zou Hana Fuyu moeten zijn maar heb zo mijn twijfels. Het boompje staat nu bijna 6 jaar in de koude kas. 3weken geleden ontdekte ik dat er een vrucht helemaal zacht en rijp was. (normaal worden ze pas rond eind januari zacht) De smaak was uitstekend en veel zoeter als die uit de winkel. Wonderlijk dat er een zo veel eerder rijp kon zijn. Jammer dat de smaak van rio brillante bij jouw niet meeviel, ik ben benieuwd naar de andere soortjes voor volgend jaar. Zelf heb ik als proef ook nog een Tipo staan maar die zal volgend jaar nog niets geven verwacht ik. Quote
simonvb Geplaatst: 29 november 2018 Geplaatst: 29 november 2018 Mijn kerstboom staat er al Decoratief een topper. Mijn 6 jaar oude Nikita's gift heeft dit jaar al lekkere vruchten gegeven, al een 15 gegeten en zoals je ziet hangen er nog aan. De smaak van de vruchten is heerlijk maar helaas wel een beetje een droge, wrange nasmaak in de mond. Ben de nasmaak nu wel al gewoon waardoor deze me niet meer stoort.Staan geen andere kaki's of persimmons in mijn buurt dus zeer goed zelfbestuivend. Quote
windindewilgen Geplaatst: 29 november 2018 Geplaatst: 29 november 2018 Bij mij gisteren de eerste tipo gepukt, was erg zacht.Zoet maar, net als jij simon, een klein beetje wrange nasmaak. Zal er mee moeten leren leven, na zo;n jaar kan het niet beter worden denk ik.Rio briljante om gezaagd in de kas, veel te veel last van vroegeval. Van de 100 vruchten bleven er 2 hangen. Dat is al jaren zo. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
permanatuurtuin Geplaatst: 11 december 2018 Geplaatst: 11 december 2018 Wij hadden dit jaar ook tipo kaki's. Ze zijn binnen goed afgerijpt en we hadden dit jaar prachtige vruchten. Volgend jaar misschien wat andere kaki's die vruchten willen krijgen. De Amerikaanse persimoens zijn goed de zomer doorgekomen. Het valt mij op dat sommige rassen gevoelig zijn voor vruchtboomkanker. Ik heb de aangetaste takjes eruit geknipt. Sommige rassen zijn heel goed gegroeid, maar ze hebben echt tijd nodig om aan te gaan. De entplek blijft een gevoelige plek (breken). We hadden dit jaar meerdere planten met bloempjes, maar helaas zijn door de droogte bijna alle vruchtjes afgevallen. We hebben één rijp vruchtje gehad (wrang), maar heerlijk (al eens eerder vruchten van ruby gehad). Quote
prettig gestoord Geplaatst: 31 augustus 2019 Geplaatst: 31 augustus 2019 Late bloei in de boom, idioot veel vruchten die halverwege Juli begin augustus massaal van de boom afvielen.Wat er nu over bleef is een 75 vruchten waarvan de afgelopen 2 weken weer de helft van het loodje legde. Wat er nog aanhangt is dan wel echt groot en hopelijk oogstbaar met een paar maanden. Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
permanatuurtuin Geplaatst: 10 september 2019 Geplaatst: 10 september 2019 Ziet er goed uit. De natuurlijke vruchtdunning is normaal. Ik verwacht dat als de bomen ouder worden er ook meer vruchten blijven hangen. Ik heb in twee boompjes vruchten. Ben benieuwd of ze lekker worden. De anderen moeten nog. In eentje bloemen gehad, maar uiteindelijk zijn er geen vruchten aangebleven. De plant was ook nog klein. Ook vruchten in de Amerikaanse persimoen. Hier komen ook rijpe vruchten aan. Ze beginnen al oranje te kleuren. Hopelijk volgend jaar in meer planten van kaki en Amerikaanse persimoen vruchten. De planten groeien vooral langzaam. Pas als de planten rond 2 meter zijn lijkt de groei toe te nemen. Quote
Charly Geplaatst: 16 oktober 2019 Geplaatst: 16 oktober 2019 Nou. Moet toch zeggen dat de oogst me 100% meevalt zeg. Haha. Nee flauw. We zijn op vakantie en zitten even boven Valencia. Net te vroeg voor de sinaasappeloogst. Maar middenin de kaki-tijd. Sjonge wat een heerlijke vrucht toch! Quote wees bevriend met kleine dingen
prettig gestoord Geplaatst: 17 oktober 2019 Geplaatst: 17 oktober 2019 Charly, ziet er heerlijk warm en zonnig uit iig! Hier groeien ze gestaag, de eersten beginnen iets te kleuren net als het blad. Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Martijn Geplaatst: 18 oktober 2019 Geplaatst: 18 oktober 2019 Ben erg benieuwd naar het ras en de smaak van de Kaki's in Haaksbergen. Quote
prettig gestoord Geplaatst: 18 oktober 2019 Geplaatst: 18 oktober 2019 @martijn Ik heb deze boom gekregen als een lotus, oftewel een dadelpruim. Maar hij was gekocht bij Oosterik dus het kan eigenlijk gewoon alles zijn behalve de lotus Ik heb er nog geen rijpe vruchten van gehad maar zal er tzt over posten Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Martijn Geplaatst: 6 december 2019 Geplaatst: 6 december 2019 Is Nikita Gift de beste??. Nikita's Gift' staat bekend om zijn winterhardheid en snelle groei op jonge leeftijd. Diospyros wordt in ons klimaat zo’n 5 meter hoog. De zoete geel oranje vruchten rijpen af in de herfst. Ze kunnen na narijping vers gegeten worden. Plant Diospyros op een warme beschutte plek op een humeuze en goed afwaterende bodem. Quote
weknow Geplaatst: 6 december 2019 Geplaatst: 6 december 2019 Diospyros wordt in ons klimaat zo’n 5 meter hoog. De zoete geel oranje vruchten rijpen af in de herfst. Ze kunnen na narijping vers gegeten worden. Plant Diospyros op een warme beschutte plek op een humeuze en goed afwaterende bodem. Martijn...ik kan nu echt niet volgen....D. kaki, D. lotus en D. virginiana en nog een heleboel soorten waarvoor ons klimaat te koel is zijn allemaal "Diospyros". Over welke Diospyros heb je het eigenlijk in je berichtje hiervoor??? En wat voeg je toe aan dit draadje? Nikitra's gift is een mengeling van D. kaki met D. virginiana! Een interspecifieke dus, zo je wilt. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
simonvb Geplaatst: 6 december 2019 Geplaatst: 6 december 2019 Ik heb de Nikita's gift staan. Geen idee of het de beste is. Boom is een 3 meter hoog en breed. Dit jaar een 30 vruchten (vorig jaar minstens het dubbele) , zijn pas sinds vorige week rijp, wat toch een stuk later is tegenover vorig jaar. Smaak is goed maar heeft wel een lichte wrange nasmaak. Moest ie dat niet hebben, zou ik het aanraden, nu raad ik aan eerst te proeven voordat je dat ras zet. Geen idee of andere rassen dat ook blijven hebben. Ik heb de soort gekozen omdat die klein blijft. Quote
DennisUtrecht Geplaatst: 9 december 2019 Geplaatst: 9 december 2019 Ik had 1 kaki aan mijn nikita's gift, die heb ik zeker 4 weken geleden al opgegeten. Net na de eerste vorst aan de grond. Hij lag nagenoeg op de grond aan een tak die ik probeerde te laten wortelen. (afleggen) Hij was oranje, en wat vlekjes in de schil, bruin/zwart. In de fruitschaal gelegd tot hij echt zacht werd. Hij werd ook steeds lelijker aan de buitenkant. Maar van binnen was hij nog perfect, en ik vond hem erg lekker. Mijn vriendin proefde wel iets wrang nasmaak, maar ik vond hem heel lekker, en ik ben altijd van hoe zoeter hoe beter. Het was overigens mijn eerste vrucht ooit aan deze plant. In het voorjaar veel bloemknoppen, allemaal kapot gevroren. Maar ik raad Nikita wel aan eigenlijk, op basis van deze ene ervaring dan. Quote
Bala Geplaatst: 24 maart 2020 Geplaatst: 24 maart 2020 Hallo, heeft iemand ervaring met kaki boom in de pot? Kan dat? Gr Quote
weknow Geplaatst: 24 maart 2020 Geplaatst: 24 maart 2020 Ja. Ik kreeg van een forumgenoot uit het noorden van Nederland 3 jaar geleden een kaki (Faufau is het ras) omdat die bij hem steeds invroor (de plant ging niet dood, maar takken en knoppen vroren terug en herstelden dan weer). Ik woon in een wat milder gebied. Deze kaki staat in een grote pot (40 liter schat ik) en droeg verleden jaar 17 vruchten. Nu staat ze nog in de koude kas, maar over een week of 3 gaat ze naar buiten. Omdat het een sierlijke struik is, gewoon in onze tuin aan huis. Intussen heb ik nog 4 kaki's bijgekocht en die wil ik op dezelfde manier opkweken. Jaarlijks of om de paar jaar de grootte van de pot aanpassen. Het gaat goed in een een pot omdat ze niet hard groeien en klein te houden zijn, door weinig en gerichte snoei (beetje "trial & error" hoe ze best te begeleiden). Hoe het over een aantal jaren is en dan nog kan, zie ik dan wel. Ik heb de mogelijkheid om ze eventueel groter uit te planten en verwacht dat ze onze winters dan wel overleven...ik woon in het zuiden van Nederland en vlak bij de erg milderende zee...juist wat jongere boompjes zijn kwetsbaar. * Bij het invriezen was niet de absolute lage temperatuur het probleem. Kaki is blijkbaar kwetsbaar in deze periode, als ze begint uit te lopen, voor koude schrale wind uit het oosten en noorden met vorst tegelijk en felle zon overdag (Het weer dat we nu hebben, zeg maar) ** Raskeuze is erg belangrijk. Je kunt 1 boompje zetten als het ook pathenocarp (zonder bestuiving) vruchten kan maken. Mijn Faufau had geen bloeiende soortgenoot en deel van de vruchten is zonder pit, deel met...Ik concludeer dat ze pathenocarp is en een beetje zelfbestuivend. Sommige rassen hebben wel bestuiving nodig door een mannelijke verwant. Hoewel er ook weer enkele zijn die en mannelijke en vrouwelijke bloemen dragen, vaak zonder zelfbestuivend te zijn. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
permanatuurtuin Geplaatst: 4 april 2020 Geplaatst: 4 april 2020 Bij ons is bij sommige rassen te zien dat de knoppen doodgevroren zijn, omdat ze al te actief waren. Andere rassen lijken oké. De Amerikaanse persimoens lijken zonder schade ervan afgekomen te zijn. Natuurlijk moeten beiden de komende weken nog bezien worden, want schade valt niet altijd direct op en er kan nog vorst komen. Helaas zijn de knoppen van een goed ras doodgevroren die vorig jaar een leuke productie had van kaki's die hard te eten waren. Dit zal komend jaar dus niks worden. Quote
Charly Geplaatst: 16 april 2020 Geplaatst: 16 april 2020 Mijn kaki lotusvrucht loopt weer goed uit. Hij is nu drie jaar oud. En staat 2 daarvan bij op zijn plekje bij ons. De bijzondere groeivorm van de takken en het frisgroene blad, maakt dat ik em graag zie!Zit me alleen te bedenken of ik em niet had moeten snoeien, omdat de takken wel heel dicht op elkaar groeien. Wat denken jullie? Wacht zal nog een foto plaatsen Quote wees bevriend met kleine dingen
weknow Geplaatst: 16 april 2020 Geplaatst: 16 april 2020 Is het een kaki of een lotus, Charlie? Want dat is een heel verschil. Een kakilotus bestaat dus niet....het is dan heel onduidelijk waar je het over hebt vrees ik. 🤔 Ik heb diverse zaailingen van de Diospyros lotus staan....dat zijn inderdaad de vroegste en die groeien best hard...ik denk dat je die hebt aan de afbeelding te zien. De kleine vruchten die daar aan komen (soms maar en moeilijk rijp in ons klimaat) worden lotuspruimen genoemd...zien er duidelijk anders uit en smaken totaal anders dan kaki's...als ze al eetbaar zijn. Van kaki (Diospyros kaki) heb ik intussen 6 struiken...allemaal geënte rassen. Verleden jaar 1 soort de eerste vruchten (Faufau)...dit jaar gaat ook een 2e volop bloeien. Die liepen toch al wat later uit dan de lotus. Verder heb ik een heleboel zaailingen van nog een soort die hier dicht bij ligt: De Diospyros virginiana. Ook wel persimoen of persimon genoemd. Die begint nu pas een beetje uit te lopen, maar is ook de meest winterharde van de 3 soorten. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.