Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Van de Petersons heb ik nog geen vruchten gehad.  Aanplant winter 2017/2018 (eetbaargoed) en najaar 2018 (Hans Kluyt, ook niet Peterson rassen).  Datering van de laatste aanplant moet ik nog dubbel checken. 

Geplaatst:
29 minuten geleden, acpronk zei:

Zal ik ze eerst in p9, p11 of meteen in een 10 liter pot zetten?

Verplanten is voor pawpaw risicovol. Dus ik verplant ze maar 1x......bij het uitplanten. 10 liter pot is wel erg veel.........ik gebruik alleen zeer diepe potten ( een 25 cm) van rond de 2 a 3 liter. Verwacht geen snelle groei. Niet te grote potten heeft nog een belangrijk voordeel, namelijk dat de lange hoofdwortel die de plant maakt (en  bij de kleinste beschadiging ervan is je plant wijlen!) wordt geprikkeld om toch wat te splitsen, waardoor bij uitplanten na 2 a 3 jaar je kansen veel beter zijn. Moet erbij zeggen dat mijn basisbodem verre van ideaal is voor pawpaw....zware dichte jonge zeeklei (als droog pikhouweel nodig) en kalkrijk.....ik bereid het wel voor zo mogelijk enkele jaren al (diep tot 70-80 cm, zorg voor goede afwatering en zeer veel schimmeldominant organisch materiaal) om dat enigermate te ondervangen. Kan zijn dat het in licht en zurig zand of goed afwaterend veen allemaal wat makkelijker gaat.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Toch even ter overweging meegeven, kijk maar wat je ermee doet.

Dan zou ik daar 2 of 3 zaailingen van verschillende moeder (ze zijn natuurlijk niet rasecht als zaailing) inzetten en die samen uitplanten om zo optimale kans op bestuiving te hebben. Bovendien is het probleem dat je ze in potten moeilijker buiten kunt overwinteren....zeker winterhard pawpaw, maar jonge planten zijn altijd gevoeliger + juist beperkt  tot in een pot kan de wortel en dan met name de jonge aangroei van de wortel,  en die is wel gevoelig voor vorst!, eventueel wel bevriezen.

Zoveel van die potten als jij zaden hebt, uitgaande van een percentage van 35 a 50 % dat kiemt en het eerste jaar goed doorkomt (dat cijfer is een ervaringsgegeven van mij over intussen 5 jaar zaaien) met elk 1 plant zou een enorme ruimte in een kas of zo vragen. 

• Like 1

• 2 maanden later ...
  • 5 weeks later...
Geplaatst:

Het is weer tijd om de pawpaw bloemen te bestuiven. Ik was al te laat voor vele bloemen, die stonden al helemaal open en vol met stuifmeel. Er zijn ook nog een heel aantal te kleine bloemen, dus ik ga die over een tijdje nog eens moeten bestuiven.

Hoe staat het er voor bij jullie?

Geplaatst:

Bladeren beginnen hier ook voorzichtig uit te komen. Tegen dat die volledig open zijn vermoed ik dat de bloemen al grotendeels weg gaan zijn.

Geplaatst: (aangepast)
Op 27-1-2021 om 12:00, acpronk zei:

Zal ik ze eerst in p9, p11 of meteen in een 10 liter pot zetten?

Vermijd verplanten. Dus meteen in een diepere pot en daarin verder kweken tot uitplanten is het veiligste. Pawpaw-wortel is normaal een zeer kwetsbare "taproot"(penwortel) die vrij diep gaat. Er zijn mensen die zetten ze in potten of buizen van tot 50 cm. (Kijk maar eens rond op internet en wat daar zoal wordt geadviseerd). Toen ik begon met opkweken van zaden zocht ik ook zo diep mogelijke uitplantopties voor zaailingen om deze reden. Intussen ben ik wijzer en kies voor potten van een liter of 3 a 5 die wat dieper, zo  22 a 25 cm. diep zijn. Ik merk dat dit de penwortel stimuleert om toch wat zijwortels te gaan maken waardoor de overlevingskansen bij verdere opkweek en uitplanten aanzienlijk beter worden. Bij uitplanten kluit niet beschadigen en bodem wel voorbereiden tot een 60 a 70 cm. diepte met veel luchtig organisch materiaal (geen mest zozeer!) ingemengd. 

aangepast door weknow

Geplaatst:
6 uren geleden, haplo zei:

Bladeren beginnen hier ook voorzichtig uit te komen. Tegen dat die volledig open zijn vermoed ik dat de bloemen al grotendeels weg gaan zijn.

Ja. Bovendien verloopt bij een papaw alles zeer onregelmatig!! Actief zichtbare groei, verschijnen van bladeren en bladval in najaar....tussen verschillende planten kan daar rustig een week of 6 verschil in zitten. Na intussen een jaar of 6 jaarlijks flink wat planten zaaien kan ik maar een ding concluderen: De groeiwijze en ontwikkeling van pawpaw's is vaak verassend en anders dan alle andere planten die ik ken. 

Geplaatst:

Mijn Prima 1216 bloeit al een jaar of 3 maar elk jaar laat hij de vruchtbeginsels vallen. Misschien dat hij het toch beter doet met kruisbestuiving.

Is er iemand die stuifmeel wil ruilen?

Dit zou kunnen door de meeldraden uit de bloem te halen en in een ziplokzakje te doen en op te sturen.

Mijn bloemen zitten nu nog in de vrouwelijke fase maar vermoed dat ik binnen een paar dagen stuifmeel moet kunnen oogsten.

• 2 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)

De boompjes moeten minimaal 2 meter hoog zijn. Ik denk zelf wel dat ze zelfbestuivend zijn. Ik probeer ze wel kruis te bestuiven, maar prima bloeit in verhouding eerder dan de andere rassen. Stuifmeel ruilen is denk ik lastig, want volgens mij is het stuifmeel maar kort kiemkrachtig. Verder moet de plant gauw 3-4 jaar staan voordat je een vrucht kunt verwachten en ze moeten niet te droog staan, want dan stoten ze de vruchten ook af. 

aangepast door permanatuurtuin
Geplaatst:

@permanatuurtuin: Voor zover ik weet kunnen er al vruchten zijn vanaf 1-1,5 meter bij sommige variëteiten. Bij zaailingen moet je langer wachten. Ik zou ook niet echt rekenen op zelfbestuiving, een aantal variëteiten zoals Sunflower kunnen dit gedeeltelijk maar ik zou er niet op vertrouwen.

Geplaatst:

Bij mij beginnen de eerste bloemen te verschijnen. Ik vraag me alleen af of het de moeite is om ze zo laat in het jaar te gaan bestuiven. Hoe lang duurt het bij jullie ruwweg van bloem tot oogst? 

Geplaatst:

Een van de twee pawpaws begint bovenin uit te lopen. Wel miniscuul (ik zie een groene punt), hopelijk zet dat wat meer door als het warmer wordt.

Geplaatst:

Ik heb twee zaailingen in een pot van Weknow, die staan in die pot in de kas. Misschien niet zo slim maar de boompjes varen er wel bij. Ze zijn aan flink aan de groei, 5 bladeren per topje en 5 cm gegroeid denk ik . Ze moeten maar in de kas blijven tot een warme en vochtige periode komt dan kan ik ze buiten uitplanten.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Bij mij is bijna alles uitgebloeid.  Het hangt van het ras af (ik gok dat er zo 4 tot 6 weken verschil kan zitten tussen vroeg en late rassen) en natuurlijk of er een groeizame zomer komt of niet.  Als je nog hele jonge planten hebt, zou ik hooguit een paar bloemen bestuiven om een idee te krijgen van de smaak en de rest verwijderen zodra je ziet dat de bestuiving geslaagd is.  Dat scheelt dan weer energie die beter in de groei van de boom kan gaan zitten. 

Geplaatst:

Wij hebben ook een paar zaailingen van @weknow en die stonden een tijd in de kas dus ze waren al aardig uitgelopen (zoals die van Appelvrouw). +/- 3 weken geleden hebben we ze uitgeplant en ze zien er nog steeds fris en fruitig uit. Er staan wat (jonge) vlinderstruiken omheen die deze zomer hopelijk voor wat schaduw gaan zorgen en als de pawpaws dan wat groter zijn dan halen we de vlinderstruiken daar weg. 

Geplaatst:

Ik heb zelf de bloemen bestoven in de hoop dat de poging is geslaagd... mijn bestuiven is een sunflower, maar op de een of andere manier eten de slakken die steeds op. De rest blijft wel staan. Ik heb nu een soort van gemulcht met slakkenkorrels...
ik weet niet meer welke variant ik heb, maar die bloeit sowieso een week of 3 eerder. Dus ik heb niet zo veel aan de sunflower als de slakken hem met rust laten.

Gisteren heb ik met iemand van kwekerij Asimina gesproken. Supervriendelijk en heel behulpzaam! Hij had voor dit jaar geen bomen meer overigens, maar altijd fijn om met iemand met kennis van zaken te praten. Ik wist bv niet dat de bloemen voor het komende jaar in het najaar al in de bladoksels te zien zijn. Dus daar ga ik goed naar kijken.

• 3 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...