Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

nieuweling: even voorstellen

Eleonoortje

Recommended Posts

Goedemorgen allemaal,

ik ben (Eleo)Noortje, 28 jaar, en ik woon met mijn gezin boven Groningen. Dat gezin bestaat momenteel uit mij en mijn man, en onze twee dochters (4 en 2), een baby in aantocht, en onze kat.

We wonen in een appartement, en de afgelopen jaren heb ik zo goed en kwaad als het ging een dakterrastuin in potten en bakken opgezet. Daarin probeer ik logischerwijs niet de meest ingewikkelde dingen, maar veel dingen lukken boven verwachting toch wel. Een groot deel van onze 'tuin' bestaat uit moestuinbakken, waar ik met het systeem van Makkelijke Moestuin in werk.

Maar sinds dit jaar ben ik de (trotse?) huurder van een stukje grond op het moestuincomplex hier in de buurt, en heb ik 150 m2 onder mijn hoede. Daar heb ik ontzettend veel zin in, maar hoe dichterbij het voorjaar komt, hoe onzekerder ik word. Buiten mijn 'getuinier' in potten en bakken heb ik geen (ik herhaal: géén) ervaring, en nu moet ik ineens zo'n stuk grond onderhouden. En ervoor plannen. En beslissingen maken. Uiteindelijk komt dat vast wel goed, maar ik weet nu gewoon even niet goed waar te beginnen.

Die moestuin is niet helemaal onbeschreven; ik heb gekozen voor de moestuin waar een pruimenboom in staat, en al in het najaar heb ik daar een aantal bessen- en frambozenstruiken in gezet. Onder de boom heb ik voorjaarsbollen gezet, en van mijn tuinburen heb ik al wat planten gekregen, die ook een plekje hebben gekregen. Foto's volgen misschien nog.

Maar nu? Een goed begin leek me om lid te worden van dit forum, zodat ik kan meelezen en vragen kan stellen! In mijn ervaring ben ik op fora vooral een meelezer, en niet zo'n actieve reageerder of vragensteller. 

Welkom! Ik ben benieuwd naar aankomend seizoen. Waar te beginnen us altijd de vraag, maar aangezien je op volle grond zit denk ik dat dat stap 1 word. Onkruid eruit, compost/mest de grond in. Ook kun je alvast dingen zoals paprika en pepers voorzaaien in huis.

Heel veel plezier alvast en succes ook met de baby in wording. In het begin lastig die 2 te combineren, maar dat komt vanzelf. En baby’s slapen heerlijk buiten in een kinderwagen in de frisse lucht. Dus laat het je vooral niet weerhouden!

Succes met je planning. Gewoon kijken wat je voorheen in potten deed en wat je is bevallen. Dat kun je nu verder uitbreiden met andere dingen die je lekker vindt of de kinderen. Fruit is natuurlijk altijd verrukkelijk uit eigen tuin. Denk eens aan rijen aardbeien, frambozen of bosbessen?! Hier in Huize Moes plukt elk kind wanneer die trek heeft. Hartstikke leuk zo! Dat krijg jij straks dus ook. Hoe leuk is dat?!

Geniet er vooral van en zware dingen voorlopig lekker overlaten aan de man.

Bedankt allemaal! 

Gister even op de tuin geweest, en meteen wat foto's gemaakt. Ik zag daar dat ik de rijen aardbeien die mijn voorganger heeft achtergelaten helemaal was vergeten, net als de knoflook die ik daarnaast had gezet.

En ik had nog niet genoemd dat ik met kleigrond te maken heb, maar dat is wel te ziet op de foto. Het is, ehm, nogal nat momenteel.

Op de foto's mijn tuin, die loopt tot het compostvat links achterin. In knalroze overall mijn oudste dochter. Daarna een weergave van de aardbeien met knoflook. Onder de pruim komen al wat bollen op, en tot slot een poging tot foto van de fruitstruiken.

IMG_20210124_145958055.jpg

IMG_20210124_150014818.jpg

IMG_20210124_150254874.jpg

IMG_20210124_150034838.jpg

Edited by Eleonoortje
opmaak aangepast
  • Like 1

Welkom,

het ziet er een beetje nat uit. Het plannen begint altijd met wat je zelf lekker vindt. Maak bedden van 1,20 meter breed en paden van 30 cm. ertussen en net zo kort of lang als je wilt. Bij de aardbeien kun je het best een tuinnet erover spannen, anders wordt je oogst wel voor je weggehaald door de vogels. Als je stukken elektriciteitsbuis van 2 meter koopt en die in de grond steekt maak je boogjes waar je zo een net overheen kunt trekken. Leg het vast met een paar oude stenen en klaar is kees. Aardbeien lusten wel wat mest en ik heb jarenlang knoflook tussen de aardbeien gezet. Je krijgt er prachtige knoflook van en zo koop je ze in de winkel zeker niet.

Ricus.