Martijn Geplaatst: 9 maart 2024 Geplaatst: 9 maart 2024 Het belooft weer een mooie dag te worden 🐝 3 Quote
BertM Geplaatst: 13 maart 2024 Auteur Geplaatst: 13 maart 2024 Bert kom je ook naar de mtfd? Zou leuk zijn om over de bijtjes te kunnen kletsen.@NasuadaHelaas, ga het dit jaar niet redden Quote
Martijn Geplaatst: 14 maart 2024 Geplaatst: 14 maart 2024 Vandaag de laatste kasten gecontroleerd. Alle 9 zijn goed de winter doorgekomen. Erg blij mee. Ik heb nu 3 zuivere Buckfast en 6 F1 Buckfast koninginnen. Altijd spannend zo'n eerste inspectie. 2 Quote
Martijn Geplaatst: 18 maart 2024 Geplaatst: 18 maart 2024 Momenteel wordt er bakken met stuifmeel binnengehaald 👌🐝 2 Quote
Liekie Geplaatst: 18 maart 2024 Geplaatst: 18 maart 2024 Mooi gezicht zo al die gele klompjes aan de pootjes. En zo lekker in de zon! Soms zou ik ook wel een bij willen zijn. Fijne duidelijkheid in je takenpakket, buitendienst alleen bij goed weer en je altijd inzetten voor de groep. In ieder geval een stuk minder ingewikkeld dan mijn dagelijks leven 😀 2 Quote
Nasuada Geplaatst: 18 maart 2024 Geplaatst: 18 maart 2024 Ja heerlijk een heldere taak, een doel en een mooie visie en missie, zo kan het ook🎃 1 Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Nasuada Geplaatst: 18 maart 2024 Geplaatst: 18 maart 2024 (aangepast) ze hebben volop de gele klompjes aan, geen muizengaas meer. De wereld ligt aan hun klompjes. gogogogogo. dit weekend zet ik ze over na de nieuwe kas en komt er een verdieping bij😍😍 18 maart 2024 aangepast door Nasuada 2 Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Martijn Geplaatst: 12 april 2024 Geplaatst: 12 april 2024 Stapelen. Morgenochtend maar een controle uitvoeren 2 Quote
RedTomato Geplaatst: 16 april 2024 Geplaatst: 16 april 2024 Hey! Had problemen met mijn wachtwoord, maar ik ben er ook weer! Mijn bijtjes hebben alle 3 de winter goed overleeft! Heb inmiddels al 2 afleggers (is dat de juiste nederlandse term?) want 1 volk is dermate groot dat ze al in zwermstemming kwamen. Had wel een fout gemaakt door één konigin per ongelijk in de honingkamer op te sluiten. Nu heb ik die kamer nu grotendeels als 2e broedkamer gebruikt, De broedvrije raampjes naar de honinkamer verplaatst en, nu goed, een honingkamer gemaakt. (zonder koningin) Mijn bijen zijn helaas een beetje prikkelbaar door het vele koolzaad in buurt (en ik hou niet eens van koolzaadhoning). Ik ga ze waarschijnlijk na de 1e oogst bij mijn zusje neerzetten (naast een groot bos) voor boshoning. Een verenigingslid kwam afgelopen weekend even meehelpen en gaf me het compliment dat ik al zo zelfverzekerd met de bijen bezig was (ondanks de foutjes) dat zag ze wel eens anders. En we hebben lekker gediscussieerd, want we hadden nu al "meningsverschillen"... ik volg een bepaalde imker heel erg voor mijn tips en ze was het niet altijd eens met haar. Maar tis hetzelfde in de paardenwereld, dus ben er niet snel van slag van Zal binnenkort een foto maken van mijn kasten. Foto's tijdens het imkeren is nog steeds een ding... 2 Quote
RedTomato Geplaatst: 21 april 2024 Geplaatst: 21 april 2024 Heb vandaag ondanks de koude wind mijn kisten geïnspecteerd. En ondanks mijn inspectie vorige week toch weer meerdere zwermcellen weggehaald. Dus mijn tip, check je volk anders ben je over een week of 2 als het weer het toe laat een deel van je volk kwijt. 1 Quote
Liekie Geplaatst: 21 april 2024 Geplaatst: 21 april 2024 Hier ook volop zwermcellen in de volken. Wanneer ga jij afleggers maken? Mijn volken hebben honger gehad bij het fruit. Het was te koud en ze hebben al het extra voer nodig gehad. Gelukkig geen sterfgeval, maar het is me meteen duidelijk dat ik dit niet meer ga doen. Wat een gedoe. En gisteren ben ik voor de eerste keer gestoken. Gevalletje van: hebben we dat maar gehad. Het arme beestje zat klem tussen mijn benen. Nu heb ik nog een rode plek maar het valt verder wel mee. Quote
RedTomato Geplaatst: 21 april 2024 Geplaatst: 21 april 2024 Ik heb al 2 afleggers gemaakt. 3 weken terug zaten al speeldopjes in 1 van de volken. Toen heb k mijn eerste gemaakt (1 raam vol met jonge broed, 1 raam met voedsel en 1 wand). De week erna had hezelfde volk weer speeldopjes en heb ik een 2e aflegger opdezelfde manier gemaakt. Vandaag niet, ik ben door mijn kleine kasten heen en vond het te koud om ermee te gaan lopen. 1 Quote
Martijn Geplaatst: 23 april 2024 Geplaatst: 23 april 2024 Heerlijk met zijn allen water halen. 2 Quote
Liekie Geplaatst: 23 april 2024 Geplaatst: 23 april 2024 Wat slim op dat mos! Dan kunnen ze niet verzuipen. Mooie foto! 1 Quote
RedTomato Geplaatst: 27 april 2024 Geplaatst: 27 april 2024 Ondanks cellen breken werd het vandaag toch wel erg lawaaierig in de tuin ... En ja hoor, natuurlijk kiezen ze een onmogelijk plek om te rusten. Met wat hulp heb ik de koningin en het volk weten te vangen. 2 Quote
Martijn Geplaatst: 28 april 2024 Geplaatst: 28 april 2024 (aangepast) Zwermen vond ik afgelopen jaar erg frustrerend. Zoals mijn (Imker) leraar aangaf moet je maar eens goed in de spiegel kijken wat er anders en beter kan. Afgelopen jaar overgeschakeld naar Buckfast F1 en P0. Daarnaast tijdig ruimte geven door middel van honingkamers plaatsen. Ook pas ik nu metalen roosters toe i.p.v. die kunststof dingen. Tot heden geen belegde zwermcellen. Meteen afkloppen natuurlijk!!!. 28 april 2024 aangepast door Martijn Quote
RedTomato Geplaatst: 28 april 2024 Geplaatst: 28 april 2024 Nouja, het volk was gewoon erg sterk. Dus waarschijnlijk had ik ook ondanks het koude weer vorige week een aflegger moeten maken. De andere volken hadden ook zwermcellen, maar zijn niet gaan zwermen, waarschijnlijk omdat ze minder sterk zijn (sterk genoeg maar de andere exlodeerde wel een beetje (ondanks de andere 2 afleggers die ik al eerder dit jaar had gemaakt) Het is mijn eerste jaar, dus zal nog steeds genoeg fouten maken. daar twijfel ik niet over. Maar heb in ieder geval wel mijn eigen zwermen weten in te vangen tot nu toe. Ik hoor dat het stikt van zwermen momenteel... niet alleen bij mij. Quote
RedTomato Geplaatst: 29 april 2024 Geplaatst: 29 april 2024 23 uren geleden, Martijn zei: Zwermen vond ik afgelopen jaar erg frustrerend. Zoals mijn (Imker) leraar aangaf moet je maar eens goed in de spiegel kijken wat er anders en beter kan. Afgelopen jaar overgeschakeld naar Buckfast F1 en P0. Daarnaast tijdig ruimte geven door middel van honingkamers plaatsen. Ook pas ik nu metalen roosters toe i.p.v. die kunststof dingen. Tot heden geen belegde zwermcellen. Meteen afkloppen natuurlijk!!!. Er is trouwens een hele stroming die vind dat zwermen heel gezond is voor een volk door de broedvrije periode en omdat de varroamijt loslaat door de hogere temperatuur in de kast vlak voor een zwerm. Ik ben me nu ook daar in aan het verdiepen. Quote
Martijn Geplaatst: 29 april 2024 Geplaatst: 29 april 2024 Eindelijk voorjaar. Geweldig vliegweer 1 Quote
Liekie Geplaatst: 3 mei 2024 Geplaatst: 3 mei 2024 (aangepast) Lekkere drukte daar! Zie ik goed dat jij een broedkamer gebruikt als honingkamer om te slingeren? Zoja, werkt dat goed voor jou? (Niet te zwaar?) Overigens een update over de steek van 21 april, die plek is nu nog steeds een flink blauw/paarse vlek van zo'n 6x6cm. Wellicht ben ik toch wat overgevoelig maar ik hoop dat mijn lijf minder heftig reageert op een volgende steek. Ervaringen iemand? 3 mei 2024 aangepast door Liekie Quote
Martijn Geplaatst: 4 mei 2024 Geplaatst: 4 mei 2024 Lieke@ Zie ik goed dat jij een broedkamer gebruikt als honingkamer om te slingeren? Zoja, werkt dat goed voor jou? (Niet te zwaar?) Ik gebruik ook broedkamers als honingkamers. Deze zijn voor mij(Man) goed te tillen. Ik heb nu ramen met 4 draden. blijven de met slinger mooier in de ramen zitten. 1 Quote
Tjeerd Geplaatst: 8 mei 2024 Geplaatst: 8 mei 2024 Hoe zit het met de zwermdrift in jullie volken? Quote
Liekie Geplaatst: 8 mei 2024 Geplaatst: 8 mei 2024 Vorige week heb ik afleggers gemaakt van mijn 2 eigen volken. Het volk wat ik op de cursus verzorg had 3 weken terug volop (belegde) zwermdoppen, maar omdat een aflegger maken nog niet op de planning stond hebben we daar (weer) ruimte gegeven en die doppen weggebroken. Interessant vond ik het dat ik afgelopen weekend maar 1 speeldopje vond. Dus daar was zwermen weer even van de agenda verdwenen. Desalniettemin gaat ook van dit volk een aflegger gemaakt worden komend weekend omdat het nu wel op de planning staat. Quote
RedTomato Geplaatst: 12 mei 2024 Geplaatst: 12 mei 2024 Ik heb nog 1 zwerm gevangen van een volk. Mooi getimed want de honing is bijna klaar. Het gezwermde volk is sterk en al weer druk bezig een kast uit te bouwen. Denk dat ik die aanhoud. Verder zal de zwermdrift hopelijk wel binnen de perken blijven. Heb ook al 4 afleggers staan Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.